handdator

Visa fullständig version : Golf 3 blir långsamt varm!



jimmyp
2013-10-14, 17:28
Hej!

Jag har en golf 3a från 1992 som blir väldigt långsamt varm.
När jag kör till jobbet ca2 mil blir den inte varm förens jag kommer in till stan och börjar köra sakta, jag bytte termostat och spolade kylaren nu i helgen utan resultat och i sommras bytte jag tempgivaren.
Har inga som hellst problem med överhettning så de verkar ju vara bra drag i vatten pumpen.

Men nu har jag slut på idéer och ber därför er på gti klubben om hjälp!

Mvh jimmy
tempen sjunker även en hel del när man kör snabbt:/
motorkoden är abs om ja minns rätt :)

Henrik.M
2013-10-14, 21:23
tempen sjunker även en hel del när man kör snabbt:/

Trots att du bytt termostat verkar du ha en termostat som INTE fungerar som den ska , antingen är det en för "kall" termostat eller en termostat som inte stänger.

Är undre kylarslangen varm/pissljummen eller kall efter en stund körning?

Startar kylfläkten övht?

Lillen
2013-10-14, 21:43
OM du inte gjort det från början , köp en orginal!

HUR mår vayyenpumpen?

jimmyp
2013-10-15, 12:20
Hejsan!
Termostaten bytte jag förra vintern till biltema sen nu i helgen till någon tysk från mekonomen. Så de borde ju inte vara fel på tre st.

vattenpumpen antar jag att den fungerar för den blir ju inte överhettad eller så och fläkten går bara när man står stilla länge.
Men om man ska testa pumpen finns de något bra sett att göra det på?

Mvh

davve
2013-10-15, 15:39
Jag TROR att du borde se en viss cirkulation i expansionskärlet. Skruva av locket och låt den stå och bli ordentligt varm, gasa lite så det blir mer snurr på pumpen så borde det synas där i.

jimmyp
2013-10-16, 17:28
Man ser ju helt klart att det rör på sig, men jag får väl testa att byta pump när ja får tid :)

larra
2013-10-16, 20:14
Men om pumpen är dålig bör den inte bli väldigt varm då istället? Jag tror som Henrik att termostaten spökar,