handdator

Visa fullständig version : Att välja rätt VW Golf GTI



kenneth
2013-10-13, 00:04
Hej,
Kan någon ge mig goda råd tack !!
Avser köpa en Golf GTI-04, 14.500 mil, BSR 250 HK, fullutrustad. Har kört trimmade Volvo i alla år, senast en V-70R, 380 Hk/600Nm, men nu är det slut med det.

Frågor:
När är det dags för kamremsbyte på en Golf GTI enl ovan ?
Något särskilt man bör vara uppmärksam på ?
Rost i karossen, var är det vanligast ??
Några andra problem årsmodellen dras med ??
Övrig info..........

Tacksam för svar ASAP
MVH
Leif Nilsson

Fajles
2013-10-13, 00:45
Har för mig att det är vid 18 000 mil men har även för mig att vw tog bort intervallerna och nu enbart går på att kontrollera remmen vid tex service. Rätta mig gärna om det inte stämmer ;)

kim_gulle
2013-10-13, 01:16
Kox i olja pga longlife service som medför stopp i sugsil som i sin tur kan medföra oljetrycksfall och följaktligen motorras, utslitna anläggningsytor för kamkedjan till höger av toppen, brukar märkas på att det rasslar en del och i värre fall så släpar kamkedjan emot ventilkåpan. Kolla under oljelocket om det är mycket kox på locket och nere i toppen, och lyssna noga så att motorn låter bra. Är det rent och snyggt och bilen har servats på 1500 mils intervall så borde den vara frisk. Fråga om den koxats ur nån gång och om sugsilen blivit bytt etc.

Lillen
2013-10-13, 01:26
Golf 4.
Har den 250hk skulle iaf jag vilja se bromspapper.
Måste vara ganska mycket utbytt för att ha 250hk driftsäkert.

Personligen skulle jag kollat efter en årsmodell eller två nyare.
Då 2004 var sista årsmodellen av Golf 4.

kenneth
2013-10-13, 01:50
Tack för info !!!
Ber om sorry, det är en 05:a inte 04:a...... 2,0 liters motor.
250 HK är inga problem det fixar BSR, har använt dom i många, många år och testat bilarna i bänk och dom håller vad dom lovar.
Man ökar inte cylindertrycket så mycket, till ca 1.15 bar mot standard kanske 0,87 bar, detta tillsammans med omställning av motor logistiken ger en moderat men effektiv effekt och inte minst vridmomentökning. Haft minst 10 bilar med BSR chipp, inga problem.

Leif Nilsson

Crille82
2013-10-13, 10:58
Hej,
Kan någon ge mig goda råd tack !!
Avser köpa en Golf GTI-04, 14.500 mil, BSR 250 HK, fullutrustad. Har kört trimmade Volvo i alla år, senast en V-70R, 380 Hk/600Nm, men nu är det slut med det.

Frågor:
När är det dags för kamremsbyte på en Golf GTI enl ovan ?
Något särskilt man bör vara uppmärksam på ?
Rost i karossen, var är det vanligast ??
Några andra problem årsmodellen dras med ??
Övrig info..........

Tacksam för svar ASAP
MVH
Leif Nilsson

Rekommenderad bytesintervall är 18000 mil, men har den inte vart bytt när den är så pass gammal är det läge att göra det direkt.
Kolla att bilen inte vart servad med 3000 mils intervall eller mer. Service intervallen är variabel och i princip inga bilar går så långt utan att indikera service.
Kolla rost i framkant på dörrarna mot mederkant på framskärmarna, baklucka runt emblem/handtag och allmänt om du hittar några galvblåsor.

a128
2013-10-13, 11:08
Kryp gärna under bilen och titta på hur mycket rost det finns på länkarmar, bromsrör, krarosseri m.m
bilen är 8 år gammal så någon rost finns garanterat av ytlig karaktär och det inte har gjorts tidigare bör en rostskydssbehandlig utföras
använd bilens egan domkraft