handdator

Visa fullständig version : Golf R 2014 i Sverige



Sidor : [1] 2 3

Peter-C
2013-10-11, 17:05
Hej på er alla.

Nu är det möjligt att konfigurera Golf R på den Svenska sidan. Plocka ihop en bil kostar ju inte mera än strömmen till datorn…..:D

"Bygg din bil"

http://personbilar.volkswagen.se/sv/konfigurator.html

/Peter

Henke
2013-10-11, 17:23
Oj, "min" bil skulle kosta ca 480 000 kr. Fast då har jag valt en massa roliga tillbehör ;-)

Crille82
2013-10-11, 18:31
Hej på er alla.

Nu är det möjligt att konfigurera Golf R på den Svenska sidan. Plocka ihop en bil kostar ju inte mera än strömmen till datorn…..:D

"Bygg din bil"

http://personbilar.volkswagen.se/sv/konfigurator.html

/Peter

Uhh vad högt prissatt. Bara marginellt billigare än S3 Sportback, och då är ju inte valet svårt... :confused:

Gti
2013-10-11, 19:09
Uhh vad högt prissatt. Bara marginellt billigare än S3 Sportback, och då är ju inte valet svårt... :confused:

Dessutom finns ju inte Dynaudio som tillval, nä, då blir det en S3 eller något annat...

Marcus
2013-10-11, 19:55
Hur ligger den i pris jämfört BMW M135i ?

Fredrix
2013-10-11, 20:51
M135i = 369.500
M135i xDrive = 410.000

Lilla_Vargen
2013-10-11, 20:58
"Från" antar jag då

Från mobila sektionen...

AXL72
2013-10-11, 20:58
Jag slängde ihop en R med metalliclack, 19" Pretoria, den dyraste inredningen Nappa Carbon samt Discover Pro för ca 450´, något som jag tycker känns ganska prisvärt trots allt.

BMW'n är en kompetent bil, men utseendet gör att jag aldrig i helvete skulle vilja synas bakom ratten på en. Inte ens till halva priset. :)

Fredrix
2013-10-11, 21:11
"Från" antar jag då

Ja, baspris.
M135i = 369.500
R = 374.900



Jag slängde ihop en R med metalliclack, 19" Pretoria, den dyraste inredningen Nappa Carbon samt Discover Pro för ca 450´, något som jag tycker känns ganska prisvärt trots allt.

Prisvärt kan ju diskuteras, du får en MB A45 för 469.900.
Jag som inte brukar dra på med utrustning skulle aldrig köpa en golf för 450'

Peter-C
2013-10-11, 21:12
Andra Tyska alternativ i 4 dörrars version, grundpris:

Audi S3 Sportsback--385.000
BMW M 135i---------377.000
BMW M 135i X drive--417.500
Mercedes A45 AMG--469.900

Utseendet på BMW sedanen är ju inte till någon fördel men den har traditionell handbroms :). Man får väl köra med den på kvällen om man köper en....

VAG har tagit i lite väl bra med prisättningen på R.

Hur löser man önskemålet om Dynaudio om man inte vill härja runt förmycket i en R? Köper en GTI kanske?

/Peter

AXL72
2013-10-11, 21:25
Prisvärt kan ju diskuteras, du får en MB A45 för 469.900.
Jag som inte brukar dra på med utrustning skulle aldrig köpa en golf för 450'

Visst, men ska man sedan ha likvärdig utrustning på sin A45 som på Golfen så är man direkt uppe en bra bit över 500´-strecket. Då har man trots detta en GPS-lösning som ser ut att komma direkt från SIBAS realådor. Dessutom har Golfen ett utseende som kommer att kännas up-to-date mycket längre än A45:an.

Marcus
2013-10-11, 21:30
Nej aldrig korvmojbilen A45. Men M135i däremot, gudomlig motor och bakhjulsdrift... ;) Hur stor blir prisskillnaden mellan S3 Sportback och Golf R med jämförbar utrustning?

Peter-C
2013-10-11, 22:03
.......Hur stor blir prisskillnaden mellan S3 Sportback och Golf R med jämförbar utrustning?

Precis vad jag tänkte på. På S3:an får man betala för en del som är std på Golf, typ genomlastningslucka, multifunktionsratt, adaptiv farthållare, bromsok?? (bromsar dåligt utan ok :D) och andra ”självklarheter”.

En vettigt utrustad R fick jag ihop för 415 tkr. Om jag nu lyckats pricka in ungefär motsvarande standard på S3 så blev total 441 tkr, bägge solida röda med manuell låda. Tror nog att Audin inte riktigt motsvarar R:en ändå eftersom jag inte kan hitta tex förarstol elman..

/Peter

EDIT justerat pris

Fredrix
2013-10-11, 22:21
Bromstillägget ger bara rödlackerade bromsok.

"rot lackiert, mit S3-Schriftzug vorn; unterstützen den dynamischen Charakter des Fahrzeugs durch eine sportlichere Optik der Bremsanlage"

G R
2013-10-12, 13:37
Ca 460' med motsvarande utrustning som jag har idag, det är 20' upp, motsvarar ca +1,5% per år, en inflationsjustering.

När jag 2010 jämförde R:en med S3 SB var skillnaden 80' emellan med motsvarande utrustning (full på R:en).

kalle950
2013-10-18, 17:03
Bagaget på mk7 R är på 343 liter mot den vanliga Golfen som har 380. Inget som hamnar på pluslistan....

Peter-C
2013-10-18, 17:21
Bagaget på mk7 R är på 343 liter mot den vanliga Golfen som har 380. Inget som hamnar på pluslistan....

Intressant 343 liter. Tycker inte differensen är så farlig, 4 motion tar ju plats. (Har ju annan bil för skrymmande transport samt vid dragkroksbehov).

En annan fråga:

R tillika GTI har Radio ”Composition Media” som std utr. Har den i vår Golf 7 SC, mycket bra ljud.

Eftersom DynAudio inte går att få till R, har någon något förslag vad man skulle kunna ha istället? Kan väl leva med standard, vill inte skruva ner förmycket i inredningen, då får det hellre vara.

/Peter

DPC
2013-10-19, 07:58
Grundpriset är alltså upp 45000 kr jfr med introduktionen av R VI (eller 13,6 %). Lite mer än jag gissat på men det kanske är mer utrustning som standard nu? Bra att bagaget växt rejält. 275 liter i gamla R:en var i minsta laget. Personligen gillar jag golfen och hade gärna haft en. Men valet är allt annat än lätt när M135i finns för liknande summa pengar. Jag gillar golfens design mer än BMW men efter att ha levt och kört med en sexcylindrig motor kombinerad med åttastegad automat så skulle valet varit svårt för mig.

Är det någon som vet varför Dynaudio inte är möjligt? Låter mycket märkligt. Kanske fel i konfig?

Premis
2013-10-19, 08:23
En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).

Peter-C
2013-10-19, 10:12
Grundpriset är alltså upp 45000 kr jfr med introduktionen av R VI (eller 13,6 %). Lite mer än jag gissat på men det kanske är mer utrustning som standard nu? Bra att bagaget växt rejält. 275 liter i gamla R:en var i minsta laget. Personligen gillar jag golfen och hade gärna haft en. Men valet är allt annat än lätt när M135i finns för liknande summa pengar. Jag gillar golfens design mer än BMW men efter att ha levt och kört med en sexcylindrig motor kombinerad med åttastegad automat så skulle valet varit svårt för mig.

Är det någon som vet varför Dynaudio inte är möjligt? Låter mycket märkligt. Kanske fel i konfig?

Dynaudio – På övriga Golf 7 ligger ju enheten / sub i reservhjulsbaljan. Förmodar att det inte finns på R.
Dock kunde jag välja till ”reservhjul av platsbesparande typ” i konfiguratorn men när jag senare igår fick offert / ”stycklista” från ÅF så gick det inte att ”offerera” med reservhjul. Verkar logiskt.

Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

Fick även en offert på en GTI för ordnings skull.

Så nu sitter jag och vimsar med 2 offerter……:confused:

Audi S3 går bort för att den blir nog minst 30 tkr dyrare (fler tillval för att matcha R:n). Ser dessutom väldigt alldaglig ut vilket förvisso R också blivit beskylld för. Smaksak.

BMW M 135i har en helt outstanding motor, där vinner den, men ett utseende som jag inte kan förlika mig med. Detaljfinishen / soliditets känslan är väl så bra i Golfen. Därför går BMW:n bort….. 1-serien är primitivare än 3, 5 ...serien osv. Dessutom trivs jag väldigt bra med lokala VAG ÅF MotorHalland…..

MB A45, som AXL72 sade, den klättrar upp i pris när man kryssar i stycklistan. Marcus jämförde designen med en ”korvmoj”, ligger lite i det. Har ingen relation med MB. Den går bort.


En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).

Ja, inte mig emot, Golf är ju en av Europas vanligaste bilar, men inte en R :cool:.

Ett alternativ är ju att köra vidare med GTI 6:an som inte heller den är så vanlig, som sagt en kanonvagn och snygg är den med........;)

/Peter

Crille82
2013-10-19, 11:47
En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).

Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...

DPC
2013-10-20, 07:09
Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

/Peter

Bara att handla Peter! Du blir garanterat nöjd! (tur du bor en bit bort så jag slipper bli förnedrad.. :) )

DPC
2013-10-20, 07:12
Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...

Jag håller helt och hållet med i resonemanget. I första hand handlar prissättning om egenskaper och där Golfen är i framkant, men även varumärke betingar en peng. Att Golfen är nästan lika dyr som motsvarande Bmw med sexcylindrig motor är ambitiöst av VW. Ska bli spännande att se hur försäljningen kommer att gå. R VI sålde bra och det var 140 personer som köpte bilen osedd vid introduktionen (inkl undertecknad).

Peter-C
2013-10-20, 16:58
Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...

Branding, visst bör en VW vara billigare än en Audi eller BMW, det tycker folk i allmänhet. Nu är R inte billigare vilket vi förvånas över. Tycker också att de tagit till några tiotusenlappar för mycket.

En S3 är ju ännu dyrare än en R fast den inte sticker ut särskilt mycket mot en A3 (som är en mycket trevlig och snygg modell). För mig så går Audi och VW in under samma label så jag värdesätter inte priskillnaden, bara en extrautgift....

I den Tyska konfiguratorn kan man välja DCC med inte Dynaudio. Får väl kolla upp det imorgon. DCC är ju inte fel.

Det är inget glasklart case direkt, men det är alltid roligt med lite olika infallsvinklar :).


Bara att handla Peter! Du blir garanterat nöjd! (tur du bor en bit bort så jag slipper bli förnedrad.. :) )

Daniel, jag tar ditt råd på fullaste allvar :D :D. Ska justera specen lite och sova på saken!

/Peter

kalle950
2013-10-21, 17:03
Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

Fick även en offert på en GTI för ordnings skull.

Så nu sitter jag och vimsar med 2 offerter……

Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)

Peter-C
2013-10-21, 19:12
Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)

Ja det blir ju lite dyrare per omgång som man petar in nya tillval...:D:D Kan vara en skrämmande upplevelse!

PM:ar dig.

/Peter

DPC
2013-10-21, 21:11
Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)

Jag tycker din spec ser vettig ut men jag hade övervägt att lägga till blåtand och kanske dab-radio.

kalle950
2013-10-21, 21:23
Ja blåtand är ett måste. Fast det är jäkla sniket att sånt inte är standard på de premiumbil 2014

Marcus
2013-10-21, 21:28
Har vi DAB-radio i Sverige numera?

Peter-C
2013-10-21, 21:31
Blåtand / handsfree är standard. Står tyvärr inte med i sdt utrustningen men väl på order-förslaget. Jag har även frågat just efter BT.

/Peter

DPC
2013-10-22, 07:16
Har vi DAB-radio i Sverige numera?

Exakt hur det är idag lokalt kan jag inte svara på men det pågår en utredning där huvudspåret är att stänga ned FM-sändning om ett par år. Huruvida det blir aktuellt eller ej kan jag bara spekulera om men personligen ångrar jag att jag missade dab till min nuvarande bil (utredningen offentliggjordes ungefär när jag fick bilen).

- - - Uppdaterad - - -


Blåtand / handsfree är standard. Står tyvärr inte med i sdt utrustningen men väl på order-förslaget. Jag har även frågat just efter BT.

/Peter

Ok, vad är det för varianter som är valbara i konfig? Till mm nuvarande bil fanns flera nivåer på BT och lite olika stöd.

Peter-C
2013-10-22, 12:13
BT standard – Jag har ju bara använt den som ingår i Radio Composition Media i vår Golf 7 SC. Den fungerar precis som jag förväntat mig avseende streaming + ren handsfree funktion för telefon. Förmodar att micken sitter i takkonsolen någonstans. Har även ringt till bilen då sonen svarat via BT, låter helt ok. (Sonen har haft körkort i två veckor….favoriten är GTI:n av någon anledning :))

Jag har inga andra önskemål avseende BT så därför har jag inte analyserat vad BT handsfree Comfort innebär. Std BT är inte o-komfortabelt om man så säger…..:)

DAB planerna som du lyft Daniel, var för mig något nytt, kanske att man skulle lägga till det ”stödet”.

/Peter

Fredrix
2013-10-22, 12:53
Enl. konfiguratorn så ger comfort "Multimediauttag AUX-IN, USB-gränssnitt och USB-ladduttag".
BT Premium står dock ingen info om.

Peter-C
2013-10-22, 20:32
Enl. konfiguratorn så ger comfort "Multimediauttag AUX-IN, USB-gränssnitt och USB-ladduttag".
BT Premium står dock ingen info om.

Jo, så står det under BT comfort, men under standardutrustning står det ” USB-gränssnitt och multimediauttag AUX-IN”.
Jag har ställt denna fråga idag till ÅF för att förvissa mig om att det är så. ÅF säger att det är standard. Konfiguratorn är lite förvirrande ibland.

I Tyskland är det inte standard eftersom ”Radio Composition Media” inte är standard (i motsats till SE), Tror att det är det som triggar denna USB/AUX facilitet.

/Peter

Peter-C
2013-10-23, 20:10
Ja, då var den beställd, en Golf R 2014. Ska bli skoj när den anländer framåt våren :p. Ingen prognos än vad det gäller tillverkningsvecka. Det blir en manuell, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

/Peter

Marcus
2013-10-23, 20:31
Oj oj oj! Spännande - grattis :) Fin färg! Intressant att du byter från DSG till manuell - hur har du resonerat kring det?

Peter-C
2013-10-23, 21:10
Oj oj oj! Spännande - grattis :) Fin färg! Intressant att du byter från DSG till manuell - hur har du resonerat kring det?

Tack för det Marcus.

Brukar ofta bli chippning av hushållets fordon..... Då det inte finns någon referens än till nya R så vet jag inte vad effekten skulle kunna sluta på. Om man väljer manuell eliminerar man en eventuell risk samt att det känns mer ”på riktigt” med man låda (det är lite gammalmodigt). Kommer ju ändå att ha kvar en DSG bil när GTI:n byts in eller säljs.

Om det blir någon tuning vill jag låta vara osagt, har ju inte kört bilen än..... Kanske skulle skippa det denna gången.

DSG 6 är en underbar låda som säkert tål vad det skulle kunna ge.

/Peter

wibmag
2013-10-23, 22:32
Grattis! Ska bli spännande att följa!
Bara en fråga, hur blev du klok på utrustningsnivåerna på R;en jämfört med t.ex. Gti;n?
På R-modellen är det ju helt fragmenterat...inga paket, Dynaudio? Drag?

Har fått en bra offert på en ny Gti från min handlare nu, men väntar in en på en R också, bara för att se om man skulle mäkta med merkostnaden.
"Räkna med en hundring upp jämfört med en GTI" var det bästa jag fick fram i förrgår....

Peter-C
2013-10-23, 23:23
Grattis! Ska bli spännande att följa!
Bara en fråga, hur blev du klok på utrustningsnivåerna på R;en jämfört med t.ex. Gti;n?
På R-modellen är det ju helt fragmenterat...inga paket, Dynaudio? Drag?

Har fått en bra offert på en ny Gti från min handlare nu, men väntar in en på en R också, bara för att se om man skulle mäkta med merkostnaden.
"Räkna med en hundring upp jämfört med en GTI" var det bästa jag fick fram i förrgår....

Tackar!

Den är i likhet med S3 inte typad för drag. Dynaudio finns ej som möjligt tillval.

En del är ju standard på R som är tillval på GTI, tex Xenon (har 4 rektangulära DRL ledljus på R), ledbakljus, stöldlarm, 18" hjul.

Mina val blev följande:

Limestone Gray met.
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara
Backkamera
Dynamic Chassis Control (DCC) inklusive Mode Select, körprofilsval
Lättmetallfälgar 19 tum Pretoria inkl tonade rutor
Panoramasoltak i glas skjut-/tiltbart
Digital radiomottagning DAB+
Parkeringssensorer fram och bak
Läderklädsel Vienna
Elinställbar förarstol i kombination med läderklädsel

Man kan ju även lyfta att R saknar dimljus gentemot GTI. Det är något som är ganska värdelöst mer än som dekoration. På samtliga bilar jag har haft har dimljuset varit riktigt uselt……

/Peter

DPC
2013-10-24, 07:37
Grattis Peter! Fin spec också, ingen tomhylsa det där! Jag hade manuell låda till min R och ångrade mig aldrig. Närkontakten med drivlinan och känslan av kontroll är oöverträffad med manuell låda. Nu när nya R dessutom har så fin momentkurva så blir körbarheten riktigt bra. Sen förstår jag alla som kommer välja Dsg. Det är riktigt bekvämt med Auto och ganska kul med snabba växlingar mm.

Marcus
2013-10-24, 08:26
Fyllig utrustning, med flera mysiga gobitar ;)

Sciroccogtx16v
2013-10-24, 10:39
Har inte riktigt hängt med. Är det inte DSG 7 DQ 500 med våtkoppling (nya RS3 lådan) i nya R?

Fredrik

kalle950
2013-10-24, 11:14
Har kollat lite mera på bagaget och det visar sig att en gti 6:a har 350 liter och den nya R 7:an har 343 liter.
För mig är det viktigt att kunna få plats med familjen och packningen så det är glädjande siffror :-)

Peter-C
2013-10-24, 17:41
Grattis Peter! Fin spec också, ingen tomhylsa det där! Jag hade manuell låda till min R och ångrade mig aldrig. Närkontakten med drivlinan och känslan av kontroll är oöverträffad med manuell låda. Nu när nya R dessutom har så fin momentkurva så blir körbarheten riktigt bra. Sen förstår jag alla som kommer välja Dsg. Det är riktigt bekvämt med Auto och ganska kul med snabba växlingar mm.

Du skrev ju att de var bara att handla så därför gjorde jag det. Åker du förbi Halmstad få du väl komma inom å prova :D.


Fyllig utrustning, med flera mysiga gobitar ;)

Har undvikit div ”assist”- funktioner, vill gärna köra själv. Navi övervägde jag men plockade bort det då det blir omoderna snabbt, trivs med Garmin, samma GPS i olika fordon med senaste kartupplagan :).


Har inte riktigt hängt med. Är det inte DSG 7 DQ 500 med våtkoppling (nya RS3 lådan) i nya R?

Fredrik

R DSG har 6 vxl, (DQ250 få vi väl anta). S3 och S-tronic, den har också 6 växlar enligt genvägen nedan, sid 124 tekniska data för S3.

http://www.audi.se/etc/medialib/ngw/se/2013-2.Par.0005.File.pdf/a3_s3_37_2013_03.pdf

/Peter

Marcus
2013-10-24, 17:53
Håller helt med angående assist funktioner. Inget mervärde för mig. Navi brukar vara mycket tveksamt, dyrt med dyra uppdateringar och ibland bristande funktioner. Exempelvis har VW länge haft endast Västeuropa i RNS510 på den svenska marknaden. Vad gäller godbitar tänkte jag mest på Läderklädsel Vienna och Elinställbar förarstol i kombination med läderklädsel. Läder förhöjer känslan i bilen avsevärt anser jag :)

pp3
2013-10-25, 08:18
Fast med nya navigationen ska man kunna göra uppdateringarna själv, kolla på navigation.com.

kalle950
2013-11-11, 21:56
Hade nöjet att få låna en Gti över helgen för lite seriös provkörning. Visst det var en trevlig bil även om jag inte körmässigt tyckte att det var någon större skillnad mot mk6 gti´n. Xds+ och några extra 20 hästar märktes inte speciellt mycket. Materialval och inredning är nog mera premium men det känns inte som tjohoo vad kul det var.....måste byta bil nu!!!!!

Så ska det bli något byte så lutar det mera åt R golfen. Åker idag på 18" hjul och tycker att det funkar bra och är lagom stötigt. Hur är det med stötigheten med 19"? Bör ju bli stötigare, bullrigare och dyrare? Men finns det något positivt som överväger förutom att det ser snyggare ut på bilen? Snyggt är ju alltid bra men som vägnätet ser ut i landet så........

Är villrådig, är man en idiot om man inte bockar för 19" i utrustningslistan?

Peter-C
2013-11-12, 12:39
Hade nöjet att få låna en Gti över helgen för lite seriös provkörning. Visst det var en trevlig bil även om jag inte körmässigt tyckte att det var någon större skillnad mot mk6 gti´n. Xds+ och några extra 20 hästar märktes inte speciellt mycket. Materialval och inredning är nog mera premium men det känns inte som tjohoo vad kul det var.....måste byta bil nu!!!!!

Så ska det bli något byte så lutar det mera åt R golfen. Åker idag på 18" hjul och tycker att det funkar bra och är lagom stötigt. Hur är det med stötigheten med 19"? Bör ju bli stötigare, bullrigare och dyrare? Men finns det något positivt som överväger förutom att det ser snyggare ut på bilen? Snyggt är ju alltid bra men som vägnätet ser ut i landet så........

Är villrådig, är man en idiot om man inte bockar för 19" i utrustningslistan?

Instämmer med det du skriver om GTI 7. Upplevde också att det var för liten skillnad mellan 6 och 7. I mitt fall är GTI 6:an betydligt vassare så det lade ju lite locket på. Det hade ju gått att åtgärda.

Har man 19” ihop med DCC så borde man kunna köra i mjukaste läget till ”vardags”. Detta har jag beställt på den nya R:en (19” Pretoria inklusive mörka rutor efter B-stolpen som ingår).

På frågan ”Är villrådig, är man en idiot om man inte bockar för 19" i utrustningslistan” kan man frestas till ett ge kort svar. Det gör inte jag för jag är väluppfostrad ;). Ska man ändå lägga de pengar det är frågan om så vill man ju att det ser vettigt ut. För mig är det endast en utseende fråga, kan inte se några andra fördelar.

Mao jag röstar på att du ska bocka för 19"! :D:D

/Peter

Hooloowoo
2013-11-12, 13:40
Fan.. 480lök för en Golf.. :O :D
Njä.. Får suga på karamellen lite till. Ska bli kul att se vad ni tycker när ni får den. Och även att provköra när den dimper ner.. ;)

vw-fantast
2013-11-15, 21:56
Bara pengar BEO, inget viktigt. Dra kortet å se glad ut. :)

mangewide
2013-11-26, 06:38
Går det inte att ha dragkrok på denna R heller???...

kalle950
2013-11-26, 11:43
Nej det gör det säkert inte. Och att fråga VW är lika meningsfullt som att fråga en bäver ute i skogen. Jag är så jävla trött på VW och deras skämt till konfigurator vad gäller Golf R att jag allvarligt funderar på att lägga ner och köpa något annat. Personalen på VW verkar inte veta ett skit om något överhuvudtaget. Du får olika svar om vad som är standardutrustning och på det som (kanske?) inte är standardutrustning så stämmer inte priserna i konfiguratorn.:mad:

Peter-C
2013-11-26, 13:06
Krok som sagt ej tillgängligt på R.

Nu finns det ju en helt ny konfigurator på VW:s sida.. Är den bättre?

Annars fick jag bra feedback vid beställningen avseende mina frågor, det går ju inte alltid att utläsa vad som ingår. Det beror ju på hur kompetent säljaren är respektive hur driven han/hon är på att ta reda på uppgifter.

Slutligen är det ju vad som står i avtalet som gäller oavsett vad konfiguratorn säger.
Min tillverkas vecka 5 enligt mail jag fått. Borde vara här typ v 7-8 :).

/Peter

kalle950
2013-11-26, 13:57
Tja ta en sådan sak som larm, är det standard? Hittar det varken i mitt förslag eller på konfiguratorn.

Peter-C
2013-11-26, 17:03
Tja ta en sådan sak som larm, är det standard? Hittar det varken i mitt förslag eller på konfiguratorn.

Var inne i konfig. Hittat under standarutrustning:

Stöldlarm "Plus" med kupéövervakning, back-up-signal och bortbogseringsskydd :)

Tittade i mitt avtal, där fanns inget om larm. Det går ju inte att välja till heller i konfig.

/Peter

Marcus
2013-11-26, 17:55
Nej det gör det säkert inte. Och att fråga VW är lika meningsfullt som att fråga en bäver ute i skogen. Jag är så jävla trött på VW och deras skämt till konfigurator vad gäller Golf R att jag allvarligt funderar på att lägga ner och köpa något annat. Personalen på VW verkar inte veta ett skit om något överhuvudtaget. Du får olika svar om vad som är standardutrustning och på det som (kanske?) inte är standardutrustning så stämmer inte priserna i konfiguratorn.:mad:

När du skriver VW - menar du då din lokala återförsäljare för VW eller menar du importören och dess organisation? Känns magstarkt att missa en fantastisk bil och framför allt att dissa ett helt varumärke pga inkompetens hos en lokal säljare :) Vilken säljare har du pratat med?

wibmag
2013-11-26, 19:54
Nej det gör det säkert inte. Och att fråga VW är lika meningsfullt som att fråga en bäver ute i skogen. Jag är så jävla trött på VW och deras skämt till konfigurator vad gäller Golf R att jag allvarligt funderar på att lägga ner och köpa något annat. Personalen på VW verkar inte veta ett skit om något överhuvudtaget. Du får olika svar om vad som är standardutrustning och på det som (kanske?) inte är standardutrustning så stämmer inte priserna i konfiguratorn.:mad:

Nästan läskigt, PRECIS det här kunde jag själv ha skrivit! Säljarna jag har pratat med, sammanlagt fyra stycken, på tre olika orter, vet knappt att det FINNS en R. Konfiguratorn är ju ingen hjälp heller, om den inte är utbytt de senaste dagarna. Det är förbannat synd, jag gillar VW, men det är inte roligt att känna sig dum och tjatig för att kunna få en vettig offert på en bil som ändå kostar +400K. Nu har blicken flyttats mot ett annat Tyskt märke med en stiliserad flygplanspropeller som logo, blå & vit, börjar på B och slutar på W med ett M i mitten.

kalle950
2013-11-26, 21:03
När du skriver VW - menar du då din lokala återförsäljare för VW eller menar du importören och dess organisation? Känns magstarkt att missa en fantastisk bil och framför allt att dissa ett helt varumärke pga inkompetens hos en lokal säljare Vilken säljare har du pratat med?

Nej jag ska inte klandra min lokala säljare, han gör nog så gott han kan givet förutsättningarna. Utan det är mera VW där man kan fråga sig hur man kan ta sig för att sälja en bil utan att veta vad det är man ska sälja.
Min stackars handlare får vidarebefordra mina frågor så han börjar väl att trötta på mig snart och återgår väl till att sälja tdi passater.

Jag har sett prospekt där man anger att parkeringssensorer är standardutrustninghttps://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf-7-2013-10/_jcr_content/renditions/rendition_1.download_attachment.file/vw-1070-golf7_modellbroschyr_36sid_100dpi.pdf

Kolla på sidan 29. Sedan så kommer man till sin handlare ja då hejsan hoppsan kostar det 5000:-
Nu håller jag på och snear på att light assist som i den "nya fina" konfiguratorn kostar 1600:- jojo men försök att beställ det och du kommer att bli varse att hos handlare i hans konfigurator så kostar det nästan 5000:-

Allvarligt är det seriöst, nej jag tycker inte det.

Marcus
2013-11-26, 22:09
OK - förstår. Men det är ju "skyltpriset" som gäller om säljaren ska följa lagen. Priset i konfiguration är att betrakta som "skyltpris", prismärkning, angivet pris. Sen kan säljaren ha vilket pris han vill i sin interna konfigurator. I din situation hade jag satt ihop den specifikation jag vill ha i konfiguration, skrivit ut den, lämnat till säljaren och sagt: "Vilket pris kan du ge på den här specifikationen?" sen får säljaren lösa eventuella interna problem utifrån det.

golfhenke
2013-11-26, 23:32
edit, onödig post. tar bort den själv :)

mangewide
2013-11-27, 06:41
Men Faaaaaaaan. Varför så korkade igen??. Kan de inte bygga hållbara drivlinor?

- - - Uppdaterad - - -


Krok som sagt ej tillgängligt på R.

Nu finns det ju en helt ny konfigurator på VW:s sida.. Är den bättre?

Annars fick jag bra feedback vid beställningen avseende mina frågor, det går ju inte alltid att utläsa vad som ingår. Det beror ju på hur kompetent säljaren är respektive hur driven han/hon är på att ta reda på uppgifter.

Slutligen är det ju vad som står i avtalet som gäller oavsett vad konfiguratorn säger.
Min tillverkas vecka 5 enligt mail jag fått. Borde vara här typ v 7-8 :).

/Peter

Men Faaaaaaaan. Varför så korkade igen??. Kan de inte bygga hållbara drivlinor?

Marcus
2013-11-27, 07:10
Dragkrok är knappast något problem för motor/växellåda/koppling. Det är nog snarare så att dragkrok är ett relativt litet önskmål bland kunderna, i alla fall som VW bedömer det. Kanske också ganska specifikt önskemål för den svenska marknaden, vilken i sig kanske inte är så stor jämfört med andra marknader. Kan inte allt som behöver göras för att kunna sälja bil med dragkrok men kan tänka mig att bilen behöver typas, vilket kostar extra med mera. Skulle säkert medföra modifikationer på kaross/styling som VW uppenbarligen inte var villiga att göra. Detta är relativt vanligt på högprestandaversioner av standardbilar.

Peter-C
2013-11-27, 12:17
Som Marcus säger – vanligt fenomen på biltypen. De jag kollat på Golf R / Audi S3 / BMW M135i har ej gått att få med krok. Man får man sätta krok på annat fordon om det finns något sådant :).

R hade ju varit en väldigt bra dragbil men nu är det som det är.

/Peter

golfhenke
2013-11-27, 13:58
Det som också är synd är avsaknaden av dynaudio. Saknas även på konfiguratorn i UK. Kan det vara pga vikt siffror? För vad skulle tekniskt kunna förhindra dynaudio paketet? Ni som beställt, har ni fått något svar på detta? Finns ju på nya GTI.

Mvh

Peter-C
2013-11-27, 17:23
Det som också är synd är avsaknaden av dynaudio. Saknas även på konfiguratorn i UK. Kan det vara pga vikt siffror? För vad skulle tekniskt kunna förhindra dynaudio paketet? Ni som beställt, har ni fått något svar på detta? Finns ju på nya GTI.

Mvh

Då jag beställde i Oktober så gick det inte att välja Dynaudio. Ej heller platsbesparande reservhjul. Den "runda" Dynaudio enheten ligger i hjulet / reservhjulsbaljan på t.ex. GTI. Golvet är högre på R pga. 4-motion vilket innebär att man skippat detta extra utrymme (tror jag). Således får de inte in den i någon reservhjulsbalja.

Får väl se när den anländer.

/Peter

Marcus
2013-11-27, 17:45
Precis - fyrhjulsdriften lär vara skillnaden. Du kan inte heller välja Dynaudio till Golf GT 2,0 TDI 150 4Motion.

wolfbane1967
2013-12-06, 17:02
Det verkar bli bra fjutt i nya R motorn,

S3 sportback får 360hk enbart med program och med avgas 380hk. Då med riktig programvara från MTM ;)

http://www.mtm-online.de/en/products?brand=AU&model=S3+8V+Sportback&FzgID=S38VSB221Q

Marcus
2013-12-06, 22:09
Oj, där får A45 AMG se upp :cool:

Crille82
2013-12-07, 01:12
Men för rättvisans skull bör man ju i så fall jämföra med en uppdaterad A45 AMG. Medans uppdateringarna till Golf / S3 ger 350-370 hk och ca. 450-460 nm så ger dito till 45 AMG 390-400 hk och 490-500 nm.

Marcus
2013-12-07, 11:04
Jo fast är det inte så att A45 AMG är betydligt dyrare än S3 / Golf R redan från början? Tänkte att mellanskillnaden kunde användas till motoruppdatering...

emilson
2013-12-07, 11:25
Samt att Mercedes levererar en automatlåda som är driftsäker^^. Sorry kunde inte hålla mig=)

Crille82
2013-12-07, 12:24
Jo fast är det inte så att A45 AMG är betydligt dyrare än S3 / Golf R redan från början? Tänkte att mellanskillnaden kunde användas till motoruppdatering...

Jo, självklart är en betydligt effektstarkare Mercedes dyrare än dito Volkswagen. Vad som är än mer anmärkningsvärt och som sagts tidigare är att Golf R är nästan lika dyr som S3.

Crille82
2013-12-07, 12:27
Samt att Mercedes levererar en automatlåda som är driftsäker^^. Sorry kunde inte hålla mig=)

Fast DSG/S-tronic med våtlameller är minst lika driftsäker som andra dubbelkopplingslådor. Det visar sig hur Mercedes kommer fungera...

Marcus
2013-12-07, 17:49
Här anses dubbelkopplingslådan i S3 / Golf R som bättre än den i A45 AMG:

http://youtu.be/uvJH9RwYPYI

- - - Uppdaterad - - -


Jo, självklart är en betydligt effektstarkare Mercedes dyrare än dito Volkswagen. Vad som är än mer anmärkningsvärt och som sagts tidigare är att Golf R är nästan lika dyr som S3.

Absolut - men om man är VW / Audi nörd så vill man ju helst köra just VW / Audi.

Peter-C
2013-12-07, 21:35
R / S3. Det skiljer ju typ minst 30 tkr i alla fall när man lägger till det som är standard på R:en på S3 specen.. Jmfr med en R för 440 tkr blir det 7% dyrare för en S3 ......

MB:n blir riktigt dyr om den ska matcha nyss nämnda modeller med likvärdig utrustningsnivå från VAG, det är ju känt sedan tidigare.

/Peter

Crille82
2013-12-08, 02:12
R / S3. Det skiljer ju typ minst 30 tkr i alla fall när man lägger till det som är standard på R:en på S3 specen.. Jmfr med en R för 440 tkr blir det 7% dyrare för en S3 ......

MB:n blir riktigt dyr om den ska matcha nyss nämnda modeller med likvärdig utrustningsnivå från VAG, det är ju känt sedan tidigare.

/Peter

Är nyfiken på vart du hittar dessa "typ minst 30 tkr"?

gas
2013-12-08, 10:49
Min beställda s3 sb hamnade på 469". När jag bygger en golf r i konfiguratorna hamnade den på 420".

Peter-C
2013-12-08, 11:36
Är nyfiken på vart du hittar dessa "typ minst 30 tkr"?

Denna fråga är en lätt rysare att svara på ;). Detta blir ett rörigt inlägg....

I början på denna tråden, inlägg 13, gjorde jag en konfig av en R och en S3 med ambition att lägga lika utrustning på bägge bilarna. Har sparat den.


Precis vad jag tänkte på. På S3:an får man betala för en del som är std på Golf, typ genomlastningslucka, multifunktionsratt, adaptiv farthållare, bromsok?? (bromsar dåligt utan ok :D) och andra ”självklarheter”.

En vettigt utrustad R fick jag ihop för 415 tkr. Om jag nu lyckats pricka in ungefär motsvarande standard på S3 så blev total 441 tkr, bägge solida röda med manuell låda. Tror nog att Audin inte riktigt motsvarar R:en ändå eftersom jag inte kan hitta tex förarstol elman..

/Peter

EDIT justerat pris

Utrustning justering jmfr exempel ovan.
I det fallet skiljer det 25 tkr. Då har jag missat loggo / lack på bromsoken, elstyrd förarstol (hittade inte det då).

Röda bromsok 3600:-S3 Elstol som jag missat i jmfr 8300:- för två, R 4500:- för en. Då lägger vi till 4500:- för en på Audin.

Om vi väljer metallic lack så är det dyrare på Audi typ 1300:-

Nu är jag uppe i en diff på 25 + 9,4 = 34,4 tkr.

Exempel dyrare tillval:
Elspeglar infällbara R 1500.- S3 2400:-
Panoramatak R 9500:- S3 11600:-

Så håller det på.

I mitt fall blev priset på R:en betydligt högre (443 tkr) än det exempel jag visat ovan och då ökar diffen.

Den som vill ha en detaljerad diff lista får fiska fram den själv :D. Audis sida är oerhört trög att jobba med :(…… tycker bättre om VW:s konfig verktyg. Det var ju nästan 2 månader sedan jag lusläste specarna. Det är väldigt svårt att komma fram till likvärdiga val.

På rak fråga till ÅF:s säljare – Vad kostar en motsvarande S3?
När jag beställde bilen av min säljare som för övrigt är Audi säljare, så sade ha att en motsvarande S3 kostar minst 30 tkr mer än den R jag valt. Jag skulle vilja säga att det skiljer ännu mer. Se "gas" inlägg.

/Peter

Crille82
2013-12-08, 12:18
Jag menar att man måste utgå från standardutrustning för att göra en någorlunda rättvisande prisjämförelse. Vad man personligen "behöver" för extrautrustning är högst subjektivt. Personligen skulle jag gott och väl klara mig med standardutrustningen.

För att S3 skall komma upp i samma standardnivå som Golf R så kunde jag komma på att det behövs Adaptiv farthållare, automatiskt avbländbar innerspegel med regn- och ljussensor samt avplanad multiratt. Anser man att saker som lackerade bromsok o.dyl. är relevant standardutrustning som bör finnas så kan man kvitta det mot att S3 har "halvskinn" och "Audi Sound System" som standard, något som Golf R saknar.

Resultatet jag kommer fram till är 374900:- för Golf R och 394800:- för S3, alltså en skillnad på 19900:-. Med en rimlig rabatt på 7-8% så blir skillnaden ännu mindre.

Peter-C
2013-12-08, 13:45
S3:s halvskinn gör ju att skinntillägget blir 4300:- billigare.
Men när du väljer el-stol på VW så ingår svankstöd, kostar 3000:- på S3. Går nästan jämt ut :).

Tillägg på S3 ”Bluetooth gränssnitt” 3000:- vill man ha, är STD på R, ingår det på något dolt vis? Kan jag inte se.

Om vi kvittar mot Audi soundsystem:
Genomlastningslucka 1900:-, däcktryckvarnare 1000:-, lackade bromsok 3600:-, cigg tändare uttag 400:-, ljuspaket 1700:-, Bluetooth gränssnitt 3000:- = 11600:- . Dyrt soundsystem - rymmer nog halvskinntillägget med för R .

Som sagt svårt att jämföra. Du kom fram till c:a 20 tkr med jämkning av posterna ovan. Jag kommer fram till minst 30 tkr brutto på färdig bil som då även inkluderar S3-fördyring på alla tillval. Ingen av oss har direkt fel men det beror på hur man fyller ”varukorgen”.

Att man sedan kan utverka en rabatt är ju givet.

Ska man då vara riktigt krass så är det färdigutrustad bil inklusive alla nödiga och onödiga tillval minus rabatt som vi ska räkna på. Som du säger så är det ju subjektivt vad man väljer, men slutsumman är ju den som räknas.

En sak är säker, det går att hitta fler skillnader för eller emot. Tycker det är svårt att jämföra rättvist :confused:.
Slutsatsen måste väl bli att R är lite för dyr - men det har vi konstaterat tidigare.

R:n i VW konfiguratorn har inte varit så tydligt specificerad direkt.

/Peter

AXL72
2013-12-08, 14:56
Man kan ju inte jämföra grundpriserna rakt av, det relevanta är vad en bil kostar med just den specifikation som man vill ha.

Ett annat plus för Golf R är utseendet. Grymt mycket snyggare bil än S3:an!

wolfbane1967
2013-12-08, 18:40
Man kan ju inte jämföra grundpriserna rakt av, det relevanta är vad en bil kostar med just den specifikation som man vill ha.

Ett annat plus för Golf R är utseendet. Grymt mycket snyggare bil än S3:an!


Håller full med dig ;-)

Peter-C
2013-12-08, 19:02
Det verkar bli bra fjutt i nya R motorn,

S3 sportback får 360hk enbart med program och med avgas 380hk. Då med riktig programvara från MTM ;)

http://www.mtm-online.de/en/products?brand=AU&model=S3+8V+Sportback&FzgID=S38VSB221Q

Det bådar gott! MTM tar betalt…... 1899 EUR för SW. Det kommer väl andra alternativ så småningom. Potential verkar det finnas i alla fall :D.

/Peter

wolfbane1967
2013-12-08, 19:13
Det bådar gott! MTM tar betalt…... 1899 EUR för SW. Det kommer väl andra alternativ så småningom. Potential verkar det finnas i alla fall :D.

/Peter

Det är värt pengarna med MTM på en bil som kostar 400++ ;-)

Jag vet att det säkert kommer billigare alternativ sedan. Jag kommer inte diskutera frågan vidare då det alltid finns delade meningar om vem som har mest effekt osv. Man gör sitt eget val.

Men potentialen finns där ;-)

Peter-C
2013-12-08, 20:09
Det är värt pengarna med MTM på en bil som kostar 400++ ;-).........



På totalen så har det inte så stor påverkan, det får man nog medge. :).

Peken
2013-12-08, 22:54
Tja alla!!

Har just köpt den nya Golf R:en och funderar om ni vet om ett bra chip till den och vars man kan köpa det, kör en GTI Edition 35 nu och har BSR chipet i den idag och är nöjd med det, så något likvärdigt med det skulle vara trevligt. Skulle vara skoj och höra vad några andra biltokiga tycker oxå..=)

Marcus
2013-12-08, 23:18
Kolla med dom här sydtyska herrarna eller återförsäljaren i Sverige: http://www.mtm-online.de/en/products...gID=S38VSB221Q

Peken
2013-12-09, 00:08
Kolla med dom här sydtyska herrarna eller återförsäljaren i Sverige: http://www.mtm-online.de/en/products...gID=S38VSB221Q


Jo jag var inne som snabbast där men det där är väll ett chip som man sätter in i boxen va? Då blir det ju mycke jobb och mek för att göra bilen klar för service om man lämnar in den på en VAG verkstad. Eller har jag helt fel där??

wolfbane1967
2013-12-09, 08:30
Jo jag var inne som snabbast där men det där är väll ett chip som man sätter in i boxen va? Då blir det ju mycke jobb och mek för att göra bilen klar för service om man lämnar in den på en VAG verkstad. Eller har jag helt fel där??

Hel korrekt där,

Då får du vänta på BSR eller GIAC

Peken
2013-12-10, 22:03
Hel korrekt där,

Då får du vänta på BSR eller GIAC

vad är GIAC??:rolleyes:

DPC
2013-12-11, 07:21
En amerikansk trimfirma som bland annat har flashmjukvaror.

golfhenke
2013-12-13, 11:41
Tja alla!!

Har just köpt den nya Golf R:en och funderar om ni vet om ett bra chip till den och vars man kan köpa det, kör en GTI Edition 35 nu och har BSR chipet i den idag och är nöjd med det, så något likvärdigt med det skulle vara trevligt. Skulle vara skoj och höra vad några andra biltokiga tycker oxå..=)


Har du fått din R ännu ??? :)

krickan4
2013-12-15, 23:10
Golf R.
Golf R 2.0 TSI 4MOTION BlueMotion Technology 221 kW (300 hk) 6 vxl DSG
Visa detaljer för min bil
Min konfiguration
Totalpris397 700 kr
Grundpris
390 400 kr
Mina val 7 300 kr

Det var vad jag fick men nu vill jag ha R32 och inte R så det är en miss dom har gjort tycker jag :)

Peken
2013-12-16, 08:50

Har du fått din R ännu ??? :)

Nej.. Får den vecka 10, vart lång leverans tid på den. Men det är ju bland dom första bilarna som går in i Sverige tydligen...

rixpucko
2013-12-18, 19:52
Såg en idag hos en handlare. :) Inte direkt så imponerad... Som en GTI fast med fler avgaspipor! =P

mangewide
2013-12-19, 14:30
Såg en idag hos en handlare. :) Inte direkt så imponerad... Som en GTI fast med fler avgaspipor! =P

I sthlm var då? :). Nån som vet om det finns nån demobil runt sthlm.

rixpucko
2013-12-19, 20:16
Täby, vet dock inte om det var en kundbil eller om det var en demobil :)

debren
2013-12-20, 16:00
Nån som kan bekräfta om det finns en R att titta på i Täby?


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

FiNCH
2013-12-20, 16:56
Lyft luren och ring dom?

Sent from my C6603 using Tapatalk

debren
2013-12-20, 17:26
Tack för tipset, det hade jag inte kunnat kunnat komma på själv...


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

FiNCH
2013-12-20, 17:39
Varför gör du inte det då?
Det var i all välmening som jag skrev så, dom kan nog svara bäst på om man kan få provköra Desutom kan du ju boka tid.

Prata med Jimmy Lundell på 0 - 100 han är bra som fan!

Sent from my C6603 using Tapatalk

Gasekke
2013-12-21, 09:44
Jag har också suttit och lekt lite med att bygga på nya R:en men i mitt fall så blir isåfall en extremt snikig spec och enda anledningen till det är att med mitt facit så kommer jag ändå att "hiva" allt annat i sjön och bygga för prestanda istället.

Men det fanns inga skalstolar nu och det är det tillval jag skulle velat ha isåfall + DSG såklart, men nja blir nog ingen ny R utan jag behåller nog min efter som ingen har vett att köpa min av mig konstigt nog:confused:

Den lägre vikten tilltalar mig på nya R då den gamla är en kluns helt enkelt, ska bli intressant att se hur 2014R levererar när folk börjar få hem dem.
Mvh Erik

rixpucko
2013-12-21, 14:22
Finns en vit R i Täby att prova. Är en rullande demobil :) Oryxvit med 19tums Pretoria fälgar

FiNCH
2013-12-21, 14:24
Jag har också suttit och lekt lite med att bygga på nya R:en men i mitt fall så blir isåfall en extremt snikig spec och enda anledningen till det är att med mitt facit så kommer jag ändå att "hiva" allt annat i sjön och bygga för prestanda istället.

Men det fanns inga skalstolar nu och det är det tillval jag skulle velat ha isåfall + DSG såklart, men nja blir nog ingen ny R utan jag behåller nog min efter som ingen har vett att köpa min av mig konstigt nog:confused:

Den lägre vikten tilltalar mig på nya R då den gamla är en kluns helt enkelt, ska bli intressant att se hur 2014R levererar när folk börjar få hem dem.
Mvh Erik


Jag har också suttit och lekt lite med att bygga på nya R:en men i mitt fall så blir isåfall en extremt snikig spec och enda anledningen till det är att med mitt facit så kommer jag ändå att "hiva" allt annat i sjön och bygga för prestanda istället.

Men det fanns inga skalstolar nu och det är det tillval jag skulle velat ha isåfall + DSG såklart, men nja blir nog ingen ny R utan jag behåller nog min efter som ingen har vett att köpa min av mig konstigt nog:confused:

Den lägre vikten tilltalar mig på nya R då den gamla är en kluns helt enkelt, ska bli intressant att se hur 2014R levererar när folk börjar få hem dem.
Mvh Erik

Jag hade köpt din utan att tveka om den hade funnits ute när jag sålde min Golf R och köpte en TT RS.

Peter-C
2013-12-21, 16:15
Jag har också suttit och lekt lite med att bygga på nya R:en men i mitt fall så blir isåfall en extremt snikig spec och enda anledningen till det är att med mitt facit så kommer jag ändå att "hiva" allt annat i sjön och bygga för prestanda istället.

Men det fanns inga skalstolar nu och det är det tillval jag skulle velat ha isåfall + DSG såklart, men nja blir nog ingen ny R utan jag behåller nog min efter som ingen har vett att köpa min av mig konstigt nog:confused:

Den lägre vikten tilltalar mig på nya R då den gamla är en kluns helt enkelt, ska bli intressant att se hur 2014R levererar när folk börjar få hem dem.
Mvh Erik

Har läst om din R då och då. Behålla bilen är väl ändå att föredra istället för att börja på nytt igen. Där är ju en viss ingångtröskel som ska passeras i ditt fall. Golf 6 (GTI eller R) är ändå en riktig hit tycker jag. Den känns fortfarande modern och är så snygg!

Min GTI 6:a kanske får en annan ägare när nya R:n anländer. Det är det enda negativa med R:ns ankomst, känns inte bra…. Skulle helst vilja sälja den till en nörd eller inte sälja alls :D.

/Peter

Gasekke
2013-12-21, 21:43
Jo det lutar åt att behålla, och jag säljer helst åt ngn med rätt inställning dvs nörd :p
Fast jag bygger ju redan ngt "nytt" vid sidan om R:en så hinner jag klart så lär golfen få stå vid sidan om ett år till om inte min dotter vill busa lite bland "killarna m keps typ"

debren
2013-12-21, 21:45
Golf R mk6 verkar ju vara rätt så lättsåld nu, kanske dags att sälja och förnya sig lite.
Fast ärligt så jag nog mer sugen på en Audi S3 Sedan när den kommer.

Peter-C
2013-12-21, 22:10
Jo det lutar åt att behålla, och jag säljer helst åt ngn med rätt inställning dvs nörd :p
Fast jag bygger ju redan ngt "nytt" vid sidan om R:en så hinner jag klart så lär golfen få stå vid sidan om ett år till om inte min dotter vill busa lite bland "killarna m keps typ"

Min "kepsbeprydde" son (alltid med skärmen framåt!) har i stort sett lagt beslag på GTI:n sedan körkortet förvärvades 3 Oktober i år, så jag har knappt kört den på sista tiden…… Han klär bra i den :D:D.


Golf R mk6 verkar ju vara rätt så lättsåld nu, kanske dags att sälja och förnya sig lite.
Fast ärligt så jag nog mer sugen på en Audi S3 Sedan när den kommer.

S3 sedan – Ser mycket tilltalande ut!

kalle950
2014-01-15, 16:47
Är det någon som har provkört den nya R:n ännu? I så fall synpunkter?

Någon motortidning som har testat den ännu?

Teknikens Värld har i tidningen som kom idag ett test på Polo R WRC som får snudd på full pott i betyg

Peter-C
2014-01-16, 22:26
De 4 rören verkar vara "äkta" då de mynnar direkt från dämparen allihopa, se nedan.


http://www.youtube.com/watch?v=D8Bg2ENIPRE


http://www.youtube.com/watch?v=m7EkgGXO7zM

Peter

Peter-C
2014-01-17, 17:39
Här visar några glada tyskar några inkörningstips för R.


http://www.youtube.com/watch?v=zQwuq0_aFK0&feature=youtu.be

/Peter

DPC
2014-01-17, 18:37
Den riktigt läcker i svart! Vw har jobbat med akustiken. Låter nästan som en boxer med mycket insugsljud. Häftigt! Bara lite Synd att höga motorvarvtal på typiskt fyrcylindrigt maner inte riktigt upplevs så högt som det är i själva verket.

wolfbane1967
2014-01-19, 19:17
Den riktigt läcker i svart! Vw har jobbat med akustiken. Låter nästan som en boxer med mycket insugsljud. Häftigt! Bara lite Synd att höga motorvarvtal på typiskt fyrcylindrigt maner inte riktigt upplevs så högt som det är i själva verket.

Det är pålagt ljud i både Golf R och Audi S3 ( högtalar ljud)

Fredrix
2014-01-28, 21:29
Artikel från AMS
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140128/audi-s3-plus-far-ny-turbomotor-med-380-hastar

Får väl hoppas att en R Evo kommer i produktion.

Gti
2014-01-30, 22:24
Dynaudio blir beställningsbart från vecka 22 och de första bilarna med detta byggs från och med vecka 27. Blir nog att lägga en beställning och få ny kärra i höst...

Edit: Bil beställd, blir långa månader att vänta men hoppas få den i augusti. Lapisblå, Pretoriafälgar med mera. Någon som är intresserad av att köpa min nuvarande nångång april-maj? ;)

gas
2014-02-08, 12:43
Efter provkörningen igår förstår jag inte vad ni väntar på, ni som funderar på en R. Fantastisk bil med ett fantastikt ljud. Beställer ni nu blir det leverans v.23

Peter-C
2014-02-08, 14:09
Efter provkörningen igår förstår jag inte vad ni väntar på, ni som funderar på en R. Fantastisk bil med ett fantastikt ljud. Beställer ni nu blir det leverans v.23

Provköra, det kan man göra när man fått hem bilen…….;). Min ÅF har ingen så det får nog vara o-provat.

Gunnar, du har ju beställt en S3 har jag för mig. Har du fått den än? Skulle vara intressant med ett omdöme.

Min R tillverkades i veckan tror jag……

/Peter

gas
2014-02-08, 15:35
Nej!
Men nu är det nära. Vecka 8 är leveransvecka. Senast jag hörde nåt var den på väg till Södertälje, med båt.

FiNCH
2014-02-08, 18:01
Ni som har köpt en ny Golf R måste ju lägga upp information här om hur ni upplever bilen!

firefreak
2014-02-10, 09:37
Autocar eller vem det nu var som provkörde bilen påstod att nya haldexsystemet kunde skicka upp mot 100% av kraften till bakhjulen. Tidigare haldex system har max tillåtit 50/50. Någon som har mer info?

FiNCH
2014-02-10, 11:25
Det är jag också nyfiken på!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

kalle950
2014-02-10, 11:58
http://www.carsguide.com.au/news-and-reviews/car-reviews-road-tests/2014_vw_golf_r_review_first_drive_81586_20140128


As for the exhaust, it's more than a visual difference. While gases escape only through the inner two of the four exits under light-load driving, high-throttle or high-rev conditions open butterfly valves at the exit of a rear resonator chamber open, to open the outer exits and give the exhaust a note that's raspier when revved. Engaging Race mode opens those butterfly valves for the outside two outlets all the time, resulting in a noticeably more bellowy sound just off idle and up to the mid revs, where it seems that the piped-in intake sounds chime in just as much if not more.

Tja varför inte? Kan ju vara lite småkul :-)

Peter-C
2014-02-10, 12:34
http://www.carsguide.com.au/news-and-reviews/car-reviews-road-tests/2014_vw_golf_r_review_first_drive_81586_20140128



Tja varför inte? Kan ju vara lite småkul :-)

Positivt, hoppas det stämmer. Då är det ju lite mer motiverat med att ha 2+2 rör….:)

/Peter

FiNCH
2014-02-10, 12:35
Om jag läste rätt så är det ungefär som på TTRS fast där är det 1+1
Vänstra röret är spjällat är.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

firefreak
2014-02-10, 12:54
Det här är samma som funnits på alla Audis S/RS modeller i flera år. Golf R har haft samma sak redan på R32 tiden.

FiNCH
2014-02-10, 12:55
Bara fimpa spjäll slangarna så låter det fint :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Peter-C
2014-02-10, 13:12
Bara fimpa spjäll slangarna så låter det fint :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk


Hmmm GILLA!!!

FiNCH
2014-02-10, 13:13
Gjorde på min Golf R, det lät bättre.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

kalle950
2014-02-12, 12:40
Provkörning i Teknikens Värld som låg i postboxen i morse.

Prisvärd 8/10
Underhållande 10/10

"Den ser inte mycket ut för världen, Golf R. Det är nog meningen. Du vet vad grannen inte vet. Det är en underhållningsmaskin i världsklass. Bra jobbat Volkswagen"

Marcus
2014-02-12, 12:44
Lyckat :cool:

Peken
2014-02-20, 17:45
Ni som har köpt en ny Golf R måste ju lägga upp information här om hur ni upplever bilen!



Ja får min R om några dagar hopps jag så då ska jag lägga ut lite info och känslor om den.. Men har haft en demo R i en vecka och kan redan nu säga att den nya R:en pissar på mk6:an och R32:an... Grymt rolig bil!!

FiNCH
2014-02-20, 17:46
Schysst att få ha en demo bil i en vecka, hur lyckades du med det?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

mangewide
2014-02-21, 12:18
http://www.bilsport.se/artikel/golf-r-fran-abt-har-370-hk/

Galet med bara mjukvara! :). Ja tack til motor, fälgar och Takspoiler.........resten *huuuva*

Premis
2014-02-21, 15:55
http://www.bilsport.se/artikel/golf-r-fran-abt-har-370-hk/

Galet med bara mjukvara! :). Ja tack til motor, fälgar och Takspoiler.........resten *huuuva*

70 häst bara med mjukvara? Lätt överspecad grundmotor isåfall :) .. får ringa in ett besparingstips till VW :)

firefreak
2014-02-21, 16:24
70 häst bara med mjukvara? Lätt överspecad grundmotor isåfall :) .. får ringa in ett besparingstips till VW :)

Ryktas ju om en S3 plus med 380hk så lite potential bör den ha. Det bådar gott för MQB baserade RS3 och TTRS med femman... :)

FiNCH
2014-02-21, 16:51
Blir intressant att se vad som händer här i sommar!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Mr_Big
2014-02-21, 16:59
Ryktas ju om en S3 plus med 380hk så lite potential bör den ha. Det bådar gott för MQB baserade RS3 och TTRS med femman... :)

Hur är det med Golf R Evo som ska vara motsvarigheten med 370 hästar? Den ska visas upp på Bejing Motorshow i april om jag minns rätt? Kanske bara är på konceptstadiet men släpps en S3 Plus, vilket det verkar göra, så får vi kanske se en R Evo?

Premis
2014-02-21, 17:03
Ryktas ju om en S3 plus med 380hk så lite potential bör den ha. Det bådar gott för MQB baserade RS3 och TTRS med femman... :)

Helr klart, R, RS .. Finns många trevliga bilar framöver att sukta efter, undrar vad ED40 får för spis.

FiNCH
2014-02-21, 17:06
Blir att chippa TTn om dom släpper 2 liters snurror med 370+ hästar...

Skickat från min C6603 via Tapatalk

wolfbane1967
2014-02-23, 15:42
Insider på Audi i Ingolstadt säger att ca 330Hk landar S3 plus på om den släpps.

Skulle själv förvånas om dom hade släppt en Plus eller Evo version som ger 380hk. Tror mer på att en ny RS3 kommer landa på ca 360hk ut till kund. Dagens TT RS plus tex har ju 360Hk. Annars är dom uppe å nosar på RS4ans effekt

firefreak
2014-02-23, 19:19
Insider på Audi i Ingolstadt säger att ca 330Hk landar S3 plus på om den släpps.

Skulle själv förvånas om dom hade släppt en Plus eller Evo version som ger 380hk. Tror mer på att en ny RS3 kommer landa på ca 360hk ut till kund. Dagens TT RS plus tex har ju 360Hk. Annars är dom uppe å nosar på RS4ans effekt

Det skulle förvåna mig om nya TTRS eller RS3 har mindre än 380hk. A45 AMG med 360 kommer dom ju garanterat vilja slå och eftersom precis som du säger TTRS Plus hade 360 så bör det vara mer.

Peter-C
2014-02-25, 19:48
Reservhjul - den kommer med ”safe spare wheel”, ligger standard med bilen. Man slipper punka lagningssats. Har ju varit "på tapeten" innan i tråden.

Avgassystemet påstås ha butterfly valves som förbikopplar i RACE-mode. Är det även märkbart på tomgång tro? När jag tryckte på olika mode’s så lät den samma i alla utom i Eco mode, där den var tystare. Jag hade förvisso bilen bara ståendes på tomgång, körde alltså inte med den.

Frontspoilern såg väldigt trevlig ut i verkligheten med gälar o allt :).

/Peter

wibmag
2014-02-25, 23:15
Blev en M135i Xdrive för vår del, hoppas någon hinner läsa detta innan det flyttas till "off-topic", men det vore roligt att utbyta lite erfarenheter mellan dom som beställt, fått, och hunnit köra sina nya R-Golfar.

FiNCH
2014-02-26, 07:03
135 är riktigt fin bil!
Hoppas du är nöjd med den :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk

wolfbane1967
2014-02-26, 09:00
135 är riktigt fin bil!
Hoppas du är nöjd med den :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Fin vete fasen, Men den går bra ;)

FiNCH
2014-02-26, 09:02
Jag tycker att Coupen är grymt fin

Skickat från min C6603 via Tapatalk

wibmag
2014-02-26, 11:50
Fin vete fasen, Men den går bra ;)

Hihi, nä, utseendet kan man verkligen diskutera, den skiljer sig från mängden iaf. (Tröstar jag mig med).

Peter-C
2014-02-26, 18:03
Hihi, nä, utseendet kan man verkligen diskutera, den skiljer sig från mängden iaf. (Tröstar jag mig med).

Jag tittade på en M135i Xdrive i Halmstad för typ 10 månader sedan, 3 dörrars hatchback. Provade inte den. Motorn är ju en dröm!

Cupén är väldigt vacker, baserad på föregående modell. Hoppas du blir nöjd med valet.

Var köpte du den?

/Peter

PS Grattis! :)

Marcus
2014-02-28, 21:22
Golf R är sportigare än BMW M135i


VW Golf R/Audi S3/BMW M135i: Vergleich - Der Golf ist sportlicher als BMW!
Ein VW ist gut, aber bieder? Nicht zwingend, wie der Vergleich des neuen Golf R mit Audi S3 und BMW M135i zeigt.
Ein Test auf der Rundstrecke.

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-audi-s3-bmw-m135i-vergleich-4580555.html

DPC
2014-03-01, 09:45
Jag kan dela med mig av några reflektioner som jag gjort efter att ha bytt från Golf VI R till en 335iM (en jämförelse sm givetvis haltar mot ovan modeller). Till att börja med så känns Golfen tyngre på gott och ont. Ont i form av understyrning i låg fart, gott i form av stabilitet i fart. Bmw understyr aldrig och känns väldigt lätt i steget. Jag kan tänka mig att nya R:en är betydligt bättre än gamla och har säkert ett mycket trevligt chassi. BMW har idag ofta lite för mjuk dämpning i fjädringen som märks i form av ganska stora chassirörelse när det börjar gå undan. Beteendet förstärks om vägen är ojämn. Motormässigt och drivlina har BMW en fantastisk enhet men golfen med dsg är säkert riktigt fin också. Bara att gratulera de som köpt en ny R!

Peter-C
2014-03-01, 11:33
Golf R är sportigare än BMW M135i



http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-audi-s3-bmw-m135i-vergleich-4580555.html

Artikeln var lite rörigt skriven, fick läsa om den för att förstå. Fokus på sportighet.

Snabbast runt banan var BMW:n, gick väldigt brett trots x-drive. Dock har den ju 20 ps mer i sin underbara maskin än de andra två. Står i specen ”Allradantrieb” avs BMW:n längre ner i artikeln så de har väl 4 wd i test exet.

S3/R borde ju varit identiska tycker man…. S3 är mer understyrd och har mer temp känsliga bromsar än R. Betydligt långsammare runt banan. R man S3 DSG. Förvånande får man säga.

Tittar man på videon så lockar onekligen BMW:s breda kurvtagning, om man nu har lite av en ”pojke” i sig ;). Soliditeten R / M135i är till Golfens fördel då jag nu suttit i bägge (subjektiv värdering :)). Har dock ej kört någon av dem än. S3 har jag inte ens varit i närheten av...

/Peter

Peter-C
2014-03-02, 20:32
Min R har anlänt.

I min ålder kan man väl inte vara så barnslig så att man fotograferar bilen samt provstartar den för att höra ljudet innan den är leveransklar…. Nej, det skulle jag aldrig få för mig…:D:D

/Peter

Alle47
2014-03-02, 20:49
Hehe, tycker det känns helt rätt med en liten tjuvkoll. Hade gjort lika. Ser ut som du kommer ha rätt så skoj om några dagar ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mattias
2014-03-02, 20:55
Min R har anlänt.

I min ålder kan man väl inte vara så barnslig så att man fotograferar bilen samt provstartar den för att höra ljudet innan den är leveransklar…. Nej, det skulle jag aldrig få för mig…:D:D

/Peter

Ser kanon ut! :-)
Tar det många dagar för dem att få den leveransklar?

Peter-C
2014-03-02, 21:15
Ser kanon ut! :-)
Tar det många dagar för dem att få den leveransklar?

Nej det gör det inte, men jag bad om att få hämta den en bit in i Mars. Vill inte byta till vinterhjul, vet inte om mina GTI 6 17” passar på nya bilen då bromsoken troligen är betydligt större. Behöver jag köpa nya kan det ju vänta till hösten. Våren verkar ju vara på väg så det fixar väl sig.

/Peter

Mattias
2014-03-02, 22:16
Nej det gör det inte, men jag bad om att få hämta den en bit in i Mars. Vill inte byta till vinterhjul, vet inte om mina GTI 6 17” passar på nya bilen då bromsoken troligen är betydligt större. Behöver jag köpa nya kan det ju vänta till hösten. Våren verkar ju vara på väg så det fixar väl sig.

/Peter

Är såklart roligare att ta ut bilen när vintern är borta, inte skoj att ta ut bilen i snöslask det första man gör.
Hoppas dina 17" fälgar passar, känns som 18" är hyfsat stort för vinterdäck :-)

mangewide
2014-03-03, 06:39
Läckert!, hur lät den?! :)

17" måste var lugnt, satt väll sådan på många av bilarna vi preimiären uppe i norr som det finns massor av filmer på?

Vänta på våren?, är det inte vår i Halmstad?. Ta ut bilen så fort det går! ( man vill inte ha bilen så inlämd hos nån bilhandlare ).

Tog ut min förra Mars, då var det inte VÅR... ;)

3938

DPC
2014-03-03, 08:58
F-n vad roligt Peter! Klart du skulle kika och lyssna innan leverans. Jag gjorde likadant med min förra bil ;) Det kan nog funka att plocka ut den om en vecka eller två. Du kan ju alltid parkera bilen om det blir risigt väder..

Andersson Racing
2014-03-03, 10:40
Nej det gör det inte, men jag bad om att få hämta den en bit in i Mars. Vill inte byta till vinterhjul, vet inte om mina GTI 6 17” passar på nya bilen då bromsoken troligen är betydligt större. Behöver jag köpa nya kan det ju vänta till hösten. Våren verkar ju vara på väg så det fixar väl sig.

/Peter

17" ska funka på nya R:en. Om det är något R:en är så är det väl att det är en vinterbil, en fantastisk rolig sådan!?

wibmag
2014-03-03, 18:10
Min R har anlänt. I min ålder kan man väl inte vara så barnslig så att man fotograferar bilen samt provstartar den för att höra ljudet innan den är leveransklar…. Nej, det skulle jag aldrig få för mig…:D:D /Peter

Grattis till den!! Ser ruskigt fin ut!

wibmag
2014-03-03, 18:15
Jag tittade på en M135i Xdrive i Halmstad för typ 10 månader sedan, 3 dörrars hatchback. Provade inte den. Motorn är ju en dröm! Cupén är väldigt vacker, baserad på föregående modell. Hoppas du blir nöjd med valet. Var köpte du den? /Peter PS Grattis! :)

Jag har inte fått den ännu, får ge mig till tål till v. 17-18. Ganska lång leveranstid med tanke på att jag beställde den strax innan Jul, men man slipper väl förhoppningsvis salta ner den det första man gör. Det är Lunds Bil i Varberg som levererar.

Peter-C
2014-03-03, 19:06
Jag har inte fått den ännu, får ge mig till tål till v. 17-18. Ganska lång leveranstid med tanke på att jag beställde den strax innan Jul, men man slipper väl förhoppningsvis salta ner den det första man gör. Det är Lunds Bil i Varberg som levererar.

Det är ju ändå lagom till våren. Tog du en 5 dörrars, färg? Man får väl hålla utkik i backspegeln…Uppenbar risk för att bli från åkt ;)!

/Peter

FiNCH
2014-03-03, 19:07
Ska du vänta 2 månader när bilen redan finns i Sverige? Sjukt!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

anri52
2014-03-03, 19:11
Ett litet filmklipp nya Golf R k04? mot Golf Gti (tsi) K04... kan tänka mig att Ren blir riktigt snabb med annan mjukvara.
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=73530

wibmag
2014-03-03, 19:21
Ska du vänta 2 månader när bilen redan finns i Sverige? Sjukt! Skickat från min C6603 via Tapatalk
Hej
Nej, den finns inte i Sverige, den tillverkas nu i Mars. Det som tog tid var att få en "produktionskvot" på den modellen.

Peter-C
2014-03-03, 19:24
Ska du vänta 2 månader när bilen redan finns i Sverige? Sjukt!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

2 mån - Inte jag 1,5 veckor - Vad fick du det ifrån :)!

Mangewide – På de 30 bilarna i Arvidsjaur så var det 18”, men jag tror att 17 går bra, ET kan väl inte skilja så mycket. Oavsett vilket får det bli org hjulen nu.

DPC – Jo det blir snart. Får väl göra lite hjulbyte i helgen GTI6:an.

Andersson Racing – Vinterbil är det. Här ska bli 8-9 plussgrader i veckan…

Jag verkar blivit överbevisad, f*n, den kan ju bli smutsig om de saltar – då får den stå i garaget ;).

/Peter

FiNCH
2014-03-03, 19:25
Måste ha snurrat ihop posterna..

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Andersson Racing
2014-03-03, 19:32
2 mån - Inte jag 1,5 veckor - Vad fick du det ifrån :)!

Mangewide – På de 30 bilarna i Arvidsjaur så var det 18”, men jag tror att 17 går bra, ET kan väl inte skilja så mycket. Oavsett vilket får det bli org hjulen nu.

DPC – Jo det blir snart. Får väl göra lite hjulbyte i helgen GTI6:an.

Andersson Racing – Vinterbil är det. Här ska bli 8-9 plussgrader i veckan…

Jag verkar blivit överbevisad, f*n, den kan ju bli smutsig om de saltar – då får den stå i garaget ;).

/Peter

Läste senast en artikel idag i en morgontidning och där var det bild på r:en med 17" och isdäck, det verifierades även i texten.

mangewide
2014-03-03, 19:54
2 mån - Inte jag 1,5 veckor - Vad fick du det ifrån :)!

Mangewide – På de 30 bilarna i Arvidsjaur så var det 18”, men jag tror att 17 går bra, ET kan väl inte skilja så mycket. Oavsett vilket får det bli org hjulen nu.

DPC – Jo det blir snart. Får väl göra lite hjulbyte i helgen GTI6:an.

Andersson Racing – Vinterbil är det. Här ska bli 8-9 plussgrader i veckan…

Jag verkar blivit överbevisad, f*n, den kan ju bli smutsig om de saltar – då får den stå i garaget ;).

/Peter

Jag har dessa fälgar på vintern och de är ju 17" ;)..

http://www.automotorsport.se/bilder/?id=906681#

Peter-C
2014-03-03, 20:05
Såg på några Arvidsjaur reportage att flera bilar hade Cadiz fälgar, dessa är 18” förmodar jag, men det verkar ju vara lite blandat. Det är ju kanon om det funkar med 17”.

/Peter

wolfbane1967
2014-03-03, 20:14
Grattis,Ser nice ut i Grått

AXL72
2014-03-03, 21:55
Såg på några Arvidsjaur reportage att flera bilar hade Cadiz fälgar, dessa är 18” förmodar jag, men det verkar ju vara lite blandat. Det är ju kanon om det funkar med 17”.

/Peter

Tyska ÅF säljer vinterhjul i 17" så det funkar på din bil. En bil som jag för övrigt gillar skarpt! :-)

DPC
2014-03-04, 07:55
17" ska funka, men det är inte säkert att alla 17" fälgar funkar. Det gäller att design, inpressning mm stämmer. På min förra R var det riktigt tight med 17". Jag körde med Vw org "activa" i 17" och de polerade oken när lite skit samlats i fälgarna vintertid. Jag hade sträckt ut budgeten och köpt 18" till en ny R.

Marcus
2014-03-04, 08:43
Jättefin bil Peter, grattis! Färgen är såå lyckad! :)

firefreak
2014-03-05, 15:12
Är det bara jag som tycker Golf R och S3 är alldeles för lika numera?

Kolla här!

3952

FiNCH
2014-03-05, 15:13
Du har rätt.. Inte tänkt på det förens nu.
Btw, ja kommer ikväll!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Marcus
2014-03-05, 17:12
Jag vet inte riktigt vad det är som är så mycket mer likt nu mer än antalet avgasutblås och dess placering? Är det avgasutblåsen ni hänger upp er på? I övrigt är det två halvkombikarosser med rektangelformade bakljus, baklucka osv... även om S3 nästan blivit en Avant i Sportback-utförande...

AXL72
2014-03-08, 12:47
Lånade en bil i förmiddags och tog en runda på någon mil och jag kan bara gratulera er som köpt en R. Är väldigt imponerad av det första intrycket! :) Att den skulle gå som satan visste jag redan, men att komforten skulle vara så bra och att ljudnivån skulle var så låg, trots 19" vinterhjul, hade jag inte riktigt väntat mig.

DPC
2014-03-10, 13:24
Såg på några Arvidsjaur reportage att flera bilar hade Cadiz fälgar, dessa är 18” förmodar jag, men det verkar ju vara lite blandat. Det är ju kanon om det funkar med 17”.

/Peter

När hämtar du bilen Peter? Fredag?!

Peter-C
2014-03-10, 17:35
När hämtar du bilen Peter? Fredag?!

Bra gissning - Så råkar det faktiskt vara. Ska blir riktigt skoj.

Du är nog synsk Daniel :D.

/Peter

DPC
2014-03-10, 17:46
Härligt!

Vi bilnördar känner varandra ;)

Mattias
2014-03-10, 19:18
Bra gissning - Så råkar det faktiskt vara. Ska blir riktigt skoj.

Du är nog synsk Daniel :D.

/Peter

Då får jag hålla koll och se om jag ser din bil rulla runt på stan :-)

Peter-C
2014-03-10, 21:13
Då får jag hålla koll och se om jag ser din bil rulla runt på stan :-)


Din gula Scirocco har jag sett på Enslövsvägen (jobbar åt det hållet), den går ju inte att missa :). Ska du ta ut den snart eller åks det BMW ett tag till? (Förmodar att den vinterförvaras..).

/Peter

Mattias
2014-03-10, 21:39
Din gula Scirocco har jag sett på Enslövsvägen (jobbar åt det hållet), den går ju inte att missa :). Ska du ta ut den snart eller åks det BMW ett tag till? (Förmodar att den vinterförvaras..).

/Peter
Sorry för lite off topic...
Enslövsvägen stämmer bra, dock så står den nästan alltid i garage.
Har redan varit ute en runda, alltid påställd så att man kan köra när vädret tillåter!
Men BMW får fortsättningsvis ta hand om vardags åkandet, finåker gör vi i VW :-D

Hoppas du får bra väder i helgen så du kan avverka några härliga mil med nya bilen :D

wolfbane1967
2014-03-15, 12:50
Hur går din R Peter med manell låda ;-)

Bilder på G ;-)

FiNCH
2014-03-15, 19:41
Hur går din R Peter med manell låda ;-)

Bilder på G ;-)

Manuell? DSG is da shit ju! :D

Peter-C
2014-03-15, 19:56
Vi var två ”äldre gentlemän” som hämtade varsin R igår. Eftersom det var premiärleverans till kund av nya R för Motorhalland anordnade de ett litet jippo för oss. Först så var det avtäckning samt fördelning av nycklar (med R-logga). Sedan avåts det en R-tårta med foto av objekten i marsipan :p. Därefter provtur och återsamling då vi delade intryck samt avslut av affären. Mycket trevligt :D!

/Peter

Peter-C
2014-03-15, 20:19
Har ju i stort sett bara fin-pysslat med bilen idag, tvätt (regnade ju vid avhämtningen) vcds/VAG-com av några nödvändiga ”tweaks”, provtur hit och dit och några foton.

Har lekt runt med de olika körprofilerna Comfort/Normal/Race/Eco. I Eco mode är yttre avgaspiporna stängda i övrig är de öppna. Dovt kraftfullt avgasljud! Karaktären ändras märkbart vid byte av mode. I Race mode är det påtaglig gasrespons och DCC blir styv men fullt körbar på landsväg trots 19”. Det är stor skillnad jmfr en GTI 7 (min subjektiva uppfattning), men det ska det ju också vara. Den skjuter på duktigt i alla lägen, men har ju inte frestat den så mycket än. Underbar manuell låda, väldigt precis i växellägena.

Mycket nöjd, kan knappt vänta till nästa tur. Får väl komma tillbaka med intryck senare.

/Peter

FiNCH
2014-03-15, 20:23
Mycket fin bil!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Peter-C
2014-03-15, 20:24
Hur går din R Peter med manell låda ;-)

Bilder på G ;-)

A45 AMG i signaturen - Mycket intressant! Vad tycker du om den? Bild kanske...., förvisso OT men det hör ju lite till ämnet ;).

/Peter

Mattias
2014-03-15, 20:29
Ser kanon ut! :)

J.L
2014-03-15, 21:05
Oerhört läcker!

Marcus
2014-03-15, 21:23
Jäklar vilken bil :) Underbar! Betydligt större skillnad utseendemässigt mot GTI än vad jag hade föreställt mig :D

wolfbane1967
2014-03-15, 22:00
Bilen ser mycket fin ut Peter. Färgen är helrätt :-)
Kul med bilderna också.

lasholm
2014-03-15, 22:20
Snygg! 😊


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

wolfbane1967
2014-03-15, 22:22
Svårt att säga så tidigt kanske , men vad tycker du om manuell kontra DSG :-)

Nille1
2014-03-16, 00:13
Vad säger man? Den som väntar på något gott, kan inte...
När jag ser denna fina bil ångrar jag nästan att jag gjort upp med min bilhandlare att hämta min Racer vecka 14. :)

/ Nille

Premis
2014-03-16, 08:41
Jäkla fin metallklump man kan sätta på 4 hjul :)

mangewide
2014-03-16, 09:27
Men herregud så snygg!! ..

Satan va snygga fälgarna vad! . Går den fortfarande bra? ;)

DPC
2014-03-16, 09:34
Riktigt fin i grått! Helt rätt färg! Inte fel att möta våren i en sån bil Peter!

Peter-C
2014-03-16, 11:27
Tack för alla kommentarer, än så länge positiva :).

Frågan om manuell kontra DSG.
Det har ju dryftats då och då på forumet. I mitt fall så är det ett infall av ”back to basic”, vill helt enkelt ha en manuell denna gång. Det är roligt att växla, absolut ingen uppoffring.

En notis är att man hela tiden ska föra spaken bestämt åt höger vid uppväxling för att hamna rätt.. Jag menar att om man går från 3:a till 4:an och bara "slö-drar" spaken bakåt så hamnar man kanske i 2:an, små steg mellan växel-lägena. Jmfr med vår manuella A4 så är den mer neutral i växellägena, större utslag krävs med. Inget problem bara att göra som det är tänkt, det är ju sportigt!

Paddelreglagen på min fd GTI DSG var ju väldigt smidiga men körde den mest i D men hjälpte till ibland med paddlarna. S läget var ganska överflödigt, varvade onödigt länge. Var kanonnöjd med DSG lådan inklusive hela bilen för den delen. (Hoppas någon ”nörd” köper den där den står hos ÅF).

En liten notis rörande DSG paddlarna är ju att om man svänger kraftigt så är de ju plötsligt upp och ner :confused: vilket gör kaos i min hjärna, hade gärna haft dem på rattstången istället för på ratten. I-lands problem….

PS Har ju en DSG bil kvar utan paddlar, dock inte så sportig ;) men väldigt bekväm.

/Peter

wolfbane1967
2014-03-16, 12:12
Jag är inne på ditt spår Peter. Jag gillar DSG lådan med, men för riktigt aktiv körning är den manuella bilen att föredra. Körde en Golf GTI 7 för ett tag sedan med manuell och redan den kändes roligare än en med DSG som jag också körde. Och det känns som en manuell går bättre, om än en illusion, men det är ju körkänslan man jagar :D. DSGn blir ju aldrig riktigt manuell heller inte ens i M läget.

Min tidigare RS3 var dock lite bättre på det då den blev helt manuell i M läget,tryckte man fullt på tex an3 så var man tvungen att växla ,annars gick den in i varstopp ;)

Samma är det på min A 45 AMG jag har idag. Där är den helt manuell i M läget. Denna lådan har dock en annan gång än DSG. DCT-Speedshift som sitter i min bil härstammar i från SLS AMG, så den känns lite grov och hård i växlingarna.

Men som du säger Peter, det är tråkigt när paddlarna hamnar upp och ner när man tar en snäv kurva och man kör i M läget, då är det svårt att hålla koll på växlarna ;)

golfhenke
2014-03-18, 13:48
J
Men som du säger Peter, det är tråkigt när paddlarna hamnar upp och ner när man tar en snäv kurva och man kör i M läget, då är det svårt att hålla koll på växlarna ;)

Så går det när man svänger runt bilen som en busschaufför :). Fast med Golf R 6 så är det svårt för svängradien är ju alldeles för vid. Höll på att krascha min dag 1 i p-huset pga detta
Är svängradien bättre (snävare) på Golf R 7 kanske?

Mvh

Peter-C
2014-03-18, 17:05
Så går det när man svänger runt bilen som en busschaufför :). Fast med Golf R 6 så är det svårt för svängradien är ju alldeles för vid. Höll på att krascha min dag 1 i p-huset pga detta
Är svängradien bättre (snävare) på Golf R 7 kanske?

Mvh

Svängradie
Denna egenskap påpekades just av min nya vän som avhämtade sin Golf 7 R vid samma tillfälle i Fredags. Han testade det direkt vid den lilla provturen som gjordes och återkopplade att det var mycket snävare än på hans R 6:a när vi samlade ihop oss.

Detta var inget jag tänkt på i min fd GTI 6 men det kanske inte är samma.

Min R 7 är i vilket fall som helst smidig i vändradien :).

/Peter

Peter-C
2014-03-18, 19:40
Några interiörbilder från R:en.

Det var lite halvmörkt så jag öppnade luckan istället för blixt. "Firefreak" jämte andra fotoproffs får titta bort ;). Man kanske skulle skaffa en vettig kamera......

/Peter

FiNCH
2014-03-18, 19:42
I love it! Mycket stilrent!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

mangewide
2014-03-19, 20:12
Underbart!, fan va läckert med de små blå detaljerna. Sladdat ute i snön nått? :)

Marcus
2014-03-19, 20:31
Vilken snö? :rolleyes:

Peter-C
2014-03-19, 20:34
Underbart!, fan va läckert med de små blå detaljerna. Sladdat ute i snön nått? :)

Nej, det är väldigt dåligt skidföre i Halmstad! Jag vet inte riktig var jag ska prova 4m:en, på en regning kommunal gräs-fotbollsplan 300m ifrån där vi bor :confused:? Nej tror inte det, gillar inte fotboll med de får väl ha sin plan i fred. Grusväg /grusplan är ju inte heller att tänka på. Unviker grus så långt det går :D.

/Peter

Amazonas
2014-03-19, 20:34
Stiligt!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

FiNCH
2014-03-20, 11:07
Bara gasa ur en rondell när det är blött ute. Jag får upp min TT ställ busenkelt :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

NOlsson
2014-03-20, 11:39
Kalasfin bil Peter! Suktar själv efter en R, dock håller inte frugan med riktigt… ;-)

Det enda negativa med R:en är att den inte går att få med motorsportstolarna, tycker jag. Dock så kan man ju hoppas på såna tillbehör till 2015-modellen :-)

Peter-C
2014-03-20, 12:13
Bara gasa ur en rondell när det är blött ute. Jag får upp min TT ställ busenkelt :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Det kan man ju prova.......Har inte kommit så långt i tankarna.


Kalasfin bil Peter! Suktar själv efter en R, dock håller inte frugan med riktigt… ;-)

Det enda negativa med R:en är att den inte går att få med motorsportstolarna, tycker jag. Dock så kan man ju hoppas på såna tillbehör till 2015-modellen :-)

Fru-påverkan
Stolarna - Så är det. Hade inte tänkt att beställa skalstolar eftersom hustrun är starkt emot dem. "Blir jobbigt att ta sig ut och in i bilen" har hon sagt. Baserat på provsittning av en Ford focus RS innan vi köpte GTI 6:an....... Har för mig att som VW tillägg så var de ganska dyra.

Hon har däremot kört R:en till och ifrån sitt jobb hela denna vecka utom idag, med gått resultat. Jag har ju cyklat i vanlig ordning men på kvällen har det blivit en och annan onödig tur :D.

/Peter

NOlsson
2014-03-20, 13:18
Känner igen det där ;-) Och visst är det som du säger, svindyrt att lägga till dessa "motorsportstolar" :-)

Hur är karaktären på motorn, helt okej med drag från relativt låga varv? Har endast kört GTI:n och tyckte då att den hade ett trevligt register med bra effekt från ganska låga varv :-)

Peter-C
2014-03-20, 17:40
Känner igen det där ;-) Och visst är det som du säger, svindyrt att lägga till dessa "motorsportstolar" :-)

Hur är karaktären på motorn, helt okej med drag från relativt låga varv? Har endast kört GTI:n och tyckte då att den hade ett trevligt register med bra effekt från ganska låga varv :-)

Bottendrag
Den matar på bra från början. Det är lite ovant att måtta med gasen för att få rätt kraft vid krypkörning om man nu ska vara ”petig”. Varvar man lite så försvinner denna kantighet. Helt ok för en sådan bil.
Själv kör jag aldrig så lågt ner i varvtal som displayen rekommenderar. Eftersom den är manuell så styr man själv till 100%.

Smidighet
Det är inte så viktigt i min värld så därför åter till frun.

Jag frågade henne igår:
”Hur tycker du den är att köra?”

Svaret blev:
”Det är väl inget märkvärdigt utan som vanligt, bara ovant att växla eftersom sommarbilen varit undanställd så länge”.
Mao ett gott betyg avseende användbarheten i mina öron. Tror hon tycker mer om TSI 1.4:an, går tyst och mjukt....Gör inget....;)

/Peter

farre80
2014-03-20, 17:44
Vilken snygg bil!
Väcker ha begär!!
Färgen är enligt min smak det rätta valet.
Lycka till!!!

Peter-C
2014-03-20, 17:46
Vilken snygg bil!
Väcker ha begär!!
Färgen är enligt min smak det rätta valet.
Lycka till!!!

Tack:). Din bil väcker lika mycket habegär! Kanonfin har den blivit!

/Peter

golfhenke
2014-03-21, 11:59
Trevligt med bättre svängradie :)
Hur upplever du ljudet? Känner du att du saknar Dynaudio (iom 4motion) eller ordinarie helt ok?

Mvh

firefreak
2014-03-21, 12:06
Vi var två ”äldre gentlemän” som hämtade varsin R igår. Eftersom det var premiärleverans till kund av nya R för Motorhalland anordnade de ett litet jippo för oss. Först så var det avtäckning samt fördelning av nycklar (med R-logga). Sedan avåts det en R-tårta med foto av objekten i marsipan :p. Därefter provtur och återsamling då vi delade intryck samt avslut av affären. Mycket trevligt :D!

/Peter

En eloge till den VW handlaren som gjorde affären lite roligare. Mer sånt!

FiNCH
2014-03-21, 12:08
En eloge till den VW handlaren som gjorde affären lite roligare. Mer sånt!

Ett företag jag jobbade på förut köpte 12 stycken (om jag inte mins fel) nya Scania av Scania Bilar Sverige AB i Stockholm.
Scania hade korvgrillning och tårta och sånt, samt att chauförerna fick ta en sväng med sina nya bilar, det var mycket bra gjort tycker jag!

Som du säger Firefrak, mer sånt! :)

Peter-C
2014-03-21, 12:36
Trevligt med bättre svängradie :)
Hur upplever du ljudet? Känner du att du saknar Dynaudio (iom 4motion) eller ordinarie helt ok?
Mvh

Ljudet från ”Composition media” är mycket bra, har ju samma i vår SportsCombi, där har jag hunnit använda den en del. Eftersom den 18-årige sonen har samma uppfattning så är den ganska ”nutids”-anpassad ;).

Hade det varit möjligt att välja Dynaudio så gärna för mig men ingen ”showstopper” för undertecknad.

En liten notering ang bottendraget. När man kör typ på 1/3 dels gas och passerar c:a 2700 rpm så öppnar den upp med ett litet "ryck". Vet inte om det är ventil öppningstiderna / kamförskjutingen som redigeras då, skulle nog vara rimligt tror jag. Har inte läst i detalj ur det fungerar än. Den "oinvigde" noterar nog det knappast. Principen är väl samma som för GTI men toppen /ventiler/kam är inte samma så karaktären är nog olik den med.

Från annan tråd:
“Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

/Peter

kalle950
2014-03-25, 10:06
Kom igen nu Peter :)

Kan vi få en lite utförligare rapport? Hur nöjd är du med tanke på priset? Positiva överraskningar? Negativa överraskningar?
Största skillnaden mot Gti VI?

Peter-C
2014-03-25, 20:13
Kom igen nu Peter :)

Kan vi få en lite utförligare rapport? Hur nöjd är du med tanke på priset? Positiva överraskningar? Negativa överraskningar?
Största skillnaden mot Gti VI?

Kommer med rapport när motorn har fått bekänna färg varvräknaren ut (tar det lite lugnt än så länge). Ska ut på lite längre tur veckan, så snart har den gått 100 mil vilket får räcka avseende särbehandling (inkörning).

Den känns avsevärt mäktigare än GTI 6:an avseende performance och fasthet. När man stänger bakluckan på en 6:a känns den vek i plåtkonstruktionen runt luckan, degig respons. Det är fast på 7:an, gillas. Dörrklangen i övrigt är bra på bägge modellerna.

Körde på en slingrig väg härom kvällen, ganska offensivt. Oerhört stabil trots ojämnheter och lagningar i asfalten, odramatiskt trots kurvhastigheten. 6:an var bra med men denna är ännu bättre. Körde i mode "Normal". DCC:n är ju ganska stötig i "Race" mode, passar bättre på jämnt underlag.

Det är definitivt värt pengarna om man jämför alternativa nybilar. Bättre än förväntningarna. Återkommer…..:)

/Peter

PS Så långt ingen negativ överraskning.

mangewide
2014-03-26, 19:29
Det här är väll för bra för att vara sant?!, den MÅSTE väll kunna ha dragkrok?? :)

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140326/spion-volkswagen-golf-r-kommer-som-kombi

wolfbane1967
2014-03-26, 21:17
Det här är väll för bra för att vara sant?!, den MÅSTE väll kunna ha dragkrok?? :)

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140326/spion-volkswagen-golf-r-kommer-som-kombi

Grymt :D
Ultimata tjänste bilen :D

Micke_t
2014-03-26, 21:25
Wow. Och inte är det 1 april. :)

Peter-C
2014-03-26, 22:02
.................den MÅSTE väll kunna ha dragkrok?? :)


Tja, vi vet ju inte än. Det är ju den perfekta dragbilen i alla fall med eller utan krok :D!

/Peter

DPC
2014-03-27, 08:28
Äntligen ser det ut som Vw ska erbjuda den bil jag vill ha! Hade en R funnits i kombiutförande så hade jag antagligen köpt den istället för min nuvarande bil. Men dragkrok är tyvärr ett måste så utan det faller det. Kul oavsett!

Marcus
2014-03-27, 08:37
Fantastisk familjebil :) men jag hoppas att dom får till avgasutblåsen bättre till produktion för nu ser det ut som något fult från eftermarknaden. Tycker att de sticker ut för långt, borde vara mer diskreta och intregerade i karossen.

NOlsson
2014-03-27, 09:03
Skulle tippa på att dom hängt dit några "andra" utblås för att det "bara är en vanlig SC" ;-)
Vore ju konstigt om den inte kommer med dom 4 utblåsen som, tyvärr, sitter på R :-)

Haugeman
2014-03-27, 11:17
Fantastisk familjebil :) men jag hoppas att dom får till avgasutblåsen bättre till produktion för nu ser det ut som något fult från eftermarknaden. Tycker att de sticker ut för långt, borde vara mer diskreta och intregerade i karossen.


Skulle tippa på att dom hängt dit några "andra" utblås för att det "bara är en vanlig SC" ;-)
Vore ju konstigt om den inte kommer med dom 4 utblåsen som, tyvärr, sitter på R :-)

Står i alla fall i länken över att "den produktionsfärdiga versionen får två ovala avgasutblås på varje sida"

är väl bara ett testsystem som sitter på denna bilen.

FiNCH
2014-03-27, 16:18
Står i alla fall i länken över att "den produktionsfärdiga versionen får två ovala avgasutblås på varje sida"

är väl bara ett testsystem som sitter på denna bilen.

Testsystem = Kattfritt och ett jävligt gott ljud :cool: :rolleyes:

anri52
2014-03-30, 13:14
Test Golf R vs Cupra R grymt fina bilar verkar som Cupran har samma motor som Ren/s3an
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/golf/86378/volkswagen-golf-r-vs-seat-leon-cupra-video-track-battle

Särås
2014-03-30, 13:24
Så har Milltek släppt avgassystem (turbo-back & cat-back till nya Golf R och S3)! ;)

DPC
2014-03-30, 15:41
Lite off topic men jäklar vilket prestandakap seaten är. Kostar ju i storleksordningen 100' mindre än golfen.

Peter-C
2014-03-30, 16:14
Lite off topic men jäklar vilket prestandakap seaten är. Kostar ju i storleksordningen 100' mindre än golfen.

Cupra R - Det är en prisvärd bil, råder knappast någon tvekan om det!
Har inte åkt i en Seat i nutid - skiljer det mycket mot VW?

Provsatt en Leon i Autostadt i somras, gillade inte inredningen men allt har ju sitt pris.

/Peter

Peter-C
2014-04-03, 23:33
Ja får min R om några dagar hopps jag så då ska jag lägga ut lite info och känslor om den.. Men har haft en demo R i en vecka och kan redan nu säga att den nya R:en pissar på mk6:an och R32:an... Grymt rolig bil!!

"R:en pissar på"..... Nej, det gör den inte, vilket jag inte heller förväntat mig :) ! Alldeles för bra bilar för att det ska vara möjligt ;).

/Peter

Peter-C
2014-04-03, 23:48
”R”:n har nu använts i 3 veckor och 130 mil. Det kan hända att jag upprepar något som redan nämnts i andra inlägg, det får ni stå ut med.

Bilen är riktigt sportig i sin karaktär. Den har manuell växellåda som tar lite tid att vänja sig vid eftersom lägena lägger tätt. Den känns väldigt rätt.

Motorn drar bra från 2000 rpm upp till 6500, då är peaken nådd. Över detta varvtal är det inte meningsfullt att varva, brukar växla tidigare då man hamnar i rätt rpm-segment på nästa växel. Den har ett brett varvtals spann som den matar på men det inträder en märkbar effektförändring vid 2700 rpm. Vid fullgas acceleration så genereras trevliga avgas ”farts” (klipp av bränsletillförsel) vid uppväxling precis som på min fd DSG GTI. Den uppgivna effekten är säkert riktig, känns så. Trots ”glädjefylld” behandling så drar den inte våldsamt med bensin.

Liksom på GTI jämte andra Golf 7 så har bilen ACC (Adaptiv Cruise Control) vilken fungerar mycket bra. Är ju inställbar på flera vis.

Körprofiler ”Mode Select” är ju std på R och GTI. Har man DCC så finns lägena Comfort, Normal, Race, Eco och Individual. I alla mode utom Eco så är samtliga rör öppna i bakre ljuddämparen, i Eco stängs ytterrören av elstyrda ”butterfly valves”. Comfort-läget är det som tillkommer när DCC finns. Individual är ju bra eftersom man då kan välja alla parametrar styckvis (3 lägen). Inställningar finns för styrning, ACC, DCC, motorkaraktär, kurvljus och klima-anl..

DCC - Favoritläget är Normal. Det är märkbar skillnad mellan Comfort , Normal och Race. I Race mode blir den väldigt hård, nästan för bra för en svensk slingrig småväg med lagom eftersatt underhåll, här passar Normal bättre. Race är för jämna vägar eller bana. 19" Pretoria + 235/35 däck är klart lämpliga för bilen, upplevs ej som stötiga.

Vad det gäller motorrespons ex. Normal kontra Race- så ökar motorljudet inne i bilen. Jag kan inte påstå att gasen känns mycket annorlunda, vill man ha mer gas så är det ju bara att trampa mer oavsett procentuell progressivitet. Har ingen betydelse…

Har även provat att ge fullt ut ur hyfsat skarpa kurvor, rondeller, bilen följer utan några släpp/ryck som framhjulsdrivna bilar ofta genererar. 4-motion är en väldig hjälp, det kan man knappast förneka. Detta gäller även forcerad körning på slingriga småvägar, väldigt odramatiskt relativt farten. Väldigt bra respons för allt man använder, gas, broms, styrning...

Det är nog den första bil jag haft som visar rätt hastighet på mätaren. (jmfr med GPS:n).

”Premium” datorn är ju ett bra steg framåt, fler möjliga inställningar än tidigare, om man nu vill leka lite med den. Det vill man.

Radio Composition Media har många finesser. Bluetoothen funkar bra både för musik streaming eller telefon men uppträder inte identiskt mellan körtillfällena. Har noterat samma inkonsekventa mönster på vår Golf 1.4 TSI. Bra ljud men hade man kunnat välja till Dynaudio så hade det kunnat bli ännu bättre.

Bagaget är helt ok, ungefär lika stort som på GTI 6, dvs betydligt större än R 6:ans.

Panoramataket är ju bra för det bygger inte neråt vad det gäller takhöjden. Funkar bra avseende möjliga funktioner, blåser inte ner i bilen när man har det "lagom" öppet.

Det har ju diskuterats huruvida R:en är prisvärd eller ej. Man kan fråga sig om en ny bil över huvud taget är värd vad den än kostar….. Tycker fortfarande att den levererar vad den ska i förhållande till priset. Det är ett bra lyft, är mycket nöjd!

För vardagskörning är den helt ok. Som jag nämnt tidigare så fällde frun omdömet att ”Den är väl inte märkvärdigare än andra bilar vi haft eller har”. Det är ett bra vardagsbetyg. Lite känslig på gasen på lågvarv för den ovane kanske….

Roligt är det i alla fall :D!

/Peter

mangewide
2014-04-04, 06:45
Tack för lite trevlig läsning på morgonen!, faaan nu blev man ju inte mindre sugen.. ;).

Blir det att testa nån bankörning? :)

Marcus
2014-04-04, 10:01
Härlig beskrivning :) ...och nu är det snart helg med vackert vårväder...;)

kalle950
2014-04-05, 17:35
Tack Peter!

Din rapport är uppskattad! Det är ju så mycket mera värt att få input från någon som verkligen har bilen och har betalat för den, än från någon journalistnisse som sladdar runt på en frusen sjö i 30 minuter.

Jensa
2014-05-23, 17:19
Jag har köpt en R, återkommer om ett par veckor med lite intryck för er som funderar på en R.
Själv har jag plöjt den här tråden en hel del innan jag bestämde mig. Jag tycker Peters rapport rimmar väl med intryck från mina provkörningar så det kanske blir nåt liknande :-)
Trevlig helg!

//Jensa

Peter-C
2014-05-23, 21:48
Jag har köpt en R, återkommer om ett par veckor med lite intryck för er som funderar på en R.
Själv har jag plöjt den här tråden en hel del innan jag bestämde mig. Jag tycker Peters rapport rimmar väl med intryck från mina provkörningar så det kanske blir nåt liknande :-)
Trevlig helg!

//Jensa

Man får gratulera till ett klokt beslut. Hoppas du blir nöjd med nyförvärvet. Hur lång har du kört med bilen?

Lägg gärna in lite bilder, det pryder forumet ;).

Skoj med lite feedback så småningom.

/Peter

Jensa
2014-05-23, 22:58
Man får gratulera till ett klokt beslut. Hoppas du blir nöjd med nyförvärvet. Hur lång har du kört med bilen?

Lägg gärna in lite bilder, det pryder forumet ;).

Skoj med lite feedback så småningom.

/Peter

Tack Peter!
Hämtar den tis el ons så helgen känns redan långtråkig :-)

//Jensa

Peter-C
2014-05-23, 23:31
Tack Peter!
Hämtar den tis el ons så helgen känns redan långtråkig :-)

//Jensa

Långtråkig... Det förstår jag. Ska bli fin väder i nästa vecka så att du kan "köra in den" som det så vackert heter.

/Peter

J.L
2014-05-24, 11:52
Jag har köpt en R

Då får du inte missa ett gratis medlemskap!
Läs mer på förstasidan (http://www.vwcs.se).

Jensa
2014-05-24, 14:40
Då får du inte missa ett gratis medlemskap!
Läs mer på förstasidan (http://www.vwcs.se).

Tack J.L, men det är en demo så jag blir nog blåst på det.
Dessutom har jag redan skotat in 400 :-)

debren
2014-05-24, 14:43
Köpte du den svarta i Norrtälje?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jensa
2014-05-24, 14:52
Köpte du den svarta i Norrtälje?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, säg nu inte att den är smälld :-)

debren
2014-05-24, 14:57
Nä det vet jag inget om. Den gick riktigt bra när jag provkörde den för nån månad sen. Sen såg jag att den var borta från Blocket. Grattis!


Sent from my iPhone using Tapatalk