handdator

Visa fullständig version : Vad är en Golf mk3 med mk4 1.8t AGU motor värd?



Fredrik_R
2007-08-19, 19:30
Är spekulant på ett sådant projekt som är halvfärdigt. I stort sett en mk3 kaross med mk4 innehåll.
Bilen är en 99% rostfri -94 som rullat 12000mil, tysksåld med servicebok

Detta kommer från mk4 GTI -99:
Hela elsystemet, motor AGU (12 000mil, finns servicebok från mk4'an) växellåda, front (huv/skärmar/lampor/stötfångare) inredning i form av Recaro skinninredning, mk4 mätarhus, R32 instrumentbräda, fungerande Climatronic, navigation, larm med fjärrkontroller, frambromsar från mk4 25års GTI och bak mk3 VR6 osv

Är den värd 40 000kr? Det är en del jobb kvar, montera inredning, avgas, lacka fronten m.m.

Vill inte gå med allt för stor förlust om jag tröttnar på den när jag byggt färdigt den...

GTI G60
2007-08-19, 20:30
Går den att regga så e den ju lätt värd d......
Om inte??? Nja....

Fredrik_R
2007-08-20, 23:11
Vad jag har förstått är det möjligt att regga med en sådan motor om man får ett intyg från VW. Pratade med en tekniker på vägverket som bekräftade detta. Det verkar som om säljaren kan ordna ett sådant intyg, men man vet ju inte förrän den är reggad och klar om det gick...

Men om vi leker med tanken att det går att regga, så borde det väl gå att sälja en sådan bil för 40-50 000? Med tanke på inredning och utrustning osv..

Tar tacksamt emot alla invändningar, hellre det än att stå med en bil som inte går att regga...

GTI G60
2007-08-20, 23:19
Undra varför byggaren inte reggar den????
Tänk så ;)

Tror inte VAG e såå sugna på att skriva ut intyg....

mt4base
2007-08-20, 23:45
Håller nog med G60 lite.
Att få loss intyg på sådant från VAG lär inte direkt vara lätt. Omöjligt kanske det inte är men det är väl som redan sagts, det finns väl en anledning till att den inte är besiktigad. Vore väl enklare att i så fall antingen köpa en Golf III 16v på 150hk eller en Gti IV med 1.8t maskin på 150hk?

Ring VAG och fråga om de skriver intyg, om inte är det ju bara att glömma, då är bilen värd vad nån kan tänka sig att köpa den i delar för. Min personliga åsikt. Köp en bil som är igenom om du inte får den VÄÄÄÄLDIGT billigt. Du kan ju faktiskt bli stående med nått du inte får köra eller kan använda??

razer
2007-08-21, 00:07
Den går att regga som ombyggt fordon om man byter bromsar(allt), växellåda och motor.

Fredrik_R
2007-08-21, 19:57
Ägaren har tröttnat, bilen är ju bara halvfärdig. Nästan hela inredningen ligger brevid bilen och diverse annat finlir kvar
Vi får väl om det blir köp eller ej

Scav
2007-08-22, 10:22
Inga probs med att skaffa intyg från VAG...Alla verkar tro att det är så svårt men jag behövde knappt inte ens berätta nåt om min bil för få intyg på avgas mm = )

razer
2007-08-22, 11:25
Inga probs med att skaffa intyg från VAG...Alla verkar tro att det är så svårt men jag behövde knappt inte ens berätta nåt om min bil för få intyg på avgas mm = )
Vem pratade du med och vad behövde du för intyg till avgassystemet?

Lillen
2007-08-22, 11:49
I stort sett en mk3 kaross med mk4 innehåll.
Bilen är en 99% rostfri -94 som rullat 12000mil, tysksåld med servicebok.

Detta kommer från mk4 GTI -99:
Hela elsystemet, motor AGU (12 000mil, finns servicebok från mk4'an) växellåda, front (huv/skärmar/lampor/stötfångare) inredning i form av Recaro skinninredning, mk4 mätarhus, R32 instrumentbräda, fungerande Climatronic, navigation, larm med fjärrkontroller, frambromsar från mk4 25års GTI och bak mk3 VR6 osv

Vad för MK III är det ursprungligen???



Att få loss intyg på sådant från VAG lär inte direkt vara lätt. Omöjligt kanske det inte är men det är väl som redan sagts, det finns väl en anledning till att den inte är besiktigad. Vore väl enklare att i så fall antingen köpa en Golf III 16v på 150hk eller en Gti IV med 1.8t maskin på 150hk?

Ring VAG och fråga om de skriver intyg, om inte är det ju bara att glömma, då är bilen värd vad nån kan tänka sig att köpa den i delar för. Min personliga åsikt. Köp en bil som är igenom om du inte får den VÄÄÄÄLDIGT billigt. Du kan ju faktiskt bli stående med nått du inte får köra eller kan använda??

Precis.
Får du inget intyg är det svårt.
MEN då kan du ju SFRO-besikta den och se om du kan få den som amatörbyggt!
OM det går vägen och de bedömmer den som amatörbygge så har du alla chanser i världen att regga den så istället?!


Inga probs med att skaffa intyg från VAG...Alla verkar tro att det är så svårt men jag behövde knappt inte ens berätta nåt om min bil för få intyg på avgas mm = )

Hmmm och detta baserar du på vad??


Vem pratade du med och vad behövde du för intyg till avgassystemet?

Hmm är åxå lite intresserad??
Var fick du det tillståndet??
Vad hette den karln eller damen?

Svenska VW utfärdar bara intyget för motoreffekt och respektive bilmodellerna.
Sedan får du komponentkontrollspapprena från VW åxå.
Ursprungspapper på motor mm kan du erhålla men INTE avgascerifieringen!

Nu skall väl en 1,8T 150hk vara några problem att få papper på iofs.
Den är ju så nära en Mk III GTi 16V då det är SAMMA effekt.
Har du sedan bromsar du har papper på så är ju saken bättre.
Måste komma från en känd donatorbil som klarar effekten.

Falcor
2007-08-22, 12:20
Vad för MK III är det ursprungligen???




Precis.
Får du inget intyg är det svårt.
MEN då kan du ju SFRO-besikta den och se om du kan få den som amatörbyggt!
OM det går vägen och de bedömmer den som amatörbygge så har du alla chanser i världen att regga den så istället?!



Hmmm och detta baserar du på vad??



Hmm är åxå lite intresserad??
Var fick du det tillståndet??
Vad hette den karln eller damen?

Svenska VW utfärdar bara intyget för motoreffekt och respektive bilmodellerna.
Sedan får du komponentkontrollspapprena från VW åxå.
Ursprungspapper på motor mm kan du erhålla men INTE avgascerifieringen!

Nu skall väl en 1,8T 150hk vara några problem att få papper på iofs.
Den är ju så nära en Mk III GTi 16V då det är SAMMA effekt.
Har du sedan bromsar du har papper på så är ju saken bättre.
Måste komma från en känd donatorbil som klarar effekten.

Som AMATÖRBYGGT finns inte en chans i världen att besiktiga den om han inte bygger om till rörram etc. Men som OMBYGGT fordon går den att besiktiga via SFRO om motor, växellåda och -hela- bromssystemet är bytt.

Det är skillnad på amatörbyggt och ombyggt fordon.... :)

Lillen
2007-08-22, 13:48
Som AMATÖRBYGGT finns inte en chans i världen att besiktiga den om han inte bygger om till rörram etc. Men som OMBYGGT fordon går den att besiktiga via SFRO om motor, växellåda och -hela- bromssystemet är bytt.

Det är skillnad på amatörbyggt och ombyggt fordon.... :)

JO JAG VET DET!!
Men han kanske inte vet så ok.
Ja jag var väl oklar kanske???

Hur som helst så borde han ju kolla sina möjligheter.
Ombyggt fordon borde ju inte alls vara något problem.
Allt beror ju på om motorn håller sig innom gränserna och alla delar klarar effekten.
Om man vill regga med motorbytet.

Då hamnar han i där det är dags för ombyggt.
Då är det det ju dags att se över sina möjligheter.

Det jag menar är att OM han inte fixar några av de kraven så är det ju bara amatörbyggt kvar på listan och då blir det ju en massa jobb minst sagt!

Fredrik_R
2007-08-26, 02:46
Det är i så fall ett intyg från tyska VAG som är aktuellt i detta fallet.
Finns det några Golf III som är reggade med 1,8t i Sverige?