handdator

Visa fullständig version : Knack från framvagnen (Mk3 GTI)



Petta77
2013-10-09, 20:20
Hmm har på senare dar upptäckt ett (väldigt svårt att förklara ljud) dovt knack från framvagnen (vill ja få de till iallafall).

Står man still och ger bilen lite varv samt trycker upp kopplingen i dragläge sedan släpper helt uppkommer ett knack från vänster. Samma om man lägger i backen men då tycker jag mej höra att de kommer från höger fram. Ljudet vid backning är mer distinkt (högre).

Kör man om vanligt och är mjukt på koppling och gas hörs ingenting.

När jag köpte bilen klonka de rätt friskt i fjäderbenen fram när man svängde. Efter lite research fick jag reda på att "fel" fram fjädrar är monterade. De är "fram till 08.94" och 1 cm kortare än vad fjädrarna "från 94" och framåt är.

Dundra in en ganska hög asfalts kant härom veckan i 70 blås tänkte om nåt blev knas då. Min gissning är fjäderbenslagrena som är glappa. Men knacken uppkommer endast om man utför proceduren ovan. Aldrig annars. Gjorde "drivaxel kollen" dvs fullt rattutslag åkte framåt samt backade med godkänt resultat.

Haugeman
2013-10-09, 20:26
Har samma problem på min mk3 gti. Kom efter att jag renoverade framvagnen. Som du säger vid lite hårdare acceleration så knäpper det till. Om jag då stannar och backar knäpper det till igen.

Har inte kunnat lokalisera felet, har funderat på splinsen till drivakseln i navet då dessa skall vara limmade. Något jag inte har gjort efter renovering. Men man tycker inte det skall vara så stot spel där att det skulle höras så som det gör...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

J.L
2013-10-09, 20:43
Framvagnsbalken sitter på ett ställe per sida av bilen med en bult rakt upp i rambenen,
denna kommer man åt genom ett stort hål i bärarmarna.

Dra dessa med rätt moment (eller åtminstone känn på dem om de börjat lossna)
så borde klonkandet försvinna.

Låter iallafall precis som ljudet jag hade efter bytet av framvagnsbalk,
så det borde vara värt att kontrollera.

Petta77
2013-10-09, 21:26
Har samma problem på min mk3 gti. Kom efter att jag renoverade framvagnen. Som du säger vid lite hårdare acceleration så knäpper det till. Om jag då stannar och backar knäpper det till igen.

Har inte kunnat lokalisera felet, har funderat på splinsen till drivakseln i navet då dessa skall vara limmade. Något jag inte har gjort efter renovering. Men man tycker inte det skall vara så stot spel där att det skulle höras så som det gör...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Min högra drivaxel är nyligen borttagen i och med installation av motorvärmare (hos VAG)... hmmm



Framvagnsbalken sitter på ett ställe per sida av bilen med en bult rakt upp i rambenen,
denna kommer man åt genom ett stort hål i bärarmarna.

Dra dessa med rätt moment (eller åtminstone känn på dem om de börjat lossna)
så borde klonkandet försvinna.

Låter iallafall precis som ljudet jag hade efter bytet av framvagnsbalk,
så det borde vara värt att kontrollera.

De är alltså hela framvagnen som rör sej? Jag har ju inte renoverat min så den sitter (förhoppningsvis) där den satt från fabrik.

vw-power
2013-10-09, 23:22
snabb fråga bara, varför plocka bort drivaxeln för att montera motorvämare?? det har jag då aldrig gjort under mina 8 år som mekaniker.
Jag skulle även kunna lägga in ett tips ifall framvagnen sitter fast, kolla glappet i drivknutarna, kan hända att de blir lite
glappa, men trots det inte knacka vid fullt rattutslag och gaspådrag.
Lycka till och hoppas det löser sig smidigt

Lillen
2013-10-09, 23:54
Jag lägger mina fem öre på bakre länkarmsbussnigar i länkarmarna fram!

TheDeadDorkster
2013-10-10, 00:04
Jag lägger mina fem öre på bakre länkarmsbussnigar i länkarmarna fram!

Håller med Lillen. Hade detta redan efter 2000 mil med powerflexbussningar. Bytte därför tillbaka till originalbussningar som i.a.f. håller 15-20000 mil.

Haugeman
2013-10-10, 02:08
Har powerflex jag med.. dock har dom gått 100 mil kanske. Skall riva hela framvagnen tänkte jag och gå över allt. Nu har jag bara haft av bärarmar osv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lillen
2013-10-10, 02:26
Märk väl att det är ännu viktigare att efterdra till rätt moment eller iaf så det sitter fast OM man har polybussningar. Detta då dessa inte oftast har styrhylsa i sig som deformeras som på en orginalbussning. Detta gör att polybussningen BARA sitter med klämförband mot balken.
Så rekar den på sig är det bara bulten som stoppar rörelsen.

Sn00k
2013-10-10, 03:07
hmm.. den här tråden blev visst dyr..
har tidigare kört med excentriska bakre länkarmsbussningar, där jag sedan ersatte hylsan med en vanlig som inte är excentrisk.. men tycker mig se antydan till att grejerna har rört på sig.. och det är väl kanske inte helt konstigt efter vintern och ett hundratal varv på isen med OT-däcken.
så.. precis NU, i ren paranioa, blev det beställt powerflex black series bussningar till hela främre länkarmarna.. =D

polomannen
2013-10-10, 07:49
Hmm har på senare dar upptäckt ett (väldigt svårt att förklara ljud) dovt knack från framvagnen (vill ja få de till iallafall).

Står man still och ger bilen lite varv samt trycker upp kopplingen i dragläge sedan släpper helt uppkommer ett knack från vänster. Samma om man lägger i backen men då tycker jag mej höra att de kommer från höger fram. Ljudet vid backning är mer distinkt (högre).

Kör man om vanligt och är mjukt på koppling och gas hörs ingenting.

När jag köpte bilen klonka de rätt friskt i fjäderbenen fram när man svängde. Efter lite research fick jag reda på att "fel" fram fjädrar är monterade. De är "fram till 08.94" och 1 cm kortare än vad fjädrarna "från 94" och framåt är.

Dundra in en ganska hög asfalts kant härom veckan i 70 blås tänkte om nåt blev knas då. Min gissning är fjäderbenslagrena som är glappa. Men knacken uppkommer endast om man utför proceduren ovan. Aldrig annars. Gjorde "drivaxel kollen" dvs fullt rattutslag åkte framåt samt backade med godkänt resultat.

Hur gick det med att din ratt och framvagnjusteringen..????

Petta77
2013-10-10, 17:20
Hur gick det med att din ratt och framvagnjusteringen..????

Den gick som så. Åkte in och undrade varför en framvagnsinställning inte gjorts med tanke på att även spindeln tagits bort. Servicerådgivaren gick ut till verkstan för att fråga verkmästaren. Han menade att ingen justering behövdes. Fick dock med mej en mekaniker ut för de ville se om den slitit däck (vilket jag påpeka att de kan den knappast ha hunnit gjort på 2 dar.

Han tog en provtur där han mena att inget var fel. Bilen gick rakt.

Bokade en framvagnsinställning. Som jag får stå för. De hade ju inte gjort nåt som kunde påverka inställningen. (de hade ju bara tagit bort, drivaxeln samt spindelleden. Iallafall vad jag vet eftersom de var tvungna att byta en bricka med 3 muttrar i nedre länkarm.

Har kvar gamla papperna från senast de utförde en framvagnsinställning. Tänker så här. Visar den nya annorlunda siffror än den jag redan har. Är ju inställningen ändrad?

Ska dit på Måndag. De ska byta en ABS sensor (vänster bak var trasig när jag kolla felkoder). Får väl höra med dom om de kan se nåt glapp i framvagnen som orsakar knacket. Alternativt åker jag förbi besiktningen imorgon och ber dom kolla.

De är denna dom bytte ut vid installationen av motorvärmaren. De är oxå därför jag vet att de plocka ner mer än bara drivaxeln som dom först sa.

3341

Petta77
2013-10-14, 19:29
Har haft den inne på VAG verkstad nu.

ABS sensor vänster bak skulle bytas samt framvagnsinställning. Beskrev oxå mitt knack för dom. De skulle ut å provköra. De ringde tillbaks efter ett gäng timmar. De var tydligen fjäderbenslagrena som lät. Å de var saftigt pris att få dom bytta: 4700:- :D

Blev en tusenlapp billigare med mina 20% på jobb/reservdel

Frågan är ju den. Om de skulle visa sej att knacket fortfarande är kvar. För visst har de knarrat i fjädrarna ända sedan den dasgen jag köpte bilen. Men just knacket framkommer ju endast om man provocerar bilen i dragläge. Aldrig i sväng etc.

a128
2013-10-14, 21:13
Har haft den inne på VAG verkstad nu.

ABS sensor vänster bak skulle bytas samt framvagnsinställning. Beskrev oxå mitt knack för dom. De skulle ut å provköra. De ringde tillbaks efter ett gäng timmar. De var tydligen fjäderbenslagrena som lät. Å de var saftigt pris att få dom bytta: 4700:- :D

Blev en tusenlapp billigare med mina 20% på jobb/reservdel

Frågan är ju den. Om de skulle visa sej att knacket fortfarande är kvar. För visst har de knarrat i fjädrarna ända sedan den dasgen jag köpte bilen. Men just knacket framkommer ju endast om man provocerar bilen i dragläge. Aldrig i sväng etc.
Golf MK3 GTI 16v Colour Concept - Bumble bee Edition '96
snart har du väl kostat på denna kärra lika mycket som att köpa en ny, vartfall såpass att det nästan hade kostat lika mycket som med en ny med räntekostnaderna på avbetalning,

frågan är kan du ens byta en glödlampa själv ?

Lillen
2013-10-14, 22:00
Shit pommes!
Det bär sig aldrig att lämna in då.
Byt själv eller be nån god vänn.

Skulle tro att det tar ca: timme att byta båda.
Men hjulinställningen tar längre tid.

Jag gör båda i garaget för mig själv jag och det blir lika bra.
OK ordmärkare göre sig ikke besvär , inte lika bra som med dator men det sliter inte däck!

boster
2013-10-14, 23:37
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/stotdampare-och-fjadring/stotdampare/fjaderbenslagring-fram-ps253a36541sv

__alexx_
2013-10-15, 10:42
Förlåt, men jävlar så grundlurad man måste va för dem pengarna för det enkla ingreppet!

Sn00k
2013-10-15, 17:23
Förlåt, men jävlar så grundlurad man måste va för dem pengarna för det enkla ingreppet!

hmm, ja hjälp.. 215kr/sida för lagringar av den förstärkta varianten, och dom är bytta på 10 minuter, UTAN att plocka ner fjäderbenen, av en som gjort det förut.
således behövs ingen framvagnsinställning i onödan, men nu var du ju ute efter att få en sådan gjord iaf.

fjäderbenslagren hör du främst på ojämnt underlag med en massa små-gupp.. och dom låter slammrande/klapprande, inte alls som det du beskriver.. men KANSKE om ett är helt slut, att det kan låta så..

osäker på om mk3orna hade samma problem som mk2orna med att muttern som håller i den vänstra främre länkarmens bakre bult, SLÄPPER ur svetsen innuti balken.. har vid flera tillfällen fått skära upp golvet på mk2or och punktat fast denna mutter igen.. och när den släpper så låter det precis som ljudet du beskriver + att varken besiktning eller mekaniker hittar felet då det krävs för mycke kraft för att rubba den, om det inte gått alldeles för långt och den lossnat helt..
så prova släpp på den bakre vänstra bulten helt, och dra sedan åt den igen.. OM det går, annars vet du vad felet är.. bara en tanke.

Petta77
2013-10-15, 19:07
frågan är kan du ens byta en glödlampa själv ?

Om du överhuvudtaget följt min "byggblogg" här: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=37878 Borde du ha svaret. De har absolut ingenting med att göra vad jag kan eller inte kan. Både jag och sambon jobbar heltid. Så den enda tid vi ses (eftersom hon jobbar inom restaurang branschen med deras tider) är på helgerna. Att då ligga under bilen är helt otänkbart. Också med tanke på att de är 2,5 mil skogsväg till jobbet, och inga bussar är jag i stort behov av bilen. Vidare då. Eftersom vi båda har jobb samt inga barn väljer jag då att prioritera min fritid på så sätt att när jag jobbar lagas bilen. För att jag har råd. Jag har sparat många slantar genom att få hjälp av Boster här på forumet. Men de är trots allt ~60 mil tur och retur.



hmm, ja hjälp.. 215kr/sida för lagringar av den förstärkta varianten, och dom är bytta på 10 minuter, UTAN att plocka ner fjäderbenen, av en som gjort det förut.
således behövs ingen framvagnsinställning i onödan, men nu var du ju ute efter att få en sådan gjord iaf.

fjäderbenslagren hör du främst på ojämnt underlag med en massa små-gupp.. och dom låter slammrande/klapprande, inte alls som det du beskriver.. men KANSKE om ett är helt slut, att det kan låta så..

osäker på om mk3orna hade samma problem som mk2orna med att muttern som håller i den vänstra främre länkarmens bakre bult, SLÄPPER ur svetsen innuti balken.. har vid flera tillfällen fått skära upp golvet på mk2or och punktat fast denna mutter igen.. och när den släpper så låter det precis som ljudet du beskriver + att varken besiktning eller mekaniker hittar felet då det krävs för mycke kraft för att rubba den, om det inte gått alldeles för långt och den lossnat helt..
så prova släpp på den bakre vänstra bulten helt, och dra sedan åt den igen.. OM det går, annars vet du vad felet är.. bara en tanke.

Tack för informativit svar :)

Först å främst. Jag blev inte grundlurad. De var han som rört ihop allt (ringde vid 16 när de var dax för han att gå hem).

För 4700:- (minus 20% så: 3760:-) får jag:

* Fjäderbenslager fram

* 4 punkt inställning (som de kallar de)

* 2 nya framfjädrar (som jag tänkt byta sedan den dagen jag köpte bilen pga av att fjädrarna fram är fel. De ska vara fram till årsmodell 08.94. Mekonomen fjädrar).

* Sen givetvis jobbet då.

(Lageringen kosta 216:- styck (minus 20%) Så de finns absolut ingen anledning att handla från Mekonomen).


Misstänker att bilen inte går att använda om bulten går av. Men jag ska givetvis föra vidare informationen till mekanikern. Tack! De har ju en skadeverkstad där med så de borde ju kunna svetsa dit muttern. (du menar den som håller bakre länkarmsbussningen eller?)

boster
2013-10-15, 20:26
Om du behöver mera hjälp så de är bara att ringa/sms'a och sovplats finns

Petta77
2013-10-15, 20:59
Om du behöver mera hjälp så de är bara att ringa/sms'a och sovplats finns

Tack :)

ABS sensorn dom bytte vet jag ej om de är fixat. För lampan var släckt från Norrköping och hem. Men tändes när jag svängde in på parkeringen. Ska prova å nollställa felminnet (för de tror jag knappast de gjort). Har ju trots allt betalat 500:- för en felsökning där de (precis som jag) såg att de var vänster sensor bak som var trasig...

Sn00k
2013-10-15, 22:11
Misstänker att bilen inte går att använda om bulten går av. Men jag ska givetvis föra vidare informationen till mekanikern. Tack! De har ju en skadeverkstad där med så de borde ju kunna svetsa dit muttern. (du menar den som håller bakre länkarmsbussningen eller?)

Bulten går inte av, och har muttern släppt så får du nog inte ut den heller då inget håller emot den inne i balken.

Svar JA, den dom håller bakre länkarmsbussningen, oftast på VÄNSTER sida detta sker, vet ej varför.. sliten svetsrobot? =D

Petta77
2013-10-16, 19:12
Va under och kände lite på bulten (tog ett vanligt spärrskaft modell mindre) bultarna satt som berget, åt båda hållen. Visserligen hissa jag inte upp utan gjorde när bilen stod parkerad.

Fjäderbenslagerna har ju varit kassa sen den dag jag köpte bilen. Ett litet klockspel varje gång man vred på ratten (sen April á 1000 mil). Körde över en trottoarkant idag i låg fart, då behövde man inte ens provocera för att få dunk ljudet (samt att de känns som bilen lyfter lite. Eller att man åker på grymt ovala fälgar).

Vidare då. Fick ju ABS'en fixad (efter att de gjort sin felsökning). De blev bara värre. Visserligen var den släckt de 2,5 milen hem. Men så fort jag svängde upp på parkeringen började den lysa. Koppla in och tog bort felkoden idag. De fixa sej 100 meter ungefär. De enda dom har lyckats gjort är att få ABS lampan att lysa konstant (va mer slumpmässig förut. Kunde gå en hel vecka innan den börja lysa ett kort tag).

Kransen får de fan byta gratis!

Petta77
2013-10-25, 18:55
Idag skulle de vara bytt... det var de inte. Fast jag skulle nog bli mer förvånad och glad om de faktiskt klara att iallafall en endaste gång fixa min bil på en dag. De har aldrig hänt inte med denna och inte med min förra Goffe 3.

Iallafall. Han ringde idag å berättade att de övre fjäderbenstallrikarna saknades helt. Med tanke på att tidigare ägaren lagt ut 12500:- på fjäder samt stötdämpar byte kunde de väl åtminstone (med tanke på att de montera fel fjädrar), iallafall ha monterat allt som ska vara där. Men som sagt, fjäderbenstallrikar övre fanns de inga. De hade jagat runt hela Norrköping för att få tag på ett par men inte lyckats. Så jag får snällt vänta till Måndag.

Men nu till de som faktiskt känns värt att lämna in till VAG. Fick låna deras "komun bil" dvs en bil de lånar ut när kommunens bilar är på service/reparation. Jag betalar inte ett öre för den. Varken för hyra eller bensin. Trist att de skulle vara en Polo 2010 års modell å TDI :(

PassatGT16v
2013-10-25, 19:33
Inga tallrikar?
Hur får man ihop det?
Hur kan man ens komma på tanken att montera utan? Livsfarligt!

Kanon att de fixade bil åt dig!

Lillen
2013-10-25, 19:47
Oj så fel man kan ha.

Fanns det inga KVAR eller fanns det inga alls?
HUr blev det så?

Petta77
2013-10-25, 19:50
Inga tallrikar?
Hur får man ihop det?
Hur kan man ens komma på tanken att montera utan? Livsfarligt!

Kanon att de fixade bil åt dig!

Jadu, säg de :confused: Tur i oturen att jag var lite kräsen å ville ha "rätt" fjädrar. Jobbet för fjäderbytet är gratis då allt redan är nere när de skulle montera nya fjäderbenslager.

- - - Uppdaterad - - -


Oj så fel man kan ha.

Fanns det inga KVAR eller fanns det inga alls?
HUr blev det så?


Fanns inga alls tydligen. Fråga inte mej ;) Vet att bilen rullade på coils. De byttes mot original stötdämpare/fjädrar. De är allt jag vet.

J.L
2013-10-26, 00:24
Varken för hyra eller bensin.
Trist att de skulle vara en Polo 2010 års modell å TDI :(

Nä, det vore väl synd att hälla bensin i en tdi :-)
Riktigt konstigt med tallriken.

Petta77
2013-10-26, 11:24
Nä, det vore väl synd att hälla bensin i en tdi :-)
Riktigt konstigt med tallriken.


Haha såg de nu :D Fast de var full tank i princip när jag fick den så de blir väl en liten utflykt idag då jaf inte behöver tanka upp den igen. Kan i princip lämna den "tom i tanken".

Ja, jag låg oxå och fundera på de igår. Är den ens möjligt att få ihop allt utan översta tallriken? Tallrikens uppgift är väl att hålla fjädern på plats på stötdämparbenet?

Om man inte använder klämmor för att dra ihop fjädrarna borde de ju bli en jäkla smäll om man tex skulle ha bytt stötdämpare.

Varför de har missats kan jag inte svara på. De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).

Lillen
2013-10-26, 19:00
De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).

Coilovers HAR egna övre fjädertallrikar , där har du löst mysteriet.
Personen sket nog i det då när de förmodligen inte fanns med när de normala dämparna skulle monteras.

Petta77
2013-10-26, 21:35
Coilovers HAR egna övre fjädertallrikar , där har du löst mysteriet.
Personen sket nog i det då när de förmodligen inte fanns med när de normala dämparna skulle monteras.

Hmm låter ju logiskt.

Kan nåt mer än fjäderbenslagerna tagit stryk pga av avsaknad av fjädertallrik (eller något annat)?

Lasse62
2013-10-27, 21:24
* 2 nya framfjädrar (som jag tänkt byta sedan den dagen jag köpte bilen pga av att fjädrarna fram är fel. De ska vara fram till årsmodell 08.94. Mekonomen fjädrar).



Det är egentligen inga problem att ha första generationens fjädrar på en nyare bil eller tvärtom. bara man väljer rätt tallrik till fjädern då dem är olika stora.

Jag upplevde inga problem med att ha fjädrar från före 9.94 på en -97:a.

Lasse62
2013-10-27, 21:28
Haha såg de nu :D Fast de var full tank i princip när jag fick den så de blir väl en liten utflykt idag då jaf inte behöver tanka upp den igen. Kan i princip lämna den "tom i tanken".

Ja, jag låg oxå och fundera på de igår. Är den ens möjligt att få ihop allt utan översta tallriken? Tallrikens uppgift är väl att hålla fjädern på plats på stötdämparbenet?

Om man inte använder klämmor för att dra ihop fjädrarna borde de ju bli en jäkla smäll om man tex skulle ha bytt stötdämpare.

Varför de har missats kan jag inte svara på. De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).

Då måste man ha haft fjäderspännare för att kunna montera benen på bilen eftersom övre delen av fjädern då bara hålls på plats av bilens fjädersäte och gummilagringen, det har kunnat gå illa det.

Normalt behöver man ju inte använda spännare för att ta bort benen från bilen utan bara för att dela på ben o fjäder.

Petta77
2013-10-27, 21:32
Det är egentligen inga problem att ha första generationens fjädrar på en nyare bil eller tvärtom. bara man väljer rätt tallrik till fjädern då dem är olika stora.

Jag upplevde inga problem med att ha fjädrar från före 9.94 på en -97:a.

De ska tydligen vara 1 cm kortare (de tidiga). Men mest är de väl för att man är lite kräsen, rätt grejer på rätt plats. Är de en 96:a så ska inte fjädrar fram till 94 vara monterade :P

Att dom dessutom var billigare Original än Mekonomen är ju bara ett plus.

Petta77
2013-10-28, 19:14
Precis hemkommen med bilen och.... de "knackar" fortfarande" :D Som jag skrivit tidigare är som att bilen lyfter sej när de knackar till. Så nu sitter man med nya fjädrar å fjäderbenslager som jag lika gärna kunnat bytt någon annan gång. Skrev ju en lapp som förklarade hur ljudet uppkommer....

ABS kransen bytte dom inte, dom justera bara hjullagret bak "skulle återkomma om ABS lampan börja lysa igen, då skulle eventuellt kransen bytas".

Lasse62
2013-10-28, 19:21
Det räcker ju att kransen är full med skit.....

En fråga som kan verka dum, i vilket skick är motor/växellådskuddarna?

Petta77
2013-10-28, 19:27
Det räcker ju att kransen är full med skit.....

En fråga som kan verka dum, i vilket skick är motor/växellådskuddarna?

Ingen aning faktiskt. Var faktiskt inne på de själv först. Knacket uppkommer endast om man står vid dragläge och trycker upp kopplingen helt (både framåt och bakåt). Kör man som vanligt knackar de inte, utan endast om an "provocerar". Fick ju tips om muttern inuti rambalken som bakre länkarmsbussningens bult sitter i. Provdrog dom å de satt som berget själv.

Lasse62
2013-10-28, 19:41
Utan att ha hört det hela själv blir det ju delvis gissningar.

Men jag har haft ngt liknande, visserligen på en VR6:a men ändå.

Det vänstra bakre fästet (växellådan) var tokslut och gav liknande ljud vid liknande tillfällen.

Dessutom kunde det ibland vara svårt att växla snabbt precis som att syncringarna var slut.

Alla ljud och fenomen försvann efter byte av detta fäste.

Annars finns det inte så mkt annat att kolla än t.ex drivknut/axel.

Petta77
2013-10-28, 19:54
Utan att ha hört det hela själv blir det ju delvis gissningar.

Men jag har haft ngt liknande, visserligen på en VR6:a men ändå.

Det vänstra bakre fästet (växellådan) var tokslut och gav liknande ljud vid liknande tillfällen.

Dessutom kunde det ibland vara svårt att växla snabbt precis som att syncringarna var slut.


Alla ljud och fenomen försvann efter byte av detta fäste.

Annars finns det inte så mkt annat att kolla än t.ex drivknut/axel.

Inga problem att växla, går hur smidigt som helst. Får väl ringa dom imorgon igen. Surt bara att när man skrivit en lapp åt dom hur ljudet uppkommer, precis som jag beskrivit här blir resultatet av deras felsökning att de är fjäderbenslagerna fram som kärvar. Känns surt och betala för nåt som (visserligen var halvdåligt, men ej akut) när felet inte låg där. De bästa vore ju om jag fick med mej en mekaniker som kunde få vara med i bilen.

De låter mer när man backar än kör framåt


Får ge ditt förslag till dom. De känns logiskt på nåt sätt.

Lillen
2013-10-28, 22:38
Låter de fortfarande så är jag tillbaka på bakre länkarmsbussning :p

Du har ju vajerlåda så det är klart det går bra att växla även om växellådsfästet är dåligt.
OFTAST är inte fästet dåligt heller , det är ju fyllt med silikon som motverkar rörelse.
Dock brukar gummifästet "hoppa" ur koppen det sitter i och lägga sig på kanten.
Körde så halva vintern med VR6:an , så det funkar ändå.

Lasse62
2013-10-29, 15:46
För min del så vred sig motorn när man lättade på kopplingen så att det tog i höger innerskärm och mellan växellåda och karossen på vänster sida då när man släppte gasen plötsligt.

Det gick att gunga motorn från sida till sida för hand.

Petta77
2013-10-29, 17:10
Ringde idag till verkstaden. Ska ditt Fredag eftermiddag och gå in och hämta verkmästaren så han får följa med och provköra. Egentligen borde de vara ett krav om man lämnar in, de laga de som dom tyckte lät (fjäderbenslagrena var sopslut å knarra likt ett klockspel när man svängde).

Har redan känt på bulten till bakre länkarmsbussningarna. De satt som berget. (är smed så helt svag är man ju inte :p). men för den skull inte avskriva de helt.

Dock känns bussingar i motorn som ett lite mer "bekvämt" fel. Bilen har ju trots allt gått 20200 mil (och 17 år) nu. På min förra Golf 3 small bulten till främre motorfästet av efter 12000 mil.

Lillen
2013-10-29, 23:54
För min del så vred sig motorn när man lättade på kopplingen så att det tog i höger innerskärm och mellan växellåda och karossen på vänster sida då när man släppte gasen plötsligt.

Det gick att gunga motorn från sida till sida för hand.

Känns som att inte bara ett fäste var kasst i det fallet.


Har redan känt på bulten till bakre länkarmsbussningarna. De satt som berget. (är smed så helt svag är man ju inte :p). men för den skull inte avskriva de helt.

Dock känns bussingar i motorn som ett lite mer "bekvämt" fel. Bilen har ju trots allt gått 20200 mil (och 17 år) nu. På min förra Golf 3 small bulten till främre motorfästet av efter 12000 mil.

Har ALDRIG någonsin varit med om att nån motorfästesbult gått av..
Har ju bara haft 35+ Mk II & Mk III.

Sedan spelar det ingen roll om bulten sitter bra om bussningen är slut.
I bussningen sitter en metallhylsa , sedan sitter hummit i bara två små klackar som går av till slut.
Så då rör sig länkarmen ganska mycket vid dragläge/broms.

Sedan så satt dessa bussningar med en styrhylsa förut som brukar bli kass.
Då KAN bussningen röra sig om det släpper.

Men hylsan går att köpa lös.
Vet inte om den används längre av VAG , jag kollade och den var inte med bussningen till nyare bilar.

Petta77
2013-10-30, 18:59
Har ALDRIG någonsin varit med om att nån motorfästesbult gått av..
Har ju bara haft 35+ Mk II & Mk III.

Sedan spelar det ingen roll om bulten sitter bra om bussningen är slut.
I bussningen sitter en metallhylsa , sedan sitter hummit i bara två små klackar som går av till slut.
Så då rör sig länkarmen ganska mycket vid dragläge/broms.

Sedan så satt dessa bussningar med en styrhylsa förut som brukar bli kass.
Då KAN bussningen röra sig om det släpper.

Men hylsan går att köpa lös.
Vet inte om den används längre av VAG , jag kollade och den var inte med bussningen till nyare bilar.

De var faktiskt så :P Stod vid stopplikt, accelerera kanske lite väl, då börja de dunka som hela framvagnen lossna. Den övre bulten till främre motorfästet hade gått av. Är ju lite mala i 1,8 ABS motorn :D

Nemas problemas om bussningen är slut. De var mer "om muttern i balken har släppt" som kändes som en väldigt tung post.

ABS lampan lyser fortfarande :D nu har dom haft 2 försök på sej. Första gången ville jag att de kolla kransen. De bytte sensorn. Andra gången ville jag att de bytte kransen. De justera hjullagret... Han prata nåt om att "om felet återkommer får vi titta på ABS styrdonet". VAFAN TITTA PÅ KRANSEN!!!!

Lillen
2013-10-30, 19:43
Jorduu , 1,8 90hk är ena kraftpaket de :cool:

Petta77
2013-11-01, 16:38
5 minuter med Herr verkmästare på Söderbergs (VAG) och felet var konstaterat. Precis som Lasse62 trodde var de bakre motorfäste (växellådskudden) som var sopslut. Detta konstaterades efter att jag fått visa hur ljudet uppkommer med huven öppen. Enligt honom vred sej hela motorn. Fanns inga tvivel om att den var den kudden.

Bäst var när han skulle sätta sej i bilen och jag visade ljudet. Hans spontana kommentar var "ÅH JÄVLAR!" :D

boster
2013-11-01, 18:39
http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=3&cat=14&s1cat=525&s2cat=934&lang=sv

har dom i min 16v + ett eget byggt fäste åxå dom är satas bra ;)

ska köpa dom till min golf IV åxå

Petta77
2013-11-01, 20:11
Känns som dom är till mer trimmade bilar som ska plågas? :confused: Är ju ganska snäll mot min.

Lillen
2013-11-01, 20:13
Härligt!
Men fan att det skulle till så jävla mycket innan en verkare skulle titta på bilen.
Tänk om det gjordes på en gång och vilken tid det hade sparat.
Ljudet borde varit mer av "kluckande" än knackande då väl?

Men du fick ju byta fjädersäten iaf ;)

FAN jag hade fel ändå!

Petta77
2013-11-01, 20:42
Härligt!
Men fan att det skulle till så jävla mycket innan en verkare skulle titta på bilen.
Tänk om det gjordes på en gång och vilken tid det hade sparat.
Ljudet borde varit mer av "kluckande" än knackande då väl?

Men du fick ju byta fjädersäten iaf ;)

FAN jag hade fel ändå!

Jo de är lite svårt att sätta text på ett ljud :P

Han sa faktiskt när han kolla på de idag. Att så här skulle vi gjort från början, och att deras praxis är att så här gör man (med kund). Grejen är den att jag brukar lämna bilen kvällen innan då jag börjar jobba tidigt (05.18). :)

Japp och handen på hjärtat de skulle bytas inom en väldigt snar framtid ändå. Redan vid köpet tänkte jag på de eftersom fjädrarna smällde rätt friskt när man vred på ratten i låg fart. Så de var egentligen bara en bonus. Nu är de väl egentligen bara fjädertallrikar bak som behövs. Fråga lite om de kunde förstöra att köra utan men han sa bara att "nee, de kan börja låta när spelet mellan fjädern och gummibussningen blir för stort". De var värre fram.

Så nu är de bara ABS'en som spökar. Har ju ny sensor (som är uppmätt och kontrollerad. Hjullagret är justerat. De tyckte kransen såg ganska bra ut. Lite rost men inget farligt och den var hel. Denna ska bytas ändå. Funkar inte de är de väl ABS hydraulpumpen som är kass :/

Lasse62
2013-11-05, 00:32
5 minuter med Herr verkmästare på Söderbergs (VAG) och felet var konstaterat. Precis som Lasse62 trodde var de bakre motorfäste (växellådskudden) som var sopslut. Detta konstaterades efter att jag fått visa hur ljudet uppkommer med huven öppen. Enligt honom vred sej hela motorn. Fanns inga tvivel om att den var den kudden.

Bäst var när han skulle sätta sej i bilen och jag visade ljudet. Hans spontana kommentar var "ÅH JÄVLAR!" :D

Haha :-)

Jag tyckte ju det lät väldigt bekant din beskrivning av ljudet.

Kul att det är löst nu