handdator

Visa fullständig version : mk2 vs mk3



the_spirit
2007-08-19, 19:12
hej det är så att jag har börjat fundera på ett eventuellt bilköp efter som jag snart är 18. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för jag vet inte riktigt prestandan på dom äldre bilarna vs medelålderns.
jag har tänkt på en 88 gti 16v men även en gti 8v 92. Det jag tycker är allra viktigast är accet. så vilken skulle du föredra?

scirocco8v
2007-08-19, 19:22
tycker du ska ta å kolla på mk2 Gti 8v också... billigare i försäkring å minst lika bra drag som en 16v...

Dave the brave
2007-08-19, 20:14
Vad vill du ha ut av bilen i övrigt? Tex billig i drift, komfort mm. Jämför man en mk2mot en mk3 har trean mycket mer komfort. Det märks ganska tydligt att det är en nyare bil.

Om det är accet du vill åt så är det 16V:n som gäller av de ovan nämnda bilarna. Denna är som sagt dyrare i försäkring men enligt mig betydligt roligare att köra. Lite mer gocartkänsla men även lite bullrigare och inte så modern innuti.

onk
2007-08-19, 21:09
Kan inte hålla med om att 16v är så roligare att köra. Min gamla 8v var nästan roligare än dom 16v jag har kört. Visst vid rejs så kommer man en billängd efter men vid vanlig körning räcker 8v gott och väl.

Min hade org avgas men uppborrad luftburk så den lät rätt fint vid fullgas, sånt är oxå viktigt, att man tror att det går fortare än det gör;)

Det jag pratar om är mkII och jag tycker komforten är helt ok i dom, jämfört med mkI är dom rena drömmen, mkIII har jag knappt åkt så där kan jag inte säga så mkt.

Dom börjar bli så pass gamla att det viktigaste är att hitta en med lite rost, sen om det är en 8 eller 16v spelar inte så stor roll tycker jag. Båda är är kul!

Fireball
2007-08-19, 23:47
Om du får tillfälle så skulle jag rekommendera att du provkör en eller två av varje och känner efter vilken av dem du tycker är roligast och känns bäst.

Själv kör jag mkII, vilket jag tycker är en rolig och rapp bil men också ganska ljudlig. Hade jag kört långa sträckor dagligen så hade jag förmodligen valt en mkIII.

Marcus
2007-08-20, 00:03
En Golf 1H GTI 8V är ganska mycket bil för pengarna... Men ska du ha max acceleration för pengarna så är en Golf 19/1G 16V alternativt Golf 1H 16V bättre köp. Problem: de äldre Golfarna är sällsynta i friskt skick och säkerheten bedrövlig. Golf 1H 16V är kanske över tänkt budget i pris? (Vad vet jag?) Sen är väl frågan vad som är meningen med max acceleration men det avgör ju du. En Golf 1H 8V åker du snålt och säkert med, godkänd komfort och helt ok vardagsprestanda. Går även alldeles utmärkt att köra på bana med om man fixar till chassit. Är det raktfram-åka på tid som gäller så är väl inte någon av nämnda GTI modeller rätt val tycker jag. Får ju ändå spö av Honda-bilarna. Men mitt tips funkar både när det svänger och på motorvägen.

onk
2007-08-20, 00:12
Snälla skriv mkII eller mkIII som alla andra ist för dom där nördkoderna som bara du kan.

Sen måste jag säga emot. MkIII GTi 8v är bara för slö och har för tråkig motorkaraktär.

Den i mkII är på gränsen till att vara för snäll men räddas av en ganska låg vikt, men i mk III blir det bara segt.
Det är vad jag kommer ihåg från den, vid 5000 var det lönlöst att varva mer, inte speciellt GTi enligt mig...

Marcus
2007-08-20, 00:21
Okej Tomas, jag ska hjälpa dig:

19/1G = Golf 2
1H = Golf 3

MK = Mark kommer jag aldrig i livet att skriva så länge vi inte snackar gamla Jaguarer. Tänk på saken. Fånigt :)

Motorkaraktären i 2E, ADY och AGG är inte jättekul, visst. Knappast ur-GTI, nej. Men det fina vridmomentet gör att prestanda i all vardaglig trafik är utmärkt. Behöver inte växla så mycket, gasa på valfri växel och styr, bromsa - det vinner man också en del på. Innan du hunnit växla ner en KR/PL och varva så kanske 2-liters Golfen redan är borta? Plus att det går åka snabbt på motorväg på ett anständigt sätt. Motorkaraktären i 1,8T t ex AGU som jag kör - är knappast "GTI" den heller. Bara bruksigt härligt stark och effektiv, ingen varvorgie.

onk
2007-08-20, 00:28
Jag intresserar mig inte så hårt över vad det är för koder.. Men killen som startade tråden fattar nog inte vad du menar när du blandar in r2d2 å sånna grejer..

Nej ingen av 8v maskinerna förutom den första, EG 1,6 GTi har väl varit så värst roliga.
Dom nyare 1,8T är ju rena skämtet!

Men ändå vet jag att 16v är snabbare än 8v i dom flesta lägen, testade ganska mkt förra sommaren mot en mkII med Kr maskin som det var bra mos i.
Tyckte min 8v gick bra men hade inte en suck mot 16v´n.

Mr.Jetta
2007-08-20, 01:41
Ja tycker du ska köpa en MKII med KR motor. Visst en 8v går bra. Men du kommer bara ångra dig sen att du inte köpte en 16valvare när du blir frånåkt av en just sån vid ett rödljus.
Så skriver du den på mor lr fardin så blir försäkringen hyffsad också.
Och ljudet i 16valvarn med öppen burk kommer du inte närheten av med en 8v ; )

just MKIII har ja inte så stor erfarenhet av så mina råd stannar här.

Mike
2007-08-20, 08:20
Äh skit i 16v, Köp en G60 i stället. Då har du billigare fösäkring, värre prestanda och överladdning.

Lite dyrare i inköp dock, och G-ladern(kompressorn) måste kollas så den inte är slutkörd=dyyyyyrt.

the_spirit
2007-08-20, 19:21
tack för svaren, är dock lite kluven över svaren kring ventilfrågan.... men som sakt en 8 ventilare är väll ändå någerlunda kul att busa runt med. jag har trotts allt bara kört en nissan primera och en mazda 626 2,0 men en 8v lär väll gå bättre än dom ändå ?

jag har tittat runt liet på blocket och kollat på gt modeller är det något att ha?

och Mr.jetta vad är kr motorn då?

Dave the brave
2007-08-20, 20:14
Mr.jetta vad är kr motorn då?

KR-motorn är den 16V-motorn som sitter i MK2 GTI 16V från 86-88

Marcus
2007-08-20, 20:16
GT = oftast 1,8 90hk 8V

Herr Apa
2007-08-20, 21:57
ok.
jag är nyss fyllda 30 och har haft körkort i drygt 1.5 år. (skratta ni bara, jag har åkt tunnelbana hela mitt liv...)
min första bil var en golf II 8v GTi -85. såg fräsh ut men slutade funka dag 2!
sedan meckade jag med den i ett år till och från. med hjälp av en Haynes handbok och er på detta forumet går den bra nu.

för ett par månader kom jag över en golf III GL -96. vilken skillnad! sitter bättre, tystare, fräshare, mindre rost, mindre strul!

golf II köpte jag för 8K. den hade gått 24K mil. med alla delar jag bytt kostade den mig över 20K!
golfen jag har nu fick jag för 15K. den hade då gått dryga 12K.
det ända jag kostat på den är ett kamremsbyte, olja och bensinfilter!

mitt råd är; vill du köra bil med ditt nya körkort (som jag) och inte spotta och svära för att bilj***ln inte funkar. köp en så ny bil du har råd med.

dessutom är ju försäkringen billigare med en lite klenare motor. och eftersom du är under 25....

/Herr Apa

robban81
2007-08-20, 23:05
Okej Tomas, jag ska hjälpa dig:

19/1G = Golf 2
1H = Golf 3

MK = Mark kommer jag aldrig i livet att skriva så länge vi inte snackar gamla Jaguarer. Tänk på saken. Fånigt :)

Motorkaraktären i 2E, ADY och AGG är inte jättekul, visst. Knappast ur-GTI, nej. Men det fina vridmomentet gör att prestanda i all vardaglig trafik är utmärkt. Behöver inte växla så mycket, gasa på valfri växel och styr, bromsa - det vinner man också en del på. Innan du hunnit växla ner en KR/PL och varva så kanske 2-liters Golfen redan är borta? Plus att det går åka snabbt på motorväg på ett anständigt sätt. Motorkaraktären i 1,8T t ex AGU som jag kör - är knappast "GTI" den heller. Bara bruksigt härligt stark och effektiv, ingen varvorgie.

Hej!

Man kan ju även skriva som du själv har gjort om man inte vill säga mk, dvs golf 1 2 3 osv :)

Marcus
2007-08-20, 23:14
Robert, absolut! :) Fattar bara inte varför man envisas med att använda romerska siffror/talsystem. Räknar ni så annars också? :D
Gissar att det inte talas så mycket om BMW M3 MKII :D , nej - alla vet att den heter E36.