handdator

Visa fullständig version : Funderingar inför caddy köp ny,gammal,stcc,Carrera osv



christian19
2013-10-07, 17:55
Tjena!
Nu är Audin såld och jag är sugen på en caddy igen!

Frågan är vad man skall köpa?Bilen skall användas att köra till jobbet med,användas privat,köra lite prylar i skåpet,

Bilar jag egentligen fastnat för är carrera cup och Caddy -R och stcc edition....

Carreran är grym!men att betala 120-130 för en -08 och kunna få en -11 modell för runt 140-150 med nya fronten.

Om man nu skulle rita om kartan helt och köpa en gammal 05-07 så ser jag stora problem med Svänghjulet som vibrerar osv...

Vad är det för problem med dom ny?några erfarenheter?

Kom med all info ni sitter inne på!

Med vänlig hälsning, Chriss

Marcus
2013-10-07, 18:38
Carrera-kit på en "facelift" Caddy? :cool:

P-plats.se
2013-10-09, 21:46
Om jag fatta dig rätt så är det en diesel du söker och en sak är att skatten skiljer lite mellan dom olika modellerna.
Över lag så är dom med partikelfilter billigare och jag verkar ha tur då min 06:a är bland dom sista utan partikelfilter och den är inte så dyr i skatt.

Ska du köpa den privat så tänk på att du "dödar" momsen på den om du köper den privat och den blir svårsåld till företagare efteråt då dom inte kan leasa bilen eller lyfta momsen.
Väljer man en äldre och billigare Caddy så blir detta problemet mindre och när man säljer den så är det fler privatpersoner som är tänkta köpare och problemet med leasingen blir mindre.

Ett annat problem med Caddyn är att dom är ganska törstiga över lag om du ska ha den som pendlarbil.
Dom nyare motorerna på 1.4l ska vara betydligt snålare MEN jag tvivlar till att dom är lika bra när man lastar eller drar släp m.m.

Själv kör jag en Caddy 1.9 TDi -06 med V-Tech:s programvara och 2,5" avgassystem och den är riktigt trevlig att köra.
Sen har jag även fixat lite annat med den som säten och mellanväggen och bilder ser du på min hemsida:
http://www.p-plats.se/caddy

Kan även tillägga att jag inte haft några som helst problem med min som nu gått ca 15000mil.
Utöver AC-kompressorn så är det bara slitagedelar som bytts.

Lilla_Vargen
2013-10-10, 08:56
Hade jag köpt Caddy idag hade jag nog siktat på 1,6l dieseln.
Faceliften e mest utseende o inte då mycket under skalet.
Min -05:a köpte jag 07 och jag har kört snart 36000mil med den. Nu 42300 på mätaren :D
Det är 105hk 1.9tdi och med v-Tech box.
Utöver vanligt underhåll/slitage (bromsar remmar olja stift filter osv.)
Så har jag bytt två hjullager
Två drivknutar
Koppling o svänghjul
Bakre hälften av avgassystemet.
Dämpare bak
Turbon
Och lite bussningar i bakvagnen.

Är inte mer än så.
Den går mycket o ganska tungt lastat.

Ligger runt 0.65 l/mil
Går, går, går som tåget :D

Från mobila sektionen...

ventohuan
2013-10-10, 19:52
Har haft en caddy 1,9tdi 105hk -06 som jag fick ny o har kört 14000mil med den när den bytes i sommras. Under denna tiden har bilen fungerat bra inga större problem förut att AC:n har krånglat en del. Förutom bromsar så har de byts
Gaspedal
Bussningar i bakvagn
Hullager fram o bak
Avgasrör
1 Bromsok bak

Ja de e nog allt. Inget stort haveri under denna tiden iaf.

Nu har jag en Caddy X 2.0 Tdi 4motion 140hk
Har bara kört ca 300mil med bilen än så de har inte hänt något än. Skillnaden som jag märker e att denna går tystare. Har komfortmellanväg nu vilket gör en del. Denna e lite stötigare men de e nog styvare fjädring på denna o så 17" fälgar mot 15" på den gamla. De e väl i stort skillnaden utöver utrustningsnivå då.

Känner väl själv att 140hk känns lite onödigt. Märker ingen större skillnad mellan denna o den gamla. Nu e ju denna iof 4motion också vilket tar lite kraft men hade jag köpt en caddy privat hade jag klart mig med 105hk.

christian19
2013-10-13, 22:16
Tjena!

Det blev en Caddy carrera cup edition 2.0 Tdi-R -08 men drygt 10K på mätaren :-)
Så nu börjar det roliga att bygga om den!

Med vänlig hälsning, Chriss

christian19
2013-10-13, 22:17
http://img.tapatalk.com/d/13/10/14/7abaqahy.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/10/14/u6u2umah.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/10/14/ujavatam.jpg

Lilla_Vargen
2013-10-13, 23:55
Trevligt val :thumbup:

Från mobila sektionen...