handdator

Visa fullständig version : Strömrelaterat (?) problem - Golf IV



J.L
2013-10-07, 11:23
VW Golf 1.4 16v -99
AHW-motorn utan elhissar/speglar m.m.

Nytt batteri
Rengjorda kontaktytor jordkabel motor/kaross
Nytt laddningsrelä

Det hela började i mitten på Augusti då jag kom hem från jobbet, när jag stängde av bilen nollställdes klocka & tripmätare, varvräknaren "surrar"/skakar 2 sekunder och centrallåset låser alla dörrar.

Bra volt och bra laddning

Fortsatte såhär en vecka, varje gång bilen stängdes av.
Mätte varje gång, samma resultat.
Aldrig problem att starta den.
Sen började volten sjunka på laddning, bytte därför laddningsrelä/kol som var rejält slut.

Fungerade perfekt några dagar för att sedan komma tillbaka.

Kör jag utan strömförbrukare igång så stänger motorn av sig som vanligt utan problem.

Henrik.M
2013-10-07, 18:20
Bra volt och bra laddning

Vad för värden , vid belastning?
Vanliga förbrukare igång såsom lysen , radio , fläkt.

Man brukar kolla generatorns skick med ett belastningsprov & enklast att göra det hemma är att kräma på förbukare , sedan mäter man hur många ampere generatorn pumpar ut.

VWGolIV
2013-10-07, 18:23
Precis som henrik m säger, har du inte möjlighet att kolla så åk till en verkstad.

Generatorn kan fungera normalt på tomgång utan en massa förbrukare men när du belastar så
kan den typ sluta fungera.

Jag bygge kol i min men jag får antingen renovera eller byta generatorn, då nått annat är fel i den.

Henrik.M
2013-10-07, 18:33
Föressten.
Funkar laddningslampan i bilen?
Gör den inte det så laddar ej heller generatorn.

Gör den det kan du stryka den teorin och göra ett belastningstest. :)

J.L
2013-10-07, 19:58
Vad för värden , vid belastning?
Vanliga förbrukare igång såsom lysen , radio , fläkt.

12.3V avstängd
14.2V-14.3V tomgång (endast halvljus)

När:
Sen började volten sjunka på laddning visade den,
13.7, 13.3, 12.9, 12.7 o.s.v. och sjönk för var dag.


Jag bygge kol i min men jag får antingen renovera eller byta generatorn, då nått annat är fel i den.


Föressten.
Funkar laddningslampan i bilen?
Gör den inte det så laddar ej heller generatorn.

Den har aldrig tänts när problemen uppstått, så jag gick ut och vred på tändningen,
och nej, den lyser ej.

Henrik.M
2013-10-07, 20:24
Den har aldrig tänts när problemen uppstått, så jag gick ut och vred på tändningen,
och nej, den lyser ej.

Där har du möjligen ditt problem då.
Mest troligt är din generator kaputt invändigt.
Släpring , kol , diodbrygga om jag får ge mig på en vild gissning.
ALTERNATIV tjall på kabeln till laddningslampan.

Övriga tips se längre ner.

Ingen laddningslampa = Ingen ström

Sen......Generatorn kapacitet mäter man i hur mycket ström den levererar vid belastning.
Spänningen i sig är rätt ointressant så länge den ligger mellan 13.7 och 14.x (beroende på regulator).



"Laddningslampa
Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!


Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. japan bilar: kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, tändningen skall vara påslagen.


Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus).

Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor"

källa :http://www.startmotor.se/page/generator

VWGolIV
2013-10-07, 22:35
När vi pratar laddningslampan, då menar ni den som ser ut som ett batteri och lyser rött?

Jag har samma typ av problem i min Golf, dock lyser lampan hela tiden och min laddar ej.
Kolen + alla kablar är fina så jag misstänker då att något är kasst i generatorn.

J.L
2013-10-08, 23:08
Då ett belastningsprov kostade mer än en generator på Laga så känns det lika
bra att prova med en annan, ny laddningsrelä finns ju då att flytta över om det
skulle vara slitet, de borde väll vara testade och ska (nästan?) garanteras fungera.

Ska börja med att kolla upp kablarna och utesluta lampan/instrumentet.

Tack än så länge

J.L
2013-12-20, 07:29
Var på väg att beställa en begagnad generator men hejdade mig, tänkte ett varv till.

Borde fått andra problem om det hela beror på batteri/generator.

Det uppstår alltid när nyckeln vrids av, och kan hända 10 min efter laddning, efter 30 minuters färd med alla strömförbrukare på eller helt av.
Såg ingen logik i det förutom just nyckeln.

Hade bara mätarhuset nollat trip/klocka hade jag misstänkt instrumentet, men det är även andra problem, så anade jordpunkt i kupén.

Men så kom Junfors med ett bra tips,
Startändkontakt!
Vilket låter väldigt troligt.

En sådan beställd på Toveks och ska bytas under julledigheten.

Men nu har bilen funkat klockrent 1,5 vecka?
Har inte hänt sedan Augusti?
Retades hon bara med mig och lade ner det när loppet var kört ? ;-)

larra
2013-12-24, 04:08
J.L jag har en generator liggandes från min iv gti du kan få prov montera och se om problemet kvarstår :-)

J.L
2014-01-14, 10:10
Startkontakt byttes sen fungerade bilen felfritt ett par veckor, men sedan kom problemet tillbaka.

Efter färd och motorn skall stängas av, när nyckeln vrids till 0 så händer följande samtidigt:

Klockan och tripmätare nollställs.
Varvräknarnålen surrar/skakar 2-3 sek
Centrallåset låser alla dörrar

Samma sak varje gång.

Det har även hänt en gång att larmet aktiverats samtidigt som den sista punkten.


Dåligt med ström/jord någonstans, men batteri är nytt och generator laddar, verkar det som.

Borde i annat fall fått startproblem eller liknande för länge sen, med tanke på att detta pågått sedan Augusti.

Golf mk4 -99 1.4 16v

Henrik.M
2014-01-14, 20:06
Strömförsörjningsrelät känns som en het potatis OM nu allt annat kring generator, ledningar , jord är kontrollerat.

Googla : din bilmodell följt av "Control Module Power Supply Relay " alt "Power Supply Relay" så skall du info finna. :)

J.L
2014-01-27, 21:02
Hade tänkt hoppa in på Toveks efter helgen för ett Strömförsöjningsrelä,
men har inte riktigt släppt tanken på batteri/generator.

Bilen går månader utan startsvårigheter eller laddning, så det känns som ett långskott,
men vill vara på säkra sidan, särskilt eftersom Henrik skrev:


Föressten.
Funkar laddningslampan i bilen?
Gör den inte det så laddar ej heller generatorn.

Vilket den inte gör, tänds inte vid tändning på.

Tog ur batteriet och medtogs till inköpsställe (Feltema) med förhoppning
på ett nytt, uppmätningen vid disken visade 12.8V och 687CCA.

Lånade hem en multimeter idag.
Avstängd bil: 12.7V

Tomgång, med: Helljus/stereo+låda/kupéfläkt m.m. igång
11.67V ?!

Fick tyvärr inte till Ampere-mätning, men något är ju knas iallafall.
Men hur kan den gå månader utan laddning utan startsvårigheter.

Aja, felsökning/byte generator känns som nästa steg, även om jag ogjärna byter delar
på prov, utan att veta säkert.

polomannen
2014-01-29, 16:45
Japp byt genorator...

Foppson
2014-01-30, 01:25
Hmm... 14-14,5v borde den lämna vid lite förhöjd tomgång med dessa förbrukare på.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

J.L
2014-04-08, 18:42
Bytte Generator, bilen gick klockrent 2 veckor sen är det samma visa.

När startkontakten byttes var det samma förlopp, 2 veckor OK sedan tillbaks på ruta 1.

Batteri, jordfläta, startkontakt och generator bytt och ändå
fortsätter problemen.

Det har t.o.m. utvecklats till det sämre, lika bra att slänga in en film för att visa hur den beter sig.
Jag har alltså kommit fram till jobbet efter 3 mil enkel och stänger av bilen.


https://www.youtube.com/watch?v=573pueiOmOQ&feature=youtu.be


Jag har felkod på låskista och centrallåsmotor, vilket Toveks trodde kunde orsaka detta (?)
Det är därför jag öppnar dörrarna för att se vad som händer.


Det kommer inte alltid om jag kör med parkeringsljus och alla strömförbrukare av,
men kommer garanterat om man behövt använda halvljus & torkare t.ex.

Cullberg
2014-04-08, 18:44
Byt jobb :)

J.L
2014-04-08, 20:50
Byt jobb :)
Helst med 7-siffrig årslön :)


Mätarhuset slutar knäppa sig när tändningen vrids på igen, i detta fallet startar även larmet.

Aldrig några problem under färd (förutom att det är större chans att slippa detta vid avstängning)
(om färre förbrukare används) eller dåligt med kräm för att starta.