handdator

Visa fullständig version : GTI 7 DSG "versus" GTI 6 DSG



Peter-C
2013-10-05, 16:35
Lånade hem en Golf GTI 7 igår kväll från vår lokala ÅF. Eftersom jag just stiftat bekantskap med generation 7, 1,4 TSI, tidigare i veckan så var det extra intressant.

GTI 7 är tystare än en GTI 6, men vägljud (från däcken) och insug/avgas ljud finns på denna med. En 7 TSI 1,4 är ju betydligt tystare, men det är ju inte relevant i detta sammanhang. Jag vet inte om den har elektronisk ”sound generator”, ingen fysisk ”noise pipe” typ GTI 2009 vad jag kunde se i alla fall. Det ska låta lite från en GTI, annars blir man nog besviken :).

Bilen har en bra effektkurva och uppfyllde förväntningarna. Lite styvare i fjädringen än 6:an och upplevs allmänt lite fastare när man hanterar den, typ styrning, bromsar, chassie. Finishen är ju bra på 6:an och ännu bättre på 7:an. Snygga LED bakljus (option). Längs insidan av framdörrarna och på innertrösklarna finns ledsträngar som lyser rött i natten, en rolig detalj, ganska diskret. MFD funktionerna hanteras via färg touch skärmen på radion vilket är väldigt överskådligt. Gott om LED ljus invändigt, modernt värre.

Bilen var utrustad med körprofilsval. Kan ju vara lite skojigt att ändra på. Påverkar även DSG lådan som börjar i ”Sport” om man valt körprofil sport, vilket ju lätt går att ändra. Valen påverkar bl.a. diffen. Den nya farthållaren (adaptiv) var lätt att ställa in, standard på alla Golf 7. Så även bluetooth.

På min 6:a har jag halogen, GTI 7:an i detta fall xenon. Xenonljuset jmfr Halogen – Jag vet inte vad jag ska säga, snyggare är det ju men om det lyser bättre på hel/halv nja….kan man ju diskutera . Kurvljuset är ju bra som man får när det är xenon. Man vill ju ha xenon på en ny GTI, så kan det väl uttryckas.

DSG6 lådan upplevde jag som väldigt lik bilarna emellan.

Performance – Min är chippad vilket innebär att 6:an i detta fall upplevs som kraftfullare. Hade 6:an varit original så är det ingen tvekan om att 7:an skulle vara betydligt kraftfullare. Att notera är att jag ju kört en lånad bil så man är ju extra försiktig.

Slutligen en 6:a är en kanonvagn och en 7:a lite bättre…….. :p

R kommer visst att vara beställningsbar i oktober enligt min ÅF (nästa vecka sade han).

Det är min personliga åsikt, varken rätt eller fel.....;)


3314

Austin 18" snygga!

3316

Diskret liten dekal på sidan...

Premis
2013-10-05, 18:50
Bra rapport , verkar vara en trevlig upgrade.

DPC
2013-10-05, 20:16
Instämmer. Bra recension! R:n blir en dräpare!

Lilla_Vargen
2013-10-06, 00:00
Mycket bra jobbat !

Från mobila sektionen...

frazer
2013-10-06, 22:32
Är jag provade en 7 GTI, men jag har svårare att jämföra med 6an eftersom jag kör en mappad ED35 (jämfört med den kändes det som en 1.6a ;) ).

Jag hade hoppats att man fått lite bättre respons i DSGn mot när jag provkörde 6 GTI (då rasade lådan under provkörning by the way, och såååå elak var jag inte). Jag märkte ingen skillnad på lådorna (kanske rent av är samma?).

Inredningsmässigt känns den ett steg närmare Audi, vilket jag dessutom tycker är enda anledningen att gå från 6 till 7 (dock inte tillräckligt stor anledning för mig).

Peter-C
2013-10-06, 23:34
Är jag provade en 7 GTI, men jag har svårare att jämföra med 6an eftersom jag kör en mappad ED35 (jämfört med den kändes det som en 1.6a ;) ).

Jag hade hoppats att man fått lite bättre respons i DSGn mot när jag provkörde 6 GTI (då rasade lådan under provkörning by the way, och såååå elak var jag inte). Jag märkte ingen skillnad på lådorna (kanske rent av är samma?).

Inredningsmässigt känns den ett steg närmare Audi, vilket jag dessutom tycker är enda anledningen att gå från 6 till 7 (dock inte tillräckligt stor anledning för mig).

DSG:erna - håller med dig, väldigt likartade.

Byta - Vi får väl leta upp skäl, ett är ju bensinförbrukningen :). Den ska visst vara 18% lägre än för TSI 6. ED35:ans FSI motor lär vara betydligt törstigare än TSI:n så där borde besparingen bli ännu större.

Ja det var mer ett skämt, med värdeminskningen i åtanke så blir det ingen besparing :D:D.

Vet inte vad man kan få ut av en GTI 7:a i effekt, kollade Superchips och BSR, de har inget än. Går det att matcha en ”tunad” ED35 tro….?

Det var ju otur med demobilen.

/Peter