handdator

Visa fullständig version : Blir av med Kylvatten ?? Golf 5 Tdi



vr6_mannen
2013-10-04, 06:58
hej jag har ett problem jag blir av med kylvatten på min bruks bil... bara frågan var man ska börja o leta efter det ? någon som vet någon sjuka på dom att börja o leka på något ställe ? var lite inne på värmeelementet .. Eller hur ska man gå vidare med det .. tryck sätta systemet o se o man ser att det läcker ? alla tips o ide mottages :) Mvh Gustav

larra
2013-10-04, 11:14
Är det blöt inne i bilen? På passager sidan fram brukar det bli blöt om det är värme elementet

J.L
2013-10-04, 12:22
Skulle det vara värmeelementet så märks det väldigt tydligt då det luktar i kupén och dessutom immar igen rutorna så bilen blir okörbar. (Om man inte kör som Ace Ventura)

Hittar du ingen pöl under bilen eller något läckage så kan topplockspackning ha gett sig.

Öppna oljelocket och leta efter ljusbrun klägg (kan även komma om bilen går mycket kortsträckor så det behöver inte betyda packning).
Glykol som blandas med oljan sliter väldigt fort på lager i motorn.

Om bilen ryker vitt från avgas försvinner vattnet den vägen.

a128
2013-10-04, 12:36
Avgaskylaren ?

vr6_mannen
2013-10-04, 16:09
Där är inte blött i bilen .. Inte så man ser eller känner igenom mattan ... ja jag tänkte lite på topp packning men tror inte på det heller för bilen går som vanligt o rycker eller röker inte vitt .. där är inget vitt gig i olja vad jag kan se den är lika svart som diesel olja är :) Vad är AVGASKYLAREN FÖR NÅGOT ???? Ska låna en så man kan sätta tryck i kyl systemet o se om man kanske ser var det tar vägen ... Lite om kylaren läck som Vanliga Golf sjukan i gavlarna !!

pudas
2013-10-04, 16:28
På min Golf-5 TSI kunde jag inte se vart vattnet tog vägen, men lika förb drog den någon liter i veckan. Såg till sist lite vitt torrt pulver på en av alla dessa Y-kopplingar som finns spridda lite här och var i mototrummet, tog loss den, men kunde inte se någon skada på den. Tänkte till lite och la den en stund i kokande vatten på spisen och provtryckte den en gång med trycklufft, och mycket riktigt i värmen expanderade den och läkte som ett såll! Min slutsatts: Plast har inte i ett modernt motorrum att göra!

vr6_mannen
2013-10-04, 19:51
ja jag kan nog köra mellan 2 o 3 veckor sen börjar lampan att blinka att där är för lite vatten i kärlet ... ja jag får ta o sätta tryck i systemet o se om man kanske ser något.. bara segt om det är värme elmentet för då får man riva ut allt inne i bilen :(

vr6_mannen
2013-10-05, 08:35
Prova nu o tryck sätta systemet o varm körde den o leta efter läcka men kan inte hitta något :-( lyfte på mattan på passagerare sida men där är tort o fint :-) bara frågan var tar vattnet vägen ? Kan ju vara typ 1-1, 5 liter på två-tre veckor .. någon som har någon idé ?

udo
2013-10-07, 16:43
Hadde d problemet på min v5 . Provtryckte.2 ggr
Med några månaders mellanrum. Hitta inget bytte
Kylet då d rostat sönder. Frid o gröjd trodde ja.sålde
Bilen .nya ägarn säger att d läcker lite i mellanåt??
Snacka me grannen som jobbst på vw han trodde
Topplockspakningen. Lycka till.

vr6_mannen
2013-11-02, 18:09
Är i gång igen o försöker hitta var vattnet tar vägen !!! Ingen som har någon ide ? för kan inte vara ensam om att ha problem med vatten som försvinner ? ..

Mini_me
2013-11-03, 08:44
Det finns spårmedel för vatten som du dräller i , kör en stund och sen kollar med UV ljus. Underlättar nån kolossalt.
Jag skulle kolla avgaskylaren , insuget och sist toppackningen (Dyrast sist)

vr6_mannen
2013-11-03, 12:37
har haft av avgaskylaren o prov tryckt den men den läcker inte när den är kall ... så var lite inne på att prova o koppla förbi den o prov trycka systemet så ser man om det tappar tryck då med .. sen är det frågan om o hur vanligt värme elementet börja läcka på dom ?

vw-power
2013-11-03, 13:20
Som någon nämnde tidigare så är EGR-kylaren en vanlig bov i dramat. Man kan öppna en av rören som är i höjd med spjällhuset, då kan man se spår av kylarsås.

vr6_mannen
2013-11-03, 13:34
ja där går ju rör från grenröret upp i avgaskylaren sen fram till egr o in i motor... frågan är vad som händer om man kör utan den kylaren för finns typ inga att hitta på bildelsbasen o kan tänka mig att kosta som fan ny :-(

a128
2013-11-03, 13:45
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&Marke=VW&_nkw=Abgask%C3%BChler&_dmpt=DE_Autoteile&Modell=Golf&rt=nc

vr6_mannen
2013-11-03, 14:02
kolla lite där med på ebay men är dåligt på sånt :-( kan man köpa nya saker där med ?

Mini_me
2013-11-03, 14:48
Det som händer är att delar av avgasreningen försämras , du kan få problem med regenerering av DPF etc.
Men som quick fix lösning så bypassa den kylaren och se om det hjälper.

vr6_mannen
2013-11-03, 14:56
tror ska prova o koppla förbi o se om blir av med tryck då med... annars var kan man hitta en nya så ?

Mini_me
2013-11-03, 18:33
Skroten. Om du har en BLS motor tex så kostar dom 4-5000kr nya.

Kolla annars om inte försäkringen täcker.

vr6_mannen
2013-11-03, 18:59
ja jag kolla finns bara två på bildelsbasen :-( ja jo jag tänkte dom ligger där runt .. sen är det inte säkert det är den som är kass ? är lite inne på om man ska prova med något tätning medel o se .. för det läcker inte mycket om man räknar på det .. någon som vet om finns något medel som vag själva har ?

J.L
2013-11-03, 22:39
Jag hade inte hällt i någon kylarcement.
Lokalisera hellre problemet.

Mini_me
2013-11-04, 06:23
Häll inte i nåt.

Lokalisera och åtgärda (samma filosofie bör användas lite här och var i livet).

vr6_mannen
2013-11-05, 09:23
varför inte hälla in något.. det är inte kylar cement som det är förr ... ja jo men jag hittar inget som läcker... o lägga 5 tusen på en avgaskylare om inte är det !!!

Mini_me
2013-11-05, 17:00
Motor , slangar , packningar etc är inte anpassade för främmande gegg/cement/packning på burk/tub.

Man kopplar förbi avgas kylaren helt enkelt. Dra en lämplig slang mellan dom två vatten slangarna som är kopplade till kylaren och ut och kör.

Försvinner problemet så har du ditt svar. Där efter kan du bestäma hur mkt du vill lägga etc etc.

Och ser ingen orsak att lägga till 3 !!!. Vi förstår vad du menar och säger.
Och vi ger dig råd baserat på erfarenhet och egna lösningar.

Men vill du hälla i nåt så är det din fullständiga rättighet.

Lycka till.