handdator

Visa fullständig version : Byta ratt på en golf 2005?



matsola
2013-10-02, 09:53
Letar extra bil till familjen, och det lutar åt en golf 1,6fsi 2005-2007.
Men många av dessa har en sådan grå och tråkig 4-ekrad ratt.
så min fråga, är det enkelt att byta rattar nu för tiden?
Jag menar det är ju airbags mm att ta hänsyn till.

Min tanke var att ta en 3 ekrad ratt från motsvarande golf 1,6 eller till och med multi-ratten,
men om man väljer multi-ratten, kan man få igång funktionerna också eller saknas det något mera i bilen för att det ska fungera?

soyd
2013-10-02, 10:47
Jora det går... kika här (http://uk-mkivs.net/forums/t/156872.aspx): DIY - Multifunction Steering Wheel (http://uk-mkivs.net/forums/t/156872.aspx)

Du måste byta någon styrbox osv om du ska ha multifunctions ratten, lite merka mäck samt att du måste koda in den med VCDS.

Har själv lurat lite på det men inte kunnat motivera kostnaden ännu ;)

/mvh soyd

matsola
2013-10-02, 12:19
Okej, lite mek alltså... Och det lär ju kosta lite nytt också.

Tittade lite snabbt nu på bildelsbasen på begagnade rattar. Priser från 700-2000:- och upp till 3500:-
Och då ingick inte airbag och kåpan. Kåpa fanns att köpa till, men så behöver man ju en airbag med och den verkar man ju få lov att köpa ny. Om inte den passar från den gamla ratten vill säga. Så även om man hoppar över Mulit-ratten så verkar det vara lite meckigt. Och ingen Vagcom har jag heller... Kanske den lokala bilmeken kan hjälpa mig annars blir det VAG. Ja... Blir nog billigare att hitta en dyrare bil från början. Men det är svårt att hitta den perfekta begagnade bilen.

Haugeman
2013-10-02, 17:20
Okej, lite mek alltså... Och det lär ju kosta lite nytt också.

Tittade lite snabbt nu på bildelsbasen på begagnade rattar. Priser från 700-2000:- och upp till 3500:-
Och då ingick inte airbag och kåpan. Kåpa fanns att köpa till, men så behöver man ju en airbag med och den verkar man ju få lov att köpa ny. Om inte den passar från den gamla ratten vill säga. Så även om man hoppar över Mulit-ratten så verkar det vara lite meckigt. Och ingen Vagcom har jag heller... Kanske den lokala bilmeken kan hjälpa mig annars blir det VAG. Ja... Blir nog billigare att hitta en dyrare bil från början. Men det är svårt att hitta den perfekta begagnade bilen.

Alla airbags destrueras då dom inte får säljas begagnade eftersom det är en säkerhetsdel som man inte kan garantera funktionen på. Den får du bara köpt nytt, om dom även kräver att verkstaden monterar vet jag inte.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

soyd
2013-10-03, 10:01
Precis som Haugeman säger så går det inte köpa airbags beggade om man nu vil det.. Så bästa är som sagt om den gammla passar i nya ratten. Men det finns mycket rattar i varierande skick på ebay till vettigare priser.

Själv har jag hittat den ratt jag söker till mellan 5000-6000kr (Nya) svårt att hitta beggad till Edition 30, plus att de beggade jag sett har varit i sämsta tänkbara skick :)

Så ska man räkna lite högt så lär det gå på:
Ratten "säg" 2000kr
Styrbox för (MFSW) 1000kr
Airbag 1000kr
+ Kodningen, borde du kunna få hjälp med annars för en billig penning..

Så för mig själv så skulle det landa på en 6000-7000kr då jag bara kan flytta över airbagen. Men det känns som mycket pengar då det dels är snyggare utan knappar på ratten till MK5 (MK6 och uppått är det snyggare integrerat på)

För övrigt så går det att montera MK6 ratt på MK5 om man nu vill det också ;)

/mvh soyd

a128
2013-10-03, 10:38
Du var på jakt på en Fsi 1,6 år 05-07 i en annan tråd, har du inte kommit till skott ännu :)

Spana gärna efter en Tsi från 06 och uppåt då dom allra flesta verkar ha den 3 ekrade ratten

min 07:a Tsi sportline med 21000mil på mätaren gick för 38000:- som jämförelse

en 05:a Fsi med samma miltal bör vara billigare i inköp

matsola
2013-10-03, 12:34
Du var på jakt på en Fsi 1,6 år 05-07 i en annan tråd, har du inte kommit till skott ännu :)

Helt rätt, inte kommit till skott ännu, velar lite mellan en A3 sportback också.
Har tittat på en hel del bilar nu, både Golf FSI/TSI och Audi men inte hittat den rätta ännu. Svårt med gamla bilar och sen är jag rätt kräsen med...:rolleyes: Så nu åker sambon Scirocco så länge. Lite panik börjar det bli, snart vinter.

Sen det här med TSI 1,4, så är jag lite skeptisk till den. Den har fått (kanske ett lite oförtjänt) dåligt ryckte.
Inte för motor i sig, egentligen är det vad jag söker, både effekt och driftkostnad. Men om den har gått över 10000 mil och du får ett kedjras så är det nattmössa och motorbyte. Men om den har all service gjord hos VAG, så kan man få det på Goodwill/garanti jag har redan prata med dom, men nja... lite fundersam är jag. Den jag tänkte köpa kommer att ligga runt 10.000mil. Årsmodell 2005-2007.

Mycket parametrar utöver det som ska passa in också.
Men som sagt så är jag lite kräsen också, tanken är att ha den en längre period sen.