handdator

Visa fullständig version : golf 2 gti 16v turbokonvertering?



robba
2013-10-01, 21:37
Hej jag har inte nån anning om Doch motorn eller vad den nu heter klarar den av en turbo och i så fall hur mycket ladd kan jag köra med? alla svar är till nytta.:)

Lillen
2013-10-01, 21:45
Med ett orginal K-jet sprut kommer den klara 0,2-0,5 i ladd.
Men redan där säger iaf jag att du får vara beredd på smälta kolvar pga sprutet.
MEN det går ju att kräma på en massa soppa via andra extraspridare mm och det håller.
Men det brukar bli ganska okörbart i längden.

Kör du ett elektroniskt och bra mappat sprut så kanske 300-350hk innan stakar börjar protestera.

Bygger du riktig bottendel så 500hk med ett bra sprut.

Dave the brave
2013-10-02, 18:52
Jag har byggt turbo på min KR-motor med ett gnistat original K-Jet. Ingen kompsänkning och ingen IC. Motorn har dessutom ett 2-litersblock och något vassare kammar. Som Lillen säger så är begränsningen helt klart K-Jet sprutet. För att ladda mer skulle även en kompsänkning vara bra. Teoretisk effekt med 0.4-0.5 bar laddtryck ca 210 hk på den motorn (bänkad utan turbo till ca 175 hk)

För mer info se min biltråd på Rejsa.nu: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58173. Turbokonverteringen börjar på sidan 3

robba
2013-10-02, 19:58
hejsan. tack för svaren. när gäller inspretet så har jag ingen anning om vad den heter men de är inte förgasarinsprut. men jag ska kolla vidare lite tänkte isåfall typa in denna motor till turbo motor så lite tid vill jag lägga ner.

robba
2013-10-02, 20:15
jag har en fråga kollade ditt konverterings inlägg o undrade då hur mycket fick du ge för hela turbokitet oljetråg o aggregat m,m. jävligt fin bil du rattar..:)

Lillen
2013-10-02, 20:51
Davids bil är underbar.....går bra åxå.
Är väl under uppdatering deluxe just nu väl!?

R.Grönberg
2013-10-03, 07:40
hejsan. tack för svaren. när gäller inspretet så har jag ingen anning om vad den heter men de är inte förgasarinsprut. men jag ska kolla vidare lite tänkte isåfall typa in denna motor till turbo motor så lite tid vill jag lägga ner.


Isf är det väl typ en 1,8t motor som gällher från början om du ska regga.
Annars får du e85 konvertera och flika in under miljöbil och måste ha bänkpapper mm

Dave the brave
2013-10-03, 12:11
Hehe, tack för de fina orden :)

Jag har köpt delarna på många olika ställen, det är inget färdigt kit utan jag har komponerat ihop allt själv. Bara turbodelarna (grenrör, turbo, tryckrör, slangar, insug, oljetråg och flänsar) kostade lite drygt 10000 men då har jag köpt turbo och insug begagnat. Sen ligger det rätt mycket arbete för att få allt att passa. Allt är byggt och anpassat för att kunna köra med originalmotor dvs motorn behöver inte kompsänkas och man kan köra med K-Jet sprutet. Vill man ha tillbaka original sugmotor så byter man insug, tar bort tryckrören och turbon och justerar sprutet. Turbodelar och motor ska förövrigt säljas.

Ja bilen kommer stå i garage några år framöver då den ska få ny motor/växellåda samt glasfiberdörrar och huv. Buren håller jag nu på att utöka till fullbur. Man får skynda långsamt då familjen tar rätt mycket tid :)

robba
2013-10-08, 20:11
Isf är det väl typ en 1,8t motor som gällher från början om du ska regga.
Annars får du e85 konvertera och flika in under miljöbil och måste ha bänkpapper mm

okej. de finns många frågor kring besikning och så. De jag mest är nyfiken på är finns de en doch motor med turbo som orginal? Är de nån som har en länk till omregistrering/typning? alltså vad man måste förbättra innan de godkänner allt eftersom de finns en uppsjö med regler i detta land.

Lillen
2013-10-08, 20:31
okej. de finns många frågor kring besikning och så. De jag mest är nyfiken på är finns de en doch motor med turbo som orginal? Är de nån som har en länk till omregistrering/typning? alltså vad man måste förbättra innan de godkänner allt eftersom de finns en uppsjö med regler i detta land.

Nej den motor DU menar med DOCH den finns ej med turbo orginal.

Och vi har faktiskt ganska FÅ regler och bra regler i Sverige.
Kolla på SFRO och köp bilbyggarhandboken så kan du snabbt läsa vad du får göra.
Men enda sättet du kan köra med turbo på KR/PL-motorerna ÄR att etanolkonvertera.
Då måste du även bromsa motorn och köra med ett nyare mappningsbart sprut.
Men mer regler står i SFRO-boken.