handdator

Visa fullständig version : Vad står 1k för?



Iceman
2013-09-30, 21:36
Bara en kort fråga. Jag fick precis hem papper på min nyinköpta Golf GTI -10 och det står VW 1k. Vad står det för?

Andersson Racing
2013-09-30, 21:41
Bara en kort fråga. Jag fick precis hem papper på min nyinköpta Golf GTI -10 och det står VW 1k. Vad står det för?

Modellkoden på bilen din.

Iceman
2013-09-30, 21:53
Ok, tack. Håller på att lära mig det här, har inte haft VW tidigare och det är tydligen många beteckningar.
Jag har alltså en VW Golf GTI 1k MK6 :-)

Marcus
2013-09-30, 22:04
"MK" är trams - jag skulle säga att du har en typ 5K GTI dvs Golf generation 6. Jag har en 3C TDI och en 8P TDI :)

larra
2013-09-30, 22:17
Ni vet att bilen har ett namn också som t.ex passat,golf osv osv så vi halv normala kan förstå vad ni pratar om ;-)

Marcus
2013-09-30, 22:23
Jo :) Men det är bra att kunna ange exakt generation ibland... När det pratas BMW, Mercedes, Porsche så tenderar människor att vara relativt noga med typ/modellkod, exempel:

BMW 3-serie
E21 (1975–1983)
E30 (1982–1994)
E36 (1990–2000)
E46 (1998–2006)
E90 (2005–2012)
F30 (2012– )

larra
2013-10-01, 01:12
Jo det förstår jag men man kan t.ex skriva vw golf 4 1j så vet man ju vilken bil det är, eller så får jag sätta mig å plugga vw å Audis alla förteckningar på modell beteckningen

Marcus
2013-10-01, 09:12
Ja Golf 1J tycker jag ett bra sätt att ange vilken modell/generation man avser. Tydligt och bra.

VWGolIV
2013-10-01, 09:41
Jag brukar säga regnr och få rätt delar =)

Men visst, det finns en del beteckningar att lära sig =)

Marcus
2013-10-01, 10:04
När man köper delar är antagligen registreringsnummer den mest lämpliga ingången. Men vid diskussioner människor i mellan i andra sammanhang kan det vara mer relevant att förstå vilken modell/typ/generation som avses.

J.L
2013-10-01, 13:58
"MK" är trams - jag skulle säga att du har en typ 5K GTI dvs Golf generation 6. Jag har en 3C TDI och en 8P TDI :)

Om man måste tillägga " dvs Golf generation 6 " efter 5K GTi så kan man lika gärna säga/skriva Golf mk6 enligt mig :-)

Särås
2013-10-01, 14:18
Kör "mk 1-6" benämningen på VW, flest som vet vad som är vad då.

Marcus
2013-10-01, 14:20
Om man måste tillägga " dvs Golf generation 6 " efter 5K GTi så kan man lika gärna säga/skriva Golf mk6 enligt mig :-)

Förvisso - :) men om du ska förstå varför Volkswagens artiklar, delar, tillbehör osv har artikelnummer som kan börja på 1K, 5K, 3C osv så behöver man ju förklara på något sätt... Sen kan man ju undra varför du skriver "mk" 6 och inte bara Golf 6 ? "MK" tillför ju ingenting, "mark" är bara ett engelskt uttryck som betyder ungefär "beteckning". Dvs du skriver "Golf beteckning 6", på engelska, trots att bilen är tysk och klubben verkar i Sverige med svenska som huvudsakligt språk ;)

Intressant fenomen det här, jag ser eller hör aldrig någon BMW-fantast skriva/tala om när han/hon var ute och sladdade med sin "325 mk3" :D

Sn00k
2013-10-01, 14:30
Sen kan man ju undra varför du skriver "mk" 6 och inte bara Golf 6 ? "MK" tillför ju ingenting, "mark" är bara ett engelskt uttryck som betyder ungefär "beteckning". Dvs du skriver "Golf beteckning 6", på engelska, trots att bilen är tysk och klubben verkar i Sverige med svenska som huvudsakligt språk ;)

mk, mark även kallat, är en generationsbeteckning och ingenting annat.

väldigt väl lämpat att användas på våra golfar då dom finns i generation 1-7 där varje generation har en ny plattform, och sedan finns det olika modeller byggda på den plattformen.

golf 1,2,3,4,5,6,7 i folktal funkar givetvis det med då det säger samma sak på ren svenska, en golf 2:a vet alla vad det är =)


man kan göra många ändringar på en plattform, men när man slutligen frångår plattformen så byter man generation.

BMW tex betecknar sina generationer/utvecklingsfaser med E30, E36 osv.. och använder sig inte av det engelska mark-systemet, utan ett enkelt E som står för "Entwicklung", utveckling 30.. vilket skulle låta ungefär lika tokigt på svenska som golf mk6 istället för golf 6.. =P

Lillen
2013-10-01, 14:30
Kör på Mk I och så vidare....
Det förstår gemene man.

MEN HERREGUD????
Finns det ingen humor här????


"MK" är trams - jag skulle säga att du har en typ 5K GTI dvs Golf generation 6. Jag har en 3C TDI och en 8P TDI :)

Du kan vara trams :D

LÄGG MÄRKE TILL DEN STORA SMILEYN EFTER TEXTEN!
Räcker det för herrarna eller ska detta åxå raderas?

Marcus
2013-10-01, 14:38
mk, mark även kallat, är en generationsbeteckning och ingenting annat.

väldigt väl lämpat att användas på våra golfar då dom finns i generation 1-7 där varje generation har en ny plattform, och sedan finns det olika modeller byggda på den plattformen.

golf 1,2,3,4,5,6,7 i folktal funkar givetvis det med då det säger samma sak på ren svenska, en golf 2:a vet alla vad det är =)

Tror du missade poängen i det jag skrev... ;) Jag är högst medveten om olika generationer, plattformar. Men varför inte bara skriva/säga Golf 1, Golf 2, Golf 3, Golf 4, Golf 5, Golf 6, Golf 7 ? Tillägget "MK" som i "Mark" tillför just ingenting. Ett engelskt trams-ord! :D

Tycker du inte själv att det kan finnas en poäng i att kunna utläsa från artikelnummer som börjar på exempelvis 1J att artikeln på något sätt är utvecklad för Golf 4 ? (inklusive dess syskon och kusiner...)

Undrar varför Porsche-folket säger 964, 993, 997 osv istället för "911 mk5"....:confused:

Sn00k
2013-10-01, 14:42
Tycker du inte själv att det kan finnas en poäng i att kunna utläsa från artikelnummer som börjar på exempelvis 1J att artikeln på något sätt är utvecklad för Golf 4 ? (inklusive dess syskon och kusiner...)

jo, självklart finns det en bra poäng i det vad gäller artikelnummer och delar =)

Lillen
2013-10-01, 14:50
Tillägget "MK" som i "Mark" tillför just ingenting. Ett engelskt trams-ord! :D

Undrar varför Porsche-folket säger 964, 993, 997 osv istället för "911 mk5"....:confused:

Ordet "Mark" är ett märke som markerar i just denna betydelse 1 och framåt vad gäller golfarna.
Så JO ordet har betydelse om man ska häröra plattformen som du kallar den till en viss modell t.ex 1.

Varför Poffegänget inte använder samma system beror med sannolikhet på att Poffe själva aldrig marknadsfört deras modeller med 1 , 2 och så vidare. De har ju rakt av använt 911 på sin modellskala , det är nörderiet OCH modellanhängarna som använt 931 , 964 osv. Så även där blir det svårt att hävda chassienummeranvändningen.

Allt är ju ändå för att kunna på ett lätt sätt känna igen de olika modellernas årgångar.

a128
2013-10-01, 14:52
jag har en(två) uppsättningar med fälgar som har artikelnummer 8D0 601 027 dessa passa på Golf V och Vi 8D är audi A4 modellen mellan 94-01 dvs den modell som delen först började användas på, om delen passar efterföljande modeller inom vag konsernen så får den detaljen behålla detta nummer (undantag finns)

Marcus
2013-10-01, 15:07
Ordet "Mark" är ett märke som markerar i just denna betydelse 1 och framåt vad gäller golfarna.
Så JO ordet har betydelse om man ska häröra plattformen som du kallar den till en viss modell t.ex 1.

Varför Poffegänget inte använder samma system beror med sannolikhet på att Poffe själva aldrig marknadsfört deras modeller med 1 , 2 och så vidare. De har ju rakt av använt 911 på sin modellskala , det är nörderiet OCH modellanhängarna som använt 931 , 964 osv. Så även där blir det svårt att hävda chassienummeranvändningen.

Allt är ju ändå för att kunna på ett lätt sätt känna igen de olika modellernas årgångar.

Var har Volkswagen marknadsfört Golf med "mk" + "1-7" ? Har du något exempel på det? Det har jag aldrig sett, åtminstone inte på någon relevant marknad. Vad gäller Porsche är 964, 993 osv interna modellbeteckningar, precis som Volkswagen koncernens 3C, 1H, 8L osv. Min uppfattning är att Volkswagen och Porsche marknadsfört Golf respektive 911 på samma sätt dvs; "nu kommer den nya 911/Golf".

Petta77
2013-10-01, 18:07
"MK" är väl bra när man vill förkorta sin bilmodell tänker ja.Som exempelvis: "MK3" är enklare å tar mindre plats än "Golf 3"

Marcus
2013-10-01, 18:20
"MK" är väl bra när man vill förkorta sin bilmodell tänker ja.Som exempelvis: "MK3" är enklare å tar mindre plats än "Golf 3"

Mark 3 Jetta? Mark 3 Golf? Mark 3 Passat?
Varför inte bara Golf 3?

Petta77
2013-10-01, 18:25
Mark 3 Jetta? Mark 3 Golf? Mark 3 Passat?
Varför inte bara Golf 3?

Jetta är inte "MK3" i "Golf 3" familjen heter den Vento ;) Och en passat är en passat

Marcus
2013-10-01, 18:32
Jetta är inte "MK3" i "Golf 3" familjen heter den Vento ;) Och en passat är en passat

Tror du tänker fel. Jetta samma tekniska generation som Golf 1H hette Vento ja. Men det finns fortfarande en tredje version av Jetta, på andra marknader än fler ;) Det pekar på att det blir tydligare att ange typbeteckning eftersom generation av modellnamn är olika.

Iceman
2013-10-01, 18:49
Det som gjorde att jag ställde frågan var att jag fick hem pappren från försäkringsbolaget och där min bil, märke/ modell benämnd som "VOLKSWAGEN, VW 1k". Det står ingenstans att det är en golf...

Petta77
2013-10-01, 18:57
Tror du tänker fel. Jetta samma tekniska generation som Golf 1H hette Vento ja. Men det finns fortfarande en tredje version av Jetta, på andra marknader än fler ;) Det pekar på att det blir tydligare att ange typbeteckning eftersom generation av modellnamn är olika.

Ska vi börja blanda in andra "marknader" så blir Golfen "Rabbit". På vwortex har dom inga problem med att en golf 3 benämns "MK3" de är mer en regel än ett undantag där å beteckna de olika modellerna med just "MK". Om vi nu ska börja anmärka på att en Jetta visst kan heta Jetta å va generation 3...

Särås
2013-10-01, 19:31
Undrar varför Porsche-folket säger 964, 993, 997 osv istället för "911 mk5"....:confused:

Touché!

Marcus
2013-10-01, 19:46
Ska vi börja blanda in andra "marknader" så blir Golfen "Rabbit". På vwortex har dom inga problem med att en golf 3 benämns "MK3" de är mer en regel än ett undantag där å beteckna de olika modellerna med just "MK". Om vi nu ska börja anmärka på att en Jetta visst kan heta Jetta å va generation 3...

Men VWVortex är ett nordamerikanskt forum - vad har det med oss i Sverige och våra tyska bilar att göra? :confused:

Petta77
2013-10-01, 20:17
Men VWVortex är ett nordamerikanskt forum - vad har det med oss i Sverige och våra tyska bilar att göra? :confused:

Menlöst att försöka föra en diskussion om motparten inte är närvarande.

Sjove
2013-10-01, 20:37
Man kan oxå se det så här:
Om vi snackar MK så kanske dom flesta bil nördar fattar att vi pratar Volkswagen.

Om vi snackar E-21 så fattar dom flesta bil nördar att vi pratat BMW.

Om vi snackat 996 så fattar dom flesta bil nördar att vi pratat Porsche.

Volkswagen (ofta just Golf och GTI) är eller var stort i England och där använder man just MK. Och många av oss tittar/ tittade just på den Engelska VW scenen efter trender. Och därför är VW förknippat med MK.

Så det är inget trams....

Peter-C
2013-10-01, 20:58
Det som gjorde att jag ställde frågan var att jag fick hem pappren från försäkringsbolaget och där min bil, märke/ modell benämnd som "VOLKSWAGEN, VW 1k". Det står ingenstans att det är en golf...

Knappa in ditt regnummer i genvägen nedan så ser du att det säkert står 1K i fälter Fabrikat.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx?epslanguage=sv

MK är ju ett slags "slang" för modellen. Jag har alltid förundrats över hur en Tysk bil kan få Engelsk benämning. Det spelar inte så stor roll....... Använder MK benämningen själv eftersom många vet vad man menar fast det knappast är korrekt :D. Får nog räcka med siffran i fortsättningen.

/Peter

EDIT Det är ju ändå tillverkarens kod som den riktiga, det har ju Marcus rätt i.