handdator

Visa fullständig version : Vinterfälgar - Audi original eller kopia?



Marcus
2013-09-29, 19:51
Letar vinterhjul till min Audi A3 8P. Audi originalfälg 16" kostar 1650 kr. Hittat kopior på Audis fälgar för ca 800-900 kr. Är originalfälgen värd merpriset vad gäller kvalitet? Jag vill inte vara dumsnål...men...:confused:

samuel2
2013-09-29, 20:08
Det viktiga är kvalitén på fälgen och det är inte så lätt att bedöma genom att bara titta på den.

Jag skulle aldrig tveka på att köpa en fälg från en erkänt duktig tillverkare som BBS men en no-name fälg - nej tack. Risken är stor att godset, navbearbetning, rundhet, rakhet etc. inte är helt 100.

Försök hitta nästan nya original fälgar begagnat istället.

Köpte själv nyligen original Audi A3-fälgar som vinterdäck till min Golf. Det är tydligen "Rial" som tillverkat dessa åt Audi.

AndreasE
2013-09-29, 20:35
Håller med föregående talare.
Kopiafälgarna är inte gjorda med världens bästa kvalité, dock är det många som kör på dom och det funkar.
Dock brukar dom vara tunga, men det är kanske inte så noga på vintern.

Annars finns det andra bra tillverkare också!

Marcus
2013-09-30, 21:52
Jo jag inser att ni har rätt och det är ju även min grundinställning. Det är väl priset på Audi-fälgen jämfört med VW, Skoda fälg som stör mig i bakgrunden. En liknande originalfälg till Skoda Octavia kostar ca 1000 kr :) Lär väl vara i princip samma typ av fälg ;) Kanske samma tillverkare... ;) Begagnade Audi originalfälgar verkar vara svårt att hitta inom mitt område... :( Det slutar nog med att jag blir pungslagen hos Audi...

Marcus
2013-10-15, 20:29
Är det någon som vet om 7x16 med ET42 kommer att fungera på A3 8P? Däckdimension 205/55/16. Tack på förhand.

AXL72
2013-10-17, 22:03
Har haft några uppsättningar replikafälgar från WSP Italy genom åren och kvalitén är fruktansvärt bra enligt mina erfarenheter. Varje fälg har ett id-nummer och om man registrerar sina fälgar hos WSP Italy efter köpet så aktiveras garantin på fälgarna samtidigt som man ser att det inte är någon kinesisk skit-kopia som man köpt.

Marcus
2013-10-22, 12:31
Fick svar från Audi Sverige som menar att endast följande kombinationer är möjliga:
3375

Verkar det rimligt?