handdator

Visa fullständig version : Ratten är sne efter demontering/montering drivaxel (MK3 16v)



Petta77
2013-09-29, 14:48
Hade droskan inne för montering av motorvärmare (+kupévärmaruttag) hos VAG. Eftersom de inte hört av sej mot eftermiddagen samma dag som jag lämnade in den ringde jag. Fick veta att "de har kört ihop sej lite, den blir klar imorgon eftersom vi måste demontera ena drivaxeln för å komma upp".

Fick tillbaka bilen, å jag tänkte inte på de då (eftersom jag mest var glag över att äntligen få köra den efter en vecka, hade den på rekond innan). Men dagen efter märkte jag att ratten står snett när man åker rakt fram.

Har försökt googla mej till svaret, men de blev jag inte klokare av.

Alltså:

Kan framvagnsinställningen påverkas av demontering/montering av ena drivaxeln? Bilen lutar åt vänster och de var högra drivaxeln dom demontera. Känns typ som man har satt gummikuddar i högra fram fjädern.

Just denna märkesvverkstaden har tidigare gjort numera klassiska saker med mina bilar som:

* Lossa servoremmen å häng på en ny. Utan att spänna den alls.

* Fyllt i motorolja 1 cm över max strecket på stickan. Han åka 300 mil innan jag upptäckte de.

* Missat att bromsreduceringen läckte som ett såll (bilprovningen fick ta ett kort eftersom dom missa de 2 gånger).

* Missat tidernas damask ras över en styrled. Trots att jag visade en bild i mobilen.

J.L
2013-09-29, 14:59
Har de demonterat endast drivaxeln, utan att ha rört spindel/fjäderben/styrled/spindelled så ska inte
framvagnen påverkas, men det är väll inte omöjligt att de kan ha gjort.

Petta77
2013-09-29, 15:11
Har de demonterat endast drivaxeln, utan att ha rört spindel/fjäderben/styrled/spindelled så ska inte
framvagnen påverkas, men det är väll inte omöjligt att de kan ha gjort.

Hmm, problemet är att jag vet inte vad de kan har rört. Enda jag vet är just drivaxeln. Men allt ska ju gå så fort som möjligt (eftersom de jobbar på ackord). Så frågan är om de går fortare att komma upp till frostpluggen genom att endast ta bort drivaxeln, eller om de tog bort mer på en gång för att komma snabbare upp (få mer plats).

Lilla_Vargen
2013-09-29, 15:18
Troligtvis har de lossat drivaxeln helt då den högra är den långa och ligger ivägen om man vill ha svängrum att arbeta underifrån.
Enklast är väl lossa spindeln från bärarmen dra ut fjäderbenet och sen montera ur drivaxeln.

Detta moment ska inte orsaka att bilen lutar men det behövs en hjulinställning för att få den att gå rakt. Sne ratt antyder på en liten miss där...

Från mobila sektionen...

J.L
2013-09-29, 17:18
Precis, det enklaste förfarandet är som Mårten skriver,
det ska nog teoriskt gå att lossa drivaxeln mot inre knut
och centrumbult för att trä den inåt och ur navet, men det
är som sagt svårt att veta vad som lossats.

Har det ändrats efter verkstadsbesöket så åk tillbaka, de borde väll ha utrustningen för
att göra en hjulinställning på bilen (utan kostnad).

Petta77
2013-09-29, 17:36
Precis, det enklaste förfarandet är som Mårten skriver,
det ska nog teoriskt gå att lossa drivaxeln mot inre knut
och centrumbult för att trä den inåt och ur navet, men det
är som sagt svårt att veta vad som lossats.

Har det ändrats efter verkstadsbesöket så åk tillbaka, de borde väll ha utrustningen för
att göra en hjulinställning på bilen (utan kostnad).

Dom gör de som går snabbast för att få ditt blockvärmaren.

Lutar väl åt att jag lämnar in den här lokalt (istället för att behöva åka 4 mil tur å retur) ;)

Men om de bara är teoretiskt möjligt att lossa drivaxeln utan att förstöra framvagnsinställningen får jag nog med största sannolikhet anta att den är sabbad. De är ju inte direkt kända för å ha nån yrkes stolthet där.

Tydligen ska denna vara bytt: http://www.findpart.org/part/vw-1j0407175b

PassatGT16v
2013-09-29, 19:49
Ja det är ju muttrarna som spindelledens skruvar fäster i så där har de haft loss spindeln för att få ur drivaxeln.

Petta77
2013-09-29, 19:55
Ja det är ju muttrarna som spindelledens skruvar fäster i så där har de haft loss spindeln för att få ur drivaxeln.

Så en framvagnsinställning skulle alltså varit nödvändig?

PassatGT16v
2013-09-29, 20:02
Ja.
Drar den snett?
Finns inställningen på kvittot kan den ju vara gjord förutom att de inte satt ratten rak när de började. Och ratten ska ju stå rak tycker jag.

a128
2013-09-29, 20:03
Om man delar på spidelleden på rätt vis så ska framvagsninställningen inte ändras,
har man rört skruvarna som går genom denna platta http://www.findpart.org/part/vw-1j0407175b är det gjort på fel vis


man ska man kunna ta bort den långa axeln utan att röra på hjulupphängningen vartfall på golf MK2:a, ta bort navmuttern, lossa innevid växellådan och lirka ut



Lutar väl åt att jag lämnar in den här lokalt (istället för att behöva åka 4 mil tur å retur) ;)



kunde inte dennna lokala verkstad montera detta kitt ?

Petta77
2013-09-29, 20:16
Ja.
Drar den snett?
Finns inställningen på kvittot kan den ju vara gjord förutom att de inte satt ratten rak när de började. Och ratten ska ju stå rak tycker jag.

Ja den vill till vänster om ja släpper ratten (ratten står ju åt vänster). Samt att de är betydligt lättare å svänga åt vänster än åt höger.

Nej de finns inget på kvittot om nån inställning. Har alltså inte betalat för nån sådan så den är inte utförd. Konstigt är oxå att jag fått betala för "elementenhet" när jag hade med mej min egna kupévärmare :confused:

(blev lite kass bild, men klicka på förstoringsglaset i nedre högra hörn så):

http://smg.photobucket.com/user/petta/media/DSC_0943_zps73e0c94d.jpg.html



kunde inte dennna lokala verkstad montera detta kitt ?

Nope de är en däckkrängar firma ;)

PassatGT16v
2013-09-29, 20:22
Ska gå att lirka ut utan speciellt stora problem som du skriver med hjälp av fullt rattutslag.


Om bilen lutar, kan fjädern hoppat fel när de låtit spindeln hänga och ligger fel i sätet/tallriken?

Petta77
2013-09-29, 20:26
Mja alltså bilen lutar inte (inte vad jag sett iallafall). De är ratten som står snett. Samt att de mer tungstyrt åt höger (samma sida de har hållit på med).

Skulle bara vilja ha lite mer kött på bena innan jag ringer å frågar varför inte framvagnsinställning är utförd efter att de faktiskt plockat ner mer än bara drivaxeln. För som jag har förstått så borde ju en sån blivit utförd efteråt (?)

polomannen
2013-09-30, 06:58
Mja alltså bilen lutar inte (inte vad jag sett iallafall). De är ratten som står snett. Samt att de mer tungstyrt åt höger (samma sida de har hållit på med).

Skulle bara vilja ha lite mer kött på bena innan jag ringer å frågar varför inte framvagnsinställning är utförd efter att de faktiskt plockat ner mer än bara drivaxeln. För som jag har förstått så borde ju en sån blivit utförd efteråt (?)

Kryp under bilen o titta på spindeln att bultarna sitter där den satt förut i och med att din ratt hamnat snett.:cool:

Petta77
2013-09-30, 12:38
Nu har jag pratat med dom.

De första de fråga var "har den slitit däcket snett?" Uhm de var i fredags jag fick bilen. Sen gick hon (servicerådgivaren) ut å kolla med verkmästaren. Nej dom hade inte gjort något som kunde ändra hjulinställningen.
Fick med mej en mekaniker ut (han skulle kolla om däcket var snedslitet). Han tog oxå en provtur. Han släppte ratten å bilen gick rakt, fast ratten stod snett. Så han rekommenderade en framvagnsinställning. Nu till kruxet. Den får jag stå för, eftersom verkstaden sagt att de inte gjort nåt för att den skulle kunna ändras.

Okej tänkte jag. Jag har de gamla pappret från förra gången de gjorde en framvagnsinställning när jag bytte höger styrled. Om värdena blir annorlunda än vad som står på de pappret har dom ju gjort nåt för å ändra inställningen, eller hur? :)

boster
2013-09-30, 21:23
om dom har tagit löst dom 3st bultar http://www.findpart.org/part/vw-1j0407175b så har dom ändrat på Cambervinkel . Har för mig att hålen är lite ovala . Dax att Byta ställe att serva bilen....