handdator

Visa fullständig version : Har jag bara xenon på helljus på min nya golf?



Iceman
2013-09-26, 20:32
Hej!

Var och hämtade min nyinköpta Golf GTI -10 idag. I annonsen stod det XENON med stora bokstäver. Jag utgick ifrån att det var xenon på både halv- och helljus, men när jag nu startade bilen ikväll upptäckte jag att det inte verkade finnas någon automatisk nivåreglering när jag tittade på ljuset mot garageportarna, och det var dessutom för gult ljus. Däremot var det bra drag på helljuset. Är det vanligt att det är så på Golf GTI, endast xenon på helljus?
Jag hade en Octavia RS nu innan och där var det precis tvärtom - xenon på halvljus men inte på helljus. Men där märkte man tydligt att ljuset åkte upp och ner när man startade bilen stående mot garageportarna.

När det står xenon (och inte bixenon) i annonserna är det då vanligast att det är xenon på endast halvljus eller endast på helljus?

wibmag
2013-09-26, 23:09
Som jag ha förstått är det antingen Halogen eller Bi-Xenon (med dynamiskt kurvljus). Om det är halogen så har strålkastarna traditionella reflektorer, är det Xenon så ser dom helt annorlunda ut, med lins, se bilden.

magnusT
2013-09-27, 06:32
Har du xenon är det bara på halvljus, finns även dom som har samma xenon lampa för hel och halv.
Men xenon enbart på helljus har jag aldrig sett, om man nu inte konverterat själv.

Iceman
2013-09-27, 15:40
Nu har jag fått svar. Jag har inte xenon alls på bilen! :(
Bilen såldes som en med xenon, det stod t o m XENON med stora bokstäver i annonsrubriken. Jag kontaktade bilförsäljaren idag och nu ska de ta på sig att eftermontera xenon. Det blir dock inte på VAG, det skulle kosta över 20.000 kr, utan någon annanstans. Jag hoppas att det blir lika bra som med original bara. Det måste ju in automatisk nivåreglering och grejer för att det ska bli godkänt på halvljuset. Jag har nämligen dålig erfarenhet av att xenonkonvertera helljuset som jag gjort på två av mina bilar tidigare, men då har ju inga insatser bytts ut, bara lampor med tillhörande ballaster. Då har ljusbilden blivit konstig.

Lilla_Vargen
2013-09-27, 15:50
Tråkigt de går ut med felaktig information :(

Från mobila sektionen...

Cullberg
2013-09-27, 17:45
Det blir inressant att se hur dom löser detta! Annars får dom väl dra av 20.000:- på priset? =)

Henrik.M
2013-09-28, 14:57
TIPS

Se även till att få bilen typbesiktigad med xenon på bilprovningen EFTER att dom konverterat den.
Annars får du en obehaglig överraskning nästa gång bilen besiktigas och den nitiske killen märker att det är xenon......när det stå halogen i helbilsgodkännandet.

magnusT
2013-09-28, 15:21
Hade det varit jag som köpt bilen hade jag nog tagit ett prisavdrag istället, eller hävt köpet och leta upp en gti som verkligen har xenon. Ev. Krävt att vag bygger om med original grejer.
Men visst kan det bli bra om den byggs om till xenon av någon annan om allt görs rätt.

Peter-C
2013-09-28, 16:48
Hade det varit jag som köpt bilen hade jag nog tagit ett prisavdrag istället, eller hävt köpet och leta upp en gti som verkligen har xenon. Ev. Krävt att vag bygger om med original grejer.
Men visst kan det bli bra om den byggs om till xenon av någon annan om allt görs rätt.

Kan inte annat än att hålla med…Försök att få någon kompensation istället.

Har halogen på min mk6:a. Jag har bytt glödlampor till Philips xtreme vision på halvljusen vilket innebar betydlig förbättring. Det är gjort på några minuter per sida om man inte har förstora händer. Sitter smidigt till.

Ljuset är bra, det är ju separata helljus på halogen bilarna :).

/Peter

wibmag
2013-09-28, 19:09
Kan inte annat än att hålla med…Försök att få någon kompensation istället. Har halogen på min mk6:a. Jag har bytt glödlampor till Philips xtreme vision på halvljusen vilket innebar betydlig förbättring. Det är gjort på några minuter per sida om man inte har förstora händer. Sitter smidigt till. Ljuset är bra, det är ju separata helljus på halogen bilarna :). /Peter

Fan vet om det inte är bättre ljus överhuvudtaget på bilar med halogenljus, jag vänjer mig aldrig vid xenonljusets skarpa räckviddsgräns på halvljus och helljuset är inget jag blir så värst imponerad av heller, dynamiskt kurvljus är också överskattat, man får nästan vara nörd för att märka att ljuskäglan vrider sig. Om man sedan betänker att Xenon som tillval kostade 14000kr när det begav sig så undrar jag om det var så klokt, men jag tycker iaf att själva utseendet på strålkastarna är snyggare med Xenon. (Tror jag....suck)

Peter-C
2013-09-28, 20:18
Fan vet om det inte är bättre ljus överhuvudtaget på bilar med halogenljus, jag vänjer mig aldrig vid xenonljusets skarpa räckviddsgräns på halvljus och helljuset är inget jag blir så värst imponerad av heller, dynamiskt kurvljus är också överskattat, man får nästan vara nörd för att märka att ljuskäglan vrider sig. Om man sedan betänker att Xenon som tillval kostade 14000kr när det begav sig så undrar jag om det var så klokt, men jag tycker iaf att själva utseendet på strålkastarna är snyggare med Xenon. (Tror jag....suck)

Javisst är det snyggare med xenon!

På nästa GTI eller R får man väl ta xenon trots att det bara är en strålkastare per sida….. Tror det blir lite sämre. Jag tänkte låna en ny GTI nästa vecka som har xenon så man får väl se hur det är.

På vår MK7 combi har jag beställt halogen.

Ursäkta - kanske lite OT :).

/Peter

Saneringa
2013-09-29, 00:26
När jag körde Saab var det fler som ville konvertera till xenon och det var en del pyssel med andra strålkastare, nivågivare och andra kablar. Är det lika mycket att byta ut på din bil hade jag bett om ett prisavdrag eller hävt köpet då jag inte är övertygad om att det kommer gå så smidigt som dom tror.