handdator

Visa fullständig version : 24 v VR6 Problem med felkoder.



Lasse62
2013-09-15, 15:18
Efter att jag fått kedjorna mm bytta och fått andra problem på köpet så...Efter en hel hög med problem då motorn inte startade efter återmontering fick jag på dagen 1 år och 4 månader efter haveriet rull på det hela efter byta av kontaktstycken till ECU:n för den nätta summan av 13500:-

Fick byta hjullager vä o hö fram som inte tyckt om att stå still så länge men besiktningen blev en oväntad överraskning, felkoder 16730 och 17748 (Kampositions sensor) vilka givetvis renderar i underkänt.

Om jag raderar felkoderna med motorn avstängd kommer de tillbaka direkt den startar, om jag raderar med motorn på tomgång dippar 'varvtalet och ibland stannar motorn, om jag håller ett varvtal över 1500 och raderar återkommer endast 16730 till dess varvtalet sjunker under 1000 då även 17748 återkommer.

Orsaker?

Felaktig sensor(sensorer), problem med kamjusteringen eller kan den övre kedjan sitta en kugg fel.

Vid kallstart stannar motorn ibland om man inte ger gas, dessutom går den illa under 1500, den kan också lägga upp till 20 olika felkoder då, bla 16645, 16657, 16651, 16660, 16654, 16648, 17833, 17936, 17843, 17829, 17525, 17606, 17559, detta kan dock tydligen vara normalt om startmotorn får jobba längre än normalt p.ga avsaknanden av riktiga värden från givarna.

F.ö finns jord och spänning till givarna, har bytt plats på dessa och felet följde inte med varvid fel på dessa kan uteslutas?, ventilerna till kamjusteringen är testade med W8 metoden (12 volt) och bägge fungerar

Med den bakre givaren bortkopplad går motorn bättre i det lägre registret men felkod 16730 ersätts av 17800 tillsammans med 17748.

Motorlampan tänds inte för någon av dessa felkoder vilket den givetvis skall göra enligt Bentley.

Kedjorna mm är ju nya så tändja kedjor kan uteslutas, att kedjorna skulle vara felmonterade känns mindre troligt också med tanke på vem som bytt dem, men att kedjorna hamnat fel är orsaken till felkoderna får jag höra tillsammans med att den övre kedjan kan vara av fel modell (för R32).

Räcker det att plocka ur växellådan eller måste hela motorn lyftas ur för att komma åt att kolla om kedjorna sitter rätt och eventuellt korrigera ev felaktigheter.

Intressant är att bilen aldrig gått så bra och avgasvärdena (förutom lambda pga läckage) är perfekta, en kedja som sitter fel om så bara så lite borde påverka gången.

Kanske man ska utesluta ett mekaniskt fel och inrikta sig på ett elektriskt?
Vevaxelgivaren har jag INTE testat, men om den felar så startar ju motorn inte alls, eller? resp stannar.

För att få igång bilen byttes av Stertman ett flertal små kabelskor i kontakterna till ECU:n vilka eventuellt hade skadats vid felsökning på annat håll, i a f så glappade dem.

Dessutom hittade ett jordfel i kabelhärvan. Kan det vara så "enkelt" att hela kabelhärvan borde bytas tillsammans med ECU:n?