handdator

Visa fullständig version : Golf 3 startar ej längre.. nu behöver jag allas hjälp



steelseries
2013-09-14, 10:55
mk3 vill inte starta längre för det är "kallt" +13 grader när jag testade igår.. När han väl går igång går han väl 2-3sek sen dör han. nuddar jag gasen när han är påväg att dö eller innan han bleve riktigt varm dör han också.

Dvs att jag att jag får sitta och hålla på en kvart för de ska gå röra gasen. Och nu är det ändå +12-13 grader ute. Då kan ni fatta problemet på vintern med -20, då puffrar han inte igång ens. Slutar ju puffra igång vid 0an .

Jag ska byta rotor,fördelare å tändspolen idag.

Stift och soppapump byttes för nått halvår sen. Stiften ser fina ut.

Igår tog jag en titt på tempgivaren på kylarslangen, där stod man och klia sig i huvudet.

Vw-mekarn på lecab sa: ta bort sladden som sitter där och mät mellan 1ans och 3ans stift. Och det skulle visa ohm. Har inte det exakta ohmvärdet i huvudet nu som han sa de ska visa vid varm motor. Och vill kall motor skulle de visa 5 eller fler volt . Det jag inte får ihop... Hur fan kan det visa volt eller ohm när det inte ligger ström på givarn?.. för tror knappast kylarvätskan levererar ström upp till givarn. Givaren visa då 0 på allting, men sladden visa fina värden. (detta med tempgivarmätningen får ni gärna förklara vidare på om ni vet mer om detta, om de ska göras på nått speciellt sätt..)

tror ni bränslefiltret kan vara något spöke i detta? min teori är lite såhär: filtret är igensatt, så han får inte igenom allt bränsle när det är "kallt" men ändå så kliar jag mig i huvudet.. För bil svarar så jäkla fint på gasen under sommaren, så då får han bränsle ordentligt... Så där spricker min teori..

Det är en mk3 2.0 AGG 1996a. Fyll på med allt ifrån teorier till kunskap...

ska även säga att jag provat andra tändkablar. Men bytte aldrig kabeln ifrån tändspolen ner till fördelaren. Så den kabeln ska jag också prova byta idag.

gorano
2013-09-14, 11:32
Ohm( resistans) kan man alltid mäta oavsett om spänningen är på eller av. Ohm-värdet ändrar sig i förhållande till omgivningstemp.
Ju varmare det är desto högre ohm-värde. Kan ju dock vara bra att veta vilket värde det bör vara, så man vet om det värdet man mäter fram är ok eller inte :-)

steelseries
2013-09-14, 11:46
Ohm( resistans) kan man alltid mäta oavsett om spänningen är på eller av. Ohm-värdet ändrar sig i förhållande till omgivningstemp.
Ju varmare det är desto högre ohm-värde. Kan ju dock vara bra att veta vilket värde det bör vara, så man vet om det värdet man mäter fram är ok eller inte :-)
Jahaa nu ska jag ut å prova igen!

Jo ohm värdet har jag nerskrivet. Kan lika gärna skriva ner om någon behöver .

+20 ska den visa 2-3 kohm
80-90+ ska den visa ca 200-300 ohm

Lillen
2013-09-14, 17:58
Är ju bara att plocka ur stiftet och kolla om du har gnista.
Sedan rycka ur spridare och kolla om du har soppa.

Har du dessa tillsammans så ska den starta.
Sedan efter det får du väl kolla om du får nog med soppa.
Kolla om kalstarten fungerar.

Sn00k
2013-09-14, 18:03
hjälper dig med en lite mer officiell illustration.. =)

3176

Sn00k
2013-09-14, 18:09
låter helt klart sopparelaterat det du beskriver.. den får för lite soppa/för mager blandning fram tills dess att den kommit upp i temperatur.

dvs, du kan utesluta allt som har med tänddelar, soppa-pump mm att göra, då detta fungerar fint när bilen är varm(om jag uppfattat dig rätt..?).

fokus bör ligga på att byta tempgivare, som är motorstyrningens sätt att veta om motorn är varm eller kall, samt att kolla över eventuella kallstarts-system på bilen.. men på AGG motorn tror jag inte det finns något speciellt sådant.
(rätta mig gärna den som har mer koll på denna spis)

troligen har tempgivaren spökat ur och "hängt" sig i varmt läge, då får du exakt dom symptomen du beskriver.

osäker på om AGG motorn hade en eller två tempgivare.. har den två så är det den blåa du skall fokusera på, har den EN så är det en kombinerad givare för både instrumenthuset och motorstyrningen.

steelseries
2013-09-15, 12:59
Är ju bara att plocka ur stiftet och kolla om du har gnista.
Sedan rycka ur spridare och kolla om du har soppa.

Har du dessa tillsammans så ska den starta.
Sedan efter det får du väl kolla om du får nog med soppa.
Kolla om kalstarten fungerar.
Har kollat sitften.. gnista på alla 4.
Har drage ut slangen som går till spridarna, och där kommer soppan fram iaf.. jag tycker den bör få soppa när det är kallt, eftersom den får det när det är varmt.

Det finns ingen kallstart på AGG motorn sägs det..


låter helt klart sopparelaterat det du beskriver.. den får för lite soppa/för mager blandning fram tills dess att den kommit upp i temperatur.

dvs, du kan utesluta allt som har med tänddelar, soppa-pump mm att göra, då detta fungerar fint när bilen är varm(om jag uppfattat dig rätt..?).

fokus bör ligga på att byta tempgivare, som är motorstyrningens sätt att veta om motorn är varm eller kall, samt att kolla över eventuella kallstarts-system på bilen.. men på AGG motorn tror jag inte det finns något speciellt sådant.
(rätta mig gärna den som har mer koll på denna spis)

troligen har tempgivaren spökat ur och "hängt" sig i varmt läge, då får du exakt dom symptomen du beskriver.

osäker på om AGG motorn hade en eller två tempgivare.. har den två så är det den blåa du skall fokusera på, har den EN så är det en kombinerad givare för både instrumenthuset och motorstyrningen.

Japp du uppfatta mig rätt! allt funkar när det är varmt/bilen är uppe i temp.

Jag tror inte det ska finnas något kallstartssystem på bilen. Allt ska styras genom spridare/tempgivaren på AGG, enligt vw-mekarn jag pratat med.

Ska ta och beställa hem en tempgivare någon dag nu.. provade den som satt i resevdelsbilen förut... Och han hoppa inte igång nu heller.. Men den givarn kan ju också ha sagt sitt. ska ju tydligen vara en förbrukningsvara.