handdator

Visa fullständig version : Fråga angående Sportläget på DSG



Iceman
2013-09-12, 21:59
Hej,

Postar mitt första inlägg då jag är helt ny här. Går och väntar på att få min nyköpta Golf GTI MK6 -10. Det här blir min första automatväxlade bil på 15 bilar. Jag undrar lite över sportläget, kan man kasta i det när som helst under körning eller?

Något annat bra tips som man bör känna till vad det gäller körning med DSG?

Andersson Racing
2013-09-12, 22:09
Hej,

Postar mitt första inlägg då jag är helt ny här. Går och väntar på att få min nyköpta Golf GTI MK6 -10. Det här blir min första automatväxlade bil på 15 bilar. Jag undrar lite över sportläget, kan man kasta i det när som helst under körning eller?

Något annat bra tips som man bör känna till vad det gäller körning med DSG?

Svar ja.

Iceman
2013-09-12, 22:11
Tack.

J.L
2013-09-12, 22:23
Hej och välkommen,

Trevlig bil!

Sciroccogtx16v
2013-09-12, 22:46
Hej,

Postar mitt första inlägg då jag är helt ny här. Går och väntar på att få min nyköpta Golf GTI MK6 -10. Det här blir min första automatväxlade bil på 15 bilar. Jag undrar lite över sportläget, kan man kasta i det när som helst under körning eller?

Något annat bra tips som man bör känna till vad det gäller körning med DSG?

Som alla redan sagt, du kan ändra mellan D, S och manuell när du vill.
Jag brukar köra på Sport läget när det är mycket långsam kö, då tycker jag att den växlar till 2an onödigt tidigt på D och slirar istället för att ligga kvar på 1an som den gör när man kör i Sport.

Fredrik

Iceman
2013-09-13, 08:12
Som alla redan sagt, du kan ändra mellan D, S och manuell när du vill.
Jag brukar köra på Sport läget när det är mycket långsam kö, då tycker jag att den växlar till 2an onödigt tidigt på D och slirar istället för att ligga kvar på 1an som den gör när man kör i Sport.

Fredrik

Ok, tack för tipset! Ligger i mycket kö på morgnarna så det tar jag till mig.

En sak till som jag undrar. När jag provkörde bilen upplevde jag det som att gasen hade två "lägen". Det var som att man trampade ner gasen i "läge 2" vid kickdown, ett slags svagt motstånd som man trampade förbi, om ni förstår vad jag menar.
Ska det vara så?

Marcus
2013-09-13, 08:14
Ok, tack för tipset! Ligger i mycket kö på morgnarna så det tar jag till mig.

En sak till som jag undrar. När jag provkörde bilen upplevde jag det som att gasen hade två "lägen". Det var som att man trampade ner gasen i "läge 2" vid kickdown, ett slags svagt motstånd som man trampade förbi, om ni förstår vad jag menar.
Ska det vara så?

Så är det på min Passat också.

Iceman
2013-09-13, 08:28
Tack. Vad bra, då vet jag att det är helt normalt.

- - - Uppdaterad - - -


Hej och välkommen,

Trevlig bil!

Tack så mycket! Det verkar vara mycket trevligt och hjälpsamt folk här inne. Här kommer jag trivas.:)

Haugeman
2013-09-13, 08:35
Nu vet jag inte om du har så på denna, men på föräldrarnas Picasso med automat ( ingen dsg dock) så kan man sätta en fartspärr på valfri hastighet. ( en variant av farthållare).

Så länge du håller dig i "första" läget på gasen så går inte bilen fortare. Måste man göra en omkörning eller liknande så trampar man förbi knäppet så ignorerar bilen spärren man har ställt in.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

golfhenke
2013-09-13, 12:10
Om jag kommer till en större korsning och det precis slår om till rött, och jag vet att jag blir ståendes en stund, så brukar jag lägga i N. Har väl hört det någonstans att det sliter mindre, men det kanske är en myt. Kanske någon kan rätta mig om det är helt fel :)

Peter-C
2013-09-13, 12:17
De kan ju inte gå fel med ett sådant klokt bilval ;)!

Jag är oerhört nöjd med min bil inklusive DSG6 lådan, har gått 6700 mil nu. DSG - Brukar använda paddlarna vid forcerad omkörning, främst för att växla upp lite tidigare (behöver inte tokvarva när man har chippat). I övrigt ligger den mest i standard mode. Vi har inga köer direkt i Halmstad, men sportläget är inte fel vid kökörning.

Annars brukar jag göra som GolfHenke vid "långa" rödljus.

Välkommen! :)

/Peter

Marcus
2013-09-13, 14:21
Om jag kommer till en större korsning och det precis slår om till rött, och jag vet att jag blir ståendes en stund, så brukar jag lägga i N. Har väl hört det någonstans att det sliter mindre, men det kanske är en myt. Kanske någon kan rätta mig om det är helt fel :)

Så gör jag också, känns vettigt.

ei9440
2013-09-13, 16:18
När man står still i D läget med tryck på bromsen kopplar väl kopplingen ifrån ändå, så det borde inte vara någon skillnad att lägga den i N?

Amazonas
2013-09-13, 18:03
Hmm jag brukar skicka in P när jag står vid rödljus och liknande när man blir stående ett litet tag. Fick det rådet efter mitt första dsg7 "ras"...

Valkyr
2013-09-13, 18:47
Rödljus osv brukar jag låta bli, men när bommarna går ned vid järnvägen så kan man ju bli still en stund. Då hamnar N eller P i. Vet inte varför, men det känns bäst.

Annars tror jag du kommer bli grymt nöjd med köpet. Är min första automatbil också, och jag är grymt imponerad!

wibmag
2013-09-13, 19:14
Här är lite fakta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox