handdator

Visa fullständig version : Olycka VS brandsläckare, frågor!!



VWGolIV
2007-08-18, 20:25
Ja för några helger sedan så kom jag till en olycka som precis hade hänt och bilen i fråga brann/rök från motorn.
Det var 2 bilar som hade frontat med varandra och problemet var att av den 50 bilar som samlades fort (90väg) så hade INGEN brandsläckare.

Givetvis har jag en i golfen men ja körde då min passat.
2 personer omkom och den ena var nog pga att bilen brann upp tyvärr.

Brandkåren kom för sent.
Hade ja nu haft brandsläckare i var bil så hade man kanske räddat personen.

Nu till frågan, vad ska man ha för brandsläckare ? Finns ju olika bokstäver m.m men ja är inte insatt men skall dock köpa 1 ny till varje bil.
Den som sitter i golfen har ja lånat från jobb och vet inte om den är bra ?!?

Vad skadar inte bilen/lacken ifall det bara börjar brinna lite ??
Jag tänker på det som hände på Sturup men den svarta Golf mk4an.

Tips och info =)

g-man
2007-08-18, 21:21
jag har en 2kg pulversläckare i båda mina bilar..

Mr dOhC
2007-08-18, 21:47
Om jag minns rätt så står bokstäverna för vad dom är bra att släcka för typ av brand. En ABC släckare (EDIT: finns D & F också) funkar alltså till det mesta.

Pulver är AB -(C?). Pulver är bra till tex vätskor/bilbrand pga släckförmåga MEN det tråkiga är att man måste sanera efteråt. Då är ju Kolsyra att föredra MEN är betydligt dyrare. Är osäker på vad Kolsyra har för bokstäver

Jag har själv en 2kg Pulver i bilen, mkt väl medveten om att om det börjar brinna ordentligt är den föga till hjälp, man kanske kan fördröja brandförloppet lite grann iallafall.

Ni kanske minns filmen som låg ute på gamla forumet där en Golf 4 började brinna vid turbon. Trots att dom gjorde åt (har för mig 4 kilo släckmedel) så blev bilen övertänd.

http://www.raddningsverket.se/templates/SRV_Page____239.aspx

Holmgren
2007-08-18, 23:01
Eftersom jag jobbar som brandman ska jag skriva vad jag tycker.
En pulversläckare är bäst, men det för med sig många problem. Vi använder den endast om det inte kommer finnas något restvärde.
Skulle jag lägga en i bilen skulle det bli skum. Den kväver bra och skadar inte bilen oavsett om det brinner inne elelr i motorrummet.
Vi använder oftast slangen med vatten + 3% skum inblandning. Med andra ord, samma som finns i en skum släckare.

scorpio72
2007-08-19, 01:04
Handlar det om människoliv spelar det väl ingen roll om bilen blir skadad?

Har iofs ingen släckare öht i bilen, men om man har en och har möjligheten att hjälpa å skiter man väl fullkomligt i vilken sort. ALLT är bättre än inget eller hur var det?

Basti
2007-08-19, 09:18
Pulver är att föredra pga av släckeffekten i förhållandet till storleken på släckaren, skumsläckaren har inte dem förstörande egenskaperna som pulvret men det krävs större behållare för samma effekt som pulvret som kanske inte alltid är så roligt...nåt att tänka på om man tvunget ska ha skum är att man måste ha frostkyddsmedel om man inte enbart använder bilen på sommaren o har varmgarage.

Holmgren
2007-08-19, 15:29
Givetvis skiter man i vad som händer med bilen om det finns drabbade.
Allting är bättre än ingenting. Men pulver och skum är dom två man använder.
Som Basti säger, pulver kräver inte lika stor släckare som skum gör.
Men man använder olika släcktekninker för dom olika, kanske är överkurs här dock....=)

Barbapappa
2007-08-19, 16:12
Usch vilken tråkig historia. ;-(

Nåt som kanske inte alla vet är att lastbilar som är används för transporter av farligt gods måste ha ett visst antal släckare i bilen, har för mig att det är minst en 6kilos och en 2kilos pulversläckare, (men fler kan förekomma beroende på vad som körs). Så ett säkert kort är att stanna en lastbil om ni inte har släckare i er egen bil. Inte bara bilar som kör farligt gods har släckare i bilarna utan dom flesta har det, men de som kör farligt gods måste ha det vilket jag inte tror att dom andra behöver (men många har det ändå)...

VWGolIV
2007-08-19, 17:22
Givetvis skiter jag i bilen om en person är i fara.

Men vidare tänkte jag också på om man ex kör på bana och det av nån
anledning börjar ryka från motorutrymmet och man vill kunna rädda bilen och inte förstöra lack, motor m.m

jocke.w
2007-08-19, 19:12
Givetvis skiter jag i bilen om en person är i fara.

Men vidare tänkte jag också på om man ex kör på bana och det av nån
anledning börjar ryka från motorutrymmet och man vill kunna rädda bilen och inte förstöra lack, motor m.m

Då ska du INTE ha pulver.......dödar motorn totalt!!!

Holmgren
2007-08-19, 20:49
Det är ju det jag har försökt att förklara.
Pulver är bästa släckmedel men det är inte alltid bäst att använda ändå.
Tex om det inte är så mycket och inte någon är i fara. Då hade jag inte valt att avlossa en pulversläckare i bilen...

VWGolIV
2007-08-19, 21:15
Fundera på att ha 2 st i bilen =)

En som är för bilens skull och en som räddar liv typ.
Plats har man gott om, annars fixar man det.

Fors
2007-08-19, 21:42
Hur stor skum-släckare bör man ha då, för att släcka en motorbrand?

Basti
2007-08-19, 22:14
Hur stor skum-släckare bör man ha då, för att släcka en motorbrand?


En "normal" skumsläckare är på 9 liter, finns mindre också, går inte att svara på din fråga, det beror ju så klart på vad som brinner i bilen. Sorry såg att du skrev motorbrand, då behöver du nog minst en 9 liters.....
Inget jag skulle vilja ha monterat i min bil, den tar en jä...a plats o väger mycket

onk
2007-08-19, 23:08
Eeeh.. Kanske är värt att ha ett par extra kg i bilen för när det väl brinner är det ju rätt bra att ha till hands.

Ska själv skaffa en 2 kg pulver, liv är viktigare än en bil.
Om man nu lyckas rädda nån tror jag dom håller med...

Basti
2007-08-19, 23:17
Eeeh.. Kanske är värt att ha ett par extra kg i bilen för när det väl brinner är det ju rätt bra att ha till hands.

Ska själv skaffa en 2 kg pulver, liv är viktigare än en bil.
Om man nu lyckas rädda nån tror jag dom håller med...


Visst är det bra att ha när någons liv är i fara eller om man skulle ha en MYCKET ovanlig/speciell bil som man lagt mycket tid o pengar på. Personligen skulle jag aldrig släckt någon brand i min bil, bättre att få ut försäkringspengar anser jag.

Ja, en 2 eller 3 kg pulver är ju helt ok.

Fireball
2007-08-20, 08:30
...Personligen skulle jag aldrig släckt någon brand i min bil, bättre att få ut försäkringspengar anser jag...

Bara inte bilen står bredvid nåt annat eldfängt... ;-)

Junfors
2007-08-23, 13:03
Om någon är intresserad av att köpa en brandsläckare till bilen kan jag under en väldigt begränsad tid erbjuda 2kg Pulversläckare till det otroliga priset av 100:-/styck.

Meddela mig och boka så kan jag ta med till Kinnekulle om en vecka för leverans eller så kommer ni in på jobbet i Sollebrunn och köper en direkt.

2 kg Pulversläckare ABC

100 kr/styck

Kör själv med släckare i entusiastbilen pga man sett allt för många gånger fina bilar brinna upp..

Thord
2007-08-23, 14:14
Pulversläckare för 100 spänn är jag intresserad av, Mölndal- Sollebrunn är ju inte så långt.
/Thord

Junfors
2007-08-23, 14:45
Pulversläckare för 100 spänn är jag intresserad av, Mölndal- Sollebrunn är ju inte så långt.
/Thord

Vi firar hundra år på jobbet och har denna vecka av denna anledning 100:- varor och då är just 2kg pulverbrandsläckare en av varorna. Bara komma och fynda:).

Thord
2007-08-23, 15:07
OK! när kan man komma, kan man köpa 3-4 stycken när man ändå är ute och far?
/Thord

Junfors
2007-08-23, 15:13
OK! när kan man komma, kan man köpa 3-4 stycken när man ändå är ute och far?
/Thord

Det går bra så länge vi har kvar, det är begränsat antal men för tillfället finns det ganska många fastän Teddy just ringde och köpte två av mig.

Vi har öppet till 18 på vardagar och 9-13 lördag. Man kan ju ringa och kolla att det finns tillräkligt många kvar innan du åker, eller be dom i kassan lägga undan det antal du vill ha. Vi har som sagt annonserat ut dom så det kan gå åt om folk reagerar på hur billigt det är. 0322-40330 är telefonnumret och affären heter Järnia Sollebrunn och ligger mitt i korsningen i Sollebrunn.

VWGolIV
2007-08-23, 15:16
Kände att det är lika bra att byta ut de gamla.

Sen så var det ett bra pris =) Får ju hämta dem på kullen så har man en anledning att åka dit också, förutom körningen och GTiklubben.

Blir frugan glad när man spenderar pengar. *not*

Thord
2007-08-23, 15:17
Jag köper gärna 3 st, hur gör jag enklast för att köpa dem?
/Thord

P.Hagel
2007-08-23, 15:27
Tur man 283 st på jobbet hehehehehe.....

1 i bilen.
1 i garaget.

Junfors
2007-08-23, 15:29
Jag köper gärna 3 st, hur gör jag enklast för att köpa dem?
/Thord

Enklast är väl att du kommer in i butiken som jag referade till ovan.

Thord
2007-08-23, 15:33
Det inlägget missade jag helt...
/Thord

Thord
2007-08-23, 15:47
Vi har öppet till 18 på vardagar och 9-13 imorgon.

Imorgon är det väl Fredag stänger ni redan klockan 13?
/Thord

Junfors
2007-08-23, 15:50
Felskrivet, till kl 18 vardagar och 13 lördagar.