handdator

Visa fullständig version : Airbag lampa golf 3



mulle meck
2013-09-07, 13:29
Har en fråga angående airbag lampan på en golf 3-95.
Den lyser hela tiden men dom missa den på besiktningen sist då jag tejpa den med svart eltape så det såg ut som den inte lyste.

Har inte kollat vad som är fel men funderar på att byta ratt till en mocka ratt utan airbag.

Vad säger besiktningen om det?
Eller måste det sitta en ratt med airbag i den?

Är inte så insatt i vad som gäller vid besiktning nuförtiden.

Har ingen lust att kosta på bilen allt för mycket.

Tacksam för svar (detr finns många här på forumet som är duktiga och kan ge snabba svar).

Alla här ska ha en guldstjärna i himlen för ni är så hjälpsamma.

Tack.:)
Mulle meck

gorano
2013-09-07, 13:51
Om du ska byta ratt till en utan Airbag måste man sätta ett motstånd för att "lura" datorn i bilen. Annars kommer lampan att lysa och felkoder loggas. Apropå felkoder så är det kanske en idé att läsa av dom för att kunna klura vidare med att lampan lyser nu :-).
Hur stort motstånd som behövs vet jag dock inte, men det kommer säkert nån annan svara på snart :-)

boster
2013-09-07, 21:01
http://www.seabeach.se/Tillbehor/airbagmotstånd

Lillen
2013-09-07, 22:32
Bäst att kolla varför den inte lyser så du inte upptäcker felet med en smäll en vacker morgon :p

G60 V-spec
2013-09-07, 23:12
Det brukar vara släpringen på ratten till Airbagen som är dålig. Men bäst hade varit om du först hade kunnat läsa av felkoderna.

Ska du köra med ratt utan airbag så gäller det att du har rätt motsånd till Airbag lampan så att den slocknar. Vilket motstånd det ska vara vet jag tyvärr inte :)


Mvh Vlado

Lillen
2013-09-07, 23:17
Ska du köra med ratt utan airbag så gäller det att du har rätt motsånd till Airbag lampan så att den slocknar. Vilket motstånd det ska vara vet jag tyvärr inte :)

3-5 Ohm brukar fungera vad jag vet.
Men det beror ju på skicket på t.ex släpring mm.
Olika motstånd pga olika bra kontakt.

Men det finns ju massor av på nätet om detta.

PassatGT16v
2013-09-07, 23:47
Fungerar tutan?
Brukar ge upp samtidigt som airbaglampan börjar lysa när släpringen är dålig.

Airbagen är väl dock känsligare för dålig kontakt än tutan men värt ett test.

mulle meck
2013-09-08, 13:34
Tutan funkar.men ska kolla hur det är med släpringen.

tack för alla tips samt länken.
Ola