handdator

Visa fullständig version : Något att tänka på vid köp av GolfIV gti



Cullberg
2007-08-18, 19:03
Har nu gått och sålt polon och är sugen på att köpa en golf IV gti, har hittat en -02a som är 25 års jubileums modellen tror inte den såldes i sverige så den är import har gått ca 6500 mil, det är väl samma motor som i en -03a dvs 180hk 6växlad. Något speciellt man skall kika på eller som brukar krångla? sen hur fungerar det med gps som är ifrån tyskland? antar att gpsen är på tyska då eller hur fungerar det, kan man köpa svensk skiva på VAG isåfall?

Marcus
2007-08-18, 19:13
Dålig inpassning av dörrarna.
Oljud/klonk från framvagnen pga dåliga spindelleder eller främre krängningshämmarbussningarna är slut.
Defekta elfönsterhissar, centrallås.
Lacksläpp.
Rost på rutdelaren i bakdörrarna.

C. Elwing
2007-08-19, 22:19
Hej, skickade ett mail men svarar på dina frågor här.
Navigatorn är utrustad med tysk skiva fr. fabrik. Möjligen kunde man beställa en utökad skiva, men min bil hade enbart tysk skiva. I sverige köper man en nordenskiva för, om jag minns rätt ca 1500:-. Funkar mycket bra, text och röster på engelska. (eller andra språk, dock inte svenska)
Bilen såldes inte i sverige, SVW ansåg den vara för dyr då den skulle passera 300-tusen strecket i svenska bilhallar. 3000 bilar tillverkades i Wolsburg-fabriken, plus 1700 till USA med i stort sett samma spec. där med benämningen 337. (efter mk1 GTI:ns projektnummer). USA fick 2002-2003istället en snålare utrustad GTI kallad 20 Jahre, eftersom deras GTI-introduktion skedde modellåret 1983.
25-jahren för Europa fanns att beställa i silver, black magic Pearl samt röd, men har aldrig fått klart för mig om det är flash eller tornadoröd.
Motorn är AUQ, som senare kom sista året i sverige.
Har inte haft några problem (9500 mil) mer än elhissarna som åtgärdas med en repsats. Hållarna till rutan är i plast och spricker sönder, repsatsen är i aluminium och löser problemet. Tror den kostar ca 600:- per dörr, (2-dörrars) och bytes relativt enkelt om man är lite mekvan.

/Calle

Cullberg
2007-08-19, 22:34
Tackar det var intresant läsning =) det var en röd den jag kollade på men har även kollat på en silvrig, antar att det är samma utrustning i alla sådanna som tillverkades! ja den som jag kollade lite på hade det också byts elhissar på i tyskland!

Mr dOhC
2007-08-19, 22:43
Jag hyrde en Golf V med navi i tyskland förra sommaren. Det kanske är en annorlunda navi i den och med tanke på att det var en hyrbil, men iallafall. Det gick att välja så den pratade svenska för fulla muggar :-)

Köp eller fixa vag-com. Kan vara bra att ha med när du kollar bil. Går snabbt att felsöka och få reda på vad som kan vara kass på bilen. Ifall ev säljare ej låter dig testa så är det ju nåt skumt.

Cullberg
2007-08-19, 22:58
Ja får väl se vad man kan få tag på för skiva... roligt att ha en som funkar bara så man inte får sitta o lyssna på tyska o det enda man kan köra till är hamburg eller dûsseldorf =) ja vag com är inte fel, sen har jag en kompis på vag som har skrivit ut papper så att man ser att allt är i ordning från tyskland!!

Mr dOhC
2007-08-19, 23:01
sen har jag en kompis på vag som har skrivit ut papper så att man ser att allt är i ordning från tyskland!!

Vad menar du då ?

Cullberg
2007-08-20, 00:16
ser att service och rep mm är gjort i tyskland samt att det stämmer med miltal etc!

GtiGolf_Fin
2007-09-01, 22:55
jag har en Gti Golf IV -98,
med navigator, endast tyska kartor dock...:/ har inte hittat några svenska kartor, men bilen överlag är helt skön, har chippat den nu till 200hk ungefär..:P ingaproblem med elhissar ellär dylikt..

Marcus
2007-09-01, 23:20
jag har en Gti Golf IV -98,
med navigator, endast tyska kartor dock...:/ har inte hittat några svenska kartor, men bilen överlag är helt skön, har chippat den nu till 200hk ungefär..:P ingaproblem med elhissar ellär dylikt..

Troligen har någon annan haft problem med hissarna och bytt till repsats med alu clips (som funkar bra), om inte du är enda ägaren sedan bilen såldes ny dvs. Coolt med tysk navi, vill ha :-)

Wolfen
2007-09-02, 10:11
Jag har en '03:a med AUQ och än så länge har inte haft nåt problem *tar i trä*. Men köpte den ny, inte begagnad.