handdator

Visa fullständig version : Strålkastare reglage, funktion osäker



emastr
2013-09-01, 23:23
Jag har ett problem med min Passat -96. Om man ställer strömställaren till strålkastarna i helljusläge och bländar av försvinner allt ljus, istället för att gå ner till halvljus (parkeringsljusen lyser dock). Halvljuset fungerar i första läget på strömställaren, men inte i helljusläget.

Detta fick jag anmärkning på hos bilprovningen (se rubrik). Jag har provat att byta ut ljusspaken, men utan resultat. Jag misstänker därför att det kan vara strömställaren det är fel på. Problemet är bara att det finns så många olika och den jag har (orginalnummer 3A1941531D) finns inte på någon skrot och har enligt Möllers i Örebro utgått utan ersättning och går därför inte att få tag på ny.

Vad jag undrar nu är om någon vet hur jag kan lösa detta problem på ett relativt billigt sätt (bilen är inte värd speciellt mycket)? Är det någon som har haft ett liknande fel och vet vad det beror på? Och om det är strömställaren som spökar, vet någon om det går att använda en snarlik (t. ex. 3A1941531C som är lätt att få tag på)?

Mycket tacksam för hjälp!

larra
2013-09-01, 23:34
Prova den andra om den inte är allt för dyr, annars kan jag kanske åka förbi returbilen i Västerås och kolla om dom har en

gorano
2013-09-01, 23:37
Borde funka. Efter vad jag hört/läst och har erfarenhet av så är sista bokstaven i art:numret ändrad pga uppgradering eller att produkten är tillverkad som reservdel. Så är bara siffrorna samma så brukar det funka/passa.

larra
2013-09-01, 23:39
Gäller dock inte alltid alla delar, men som sagt prova :-)

Lasse62
2013-09-02, 00:56
Nja, bokstäverna visar olika utrustning och landspecifika standarder.

Skillnaden mellan C och D ska vara att den senare är för bilar med både dimljus och dimbakljus..

emastr
2013-09-02, 09:24
Tack så mycket för råd och hjälp.

Jag har som Lasse62 noterat att min strömställare har indikatorlampa för dimljus både bak och fram, medan den som slutar med "C" bara har för dimljusen fram. Eftersom att jag inte har några dimljus iskruvade spelar den detaljen ingen roll (såvida inte det blir fel någon annanstans i på grund av det).

Jag provar att köpa en "C" och ser om det funkar.

Tack än en gång!

gorano
2013-09-02, 14:27
Nja, bokstäverna visar olika utrustning och landspecifika standarder.

Skillnaden mellan C och D ska vara att den senare är för bilar med både dimljus och dimbakljus..

Ok :-). Man lär sig hela tiden.
När jag köpte ny eftercirkulationspump till min vr6 så slutade art:nr på pumpen som var itu med bokstaven b, pumpen jag fick på vag slutade på a. Då fick jag förklaringen att a betydde reservdel och b betydde monterad på fabrik.

Petta77
2013-09-02, 16:41
Prova den andra om den inte är allt för dyr, annars kan jag kanske åka förbi returbilen i Västerås och kolla om dom har en

Returbilen finns även i Örebro :P

emastr
2013-09-04, 15:17
Nu är har det löst sig. Beställde en strömställare som slutade på "C" och hade egenheten att den hade dimljus bak och inte fram. Funkade dock utmärkt!

Tack än en gång för hjälpen!

Emanuel

gorano
2013-09-04, 21:09
gött det löste sig :-)