handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för något?



PeeWee90
2013-09-01, 13:57
Fick punktering på vänster framdäck igår och fick för första gången ta fram mitt reservhjul. När jag lyfter av reservhjulet så ser jag en reservdel som ligger bredvid däcken som jag ej sett tidigare. Denna del ser fräshare ut än den som sitter under huven idag och jag undrar vad detta kan vara för något.
Delen finner vi i min Golf IV -03 nere till höger snett under motorn.

Här finns bilderna! (http://imgur.com/a/DtDgi)

Tack på förhand! :D

larra
2013-09-01, 19:38
Kan inte nån svara? Är så jäkla nyfiken på va det där är för något :-D:-D:-D

Dave the brave
2013-09-01, 19:47
Finns det något art.nr? Googla detta så brukar man få svar.

Lillen
2013-09-01, 20:35
EGR-ventil!

Caddy1988
2013-09-01, 21:36
håller med lillen, ser ut som en egr

larra
2013-09-01, 22:59
EGR-ventil!

Tack lillen, våga ej chansa på de

PeeWee90
2013-09-02, 16:48
EGR-ventil!

Tack, då vet jag!

Följdfråga; kan detta vara delen som gör att min bil hackar ganska rejält vid uppvärmning? (ej när den är kall och nystartad och ej heller när den är genomvarm, men mycket därimellan...)

EDIT: Med denna text från Wikipedia så tror jag att jag funnit boven i min hackande bil:

"På bensinmotorer med katalytisk avgasrening tas kväveoxiderna om hand av katalysatorn. Där används EGR istället för att minska insugsförlusterna och förbättra motorns prestanda under medelbelastning (minskade pumpförluster). Den sänkta förbränningstemperaturen innebär också mindre termisk belastning till exempel på avgasventilerna."

Caddy1988
2013-09-02, 19:22
Jag kan inte tänka mig att en motor går bättre med EGR-ventil, däremot används den för miljöns och avgasvärdenas skull, bilen drar alltså i sig en liten mängd avgaser, och förbränner dessa en gång till, liknelsen skulle vara att du har en slang från röven till ena näsborren, och andas in en del av dina fisar igen (grovt sett) jag vill då inte ha det =)
Men är det något elektriskt med i bilden, så kan bilen mycket väl känna av någonting.
På min afn motor, så pluggade jag egr ventil, och ledde ut vevhusgaserna ut i atmosfären.

2stroke
2013-09-03, 11:46
..."liknelsen skulle vara att du har en slang från röven till ena näsborren,
och andas in en del av dina fisar igen, grovt sett"... ;) Det var ju också en liknelse ! ;)

Caddy1988
2013-09-03, 21:16
Är det inte så grovt sett :p

PeeWee90
2013-12-09, 18:56
Denna EGR-ventil var mycket riktigt inte vad som spökade med min bil, jag har även testat en sprillans ny helt utan resultat. Någon som har nån idé om vad som kan vara fel när biljäveln rycker vid gas? Sker som sagt inte under de första 5 minutrarna av körning och ej heller när bilen körts i 15+minuter. Hackar ej när den drar i tomgång i 2an heller.
Håller på att bli helt j*vla galen på detta problem, har haft det i över 2 år nu och inget jag försökt med har hjälpt och ingen mekaniker eller dator hittar något fel, jag har bara fått höra "det kan vara vad som helst".
Jag börjar bli desperat, finns det någon vänlig själ där ute som kan rädda mig och min ryckiga bilj*vel?

Bilen är förövrigt en V16 1.6a årsmodell 2003 och är i övrigt i fint skick.

stoffe
2013-12-09, 19:05
luftmassemätaren?

Lillen
2013-12-09, 19:22
Alltså skriv gärna mindre rörigt.
Lite svårt att fatta när du hoppar mellan beskrivningarna.
Först bör du koppla in en dator i bilen , läs av felkoder.
Sedan efter det bör man kolla att alla värden stämmer.

Prova att grundinställa gasspjället.
Har haft stora problem med morsans Golf 1,6 16V -03.
Tog många långa felsökningstimmar att hitta vad som KAN vara felet på den.
Då har jag ändå tillgång till dator och kunde söka av med.

I och med att den går bra vid start och en stund efter det så går den förmodligen på kallstartsanrikningen.
Alltså att den får mer soppa/luft vid kallstart och innan bilen är varm.

Alltså är min slutsats att den får lite soppa när den blirb varm?

vw-power
2013-12-09, 19:35
Kan tillägga att är EGR-ventilen kass så går bilen som en påse skit. För den brukar fastna i ett läge ( är en ventil inuti) byt den, gör en grundinställning, bilen går som den ska. Over and out!

PeeWee90
2013-12-09, 23:58
Alltså skriv gärna mindre rörigt.
Lite svårt att fatta när du hoppar mellan beskrivningarna.
Först bör du koppla in en dator i bilen , läs av felkoder.
Sedan efter det bör man kolla att alla värden stämmer.

Prova att grundinställa gasspjället.
Har haft stora problem med morsans Golf 1,6 16V -03.
Tog många långa felsökningstimmar att hitta vad som KAN vara felet på den.
Då har jag ändå tillgång till dator och kunde söka av med.

I och med att den går bra vid start och en stund efter det så går den förmodligen på kallstartsanrikningen.
Alltså att den får mer soppa/luft vid kallstart och innan bilen är varm.

Alltså är min slutsats att den får lite soppa när den blirb varm?

Sorry för det, en blandning av frustration och okunskap som ger mig dyslexi :)
När bilen varit på verkstad så har de tömt minnet på bilen för att sedan köra den ett tag och kolla igen. Ingen felkod funnen. Jag fick sedan en separat felsökningsmodul som var ipluggad i ett par dagar, men inte ens denna gav något. Jag har själv inte direkt tillgång till någon sådan utrustning dock.
Hur fixar man gasspjället? Du får ursäkta mina dumma frågor, men jag har verkligen ingen aning...

Det konstiga är att bilen hackar och beter sig när den är på väg att bli varm, men sedan när den är uppvärmd så går den hur fint som helst. Skulle säga att den blir kass efter 6-7min stadskörning och sedan bra efter ytterligare 12-15min. Bilen hackar ej konstant, utan bara när man accelererar jämnt och då efter ett par sekunder. Varvmätaren ger ej heller utslag på något vis när bilen hackar.

Hoppas att jag var lite mer samlad denna gång, tack för hjälpen!



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

PeeWee90
2013-12-10, 00:03
Kan tillägga att är EGR-ventilen kass så går bilen som en påse skit. För den brukar fastna i ett läge ( är en ventil inuti) byt den, gör en grundinställning, bilen går som den ska. Over and out!

Jag testade en helt ny ERG-ventil och fick inget resultat alls. Jag har dock ingen aning om vad som menas med grundinställning, kan det vara det som jag missat? Har du några instruktioner som en bil-nybörjare kan följa möjligtvis? Tack! :)


Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

vw-power
2013-12-10, 00:09
Jag testade en helt ny ERG-ventil och fick inget resultat alls. Jag har dock ingen aning om vad som menas med grundinställning, kan det vara det som jag missat? Har du några instruktioner som en bil-nybörjare kan följa möjligtvis? Tack! :)


Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Anledning till att det inte blev skillnad är för att du inte grundinställt den och det måste man göra med en diagnosdator. Men glöm inte att montera nya packningar. Men är det en begnad egr så är det inte säkert att den funkar. Hoppas det löser sej för dej smidigt.

Lillen
2013-12-10, 00:32
Sorry för det, en blandning av frustration och okunskap som ger mig dyslexi :)
När bilen varit på verkstad så har de tömt minnet på bilen för att sedan köra den ett tag och kolla igen. Ingen felkod funnen. Jag fick sedan en separat felsökningsmodul som var ipluggad i ett par dagar, men inte ens denna gav något. Jag har själv inte direkt tillgång till någon sådan utrustning dock.
Hur fixar man gasspjället? Du får ursäkta mina dumma frågor, men jag har verkligen ingen aning...

Det konstiga är att bilen hackar och beter sig när den är på väg att bli varm, men sedan när den är uppvärmd så går den hur fint som helst. Skulle säga att den blir kass efter 6-7min stadskörning och sedan bra efter ytterligare 12-15min. Bilen hackar ej konstant, utan bara när man accelererar jämnt och då efter ett par sekunder. Varvmätaren ger ej heller utslag på något vis när bilen hackar.

Hoppas att jag var lite mer samlad denna gång, tack för hjälpen!



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

PRECIS så som din beter sig betedde sig morsans åxå.
Och det är jag ganska säker på att på just den bilen är det gasspjället.
Den kan dock få fnatt efter ett tag när man kör landsväg och dö vid gassläpp men ojämn tommgång.
Då kompenserar den till tomgången blir så ojämn att den dör.
Men det har blivit värre med tiden.

Och den går hur bra som helst att grundinställa.
Dock tappar den värdena och inställningen ganska omgående med samma följdfel.
Har inte bytt spjäll ännu så jag har ingen referens på resultatet ännu.

Alla grundinställningar måste göras med dator inkopplad.

Sedan så måste jag fråga?
Har du Magneti Marelli styrsystem?
Sitter sånt i morsans , ganska udda faktiskt.
Och kostar mer än de vanliga Bosch.