handdator

Visa fullständig version : k jetronic 88 års modell kr motorn



golf85
2013-08-31, 23:10
hej har en gti 16v kr 88 utan katt, har en liten fundering kring spjällhuset! det sitter en mässingskruv på sidan av huset och den har justerings möjlighet med både spårmejsel och liten hylsa, vad gör den skruven? är det tomgångsjusteringen? vet någon vad den skruven ska ligga i för grundinställning? varv utskruvad?:cool:

J.L
2013-08-31, 23:48
Hej och välkommen!

Tråd flyttad.

Lillen
2013-08-31, 23:51
Justerskruv till tomgången ja.
Kommer inte ihåg grundinställning.
Men den fungerar ju som stopp för spjället så det är ju bara att testa.

golf85
2013-09-01, 00:02
tackar tackar:) då vet jag att man ska justera tomgången på den skruven, min tomgång ligger på dryga 1100 stabilt men ska sänka den till 950 cirka, jag vart lite orolig när jag skruvade på den att den skulle ändra typ luftblandning eller liknande, men nu vet jag att det är grönt fram och justera..

golf85
2013-09-01, 00:14
och en sak till. när jag startar bilen vid kallstart så vill den inte gå förän den har fått en temp på 50 grader, tål inge gas förän den är varm, blöddrar och ev stannar, men går när den har fått värme, nya tändkablar, stift, lock, nya tätningar i fördelare, fungerande kallstart ´´spridare´´ sprutar när den är kall men har ej kollat när den är varm om den sprutar fortfarande men jag skulle inte tippa på att den ´´chokar motorn när den är varm´´ kan kolla,, vilken av dom 4 givarna som sitter ovanför vxl lådan är termotempgivare´´ har nån serienummer på den´´ fik reda av vag att den skulle vara svart enpolig, men alla är ju typ det?

vid kallstart så kan man inte ens flytta spjällhuset en millimeter så att givaren klickar, då bryter den direkt,! går det ungefär och koppla bort givaren? plugga ur den och vad har den för funktion.? mvh johan

golf85
2013-09-01, 00:18
har kollat trycket i systemet på bränslehuvet och det är 5-6-6.5 bar, rengjort styrtrycksventilen rostlöst den och rengjort bimetallen, rengjort ? tomgångsmotor på luftburken och luftservo som två kablar går in i och sen vakumslang går in i.

bilen smårycker när man kör jämnt me den jämn gas, svarar direkt på gas, effekten kommer vid 4000rpm ungefär, känns bra.

- - - Uppdaterad - - -

provade och ta bort spjällhus kontakten och då slocknade då inte bilen när jag klickade me den, men vet inte om det gör så mkt skillnad, vad gör den saken givaren och kontakterna på luftburken? :)

Lillen
2013-09-01, 13:36
Kallstartsspridaren?
Fungerar den , ska ge tillskottsbränsle när bilen är kall.

Termotidskontakten?
Känner den av att bilen är kall så kallstarten fungerar?

Tomgångsmotorn?
Fungerar den så tomgången fungerar när bilen startat?

Dave the brave
2013-09-01, 13:50
Brytaren på spjällhuset talar om för en styrbox när bilen går på tomgång. När styrboxen vet detta reglerar den tomgångsvarvtalet med hjälp av tomgånsmotorn så att det ligger stabilt kring 950 varv/min. När bilen är kall reglerar den tomgången så att varvtalet är något högre. Om man tex har AC på bilen (inte så vanligt på en golf 2:a iofs) så sjunker tomgången när den slås på. Likadant med andra elförbrukare tex kylfläkt. Tomgångsmotorn justerar då luftgenomströmningen så att tomgången ligger på 950 varv/min.

Brytaren är "normalt öppen" dvs när den inte är påverkad går ingen ström igenom. När den sluts med hjälp av armen på gasreglaget så går ström igenom. Du kan med ett mätinstrument med pipfunktion kolla så att den sluter som den ska.

Kallstartspridaren har bara funktion i startögonblicket. Styrtrycksventilen ser till att bilen får en fetare blandning när den är kall.

golf85
2013-09-01, 16:47
Vad kan det vara för fel när bilen inte går att köra med när den är kall, men så fort tempen är 50 så går den, den startar o går bra på tomgång när den är kall. Kan det vara styrtrycksventilen som är kass

Lillen
2013-09-01, 17:37
Alltså????
VAD HAR DU KOLLAT ÄNNU?

Du har alltså ingen tomgång?
Kolla tomgångsmotorn/spjället.
Det öppnar och stänger för att cirkulera luft.
När motorn är kall eller man släppergasen och spjället inte öppnar chokar den ju och man får hålla den igång med gasen.