handdator

Visa fullständig version : Vandrande tomgång och ryckig gång... ?



2stroke
2013-08-31, 19:41
:confused: En av mina bensin VW's tycks ha drabbats utav någon slags hicka.... :confused:

Bilen är av årsmodell 2000 och har inte Turbo

Engine Management System: BOSCH Motronic M3.8.3

Upptäckte för ca 2 veckor sedan att tomgången började vandra mellan 1000-1200 RPM hela tiden istället för att ligga som vanligt vid ca 850 Rpm.
Jag tänkte inte mer på det då jag var på semester med bilen,
men nu har man kommit hem och under de senaste dagarna har detta med vandrande tomgång tilltagit
och nu vandrar den upp och ner mellan 1000-1400 Rpm istället.
2 ytterligare följd fel tycks dessutom ha dykt upp:
* När man släpper gasen helt så blir det ett kraftigt "RYCK" i bilen
( känns ungefär som om motorkuddarna är totalt trasiga ), väldigt obehagligt men uppträder bara om man kliver av gasen helt.
* Nästa grej är att man tydligt hör att ett relä under instrumentbrädan slår till och från lite då och då.

Jag upplever dessutom som att motorn smårycker lite ibland och känns lite svagare än vanligt.
...men kanske är det senaste bara en känsla.

:confused: Någon som känner igen sig och kan ge lite tips ? :confused:

Foppson
2013-08-31, 21:29
På äldre motorer med normalt gasspjäll så beror ofta sådana fel på krävande tomgångsventil. Den som reglerar luften på tomgång.

2stroke
2013-09-01, 01:50
På äldre motorer med normalt gasspjäll så beror ofta sådana fel på kärvande tomgångsventil.
Den som reglerar luften på tomgång. Vad beror i så fall det flipprande relät under instrument panelen på ?
och vilket relä är det som håller på och flipprar ?

Under tiden skall jag ta och kolla upp detta med kärvande tomgångsventil.

Sn00k
2013-09-01, 16:26
kolla även över taktventilen på kolkanistern.. väldigt vanligt fel med symptomen du beskriver.
den eller spjällhuset, det är dom absolut vanligaste felen med svajjig/förhöjd tomgång som symptom.

ang relät så lär du nog lyssna dig till vilket det är, alt känna efter vilket som klickar.

2stroke
2013-09-01, 23:32
kolla även över taktventilen på kolkanistern.. väldigt vanligt fel med symptomen du beskriver.
den eller spjällhuset, det är dom absolut vanligaste felen med svajjig/förhöjd tomgång som symptom.

ang relät så lär du nog lyssna dig till vilket det är, alt känna efter vilket som klickar. "Kolkanistern" vet jag vad det är och vars den sitter men "Taktventil" vet jag inte vad det är och var den sitter :confused:
Hur felsöker man den ?
Är det ny som gäller om den felar eller går den att få igång ?

Jag skall plocka bort nedre delen av instrumentbrädan så att jag kommer åt relät medans jag kör.

Sn00k
2013-09-01, 23:50
sitter en liten ventil med 2-polig kontakt ovanpå/i anslutning till kolkanistern, denna skall ticka när bilen är varm och står på tomgång, den går inte JÄMT, men om du står med bilen varmkörd på tomgång en stund så hör du när den sätter igång.. är den helt tyst så är den död.

svårt att göra ren med bra resultat, lätt att få tag på en beggad på en skrot för typ inga pengar alls, och bara ploppa i.

Henrik.M
2013-09-02, 00:07
"Kolkanistern" vet jag vad det är och vars den sitter men "Taktventil" vet jag inte vad det är och var den sitter :confused:

Sitter bakom höger innerskärm "mot dörren" på Passat 3b/3bg , och ska ticka när bilen är igång.
Kan vara svår att höra , så det bästa sättet är att riva innerskärmen och känna på ventilen.
Brukar även avge felkod om den inte fungerar.

Skickat från min Mini Padda