handdator

Visa fullständig version : Skadade bakre fönsteravdelare



decore
2013-08-31, 14:06
Hejsan, detta är mitt första inlägg här!
Jag köpte nyligen en GTI mk5 årsmodell 2007 och är än så länge jättenöjd, dock så börjar ju fixar- och moddningsdjävulen göra sig påmind. :)

En sak som jag skulle vilja fixa till nu är det som visas på följande bilder:
Vänster sida:
3068
Vänster sida:
3069
Höger sida:
3070

Jag vet inte vad korrekt namn är, men det rör sig alltså om de lister som delar av fönstrena på de bakre dörrarna. Av någon anledning är de väldigt slitna i framkant med tendens till rost. Är det stenskott som flyger upp och skapar detta månntro?

Hur som helst så skulle jag vilja åtgärda detta och min fråga är väl kort och gott om någon har råkat ut för liknande problem och hur löste ni det?

Mvh Daniel

Petta77
2013-08-31, 14:30
Gissningsvis är de fukt som tränger in mellan gummilist och plåten. Borde väl va tämligen enkelt att fixa de där. Allt beroende på vilken nivå man vill hamna. Jag personligen hade nog försökt hitta nån självhäftande plastfilm (givetvis hade jag gjort rent under först).

J.L
2013-08-31, 15:51
Hej och välkommen hit, grattis till en härlig bil!

Mycket vanligt på både mk4 & mk5, har samma på min 4 på att-göra-listan.

decore
2013-08-31, 22:17
Det jag funderar på är om jag själv kan plocka isär de bakre dörrarna för att få loss de där listerna?

En bilmek som jag pratade med sa att listerna är en del av hela den bärande konstruktionen och popnitade hela vägen ner inne i dörren, men en annan bilmek sa att det var bullshit och att det visst går att ta bort dom tämligen enkelt med en skruv bara.

Någon som vet hur det ser ut i dörren?

Mk1
2013-08-31, 23:01
På grabbens Mk5:a såg det nästan lika jävligt ut. Lite mindre dock. Slipade listerna så dom blev jämna och klistrade på kolfiberfolie från biltema. Blev riktigt nice :)

decore
2013-08-31, 23:20
^^ Hmm, ja det kanske skulle kunna vara en variant :). Slipade ni listerna utan att montera bort dom från dörrarna?

Mk1
2013-08-31, 23:42
Slipade dom på plats

Gurkiz
2013-09-01, 13:08
Vet att en gammal kollega bytte dem på en Mk5! Det är ganska trixigt men går att byta :)
Du sparar nog väldigt mycket tid och göra som en andra säger :)

polomannen
2013-09-04, 08:10
Det är pyssel jobb att byta dom helt enkelt....bättre att slipa och lacka om dom som dom andra skriver.

decore
2013-09-07, 13:09
Tackar för tipsen!
För tillfället lutar det åt någon lösning som inte kräver att man monterar isär dörren. Håller på o klurar lite.

Mk1
2013-09-07, 18:00
Vill du ha dom slätt svarta och inte kolfiber, så kan du hämta en bit svart folie från en reklamfirma mot lite fika, så slipper du lackera dom.