handdator

Visa fullständig version : Oljefilter till GT 1.4 TSI 170



rolex
2007-08-18, 13:32
Hej.

Skall byta oljefilter på min GT men blir lite osäker på filtrets placering. Är filtret det svarta locket med en stor mutter på som sitter upptill i framkant på motorn ? Vilken storlek på hylsa är det och är det bara att skruva av locket och byta filtret som sitter under det ?
Har bara haft motorer förut som har vanligt oljefilter så detta är lite nytt för mig. Tacksam för svar.

P.Hagel
2007-08-18, 15:27
På en så ny bil lämnar man in den på VAG för stämpel iboken.
Annars så kanske inte garantier gäller.
Eller så skulle jag inte vilja köpa en så ny bil sedan efter några år om den inte är servad rätt.

Du har ju Longlife på denna=3000mil/eller när dtorn säger till.

Värför byta ??

rolex
2007-08-18, 18:17
För att jag vill byta själv vid 1500 mil och sedan göra servicen vid 3000 mil på V.A.G för att få stämpeln. Byter med orginal filter och longlife olja så det påverkar inte några garantier.
Vill fortfarande veta det här om oljefiltret och inte några synpunkter på varför jag vill sköta om min bil på ett bra sätt.

Marcus
2007-08-18, 18:21
För att jag vill byta själv vid 1500 mil och sedan göra servicen vid 3000 mil på V.A.G för att få stämpeln. Byter med orginal filter och longlife olja så det påverkar inte några garantier.
Vill fortfarande veta det här om oljefiltret och inte några synpunkter på varför jag vill sköta om min bil på ett bra sätt.

Låter vettigt tycker jag.

scirocco8v
2007-08-18, 18:57
tycker du gör helt rätt! finns ingen "Longlife olja" bara skit snack.

rolex
2007-08-18, 19:34
Hej.

Skall byta oljefilter på min GT men blir lite osäker på filtrets placering. Är filtret det svarta locket med en stor mutter på som sitter upptill i framkant på motorn ? Vilken storlek på hylsa är det och är det bara att skruva av locket och byta filtret som sitter under det ?
Har bara haft motorer förut som har vanligt oljefilter så detta är lite nytt för mig. Tacksam för svar.

Ingen som kan svara på detta ?

MrGolfIII
2007-08-18, 19:50
Hej.

Skall byta oljefilter på min GT men blir lite osäker på filtrets placering. Är filtret det svarta locket med en stor mutter på som sitter upptill i framkant på motorn ? Vilken storlek på hylsa är det och är det bara att skruva av locket och byta filtret som sitter under det ?
Har bara haft motorer förut som har vanligt oljefilter så detta är lite nytt för mig. Tacksam för svar.

Helt rätt!, byt olja själv! ...Jo filtret finns under det "svarta locket"

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=76198

cisco
2007-08-31, 23:00
Numera gäller garantin bara service och reparationer är utfört på ett fackmannamässigt sätt och efter tillverkarens anvisningar.
Det man missar är väl när dom smyger in modifieringar och uppgraderingar.