handdator

Visa fullständig version : Kan rengöring av luftmassemätaren ha fixat felkoden för Lamdan..?



Lars S
2013-08-27, 19:26
Bakgrund:
Passat 2,0 -95 med Simos insprut, fick högt lamdavärde hos Bilprovningen (1,01 av max tillåtna 1,03), kollade felkoder och där fanns "00537 Fel på Lamdaregleringen". Kvitterade felkoden men den kom tillbaka så snart man kört en bit.
Fick för mej att rengöra luftmassemätarens trådar (försiktigt, försiktigt! med bromsrengöringsspray) för första gången på 22.000mil (trådarna VAR smutsiga på ena sidan), sen dess har aldrig felkoden återkommit.

Fråga:
Kan rengöringe ha gjort att luftmassemätaren nu mäter rätt luftmängd och på så vis kan Lamdan funka bättre?


/Lars S

gorano
2013-08-27, 19:56
jag har haft samma felkod på min golf 1,6 -99. plockade felkoderna med Ross-Tech kabel och program. dock så var felkod 00537 uppdelad i upper limit och lower limit. jag hade 00537 oxygen sensor lower limit. möjliga orsaker skulle enligt ross-tech kunna vara trasig kanistorventil, dålig/dåliga spridare eller trasig bränsletrycksregulator. för upper limit var där en hel drös med möjliga orsaker, dock la jag inte dom på minnet eftersom jag som sagt hade lower limit.

Lars S
2013-08-27, 20:11
jag har haft samma felkod på min golf 1,6 -99. plockade felkoderna med Ross-Tech kabel och program. dock så var felkod 00537 uppdelad i upper limit och lower limit. jag hade 00537 oxygen sensor lower limit. möjliga orsaker skulle enligt ross-tech kunna vara trasig kanistorventil, dålig/dåliga spridare eller trasig bränsletrycksregulator. för upper limit var där en hel drös med möjliga orsaker, dock la jag inte dom på minnet eftersom jag som sagt hade lower limit.

Tack!
Jag såg inte i mitt enkla instrument om det var upper- eller lower limit men det bör ju vara upper med högt lamdavärde.
Googlade fram möjliga orsaker till "Lamda control upper limit" och det var som du skriver en massa möjliga, lamdasonden, spridare etc men luftmassemätaren nämndes inte, därför var jag intresserad om rengöring av den möjligen kan inverka.


/Lars S