handdator

Visa fullständig version : Stänga taklucka och fönster automatiskt vid regn...



firefreak
2013-08-27, 16:37
För er som inte vet det så är detta en funktion som kan aktiveras med VAGCOM.

Se guide här:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a5/auto-close-windows-rain-sensor-vw.htm

Peter-C
2013-08-27, 22:41
Riktigt bra funktion :). Undrar om det gäller mk6 med. Man kanske skulle ge sig själv en gåva - VAG com - Har ingen...

/Peter

AndreasE
2013-08-27, 22:53
Jag har kodat in det på min mk6, mycket bra funktion.

Förstår inte varför det inte finns där från början..

Haugeman
2013-08-27, 23:18
Beställde en vag com i dag. Är ju 30% rabatt ut augusti om du är betalande medlem i klubben, annars 20%.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Peter-C
2013-08-27, 23:25
Beställde en vag com i dag. Är ju 30% rabatt ut augusti om du är betalande medlem i klubben, annars 20%.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jahhaa det har liksom inte blivit av tidigare - Det får jag nog också göra då. Ska bara kolla hur jag gör för att få 30% rabatten.

Tack för tippset!

/Peter

PS Är det ett sk "Prokit" man ska ha? Ska ha den till mk6 + mk7 + kanske till min audi -05

Haugeman
2013-08-27, 23:58
Prokittet tror jag mer är kablar för äldre modeller i tillägg till nya, kan dock ha fel. Jag beställde ai- usb can. (Tror jag den hette)

Sorry för OT.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Peter-C
2013-08-28, 00:09
OK - Jag mailar dem och frågar hur jag aktivera rabatt - deras web sida har ju inget fält för detta avdrag (var just inne på den). Då ska jag väl ha samma kit som du beställt.

Ber också om ursäkt för OT.....:)
/Peter

Peter-C
2013-08-31, 13:52
Har idag gjort lite omändringar på mk6 gti:n. Det gick bra.

Jag fick inte Automatisk stängning av rutor och sollucka vid regn att slå igenom.

Har gjort enligt annan tråd på forumet :

”09 Cent. Elect > Coding -07 > Long coding > Byte 4 > Aktivera Bit 5 och 6
I Byte 4 kan du också välja mellan engångfunktion och alltid på. Sedan gör du också:
09 Cent. Elect > Coding -07 >Long coding > Byte 0 > Aktivera Bit 2”

Den senare har jag avaktiverat igen eftersom den inte hade någon betydelse (aut låsning).

Jag har heller inte hitta någon aktivering av att Kunna stänga fönster och sollucka även om nyckeln är utdragen och dörren har öppnats. Det går ju via fjärren, det kanske man får nöja sig med.

Min version av VCDS är 11.11.5 (senaste). Ser inte riktigt lika ut som Firefreaks genväg.

/Peter

EDIT 21.35

Jag var i BCM setup:en hela tiden vilket var fel. Finns ju flera val som framgick i Henriks hänvisning nedan:

09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 4 > Aktivera Bit 5 och 6
I Byte 4 kan du också välja mellan engångfunktion och alltid på. Sedan gör du också:
09 Cent. Elect > Coding -07 > RLS > Long coding > Byte 0 > Aktivera Bit 2

Henrik.M
2013-08-31, 14:47
Testa det här.

http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f112/auto-closing-sunroof-windows-tricks-tips-43703-4.html#post497261

OBS! : Kom ihåg att spara orginalkodningarna INNAN du börjar pilla.
Kan bli jobbigt annars.

Peter-C
2013-08-31, 19:50
Testa det här.

http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f112/auto-closing-sunroof-windows-tricks-tips-43703-4.html#post497261

OBS! : Kom ihåg att spara orginalkodningarna INNAN du börjar pilla.
Kan bli jobbigt annars.

Tack för genvägen.

Tyvärr så vill inte vcds svara just när jag väljer 09 Elektron Elcentral. "Inget svar från styrenheten". Övriga moduler kommer jag in i..... Fungerade innan idag. Här installerat om vcds utan förändring.

Vi har dess emellan gjort lite ändringar på en MK 5, men det ska väl knappast ha någon betydelse. Där funkade det.

Jag har sparat "longcoden" men kommer ju inte in i modulen.

/Peter

Henrik.M
2013-08-31, 19:53
Tack för genvägen.

Tyvärr så vill inte vcds svara just när jag väljer 09 Elektron Elcentral. "Inget svar från styrenheten". Övriga moduler kommer jag in i..... Fungerade innan idag. Här installerat om vcds utan förändring.

Vi har dess emellan gjort lite ändringar på en MK 5, men det ska väl knappast ha någon betydelse. Där funkade det.

Jag har sparat "longcoden" men kommer ju inte in i modulen.

/Peter

Kommer du inte in i BCM (09) har du nå knas på grejerna.
Finns adress 46 med? (Komfortstyrdon).

Ska vara inbyggt med 09 (BCM) , men du kan ju testa om du kommer in där.

Om problem kvarstår.........
Skärmdumpa 19 – Can Gateway installationslistan här , eller så kollar du bara att 09 är inbockad i den listan. (Pilla absolut ingenting i den listan , TITTA bara)

Tänkte så du inte kodat av 09 när du pillat?
Iofs skulle det skulle resultera i generalknas i bilen så sannolikheten är ju liten att du gjort det.

Peter-C
2013-08-31, 21:44
Kommer du inte in i BCM (09) har du nå knas på grejerna.
Finns adress 46 med? (Komfortstyrdon).

Ska vara inbyggt med 09 (BCM) , men du kan ju testa om du kommer in där.

Om problem kvarstår.........
Skärmdumpa 19 – Can Gateway installationslistan här , eller så kollar du bara att 09 är inbockad i den listan. (Pilla absolut ingenting i den listan , TITTA bara)

Tänkte så du inte kodat av 09 när du pillat?
Iofs skulle det skulle resultera i generalknas i bilen så sannolikheten är ju liten att du gjort det.

Efter kvällsmat + div maltdrycker gick jag ut i garaget. Gjorde precis som innan - Nu kom jag in i modulen. Cross my fingers!

Då är det dags att praktisera vad som står i genvägen...:D

Stort tack för snabbt svar!

/Peter

Henrik.M
2013-08-31, 22:05
Efter kvällsmat + div maltdrycker gick jag ut i garaget. Gjorde precis som innan - Nu kom jag in i modulen. Cross my fingers!

Då är ju allt precis som det ska. :)

Peter-C
2013-08-31, 22:08
......Och regn stängningen funkar kanon nu!! Great success:D:D

Malmstone
2013-08-31, 22:40
Sweet Peter!!

VWGolIV
2013-09-08, 12:00
På min Passat -08 får jag upp ej att fungera, men nu har jag lite andra sett att testa.

Ska bli spännande, jag får ju upp det i mfdn som meny och klickar i JA, men sen stå det nej efter att jag startat om bilen.

Peter-C
2013-09-08, 15:35
På min Passat -08 får jag upp ej att fungera, men nu har jag lite andra sett att testa.

Ska bli spännande, jag får ju upp det i mfdn som meny och klickar i JA, men sen stå det nej efter att jag startat om bilen.

Hej.

Jag var ute och kollade på min Golf -10 nu. (Kanske annorlunda på Passat -08).
Under 09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 4 > Bit 5 :

“Komfortfunktion fönster/sollucka med regnsensor (0=Icke upprepande / 1= permanent)”

Den styr troligen att det av-bockas i MFD:n varje gång. På min är den i-bockad och det funkar varje gång…. Som sagt kanske inte relevant för Passat.

/Peter

VWGolIV
2013-09-08, 17:21
Troligen är det nån liten detalj nånstans som jag glömt göra permanent och därför funkar det ej.

Men jag skall fortsätta forska i det =)

Henrik.M
2013-09-08, 23:44
Passat 3C har inte komfortsystemet integrerat i BCM styrdonet.
Komforten ligger under adress 46 på Passat 3C , så mest troligt måste du göra inställningar där också.
En kvalificierad gissning. :)

Testa det här notera STEP 2 :
http://www.my-gti.com/204/volkswagen-golf-auto-rain-closing-windows-and-sunroof





Skickat från min Mini Padda

VWGolIV
2013-09-10, 21:58
Ska kolla det Henrik M.

Tackar för tipset...

lasholm
2013-09-29, 11:18
Funkar perfekt på min Tiguan!!