handdator

Visa fullständig version : Spricka i förbränningsrum KR-topp



Joda
2013-08-25, 22:31
Halloy!

Håller på att bygga ihop en ny motor och har plockat isär toppen. Det visade sig att den har en väldigt väldigt liten spricka mellan en avgasventil och en insugsventil. (Mellan sätena alltså). Är detta vanligt och mer eller mindre ofarligt?

Givetvis begriper jag att en spricka aldrig är att föredra, men man har ju läst om att små sprickor kan uppträda i toppar på diverse bilmärken utan att det är någon fara.

Annars så får jag söka efter en ny topp. KR ska det vara givetivis. ABF funkar säkert också, men jag har inconelventiler till KR. Har även en 9A topp, men den ser ju ut att ha uslare flöde och mindre ventiler än KR. Det gillas ej med tanke på ändamålet. PL-toppen har jag ingen koll på.

/Johan

Lillen
2013-08-25, 22:44
Det är inte ovanligt iaf.
Jag personligen har bara haft sprickor vid varmkörda toppar.
Men det finns ju lite att söka om dessa sprickor.

Beror lite på var sprickar är och hur djup den är.
Blir det allvarligt kan ventilsätet trilla ur.

Men oftast brukar det inte göra något så länge sprickan är ganska ytlig.
Ska man renovera skulle IAF JAG PERSONLIGEN inte vilja bygga ihop en sån topp.
Inte för att vara tvärs emot , bara för att de skulle ju inte kännas bra i mitt eget huvud :D

Joda
2013-08-25, 22:56
Exakt samma resonemang jag har tyvärr ;(

Kände på mig att det inte är någon större fara, men det känns inte jättebra att montera på den toppen. Det gäller ju att hitta en annan som är sprickfri isf. Inte helt lätt för vissa säljare att se sådant. Det kan dessutom krävas en rejäl tvätt för att bli av med sot och liknande så man ser ev sprickor.

Har mejlat på en annons i alla fall. Får se vart detta slutar.

Förövrigt så är sökfunktionen i forumet lika oduglig som den alltid varit verkar det som. Hittar ingen info här.

/Johan

Lillen
2013-08-25, 23:17
Ja jag tänker åxå så.
Ska man lika väl renovera vill man ju göra rätt.

Jag har nog ett gäng toppar , men de står i garage ganska långt bort.
Så jag kan varken kolla det lätt eller skruva av just nu.

Men skiter det sig totalt så skicka ett PM så får vi se när jag kan hämta dem.
Har ju flyttat 25mil så de är lite ocentralt.

Joda
2013-08-25, 23:25
Jevvla bra med detta forumet trots att jag varit väck ett år eller så ;)

Kollar på lite närmare håll först, men gött att du kanske har en backup åt mig :)