handdator

Visa fullständig version : ABS lampan lyser (MK3 GTI 16v -96)



Petta77
2013-08-25, 20:31
Var och rostskydda framvagnen igår. När jag var klar och skulle backa ut märkte jag att ABS lampan vägra slockna. Smått irriterad for jag hem efter laptopen för å kolla felkod. Sprang upp 3 trappor och så ner igen. Väl i bilen funka allt som vanligt igen. Lampan slockna så fint.

Idag var de tänkt att jag skulle vaxa. Väl efter avfettning och bilen skulle köras in i garaget. Hände de igen. Samma visa igen. Skulle fara hem efter datorn men då funka allt precis som vanligt igen. Men jag åkte hem och hämta datorn ändå.

Fick upp denna felkod:

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/abs_zps44e4c77d.jpg (http://smg.photobucket.com/user/petta/media/abs_zps44e4c77d.jpg.html)

Släckte felkoden. Så Nu är bilen tillbaks på ruta ett igen (släckt ABS lampa).

Har verkligen varken tid eller pengar att fixa detta nu. Så kan man köra trots denna felkod dvs är de nåt mer som kan gå sönder av att sensor verkar leva sitt eget lilla liv?

Petta77
2013-08-25, 21:05
Var precis ute och åkte för att köpa snus. Slog endast på tändning för att prova. Lampan lös inte. Så jag gjorde ett nytt försök å vred om fullt å starta bilen. Då lös den. Sen lös den hela vägen till affären och även efter start igen. Men efter ca 100 meter slockna lampan igen :confused:

Som jag sa, sitt egna lilla liv.

PassatGT16v
2013-08-25, 21:43
Sensor, kabel, abs-krans som är rostig/lös.

Tänds lampan kan du köra vidare men du har inget ABS system igång.

Lillen
2013-08-25, 21:44
Enkelt fix som är vanligt på MÅNGA gamla bilar är att rengöra ABS-ringen.
Det är en perforerad metallbit som sitter på navet som blir full av skit med åren.
Rengör denna och blås rent.

Ett bra första steg.

Petta77
2013-08-25, 21:57
Ah sweet (eller egentligen inte för de indikerar ju fel). Vet att ABS hydralpump, samt att ABS sensor vänster fram byttes 2007. Sen var de nån mer ABS grej på ett besiktningspapper från 2009. Vet dock inte vilken.

Får ta de fram igenom om de nu inte var nån fara med att köra med lysande lampa (eller ja, ibland för i bland slocknar den ju).