handdator

Visa fullständig version : Ska jag köpa lådan eller inte?



Gullideckel
2007-08-17, 23:33
Ja har hittat en växellåda som jag hade tänkt ha som back-up låda(om min nuvarande skulle rasa).

Men har några kniviga frågor som ja behöver ha hjälp med innan jag slår till...eftersom jag i första hand ska ha den som back-up så vill man ju att allt ska bli rätt:

1) Min låda heter AUG28011 men den jag ska köpa heter AUG16020, kan det verkligen stämma att Volkswagen/Karmann gjorde bilar av samma modell(cab),samma årsmodell , samma motorkod (2H) men med olika växellådor??

Är det bara småskillnader mellan dessa lådor?

2) Hur vanlig eller ovanlig är växellådor med kod AUG28011, fanns dom på flera bilar än min?

3) Lådan jag är intresserad av har en skada på ena infästningen(se bilden på länken) hur allvarligt gissar ni att det är? Kan man t ex. byta detta lock mellan olika lådor eller fixa nån egen lösning infästning eller ska jag leta efter en annan låda helt enkelt?

Bilden på lådan:

http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNJQDRIOIROND0&storlek=640

Ös på med synpunkter!! ;-)

Ps. Lådan finns för långt ifrån mig för att åka och kolla på den själv..Ds.

P.Hagel
2007-08-17, 23:49
"1) Min låda heter AUG28011 men den jag ska köpa heter AUG16020, kan det verkligen stämma att Volkswagen/Karmann gjorde bilar av samma modell(cab),samma årsmodell , samma motorkod (2H) men med olika växellådor?? "

hänger inte riktigt med här,men som jag tolkar det är et samma låda.
Men siffrorna är tillverkningsnummret.
Rätta mig om jag har fel.

Givetvis skjall det vara samma innehåll och skal.

Gullideckel
2007-08-17, 23:56
"1) Min låda heter AUG28011 men den jag ska köpa heter AUG16020, kan det verkligen stämma att Volkswagen/Karmann gjorde bilar av samma modell(cab),samma årsmodell , samma motorkod (2H) men med olika växellådor?? "

Hänger inte riktigt med här,men som jag tolkar det är det samma låda.
Men siffrorna är tillverkningsnummret.
Rätta mig om jag har fel.

Givetvis skjall det vara samma innehåll och skal.

Ok, om det är AUG som är koden och resten tillverkningsnr. såfall har jag fått svar på en av frågorna, tack!

Henrik.M
2007-08-18, 00:13
2) Hur vanlig eller ovanlig är växellådor med kod AUG28011, fanns dom på flera bilar än min?

Vanlig standardlåda som satt i följande bilar. Månad/årtal

Golf 08/89 - 07/91

Jetta 08/89 - 07/90

Polo 12/95 - 06/96

Scirooco 08/89 - 07/90



3) Lådan jag är intresserad av har en skada på ena infästningen(se bilden på länken) hur allvarligt gissar ni att det är? Kan man t ex. byta detta lock mellan olika lådor eller fixa nån egen lösning infästning eller ska jag leta efter en annan låda helt enkelt?

Ingen fara , går att ordna antingen med en svets eller att man tar skalet från en donatorlåda. (Behöver inte vara skalet från en AUG).
Men du kan ju utnyttja saken till att dra ner en hundralapp eller 2 på priset. ;-)

Junfors
2007-08-18, 07:42
Frågan jag ställer mig är ju såklart varför det är så speciellt med en cablåda, vet att kompisen som kör långlopp gillar utväxlingen på den men det kanske inte spelar lika stor roll för dig.

Du kan därmed köpa vilken låda från vilken mk1 som helst, vilket kan bli en hel direkt istället om du är osäker. Inget konstigt att köra med denna eller laga den dock men då får den ju gott vara billig. Mk1 växellådor får man ju knappt en 500 kr för speciellt inte om den ser ut som denna i infästningen. Vart jag vill komma så beror det ju klart vad du får betala och hur högt du vädersätter just att det är en cablåda.

Gullideckel
2007-08-18, 11:07
Vanlig standardlåda som satt i följande bilar. Månad/årtal

Golf 08/89 - 07/91

Jetta 08/89 - 07/90

Polo 12/95 - 06/96

Scirooco 08/89 - 07/90




Ingen fara , går att ordna antingen med en svets eller att man tar skalet från en donatorlåda. (Behöver inte vara skalet från en AUG).
Men du kan ju utnyttja saken till att dra ner en hundralapp eller 2 på priset. ;-)

Tackar! Om jag kan ta lådor från alla dessa bilar + Mk1 GTIer(som Junfors skriver) så känns ju inte detta erbjudande speciellt lockande eller unikt längre...kanske om jag lyckas bra med prutningen...

Snubben som säljer lådan begär 1500 kronor dock har den enligt honom endast rullat 7000 mil men att locket(där skadan finns) är utbytt.

Jag har inga fixidéer att lådan måste komma från just en cab det viktiga är att den är hel och passar till 100%.

Min tanke med att köpa på mig en extra låda kommer ifrån att jag fick sälja min förra bil(Seat Arosa -98) för en låg summa med rasad låda detta eftersom skrotarna ville ha 12 000 - 14 000 kronor för deras beg. lådor som gått ungefär lika långt.. :-(