handdator

Visa fullständig version : STOP öldruck motor aus i min Passat 3B V6



Electron
2013-08-17, 22:42
Fick detta felmeddelande idag.
Har under en längre tid haft ett litet oljeläckage då jag med jämna men inte alltför tätt inpå fått fylla på olja då den gula oljekannan har tänts.
Idag så åkte jag en längre tur på kanske 15 mil, när jag kom fram så såg jag att den röda oljekannan började blinka och det stod nått på tyska om öl(dvs olja), så jag kollade oljestickan och det visade sig vara precis under det minsta på markeringen.
Slog i ca 0.5l olja och nivån hamnade precis på max sträcket. Provstartade och såg inget mer meddelande.
Åkte sedan hem igen samma sträcka och när jag hade 3-4 mil kvar så började den röda kannan blinka igen och det stod återigen samma meddelande om nått med öl, så jag svängde av direkt och kollade stickan igen. Denhär gången doppades knappt toppen på oljestickan så jag fyllde på igen till max sträcket och körde hem till parkeringen.
Observerade ifall felmeddelandet skulle dyka upp igen den lilla bit jag hade kvar, och det kunde blinka till i någon sekund sen försvinna, som om något temporärt bara kände av ett fel och sedan återgick till normalt.

Har googlat lite och hittade meddelandet som jag körde i google translate och får reda på att öldruck betyder oljetryck... Andra som haft detta problem har antingen kört utan olja och fått motorhaveri eller så har bilen bara dött, går runt på startmotorn men startar inte igen fast dom hela tiden haft bra med olja enligt stickan.
Min motor går fint och det enda problemet jag märker är den lilla oljeläckan som smutsar ner under den ena ventilkåpan.

Någon som kan komma med tips eller idéer om vad det kan vara?
Jag vågar inte starta bilen igen om oljetrycket spökar.

Mvh
Fredrik