handdator

Visa fullständig version : Tips på belägg som funkar bra på gatan och även en del bana??



golf4life
2013-08-12, 18:13
Tjenare!

Körde ju på kinnekulle nyligen med syncron men tycker inte beläggen funkar riktigt bra så funderar på nya.

Nu är frågan va ska man ha ?

Jag kör bilen mycket till jobbet och i vardagen och även vinter (dock med andra frambromsar) men den körs hårt och ja vill även kunna åka bana utan att behöva ge upp efter något varv.

Bromsarna som sitter på är 312mm S3 "zimmerman" sport skivor som är hålborrade med lika belägg.
Bak sitter Rallye 236mm med nå orginal belägg

Så belägg som håller tempen och tål att användas mycket. Damm osv struntar ja i. de går ju och tvätta :)
Men de behöver ju inte vara nå fantasi priser!

salmiakboven
2013-08-12, 22:04
Carbotech xp8 verkar många gilla på rejsa.. kostar väl dock lite, men det kanske det är värt när man väl är ute och bränner på banan :)

trocade
2013-08-12, 22:38
Bromskylning är något att titta på också, hjälper väldigt mycket vid bankörning.

Särås
2013-08-12, 22:42
Carbotech XP8 är helt klart ett mycket bra belägg för gata & bana!
Samt se över bromsvätskan, typ Motul RBF600 så är man hemma på dom flesta banträffar!

PassatGT16v
2013-08-12, 23:53
Carbotech XP8 är helt klart ett mycket bra belägg för gata & bana!
Samt se över bromsvätskan, typ Motul RBF600 så är man hemma på dom flesta banträffar!

Kör jag med på min Golf 4a ihop med VAG 312mm skivor fram.
Monterat i våras och kört vardagskörning, hårdare körning och träffarna Lunda + Kinnekulle.
Gnisslar ibland vid lättare vardagsbromsning och sotar limen inget som stör mig.
Blev stor skillnad mellan original som jag hade innan både uthållighet plus bromskraft.

golfhenke
2013-08-13, 15:35
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden :(

Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
http://www.essexparts.com/learning-center/cat/brake-pads/post/swapping_pads
Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths

Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar :). Rätta mig om något inte stämmer.

Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.

golf4life
2013-08-13, 17:21
Bromskylning är något att titta på också, hjälper väldigt mycket vid bankörning.

Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)

- - - Uppdaterad - - -


Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden :(

Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
http://www.essexparts.com/learning-center/cat/brake-pads/post/swapping_pads
Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths

Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar :). Rätta mig om något inte stämmer.

Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.

Jag har också vibrationer i mina bromsar och de blir ännu mer när de är varma.. svarva av skivorna lite och andra belägg kanske ?

Särås
2013-08-13, 18:38
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden :(

Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
http://www.essexparts.com/learning-center/cat/brake-pads/post/swapping_pads
Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths

Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar :). Rätta mig om något inte stämmer.

Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.

Blir nog nästan omöjligt med original beläggen, men med ett par Carbotech XP8 kanske kanske det kan gå, om det inte är för mycket!
Annars är det upp på PFC 08 eller Carbotech XP10 som gäller!
Rekommenderar inte att åka bana med en så tung bil som Golf R med original bromsar, slutar oftast i att det blir dyrt (antingen förstörda bromsar eller skrotad bil)... :-/

Haugeman
2013-08-13, 19:41
Fick samma problem på min MK4 Med stoptech bromsar. körde bana med stoptech gatbelägg och fick materialvandring med vibration som följd.

efter lite samtal med per på pean sweden så satte jag dit banbeläggen som jag hade varit för lat att byta till (Performance Friction PF01) och körde med dessa. Det tog ett tag men till slut var skivorna helt utan vibration igen. så det fungerar men tar nog ett par månader + innan allt e helt ok (beroende på hur mycket vibration du har.)

Lilla_Vargen
2013-08-13, 20:11
[QUOTE=golf4life;191264]Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)



Det är väl "styrrören" du menar ?
Montera på slangar och dra in till skivan ska du se på skillnad ;-)

Från mobila sektionen...

Lillen
2013-08-13, 20:57
Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)



Det är väl "styrrören" du menar ?
Montera på slangar och dra in till skivan ska du se på skillnad ;-)

Från mobila sektionen...

Gissar på liknande som North Viking , eller Bonrath mfl sålde.
Plasttratt som kunde monteras i dimljushålen.

INTE de som sitter nere i spoilern.

golfhenke
2013-08-13, 21:31
Blir nog nästan omöjligt med original beläggen, men med ett par Carbotech XP8 kanske kanske det kan gå, om det inte är för mycket!
Annars är det upp på PFC 08 eller Carbotech XP10 som gäller!
Rekommenderar inte att åka bana med en så tung bil som Golf R med original bromsar, slutar oftast i att det blir dyrt (antingen förstörda bromsar eller skrotad bil)... :-/

Som tur är är de ju inte förstörda, bara lite ojämna :). Jag inser nu att åtminstone ett par mer racingbetonade belägg hade varit bra som komplement. Har tyvärr bara en bil så en tanke kan ju vara att ha mer racingbetonade sommarbelägg, och original på vintern. Och byta i samband med däckskifte.

Funkar även xp8/xp10 som "sommarklossar" dvs även till vardags? Har ingen lust att byta klossar inför varje event. Å andra sidan vill man ju inte slita ut skivorna heller ;)

Oj o ve

Särås
2013-08-14, 02:25
Som tur är är de ju inte förstörda, bara lite ojämna :). Jag inser nu att åtminstone ett par mer racingbetonade belägg hade varit bra som komplement. Har tyvärr bara en bil så en tanke kan ju vara att ha mer racingbetonade sommarbelägg, och original på vintern. Och byta i samband med däckskifte.

Funkar även xp8/xp10 som "sommarklossar" dvs även till vardags? Har ingen lust att byta klossar inför varje event. Å andra sidan vill man ju inte slita ut skivorna heller ;)

Oj o ve

XP8 har vi mängder med kunder som kör med permenent året runt i regn, snö och i strålande solsken! På bana eller på gata...
Fungerar väldigt bra, men äter lite lite mer på skivan och låter lite tyvärr!
Iof inte extremt mycket men lite gnisel, bästa sättet att bli av med det är att köra stenhårt och typ bromsa från 180-200km/h till 50km/h 2-3 gånger så brukar dom vara tysta ett tag igen! ;)

Slitaget på skivan är å andra sidan oftast värt det med tanke på hur mycket bättre broms man får!

Lillen
2013-08-14, 23:15
Sedan är ett bra sätt att få beläggen att hålla att bromsa RÄTT.
Kort och hårt , inget släpande på pedalen.

Men på en tung bil är det massa energi som ska bromsas bort.
Då är det tyvärr så att orginalbromsarna inte räcker till.

På Grankottens Golf KAN det räcka med lite uppgradering av klossar.
Men på en Mk 4,5 eller senare är det tyvärr bättre grejor som gäller.

Jag kör ju bara lätta bilar och klarar mig med orginalbelägg om det kniper.

Sn00k
2013-08-20, 14:55
Men på en tung bil är det massa energi som ska bromsas bort.
Då är det tyvärr så att orginalbromsarna inte räcker till.

På Grankottens Golf KAN det räcka med lite uppgradering av klossar.
Men på en Mk 4,5 eller senare är det tyvärr bättre grejor som gäller.

Bilen ifråga har 239mm oventilerade bromsar fram std och trummor bak, nu har den 312x25mm ventilerat fram och rallyens större skivor bak, så det är inga originalpryttlar direkt.. och det är ingen tung bil.. men snabb.. =)

Originalbelägg är dock helt värdelöst på bana, då dom redan vid ~300-350 grader når 0-5% bromsverkan.. på med riktiga belägg så äre bara å köra sen.

Jag körde tidigare med Hawks HPS-belägg på 312mm bromsarna och dessa var ruskigt bra för hårdare körning, året om, och pallar utan problem bankörning på en såpass mycket lättare bil.. MEN, nu verkar Hawk ha problem med just sina HPS-belägg då sammansättningen i dom har ändrats.. med 1000-tals missnöjda kunder till följd.
provade dessa med mina 4-kolvs monoblocks fram, över 312x25 skivor.. och upp till ~180 grader är det en enorm bromsverkan, men därefter så tar dom NOLL och blev helt livsfarliga.. så nu åker jag original textar-belägg som är gjorda till ett bak-ok och 12mm för korta.. långt ifrån optimalt, men bromskraften är SJUKT mycket bättre än med HPS beläggen.. så ett ajjabajja på dom..!

Tittar således efter värre belägg själv, och kikade lite på just Carbotech.. är det någon som testkört deras 1521 eller ax6 belägg? =)

tittar man runt lite på utländska forum så är det några belägg som nämns som favoriter för hårdare gatkörning + mild bankörning och det är bland annat "Akebonos", någon som testat dessa?
ska vara ett keramiskt belägg, tyst, väldigt skonsamt mot skivorna och väldigt värmetåligt + oerhört bra grepp.. det bästa av två världar.

Sweeper
2013-08-22, 00:12
Kör själv med 312mm original skivor fram på mk2an sen förra året. Har kört på Mantorp 2ggr och har inte haft några problem. Kör med Black Diamond PP belägg fram, original bak, stålomspunna slangar och original bromsvätska. Dessa beläggen är ju inte lika värst som Black Diamond FT eller XP8 men duger för mig än sålänge då jag har original ABF motor.

Tackar Särås för hans inlägg på garaget.org angående bromsar, bra info :)

Lillen
2013-08-22, 00:26
Jo jag vet ju vad för bil det är.


och det är ingen tung bil.. men snabb..

Vet du var den väger :confused:
Har ju själv syncro x2 så lite kolla har jag.
Även om han ju måste bromsa bort lite mer energi pga effekt.

Mina lätta bilar har ofta och nästan uteslutande körts med orginalliknande belägg.
Men även några gånger på lite bättre belägg.

Har jämfört tider på bana och de var ingen skillnad alls på t.ex mantorp.
Och då mot likvärdiga bilar , chaufförer och i vissa fall bättre material.
VET att några av bilarna går ännu fortare nu pga förarträning.

Så JO det gör skillnad , men större skillnad gör kylning och förarträning.
Bromsa RÄTT och träna ger mest , men bra belägg skadar ju iaf inte i detta fall.
Och nej jag menar inte att det är rätt , med den effekten han har BORDE man satsa på bra belägg och vätska.

firefreak
2013-08-22, 11:13
Håller med Jimmy!

XP8 beläggen tåler väldigt mycket stryk.

Gnisslar lite men bettet är det absolut inget fel på. Körde fredag och lördag på bugrun utan minsta tendens till fade.

Sn00k
2013-08-23, 16:37
Vet du var den väger :confused:

...

Så JO det gör skillnad , men större skillnad gör kylning och förarträning.
Bromsa RÄTT och träna ger mest , men bra belägg skadar ju iaf inte i detta fall.
Och nej jag menar inte att det är rätt , med den effekten han har BORDE man satsa på bra belägg och vätska.

fyi, så var JAG som rev, rostlagade och började bygga bilen ifråga, sedan köpte Nicke den av mig och färdigställde den, så ja, jag har en ganska bra uppfattning om vad den väger.. =P
(den är bland annat lättad och förstärkt i bottenplattan.)

man får ju utgå från att bromstekniken är hyffsad, och kylning i form av tunnlar mm ger bara en marginell tempsänkning då det är ganska rejäla krafter och värmeutveckling vi pratar om för att sakta ner bilens massa ifrån högre farter.

originalbelägg = livsfara på en dylik bil.. det går på nolltid att mosa upp dom i ~300-350 grader, där dom redan tappat 95% av greppet, och sedan tar det lååååååång tid innan dom kyls ner igen.
riktiga belägg som klarar arbetstemperaturen, samt större skivor med mera massa och hävarm är ett krav.. inte minst när effekten snart skall ta ett skutt 60-70 hk till..

- - - Uppdaterad - - -


Håller med Jimmy!

XP8 beläggen tåler väldigt mycket stryk.

Gnisslar lite men bettet är det absolut inget fel på. Körde fredag och lördag på bugrun utan minsta tendens till fade.


låter bra, hur är greppet i dom när dom är KALLA?

PassatGT16v
2013-08-23, 17:47
Dom nyper bra redan kalla.
Har bara satt mig i bilen och kört såväl vardags som bana.

Lillen
2013-08-23, 18:16
fyi, så var JAG som rev, rostlagade och började bygga bilen ifråga, sedan köpte Nicke den av mig och färdigställde den, så ja, jag har en ganska bra uppfattning om vad den väger.. =P

Oj ser att du kan ha tolkat mig fel.
Jag var nyfiken på vad den väger.

Var mer en fråga , inget spydigt påstående.
Tänkte så man har lite siffror på en höft då jag ju själv har en syncro.....

Sorry om jag var otydlig.

- - - Uppdaterad - - -

För att återgår till Topic , jag har kört flera olika Ferodobelägg och dem har jag varit nöjd med.
Men för bana skulle jag iaf vilja testa några riktigt rejsiga faktiskt , men hatar gnissel.
Så något bitigt men utan gnissel.

firefreak
2013-08-23, 22:04
Det är inga som helst problem med beläggen när dom är kalla. Det enda är att dom gnisslar en del. Kan du leva med det så är dom riktigt grymma.

Sn00k
2013-08-27, 15:14
Det är inga som helst problem med beläggen när dom är kalla. Det enda är att dom gnisslar en del. Kan du leva med det så är dom riktigt grymma.

låter bra, är det någon som provat deras AX6 belägg som är snäppet under XP8? specen på dom ser bättre ut för gata, och dom skall även tåla duktigt med temperatur och föra mindre väsen än XP8orna..

även nyfiken på erfarenhet ifrån 1521 padsen, som verkar vettiga för lättare bilar..

Erik_vr6
2013-08-29, 14:48
Snook Matte>> Lite saker ja funderar över, hur mäter du tempen i dina bromsar?? och vad kommer alla siffror ifrån? Såvitt jag vet har du aldrig prövat din bil på en riktig bana? köra hårt på bana och köra hårt på gatan långt ifrån samma sak, ja jag har prövat båda och nej lite sladdande på sjön räknas inte ;)

Sn00k
2013-08-29, 20:53
Snook Matte>> Lite saker ja funderar över, hur mäter du tempen i dina bromsar?? och vad kommer alla siffror ifrån? Såvitt jag vet har du aldrig prövat din bil på en riktig bana? köra hårt på bana och köra hårt på gatan långt ifrån samma sak, ja jag har prövat båda och nej lite sladdande på sjön räknas inte ;)

Du är rolig du erik! men för att stilla ditt sinne så skall du få svar på alla dina frågor.. =)

temperaturen på beläggen är mätt med en sk IR-termometer(Fluke pyrometer) lånad ifrån jobbet, den är förövrigt kalibrerad årligen och klarar -30 till 900 grader med +-0.1 grads exakthet.

Siffrorna vad gäller original bromsbelägg är hämtade ifrån tillverkarnas egen specifikation på bromsbelägg/compoundet ifråga, och rent generellt så uppnår du full bromsfade mellan 300-350 grader med ett originalbelägg, något senare med slitsade skivor då bla gasfilmen har nånstans att ta vägen. (självklart finns undantag på lite värre bilmodeller såsom evos, porschar mm)

Precis som du säger så ställer bana högre krav på bromsarna än gat-körning, DVS att om beläggen inte pallar med hårdare gatkörning, vilket original verkligen inte gör, så har dom ingenting på bana att göra.


temperatursiffrorna på hawk-beläggen är uppbackade av deras egen support + flera andra jag varit i kontakt med, och dom har ett beläggningsfel som gör att bromsarna försvinner helt <200 grader.. rentav farliga att köra med.


A3:an har aldrig gått något på bana, ÄN, men som du nämner en hel del på ISEN, som med OT-däck är sjukt påfrestande på bromsarna, 312mm skivorna var ju ljusblå och det fräste när snön träffade fälgcentrumet, så kom nu inte å säg att det inte belastar bromsarna.
dock är det ju lite kallare luft denna säsong, och snö/slask/vatten hjälper kylningen.

Vad gäller Golf 2orna så var dom vid flera tillfällen ut på Mantorp och snurrade, och det kommer även A3an vara nästa år.

för att kasta lite skit tillbaka med glimten i ögat, så blev väl din egen karriär på banan mist sagt kort och väldigt rökfylld..?? haha =P

Lillen
2013-08-30, 00:18
Precis som du säger så ställer bana högre krav på bromsarna än gat-körning, DVS att om beläggen inte pallar med hårdare gatkörning, vilket original verkligen inte gör, så har dom ingenting på bana att göra.

Alltså uppenbarligen fungerar det utmärkt!
Jag åkte lika länge och lika fort med mina skitbelägg på Mantorp.
Det året åkte jag alla banpass som erbjöds , då åkte även den vita Golfen tråden handlar om. Detta med en utetemp på ca +30 den dagen. Samma banåkning åkte jag lika fort som en av de andra som åkt många år på bana , han hade slicks på bilen och jag R-däck , samma bromsar som innan och ändå fungerade det alldeles utmärkt.

Den andra bilen då hade bättre belägg monterade.
Jag hade INGEN bromskylning.

Man bör ha empirisk kunnskap för att påstå att de inte fungerar.
Eller så gör man fel , detta pga att jag provat snålteknik på BANA sedan -98.
Samt att jag även provat lite mera avancerade belägg.

Har provat många gånger och på många bilar med samma resultat.
Så klart är bättre grejor dyrare men det är förvånansvärt liten skillnad.
Detta med bilar som har låg effekt(under 200hk) eller låg vikt.

Inget illa menat , bara att jag undrar över sanninghalten.

Erik_vr6
2013-08-30, 13:01
Snook Matte>> Jag tycker du är rolig du med :) Jag blev mest nyfiken vad alla siffror och uträkningar kommer ifrån och vad de baseras på, men nu vet jag ju att du mäter/mätt din temp i bromsarna och då vid inspirerad gatåkning om ja tolkar dig rätt? Tänkte så de inte satt nå hemlig temp sensor i dina bromsok.. ;) Vad kom du upp i för temp föressten? ja vet inte om de framgick riktigt av dina tidigare inlägg. Du skrev bara att dom tog NOLL efter 180 grader, vilket låter helt sjukt. Då tycker jag de låter som man har stora problem och kanske bör kolla över fler saker än beläggen. Men visst allt va belägg kanske släppte och drog till skogs, va vet ja.

Det jag tycker är mest konstigt är väl att Nickes 312mm bromssetup funkar dåligt? Jag har ju själv prövat samma setup fast utan nå direkt kylning och utan slitsar, samt piratbelägg. Sen kört de på en bil som var både tyngre och hade mer mos, dessutom utan nå större kunskap om "bromsteknik" och ja upplevde inte att de bromsade direkt dåligt. Men som Nicke skrev att han upplever vibrationer i bromsarna och du sedan skriver att skivorna körts ljusblå kan ju vara förklarningen till hela problemet då han åker på dina gamla "pryttlar"

Jag tycker inte ja kastar skit direkt ja fråga ju bara om dina "källor" till fakta. Jag ser fram emot att se din bil på en bana, de kommer öppnas en ny värld för dig de kan ja lova ;) Jag är ingen "banräv" men ett par ggr har de ju blivit både med posetiva utgångar och mindre trevligare incidenter :)

Kom förbi garaget och ljug lite nån dag så slipper vi fukka upp hela Nickes tråd.

Sn00k
2013-08-30, 13:21
Ingen fara Lillen, diskuterar gärna detta =)

sanningshalten?

det är enkelt, om du inte får upp beläggen i 350 grader på bana så åker du helt enkelt såpass sakta att du med ett bra chassi och däck nästan inte behöver bromsa inför kurvorna, annat blir det med lite fart, och än värre ju mer vikt du bär med dig in i kurvan.

dina belägg har väldigt små möjlighet att hinna kylas ner inför nästa kurva OM dom väl hettats upp såpass att dom fadar.
sedan skjuter du bara problemet framför dig, nästa kurva är dom redan varma innan du bromsar, och nästa ännu värre.. du kan inte bryta fysikens lagar hur mycket du än vill i det avseendet.


tänker man efter lite närmare så finns det en anledning att man utvecklat speciella belägg för just bana.

frågor som bör ställas är tex VARFÖR;

- tål dessa 750-1200+ grader och inte ~350 som ett OEM-belägg gör?
- har dom 2-5ggr högre friktionskoefficient?
- använder dom sig till större delen av adherent(vidhäftande) friktionteknologi, där en film skapas rent metallurgiskt på skivorna?

här finns en länk där det går att titta lite närmare på just carbotechs sortiment:
(som är "the shit" just nu bla pga deras breda temp-spann och linjära bromsverkan)

http://www.carbotech-europe.com/compounds.htm

tittar man på deras Bobcat 1521 belägg, som är ett högpresterande belägg för gata, som slår det mesta å lite till på fingrarna så ser man att dom tål 480 grader, vilket är RIKTIGT bra för ett gatbelägg, dom är dock inte rekkomenderade att köra bana med, då dom helt enkelt inte räcker till på bilar med dagens vikt/effekt.
fortsätt läs neröver på XP-serien av belägg så ser du skillnaden på belägg framtagna för gata och bana.


Jag menar inte att det inte GÅR att köra en 1000kg golf med 150hk runt en bana på originalbelägg, självklart går det, men med ett bra chassi och R-däck så vetifåglarna om man ens behöver använda bromsarna nere på mantorp mer än efter rakan och nån dutt i ett fåtal kurvor, så självklart går det då att använda originalbelägg.

men om vi nu pratar banracing, eller för den delen isracing, eller tom hård gatkörning med en bil som har lite pulver under huven, så överhettas originalbromsarna mer eller mindre direkt.

ett exempel på detta är tex en audi S3:a, alt en golf V6 4-motion, där 312mm främre och 256mm bakre med originalbelägg knappt klarar EN hård inbromsning ifrån 200-0 utan bromsfade.. visst väger bilen ~1440kg, och visst är det lite fart på den då, men den har ändå rejält stora bromsar kan man tycka.

Därav slutsatsen att originalbelägg inte hör hemma på bana.. det finns helt enkelt ingen marginal i dom, och för den delen så kan man bromsa mycket senare och hårdare med riktiga belägg då dom har helt andra egenskaper.

Vet inte HUR många bromsar jag kikat på och testkört på bilar som varit hit för mappning dom senaste 7-8 åren, där ägarna "testat på lite bankörning" med originalbelägg.
skivorna har varit helt missfärgade och beläggen totalt glaserade bortom all räddning.
senast häromdan var en Skoda RS förbi på mappning efter just detta konststycke, även denna med bland dom bästa OEM-bromsarna VW hade att erbjuda fram till ~03, bromsarna var i det närmaste sopor.

Nicke testade originalbelägg, Zimmerman, på syncron och lite lättare bankörning, med 312mm skivor, och hade fruktansvärd bromsfade och en pedal som smattrade under foten.
NU åker han på mina gamla Hawk HPS, som är snäppet under carbotechs 1521or, och helt plötsligt har han en fungerande broms i bilen, säger han.

Sn00k
2013-08-30, 13:30
Vad kom du upp i för temp föressten? ja vet inte om de framgick riktigt av dina tidigare inlägg. Du skrev bara att dom tog NOLL efter 180 grader, vilket låter helt sjukt. Då tycker jag de låter som man har stora problem och kanske bör kolla över fler saker än beläggen. Men visst allt va belägg kanske släppte och drog till skogs, va vet ja.

Det jag tycker är mest konstigt är väl att Nickes 312mm bromssetup funkar dåligt? Jag har ju själv prövat samma setup fast utan nå direkt kylning och utan slitsar, samt piratbelägg. Sen kört de på en bil som var både tyngre och hade mer mos, dessutom utan nå större kunskap om "bromsteknik" och ja upplevde inte att de bromsade direkt dåligt. Men som Nicke skrev att han upplever vibrationer i bromsarna och du sedan skriver att skivorna körts ljusblå kan ju vara förklarningen till hela problemet då han åker på dina gamla "pryttlar"

Jag körde in Hawk-beläggen efter konstens alla regler, deras "bed-in instructions", flera gånger tom, men dom blev aldrig bra, faktiskt RIKTIGT långt ifrån, såpass att man började fundera på om man skulle hinna stanna i korsningar.
Kontaktade Hawk rätt fort och fick veta att det var ett känt problem, så jag stoppade i porsches textar-belägg ifrån dom andra bakre oken jag har liggande, och dom är 12mm kortare och täcker inte ända in på skivan, MEN dom nyper nå alldeles FRUKTANSVÄRT bra jämfört med Hawkarna.

Problemet är inte att nånting släpper, utan att friktionskoefficienten helt enkelt droppar av mot nollan när temperaturen i beläggen ökar.. kändes precis som fadade bromsar, vilket är väldigt underligt då allting är helt nytt, slitsat, genomgånget, rent och fint.

brembos 4-kolvs monoblockare nyper SJUKT hårt, och jag tänkte att beläggen kanske behövde gå till sig, så jag upprepade "bed-in" flera gånger, men utan vidare resultat.. ökade tempen på dom uppåt 400 grader då jag tänkte att dom kanske behövde mer temp för att bita, men då blev det ÄNNU värre.. därav kastade jag på textar-beläggen då jag ville utesluta beläggen.. dessutom har dessa ok "snabbmontering" av belägg med sprint, så ett byte är gjort på 2-3 minuter.


nicke glaserade ju originalbeläggen rätt fort, ute på bana innan inkörningen var klar, därav dåliga bromsar och fade.. "konstigt tuggande i pedalen", han slängde på mina gamla Hawk-belägg som nämnt ovan, och dom slipade rent ytan från kraffs, så nu funkar bromsarna prima säger han.

Jag har beställt XP8or till min kärra, så jag tänkte utvärdera dessa för våra ändamål, och funkar dom bra så lär det nog hamna en uppsättning på Nickes också =)

golfhenke
2013-09-09, 11:12
Satte på xp8 fram och bak på min R igår. So far so good. Inte inkörda ännu så jag väntar med ett eventuellt omdöme.

Kan dock tipsa om att jag köpte en separat slitagevarnarkabel på ebay, som jag klippte till och satte dit istället. Så nu har jag originalen kvar intakta. http://www.ebay.com/itm/AUDI-TT-3-2-VW-GOLF-R32-FRONT-BRAKE-PAD-WEAR-SENSOR-SET-/140493614594?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AAudi|Model%3ATT+Quattro&hash=item20b6126e02&vxp=mtr Behöver ju inte passa på belägget (eftersom det klipps bort och tvinnas m.m.), så länge kontakten passar. Får i alla fall ingen varningslampa

Inget gnissel än så länge varken under körning eller "kall inbromsing" så att säga. Hoppas det håller i sig.

Sn00k
2013-09-14, 21:51
golfhenke: hur går inkörningen? =)

Jag valde att själv testa ett annat belägg än xp8 nu först då xp8orna jag behövde bak var restade vid tillfället för beställning.
första veckan i oktober skulle dessa vara tillgängliga, så jag återkommer även jag med resultat här efter inbromsning.

jag är lite förundrad över att inget svenskt forum gjort en sammanställning av olika märken och belägg efter en massa banträffar osv, vore ju riktigt värdefull information att samla ihop.. en början med en tråd där folk kan rösta/redogöra för hur olika sammansättningar beter sig på just deras bil, samt under vilka förhållanden den används.

Lillen
2013-09-15, 01:35
Var det inte påbörjat något sådant på rejsa en gång?
Testa att sök där , det var iaf snack om lite olika belägg mm där.

golfhenke
2013-09-15, 16:10
golfhenke: hur går inkörningen? =)
Jag har tagit det lugnt hittills, försöker mest kallköra bromsarna för att skava bort ev gammal beläggning först. Skall också byta bromsolja på torsdag.

Editerad: Glöm tidigare problem. Berodde på luft i systemet. Nu känns det bra och konsekvent i alla lägen. Imorse var det +4 celcius. Simulerade en panikinbromsning fråm 50kmh på första inbromsningen och det gick precis lika bra som med original, om inte bättre.

Mvh

golfhenke
2013-09-21, 23:14
Hepp, då ropade man hej för tidigt. Faen vad surt.
Verkar som bilverkstaden inte gjorde sitt jobb. Nu tar dom inte alls efter inkörning. Trött man blir.

golfhenke
2013-09-21, 23:45
Verkstaden skulle byta olja till motul rbf 600. Hade köpt 4*0,5l, dvs 2 liter. När jag åkte därifrån var allt kanon. Bromsarna tog "direkt" redan vid litet tryck på bromsen. Inga problem att låsa bromsarna även på medeltemp. Märkte att de hade bara använt ca 0,9 l olja. Räcker det för att byta olja, om de även skall byta befintlig olja i sin apparat i verkstaden?
Så när jag skall köra in dom så fadar bromsarna något enormt efter 5'e inbromsningen. Jag märker att om jag dubbel eller trippel trampar så blir det bättre bromsverkan dock. Men det är ju inte så man vill köra omkring.

Vad kan det vara för orsak?

mvh

Lillen
2013-09-22, 03:45
Det ska nog räcka med den mängd de bytt.
Låter mer som nån miss i luftningen om du behöver dubbeltrampa.
Det ska ju bita på en gång och pedalen kännas stum.

Lufta med maskin är ju som att lufta med noramlt förfarande.
Men med maskin fyller man samtidigt som man luftar.

Hade du egen vätska KAN det ju ha kommit in luft på något vis då man ju får efterfylla hela tiden pga att behållaren töms vid varje öppnande av en luftningsnippel!

golfhenke
2013-09-22, 10:04
hmm.
Men kan det ha funnits luft i systemet trots att det kändes bra när jag åkte därfirån? Det var ju bra i två dagars normalkörning, tills att jag skulle göra "bedding" proceduren?

Är lösningen att verkstaden skall lufta dom igen nu?

Lillen
2013-09-22, 22:42
OM det var eller ÄR luft märker man det ju när bromsarna är varmkörda då luft och vätska expanderat.
Har man ny vätska ska det ju inte finnas "vatten" i den och har det då kommit luft i systemet blir det ju samma sak.

JA jag skulle be företaget kolla igen om något kan ha gått snett!?

Då var det ju bara det där med den IKKE billiga bromsvätskan.......men de får man ju prata med dem om.

golfhenke
2013-09-25, 12:38
Hej.

Nu är allt bra igen, kalla belägg som varma.. phew. Har ändrat tidigare inlägg. Det var lite luft i systemet trots allt. Det var +4 grader imorse i göteborg, och första inbromsningen med xp8orna bet som förväntat, minst i nivå med original. Men förmodligen bättre.
Nu känns det konsekvent i inbromsningarna igen, och de tar väldigt bra även i höga farter. Definitivt bättre än original

Det enda jag saknar nu är ett banevent, men det är väl slut för säsongen :confused:
Tack för tipsen

Lillen
2013-09-25, 15:09
Hej. Nu är allt bra igen, kalla belägg som varma.. phew.

Det enda jag saknar nu är ett banevent, men det är väl slut för säsongen :confused:
Tack för tipsen

Grattis!

Kolla bankalender på: http://rejsa.nu/bankalender.asp
Finns en del träffar kvar!

Många utan märkesinblandning!

Lycka till :D

Tezzantezz
2013-09-25, 17:08
Carbotech XP8 runt om på min Golf, fungerar klart bättre än original både vid bankörning och på gata!
/Tessan

firefreak
2013-09-26, 18:09
Jag skulle vilja ha ett XP8 belägg som inte gnisslar vid gatkörning. Det är min önskelista. :)

Lilla_Vargen
2013-09-27, 17:16
Jag skulle vilja ha ett XP8 belägg som inte gnisslar vid gatkörning. Det är min önskelista. :)

Har inte du en ännu mer välisolerad bil nu ? ;-)
Lite gnissel är väl bara ett bevis på "bett" om det behövs.

Sen är det ju ständigt ett problem nu med all Ecodrive teknik med motorbroms och allt annat än att bromsa. Blir inte många grader värme då inte...

Från mobila sektionen...

firefreak
2013-09-27, 23:01
Har inte du en ännu mer välisolerad bil nu ? ;-)
Lite gnissel är väl bara ett bevis på "bett" om det behövs.

Sen är det ju ständigt ett problem nu med all Ecodrive teknik med motorbroms och allt annat än att bromsa. Blir inte många grader värme då inte...

Från mobila sektionen...

Hehe, bromsgnissel lyssnar jag helst inte på. Dock hade femman fått låta lite mer så den lär få större pipor att blåsa i till våren... :)

Sn00k
2013-11-08, 02:40
lite återkoppling!

Hawks HPS belägg fick ett försök till bättring.. Aldrig mer, livsfarliga.

Efter detta så testade jag Brembos originalbelägg ifrån porsche Boxster 987, BAKRE, i mina fram-ok.. trots några millimeter smalare så blev bromsverkan riktigt bra.. det dammade en del och det lilla som var kvar på dom åts upp relativt fort tycker jag.

Var i kontakt med brembo och fick förklarat för mig att dom tagit fram ett eget sport-belägg för gata/bana med mycket goda egenskaper, HP2000 heter detta.

http://www.brembo.com/en/car/Racing/Street-products/Documents/Sports%20PAD%20catalogue%202011.pdf

detta finns att tillgå till snudd på samtliga VAG-bilar och modeller, och det var närmast att jämföra med egenskaperna hos Ferrodo DS2500, fast med 300% bättre bett när dom är kalla.. + ljudlösa.

hmm.. intressanta påståenden helt klart.. så jag handlade på mig en uppsättning fram + bak och detta är vad jag upplevt med dom:

kall-bettet är långt bättre än original.
passformen är perfekt, inga glapp el dylikt som kan skapa oljud å vibrationer.
kommer med skrikdämp-plattor och det finns inte en tillstymmelse till oljud/gnissel nånstans.
det verkligt positiva är att dom är riktigt linjära, precis som jag önskade, varesig bromsarna är 0 grader eller 400 grader så känns pedalen och inbromsningen nästan identiskt.. möjligen att bettet är strået vassare när man verkligen har spöat upp dom i temp.

har kört dessa stenhårt efter gata utan tillstymmelse till 'fading' eller bekymmer.. även lite inspirerat nerför serpentinvägar i norge(trollstigen), som nog är att klassa som det värsta stresstestet ett par bromsar kan råka ut för.
låga hastigheter, 7-10grader lutning och hela tiden bromsa, sväng, bromsa, sväng.. ingen kylning alls.

efter ~550mil av blandad inspirerad körning så går där att ana lite bromsdamm på fälgarna, men det är minimalt, och jag kör ändå ganska kraftigt slitsade skivor.. det är BETYDLIGT mindre än vad brembo original-beläggen dammade iaf.. en tiondel kanske.


priset på dessa var runt 900kr fram, 600kr bak, dvs INGENTING jämfört med konkurrerande märken, och då är det ändå världens största/ledande bromstillverkare som tillverkar och backar dom till 100%.


kort sagt, dessa belägg kommer att sitta kvar på bilen tills dess att dom är slut, så nu återstår bara att testa livslängden på dom.. men bara dom räcker EN säsong, så kommer jag handla dom igen.. smidigt med brembos monoblock-ok.. man byter belägg på 2 minuter.. =P

Tog hem en uppsättning extra till 312mm "tt"-bromsarna som är mycket populära, ifall nån vill ge sig på att prova, falugrabbarna har förtur =)

Lillen
2013-11-08, 18:34
Bra tips och trix!

iMats
2014-02-03, 13:44
lite återkoppling!

Var i kontakt med brembo och fick förklarat för mig att dom tagit fram ett eget sport-belägg för gata/bana med mycket goda egenskaper, HP2000 heter detta.

priset på dessa var runt 900kr fram, 600kr bak, dvs INGENTING jämfört med konkurrerande märken, och då är det ändå världens största/ledande bromstillverkare som tillverkar och backar dom till 100%.


Har kikat runt lite med dåligt resultat. Var köper man HP2000 för dessa priser?

golfhenke
2014-05-13, 21:57
Lyfter tråden igen.
Har kört xp8 runt om nu en hel säsong och de fungerar bra. Med nyluftade bromsar fungerade de fint och pålitligt på kinnekulle häromveckan. Men jag vill ha ännu mera bett såklart :). Och jag fick detta bekräftat idag när jag körde på Rudskogen med mina r däck för första gången. Tung bil 1540 kg, flera nedförsbackar med tvärnit och sväng. Till slut så började bromsarna tappa verkan. Säger bromsarna för jag vet inte vilken komponent som är flaskhalsen nu på en sådan bana. Istället för att ta direkt så tog bromsen halvvägs ner. Detta var dock i slutet av dagen och efter en stund på vägen hem kändes de bra igen.

Så, enkel fråga, vad är nästa steg i bromsväg?. Typ xp12? Eller kommer de också att tappa verkan om inte annat också byts? Eller måste det till ett "Big Brake kit"? Obs mest nyfiken på hur man får ännu bättre stopp på en sådan tung bil i nedförsbacke i 170 knyck varv efter varv :) Var går gränsen mellan byta belägg och olja, och nästa steg? Och hur ser det steget ut?

Merlinen
2014-05-23, 16:44
Är också själv ute efter nya belägg fram, gillar inte orginal då dom gnislar mycket när dom är kalla och dammar extremt mycket :/
Har ju inte hunnit vara på någon bana än men det kommer väll.

Kollat lite efter HP2000 men hitar inte någon som säljer dom.

BigGreek
2014-05-24, 11:40
Hej

Har köpt Brembos HP2000 från ett företag i England. http://www.motorsportworld.co.uk.
Beställning och betalning var inga problem. Beläggen skickades några dagar senare.
Problem uppstod då UPS i Sverige inte ringer upp vid leverans utan försöker tre gånger och sedan returnerar paketet till avsändaren.
Måste tillägga att det kan vara lite väll långa väntetider för att få prata med någon per telefon eller få svar på mail från MSW.

Priset för belägg fra för min Gti 2010 var ca 950kr sen tillkommer frakten. ( I mitt fall X 2)

golfhenke
2014-07-21, 13:22
Ed: Flyttade frågan

Merlinen
2014-12-16, 15:48
Gammal tråd, men kanske är intressant får någon :)
www.lm-motorsport.com säljer Brembo HP2000 belägg i Sverige.

shogun
2015-02-16, 18:06
Carbotech xp8 verkar många gilla på rejsa.. kostar väl dock lite, men det kanske det är värt när man väl är ute och bränner på banan :)

+ på detta. Carbotech är riktigt bra.

- - - Uppdaterad - - -


Lyfter tråden igen.
Har kört xp8 runt om nu en hel säsong och de fungerar bra. Med nyluftade bromsar fungerade de fint och pålitligt på kinnekulle häromveckan. Men jag vill ha ännu mera bett såklart :). Och jag fick detta bekräftat idag när jag körde på Rudskogen med mina r däck för första gången. Tung bil 1540 kg, flera nedförsbackar med tvärnit och sväng. Till slut så började bromsarna tappa verkan. Säger bromsarna för jag vet inte vilken komponent som är flaskhalsen nu på en sådan bana. Istället för att ta direkt så tog bromsen halvvägs ner. Detta var dock i slutet av dagen och efter en stund på vägen hem kändes de bra igen.

Så, enkel fråga, vad är nästa steg i bromsväg?. Typ xp12? Eller kommer de också att tappa verkan om inte annat också byts? Eller måste det till ett "Big Brake kit"? Obs mest nyfiken på hur man får ännu bättre stopp på en sådan tung bil i nedförsbacke i 170 knyck varv efter varv :) Var går gränsen mellan byta belägg och olja, och nästa steg? Och hur ser det steget ut?

Byt bromsolja. Du har alla gånger överhettat oljan. Köp en med högre värden.
Motul RBF660.

Rickard.v
2015-03-17, 22:49
Jaha vilket ska jag satsa på?
Om det går enligt plan testar jag bana nästa månad. O bromsarna är inte nya precis. Så det är snart dags.
XP8 eller HP2000?? den senare verkar det som.

Ska byta bromsolja innan. Är det Motul RBF660 jag ska välja?

golfhenke
2015-03-18, 12:21
Hej Rickard

Lite allmän feedback från min resa som nybörjare, och jag lär mig fortfarande helt klart.
Jag hade motul rbf 600 i min R mk6, sen performance friction rh 665. PF vätskan tålde mer värme tyckte jag. Kan dock inte jämföra med RBF 660 då jag inte använt den. Men både Motul 660 och PF rh 665 verkar ha på pappret bättre egenskaper än rbf 600 så de är säkert jämförbara.

Om du ändå grejjar så är stålomspunna slangar en billig uppgradering för ett par hundralappar. Bromseffekten är ungefär samma, men jag inbillar mig att det blir lite mer konsekvent, kall som varm vätska. Kanske en placebo effekt :).

När jag bytte till xp8 senast så fanns de med inbyggd slitagevarnare för mk6 R. Kan ju vara något.

Alla banbetonade belägg sotar mer eller mindre, även instegsmodellerna enligt internet :). På bana kan det blir rejält med värme, och sotet kan därför bita sig in i färgen på fälgarna. Vet inte hur man skyddar sig mot detta eller om det finns mirakelmedel.

Mvh

Rickard.v
2015-03-18, 17:01
Tack för tipsen. Jag har funderat på slangarna men tänkte att det blir senare. Mkt som ska uppgraderas om det är så kul som jag misstänker. Blir nog 2 körningar o sen bugrun.
Men hittade ett paket för 1095:- med (4st) fram o bak. Vad har du för tips om slangköp?

golfhenke
2015-03-18, 18:54
Hej

Har bara fått det monterat en gång och då var det en firma som satte på goodrich brake lines i samband med skiv och vätskebyte. Och de fungerade bra. Eftersom de ändå var där och bytte vätska och skivor så var det ju en minimal timpeng att byta dessa också.

Rickard.v
2015-05-13, 23:33
Jaha typsikt. Brembo HP2000 belägg finns inte till min bil. Utbudet är väldigt begränsat till R32 har jag lärt mig senaste tiden.
Kommer nog inte köpa race belägg än. Utan bättre vanliga. Stoptech kanske.

Merlinen
2015-05-19, 15:42
Var ju synd :/
Har nu kört ca 1 månad på HP2000 beläggen och jämfört mot orginal så, bättre bett direkt/kalla, samt skricker aldrig och lite mindre bromsdamm men det är marginelt.
Har änn ej hunnit testa riktigt varma men det kommer väll :)