handdator

Visa fullständig version : EPC funderingar.... Golf IV GTI



Kopparkullen
2013-08-12, 11:40
Jag undrar vid vilka situationer epc-lampan tänds?
Någon som har råkat ut för fel på bilens motorstyrning UTAN att lampan har tänts?
Jag blir nekad hjälp av bilförsäljare pga att lampan inte tänds när det, enligt mig var ganska självklart att bilen inte gick ok.
Mvh S

Cullberg
2013-08-12, 11:46
Kollat felkoder om det är problem med bilen?
EPC-lampan indikerar väl inte alltid då det är problem med bilens motorstyrning.
Vet att i vissa fall så lyser den när det är fel på luftmassemätaren, jag kan ha fel.

T-mek
2013-08-12, 13:01
Vad gäller det för bil?

Om det är din 00-a i signaturen så har du ju ingen epc-lampa på den, alltså är det väldigt svårt att få den att tändas.. :rolleyes:

Premis
2013-08-12, 13:36
Nekad hjälp av bilsäljaren? Kolla med verkstaden istället. Han verkar inte ha någon koll eller så vill han inte spendera pengar på dig.

En bil kan vara trasig även om en lampa inte tänds, det vet även en säljare ..

larra
2013-08-12, 17:46
Ibland kan den tändas när en tändspoleb är paj eller så tänds den inte beror lite på felet

Kopparkullen
2013-08-12, 18:10
Min signatur är lite galen... Har en GTI -03 med 180hk.
Felet redan åtgärdat, läckage på flera slangar och magnetventilen byttes. Bilen går helt ok nu.
Men det jag ville höra var att sådana fel inte alltid visar sig genom EPC-lampan.
Säljaren påstår att jag har typ hallucinerat....
Vi kastar "skit" på varann via en ARN-anmälan nu...

Sn00k
2013-08-12, 18:14
Jag undrar vid vilka situationer epc-lampan tänds?
Någon som har råkat ut för fel på bilens motorstyrning UTAN att lampan har tänts?
Jag blir nekad hjälp av bilförsäljare pga att lampan inte tänds när det, enligt mig var ganska självklart att bilen inte gick ok.
Mvh S

för att förvirra lite ytterligare så finns det faktiskt TVÅ lampor.. EPC och MIL.

EPC = Electronic Power Control, och har således med det elektroniska gasspjället, dess funktion och felkoder att göra.

MIL = Malfunction Indicator Light, och har med resterande motorstyrningen att göra.

Det är långt ifrån ALLA felkoder som aktiverar MIL-lampan, men dom mest akuta gör det, tex dom som kan påverka komponenters livslängd.
(exempel på sådan kan tex vara en felande lambdasond, där katalysatorn/erna tar stryk om man inte snarast åtgärdar felet.)


Edit: nu blev jag osäker på om golf GTIn har MIL-lampan i instrumentet.. enligt motorstyrningen så har den det.. MEN dom kan ha gjort en snålvariant och helt enkelt länkat ihop båda utgångarna till EN lampa i instrumenteringen.

Cullberg
2013-08-12, 18:27
På min förra gti med samma motor så lös inte någon lampa när jag hade läckage på slangar i motorn!

Kopparkullen
2013-08-12, 20:24
Tackar!
Nu ska jag bara få det att se bra ut i skrift oxå... :-P
Säljaren gör sitt bästa för att få det jag skriver låta så dumt som möjligt.. Ska försöka hålla det på faktanivå och inte falla in i nåt pajkasteri.... Det gynnar väl allra minst mig.
Tack för hjälpen!

Cullberg
2013-08-12, 21:35
Får man fråga vad som hänt?

Kopparkullen
2013-08-12, 22:50
Visst får du det.
Provkörde och köpte bilen.
Min inbytesbil var en exakt likadan Gti men en 150hk som hade en mängd elfel...
Körde en liten stund på småvägarna och den gick väldigt bra.. Men det gick ju inte gasa för mycket.
Koncentrerade mig på att leta elfel.
Allt fungerade!
Affären klar och jag åker några få mil ut till motorvägen och stämplar gasen.... Runt 100km/h så börjar bilen bete sig som om man satt i en gungstol... Jag beskrev det som pulserande laddtryck under belastning.
Provade ett par gånger i fall det bara var nåt övergående..
Det var det inte! Körde lungt hem och på måndagen mailade jag säljaren och sa att jag skulle vilja ha hjälp med problemet.
Svaret jag fick var att dom bara har trafikförsäkringsgaranti och kan inte hjälpa mig med det.
Och så följer en lång mailväxling där jag försöker få honom att ta ansvar... Det lyckas inte och jag lämnar in bilen till lokal märkesverkstad.
Verkstan frågar om bilen är trimmad och ber mig kolla det först (varför vet jag inte) för den laddar för mycket.
Återkommer när jag raggat upp tidigare ägare i 3 led.
Nej den är inte trimmad!
När jag får tillbaka bilen så hade dom hittat en lagad slang (med en skarvkoppling till trädgårdsslangar!)
och en sprucken slang + det som verkligen strulade.. N75:an..
Säljaren vägrar att betala min räkning pga.
#Lampan lös aldrig = inget fel
#Påstår att jag aldrig talade om att jag skulle på verkstad :eek: TJENA
#En märkesverkstad skulle aldrig be kunden att ta reda på om bilen är trimmad.... Vad vet jag? Det gjorde dom ju!

Väntar på ett mail från verkstan på vad precis dom gjorde... Men semestertider... Så kollar läget lite här först :)
Ni vet vad ni pratar om!

Fan va långt det blev :o

Cullberg
2013-08-12, 23:18
OKi, ja då har han ju fel. Det kan vara felkoder även om inte lampan lyser! Dessutom har man väl alltid garanti när man köper på firma. Om verkstaden du lämnade in på har kvar felkoder och dyl så kan du be att få en kopia på detta.
Dom skulle väl säkert vilja veta om det är trimmad då det underlättar felsökning, detta är oftast inget dom ser när dom kopplar upp sig annars.

Kopparkullen
2013-08-12, 23:32
Ja enligt mig så har jag ju garanti i form av konsumentköplagen.
Och jag har:
Reklamerat i tid, 2 dagar efter.
10-15 gånger bett om hjälp.
Talat om att bilen kommer att lämnas på verkstad.
Jag anser ju att detta är klockrent men man vet ju inte vad byråkratin säger...

Få man bifall från ARN så ska ju firman följa beslutet oxå..

J.L
2013-08-12, 23:44
Ja det låter som att det inte är några tvivel, tyvärr förstår inte alla att ett gott rykte lönar sig.
Struntsumma säkert för deras del, inte värt en missnöjd kund för en sådan sak.

En nöjd kund berättar för 2 personer, en missnöjd berättar för 10, eller 40k i detta fallet i.o.m. forumet ;-)

Arn är tyvärr inget krav, vad de än tycker/beslutar, men hoppas det löser sig.

Kopparkullen
2013-08-13, 00:10
Ja det låter som att det inte är några tvivel, tyvärr förstår inte alla att ett gott rykte lönar sig.
Struntsumma säkert för deras del, inte värt en missnöjd kund för en sådan sak.

En nöjd kund berättar för 2 personer, en missnöjd berättar för 10, eller 40k i detta fallet i.o.m. forumet ;-)

Arn är tyvärr inget krav, vad de än tycker/beslutar, men hoppas det löser sig.

Jag utelämnar namn på firma m.m. för att kanske återkomma i ämnet :cool:

Kopparkullen
2013-12-09, 20:40
Okej en liten uppföljning...

ARN kom med ett beslut i dagarna..

Avslag med följande motivation:

Frågan om en vara är felaktig ska enligt 20 § konsumentköplagen (1990:932) bedömas med
hänsyn till varans beskaffenhet när den avlämnas. Av 6 § följer att en vara är avlämnad när den
har kommit i konsumentens besittning. Av bestämmelserna framgår att konsumenten efter
avlämnandet tar över ansvaret för olyckshändelser, vanvård och annat som skadar eller förstör
varan. Ett undantag från detta regleras i 20 a § som innebär en presumtion för att felet fanns vid
avlämnandet. Av den bestämmelsen följer att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är
oförenligt med varans eller felets art. Presumtionen gäller alltså inte om säljaren lägger fram
bevisning som tillräckligt starkt talar för att felet inte fanns vi denna tidpunkt eller om
presumtionen är oförenlig med felets art.
Kort efter förvärvet har XXXXXXX upptäckt ett problem med bilens laddtryck från
turbon. Av utredningen i ärendet framgår dock att inga anmärkningar om bilens turbo noterades
i den varudeklaration som upprättades inför försäljningen. Enligt nämndens uppfattning skulle,
om det aktuella felet funnits vid försäljningstillfället, detta visat sig tydligt vid XXXXXXXs provkörning före köpet. Det har inte heller framkommit att något fel indikerats på
bilens instrumentpanel i samband med köpet. Med hänsyn härtill, och till de fotografier som
getts in i ärendet, finner nämnden att presumtionen för att felet funnits vid bilens avlämnande
inte är förenlig med felets art. Det går av den anledningen inte att dra slutsatsen att felet har
funnits vid avlämnandet. Av det ovan anförda följer att Bilförsäljaren inte kan hållas ansvarigt för
det fel som XXXXXX gjort gällande. Hans yrkande ska därför avslås.

God Jul på er och ska ni försöka er på att göra något liknande nån gång, så se till att ha på fötterna ordentligt!