handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem 16V



Bastard66
2007-08-17, 14:43
Hej

Har en golf gti 16V - 90 (PL)

Vid start så har jag ingen tomgång den kommer först när jag kört i någon minut. Har funderat länge på vad det kan vara för fel men börjar ge upp nu..

Jag har bytt kallstartsventil, termotidskontakt, motortempgivare samt kollat efter tjuvluft men det blir ingen förbättring.. Börjar bli ganska så trött på bilen..

Kan även tillägga att när bilen är varm ligger tomgången mellan 1000-1200rpm så det har inget med tomgångskruven att göra (har även bytt oringen på skruven)

Någon som har varit med om samma problem eller har en aning om vad det kan vara??

tacksam för svar.

sonite
2007-08-17, 21:46
Om du slår på tändningen och lyssnar i motorrummet.... surrar det då om tomgångsmotorn?? eller är den tyst? (Rund avlång klump uppe till höger om insuget, brevid fördelaren)

Bastard66
2007-08-17, 23:06
Om du slår på tändningen och lyssnar i motorrummet.... surrar det då om tomgångsmotorn?? eller är den tyst? (Rund avlång klump uppe till höger om insuget, brevid fördelaren)

jag har kontrollerat den med.. glömde att skriva med det.. Är lite trött på detta nu.. Har kört så sen jag köpte bilen (cirka ett halvår)

sonite
2007-08-17, 23:12
Kan iof säkert bero på dålig kompression?! Kontrollera kompen i cylindrarna!

Bastard66
2007-08-18, 09:34
Kan iof säkert bero på dålig kompression?! Kontrollera kompen i cylindrarna!

Ok.. Ska ta å kolla detta men tycker iof att det låter ganska långsökt..

Golf-power
2007-08-19, 17:08
Prova med att göra rent tomgångsventilen (går bra med bromsrengörngsmedel)

Bastard66
2007-08-20, 22:35
Prova med att göra rent tomgångsventilen (går bra med bromsrengörngsmedel)

Tomgångsventilen?? Har jag aldrig hört talas om.. Vart sitter den?? Kan ju kanska bero på den isf.. Har ju bytt det mesta det kan bero på för övrigt..

Golf-power
2007-08-21, 11:02
En del kallar den för tomgångsmotor den sitter snett framåt ovanför fördelaren
jämte insugsrören

Mawe
2007-08-21, 18:26
Prova med att göra rent tomgångsventilen (går bra med bromsrengörngsmedel)

Jag har hållit på och jiddrat med 2 tomgångsventiler/motorer på min GTI. Motorn kan surra precis som den ska men det behöver inte betyda att den fungerar som den ska för det..

Bastard66
2007-08-21, 21:23
Jag har hållit på och jiddrat med 2 tomgångsventiler/motorer på min GTI. Motorn kan surra precis som den ska men det behöver inte betyda att den fungerar som den ska för det..

Ok!.. jag har ju tagit isär tomgångsmotorn och kollat och den verkar ok och den surrar som den ska... jag kanske skulle ta å pröva att sätta dit en annan ändå då??