handdator

Visa fullständig version : Något att tänka på vid fjäderbyte Golf MK5



Cullberg
2013-08-05, 09:37
Skall byta fjädrar på Golfen, MK5 GTI.

Är det något jag skall passa på att byta samtidigt.
Jag läste att man eventuellt behöver lossa ena drivaxeln, skall man ha en ny mutter där då?

Bilen har gått ca 4500 mil så jag tänker att fjäderbenslager inte är i något behov av att bytas?

Jag har sett att bälgen över stötdämparen har hasat ned på ena sidan, går denna att köpa löst och byta samtidigt?

itouch
2013-08-05, 11:22
Du behöver inte lossa drivaxel för att byta fjädrarna, dämparna går ur ändå. Amerikanarna lossar drivaxeln bara för att göra det lättare för sig, med lite vinkling och försiktighet samt om du klämmer ihop fjädern lite i hjulhuset så går dämparen ur ändå. Det enda jobbiga är genomgående bulten som klämmer ihop spindeln på dämparen, tror det är en 12-kant nyckel som behövs till den, är en specialhylsa VW använder för den. Jag tog rörtången och fick av muttern ändå, fick byta ut bulten mot en vanlig sen.

Fjäderbenslagrena ska vara lugnt på de milen men de är så känsliga på mk5 så några tusen mil kan räcka också innan de blir dåliga.

Men för att svara på din fråga gällande drivaxelbult, ja, en ny måste köpas isåfall, det är sträckbultar och ska därför bara användas en gång.

Haugeman
2013-08-05, 11:46
Jag hade problem med övre muttrarna till fjäderbenet när jag bytte på min. Är tre bultar som går upp i fågelbadet med muttrar på ovansidan. Dessa är bara nitade (i fjäderbenslagringen har jag för mig) och denna nitningen släppte på en bult på vardera sida.

Är ett helvete att komma åt under för att hålla. Så passa på att muttrarna lossnar lätt och inte kärvar så att nitningen släpper.

Ang drivaxeln. Jag gjorde på detta sätt då det är trångt i fjädertornet på bilen för att komma åt med fjderklämmor och det var snabbare o enklare att lossa centrum mutter och dom tre bultarna under som håller nedre spindelled. Dessa sitter i tre fasta hål (inga slitsade med justering) och behöver därför ingen justering efteråt.

Bulten till stötdämparen i spimdeln är en xyz (12 kant) som sagt. Har för mig det är 14. Jag fick upp den med en grov torx som passade i då jag saknade så grov xyz.

I instruktiomen till fjädrarna står det att man skall kapa av en del av gjenomslagsgummit som sitter på stötdämparen, jag lät dom vara i full längd då det var tillräckligt med plats kvar även efter fjäderbytet och skulle man lasta bilen full med folk och packning är det mindre risk för genomslag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hooloowoo
2013-08-05, 16:03
Har du originalfjädrar får du faktiskt pressa ihop fjädrarna rätt mycket för att få ur benet. Är den sänkt går det lite lättare. Men det är ett riktigt skitgöra att byta originalfjädrar. (Min högst personliga mening dock, men jag har gjort det när jag bytte till sänkfjädrar på min GTI, och det var ingen lek....)

:)

Mickeelfstedt
2013-08-05, 19:29
Du behöver inte lossa drivaxel för att byta fjädrarna, dämparna går ur ändå. Amerikanarna lossar drivaxeln bara för att göra det lättare för sig, med lite vinkling och försiktighet samt om du klämmer ihop fjädern lite i hjulhuset så går dämparen ur ändå. Det enda jobbiga är genomgående bulten som klämmer ihop spindeln på dämparen, tror det är en 12-kant nyckel som behövs till den, är en specialhylsa VW använder för den. Jag tog rörtången och fick av muttern ändå, fick byta ut bulten mot en vanlig sen.


Fjäderbenslagrena ska vara lugnt på de milen men de är så känsliga på mk5 så några tusen mil kan räcka också innan de blir dåliga.

Men för att svara på din fråga gällande drivaxelbult, ja, en ny måste köpas isåfall, det är sträckbultar och ska därför bara användas en gång.


Gäller det samma med drivaxelbulten till en passat 2009? Har både en gti mk5 och en passat och passaten behöver komma ner lite, nått annat man behöver tänka på gällande dom?

Mk1
2013-08-05, 21:56
Passaten och Golf 5:an har likadana framvagnar. När jag bytte fjäderben på min Passat behövde jag aldrig ha lös drivaxeln.

Mickeelfstedt
2013-08-09, 16:00
Passaten och Golf 5:an har likadana framvagnar. När jag bytte fjäderben på min Passat behövde jag aldrig ha lös drivaxeln.

Okej. Hur lossade du allt då?