handdator

Visa fullständig version : Vad drivs vattenpumpen av?



steelseries
2013-08-03, 14:34
Jo jag har en Golf 3 1996 med sin 2.0liters motorn. 1996a. Ingen gti. Men nu till frågan.

Endel säger att byter du kamrem ska du byta vattenpump för den drivs av kamremmen.

medans andra säger: vattenpumpen drivs av multirem och pumpen behöver ej bytas vid rembytes.

Så nu undrar jag hur jag kollar vad den drivs av? eftersom folk säger olika saker... Ska snart byta min kamrem så vill gärna veta helt klart, ha svart på vitt om pumpen ska bytas eller ej.

J.L
2013-08-03, 14:47
Öppna motorhuven och titta ;-)

Jag är inte helt säker, bara nästan, på att din vattenpump drivs av multirem till
generator/servo/(AC)/V-pump.

Haugeman
2013-08-03, 14:59
Drivs av kammrem. Byt samtidigt som kamrem. I alla fall är det så på min 2.0 gti mk3

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

g-man
2013-08-03, 15:00
Vattenpumpen på den går ej på kamremmen utan av samma rem som till generator m.m.

Vattenpump som drivs av kamremmen kom först med golf mk4, passat 3b m.fl.

steelseries
2013-08-03, 15:07
Öppna motorhuven och titta ;-)

Jag är inte helt säker, bara nästan, på att din vattenpump drivs av multirem till
generator/servo/(AC)/V-pump.
Haha, inte hittat något som gjort mig klokare och inte orkat riva ner å kollat än ;)

aha hehe:) får spåna vidare på detta.=)


Drivs av kammrem. Byt samtidigt som kamrem. I alla fall är det så på min 2.0 gti mk3

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ahaa hehe... Jag tycker den borde vara samma som generatorn.. Men får riva ner det nån dag å kika å se...


Vattenpumpen på den går ej på kamremmen utan av samma rem som till generator m.m.
Hm detta är du säker på?.. för den ovanför här skrev att den går på kamremmen.. Är så jäkla osäker. alla säger olika...:P jag tycker de borde vara samma som generatorn. Men får somsagt riva ner och titta...:P

g-man
2013-08-03, 15:12
Du ser att om du öppnar huven så går vattenpumpen på samma rem som generatorn. Har 2 passatmotorer, en 2E samt en ADY båda 2liters, o dom vattenpumparna går inte på kamremmen. Är med andra ord rätt hundra på min sak.

larra
2013-08-03, 15:46
Jo jag har en Golf 3 1996 med sin 2.0liters motorn. 1996a. Ingen gti. Men nu till frågan.

Endel säger att byter du kamrem ska du byta vattenpump för den drivs av kamremmen.

medans andra säger: vattenpumpen drivs av multirem och pumpen behöver ej bytas vid rembytes.

Med 100% säkerhet multiremen, är så å min mk3 gti 2.0e, det är nog ingen skillnad på din, mk4 gti är vattenpumpen kamrems driven
Så nu undrar jag hur jag kollar vad den drivs av? eftersom folk säger olika saker... Ska snart byta min kamrem så vill gärna veta helt klart, ha svart på vitt om pumpen ska bytas eller ej.
Med 100% säkerhet multiremen, är så å min mk3 gti 2.0e, det är nog ingen skillnad på din, mk4 gti är

Petta77
2013-08-03, 16:36
ABF'en drivs vattenpumpen iallafall av multiremen: http://smg.photobucket.com/user/petta/media/Golf%20GTI%2016V%201994/12_zpsf62cdb96.jpg.html?sort=9&o=11

steelseries
2013-08-03, 17:07
Du ser att om du öppnar huven så går vattenpumpen på samma rem som generatorn. Har 2 passatmotorer, en 2E samt en ADY båda 2liters, o dom vattenpumparna går inte på kamremmen. Är med andra ord rätt hundra på min sak.
Ska kolla sedan! ifs har jag 2liters AGG men borde inte skilja ändå va?


Med 100% säkerhet multiremen, är så å min mk3 gti 2.0e, det är nog ingen skillnad på din, mk4 gti är Ahaa! jag har en AGG men borde inte skilja ändå va?


ABF'en drivs vattenpumpen iallafall av multiremen: http://smg.photobucket.com/user/petta/media/Golf%20GTI%2016V%201994/12_zpsf62cdb96.jpg.html?sort=9&o=11
ah hehe. Får hoppas det är samma trots att jag har AGG

VWGolIV
2013-08-03, 18:36
När du byter kamrem på bilen så har den rullat nåt runt 12000 mil, då brukar vattenpumpen vara lite sliten och ev småläcka.
Det kan vara så att din pump håller 20 000 mil med, men när man ändå har multiremmen av och allt annat så byter man
vattenpumpen samtidigt för att vid några 100-1000 mil senare behöva riva allt igen.

En vattenpump idag är inte så himla dyrt, och bara snålt att inte byta den samtidigt.
Gillar man att skruva så kan du vänta med att byta den tills den rasar och ta problemet då.

Lillen
2013-08-03, 18:57
Drivs av kammrem. Byt samtidigt som kamrem. I alla fall är det så på min 2.0 gti mk3

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hauge du har fel här!
Pumpen sitte framför motorn , mot långsidan av blocket.
Den drivs av en multirem , samma som servo , generator och ac.
Varken ABF(16V) elle 2E(8V) motorerna eller liknande har pump driven av kamrem.

steelseries
2013-08-03, 21:33
När du byter kamrem på bilen så har den rullat nåt runt 12000 mil, då brukar vattenpumpen vara lite sliten och ev småläcka.
Det kan vara så att din pump håller 20 000 mil med, men när man ändå har multiremmen av och allt annat så byter man
vattenpumpen samtidigt för att vid några 100-1000 mil senare behöva riva allt igen.

En vattenpump idag är inte så himla dyrt, och bara snålt att inte byta den samtidigt.
Gillar man att skruva så kan du vänta med att byta den tills den rasar och ta problemet då.
Ahaa hehe. Min bil har rullat 24-25 tusen mil. Men fick ny vattenpump för 2-3tusen mil sedan. så min pump bör hålla ett tag till iaf hoppas jag. Annars tar jag det då eftersom jag gillar å skruva=) får se hur det blir.. Ska inte byta kamremmen än iaf. Tar de lite senare tror jag. Ska kolla hur kamremmen ser ut imorgon, se om de är nöd eller ej.

Haugeman
2013-08-04, 00:42
Hauge du har fel här!
Pumpen sitte framför motorn , mot långsidan av blocket.
Den drivs av en multirem , samma som servo , generator och ac.
Varken ABF(16V) elle 2E(8V) motorerna eller liknande har pump driven av kamrem.

Mjo har nog det när jag tänker mig om. Har bytt på både trean och fyran och blandar nog ihop dom. :rolleyes:


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lillen
2013-08-04, 01:08
Precis.
På 1,8T drivs vattenpumpen av kamremmen.

VWGolIV
2013-08-04, 10:39
En vattenpump håller ju minst 10 000 mil, sen hur långt den håller beror ju på hur noga man är på att byta vattnet i kylsystemet
och även då glykolen. Ju sämre man är på servicebiten, ju tidigare går pumpen sönder.

larra
2013-08-04, 12:52
2.0e (8v) är ganska enkel att byta kamrem på ;-), du gillar att skruva så det där fixar du på ett par timmar ;-)

steelseries
2013-08-04, 12:57
En vattenpump håller ju minst 10 000 mil, sen hur långt den håller beror ju på hur noga man är på att byta vattnet i kylsystemet
och även då glykolen. Ju sämre man är på servicebiten, ju tidigare går pumpen sönder.
Ahaa hehe. Låter nog pumpen sitta kvar tills den ger sig..


2.0e (8v) är ganska enkel att byta kamrem på ;-), du gillar att skruva så det där fixar du på ett par timmar ;-)
Hehe läst lite i haynes nu. Känner mig rätt påläst. Så nu ska man bara vänta in lön så ska jag sätta tänderna i detta=)

Lillen
2013-08-04, 15:33
De håller nog lätt 20.000mil om man byter kylarvätska i ordning.
De gamla pumparna är massa gånger bättre än de nya som sitter i Golf 4 mfl.
De har ofta plastskovlar som vittrar sönder och spricker bara man tittar på dem.

steelseries
2013-08-04, 21:53
De håller nog lätt 20.000mil om man byter kylarvätska i ordning.
De gamla pumparna är massa gånger bättre än de nya som sitter i Golf 4 mfl.
De har ofta plastskovlar som vittrar sönder och spricker bara man tittar på dem.
Får byta vätskan då kanske hehe :p
ahaaa hehe, där lärde man sig nått nytt=)

sspc
2013-08-04, 23:15
De håller nog lätt 20.000mil om man byter kylarvätska i ordning.
De gamla pumparna är massa gånger bättre än de nya som sitter i Golf 4 mfl.
De har ofta plastskovlar som vittrar sönder och spricker bara man tittar på dem.

Min plast impeller pajade innan 7000 mil
R32 MKV

Inte alla blad på impellern går av.
Har man osis åker avbrutna bitar in i systemet och lägger sig på tvären. Ger skumma symptom med temp som åker jojo slumpmässigt, dålig värme i kupé på vintern.

Kolla att ni får ut alla plastbitar om ni drabbas av detta fel.