handdator

Visa fullständig version : Polo 1,4 16v med ryckig gång.



TommyTheDuke
2013-07-31, 18:49
Hej,
Har problem med min WV Polo 2001 6N2, 1.4 16v, 75 hk, Motorkod AUA.
Bilen har gått ca 10500 mil och kamremmen byttes vid 4500 mil enligt den kompletta serviceboken.
Bilen rycker vid låga varv på alla växlar, varm eller kall motor spelar ingen roll.
Jag inbillar mig att den tappar kraft vid till exempel uppförsbackar på motorväg, nästan så att jag får växla ner.
Bränsleförbrukningen ligger på ca: 0,72l/mil.
Bilen lämnar inga felkoder, med ett undantag då den vid start för ca 2 månader sedan vägrade att varva över 2000rpm med påslagen EPC och motorstyrningslampa. Vid omstart så lyste motorlampan men den gick att varva felfritt och även motorlampan slocknade innan jag han kolla någon motorkod.
Tilläggas skall att det knackar ovanligt mycket i ventilerna enligt mig själv.
Jag har kämpat med en massa olika lösningar:
Nya tändstift
Nya täntkablar
Ny tändmodul
Nytt bränslefilter
Ny temperaturgivare
Nytt gasspjäll.

men likförbannat går den den som en kratta.
Kan kamremmen kugga över och ge dessa ryckningar ??
Några förslag från någon härlig människa.....

polomannen
2013-08-01, 07:54
Kolla felkoder först.
Då har du nåt att gå efter.
Annars blir det att du byter massa grejer utan framgång och det drabbar din plånbok.

TommyTheDuke
2013-08-01, 09:09
Tyvärr så finns det inga felkoder :(

J.L
2013-08-01, 09:46
Min mk4 med samma motor ligger på snitt 0.62, så bränsle får din ju, och inte överdrivet mycket så den surar.

Hur är det på dessa angående tändningen, är den inställningsbar eller helautomatisk?

Är det små störande ryck eller av grövre sort och svårt att få upp i hastighet/rpm?
Varvar den felfritt på tomgång?

Lossa kamremskåpan och undersök skicket på remmen och nollning på motorn om du kommer åt.
Är det 12k mil eller 6 år som gäller på dessa tro.

TommyTheDuke
2013-08-01, 10:39
Vet ej om tändningen är inställningsbar eller helautomatisk, bör dock vara automatisk.
Rycken är någonstans mellan små och stora, det går alltså att köra bilen och att få upp den i hastighet/rpm men något är ju uppenbarligen fel :(
Varvar felfritt på tomgång enligt mig själv.
Skall se om jag hinner kolla skicket på remmen innan semestern...:)

Lilla_Vargen
2013-08-05, 23:05
Låter lite som att gasspjället kan dumma sig.
Sitter sensor där som kan skita igen o i sin tur ge fel värden så styrningen vill självstrypa motorn.
Den tycker den får fel luft/bränsle blandning.
Kolla om du kan låna med ett annat gasspjäll. Alternativt plocka av och rengöra.
På min Lupo fick jag byta.

Från mobila sektionen...

TommyTheDuke
2013-08-19, 14:15
Ja, gasspjället är helt nytt så det borde ju inte vara det som är felet.
Har i helgen tagit komp-prov och det visar inga konstigheter, visuellt har jag kollat kollat att kam-remmen sitter som den ska och det gör den....:-)
Börjar få slut på idéer vad jag skall göra eller att jag helt enkelt låter det var som det är.
Är inne lite på detta med "mirakelmedel" med det känns inte 100%, någon som har erfarenhet...?

maccke
2013-08-19, 22:27
Ja, gasspjället är helt nytt så det borde ju inte vara det som är felet.
Har i helgen tagit komp-prov och det visar inga konstigheter, visuellt har jag kollat kollat att kam-remmen sitter som den ska och det gör den....:-)
Börjar få slut på idéer vad jag skall göra eller att jag helt enkelt låter det var som det är.
Är inne lite på detta med "mirakelmedel" med det känns inte 100%, någon som har erfarenhet...?


Har du gjort grundinställning på spjällhuset sedan du bytte det?

TommyTheDuke
2013-08-19, 23:07
Ja,
Grundinställning gjord på verkstaden som bytte gasspjäll...:-)

TommyTheDuke
2013-08-28, 10:17
Något tips på en bra bilverkstad i Stockholmstrakten som skulle kunna tänka sig att ta tag i detta...?

MiWi
2013-08-29, 01:55
Närmast dig är det KW Bilservice som gäller.

J.L
2013-08-29, 08:09
Jag har en golf 4 med samma motor och hade också lite småryck.

P.g.a. ett annat problem lossade jag häromdan "jordflätan" (kabeln) och putsade upp dess fästpunkter i kaross och motor och nu går även motorn betydligt bättre.

Värt att kolla upp.

polomannen
2013-09-04, 08:03
Grundinställning gasspjäll.

TommyTheDuke
2014-01-15, 15:30
Tack för förslaget om KW Bilservice, riktigt kunniga och de har löst problemet till 75% men det återstår 25% som är irriterande nog. Det de gjorde vara att samköra EGR-ventilen, som är helt ny, med mitt nya gasspjäll och att de lagade ett hål i avgasröret precis vid en lambdagivare. Men nu är jag på semester fram till mitten av mars och då skall problemet lösas när jag kommer hem, skam den som ger sig....:-)