handdator

Visa fullständig version : Dålig antennförstärkare? (golf 4 gti)



vipZ
2013-07-27, 20:56
Hej, det är så här att jag har väldigt dålig motagning på radion i bilen.
Jag har tagit ut stereon och kollat bakom och där sitter det en antennförstärkare som jag har tänkt byta ut.

NU kommer vi till det konstiga, jag har köpt en ny antennförstärkare och när jag provar den och kollar så att det fungerar innan jag stoppar in allt bakom stereon igen så funkade allt perfekt, men sen efter jag har satt stereon på plats igen så vart det dåligt motagning igen...
Jag plockar ur stereon igen och kollar så att man inte har råkat klämt sönder någon kabel där bakom men allt sen helt och friskt ut.
Så jag provar med den gamla förstärkaren igen och den funkade bättre :S fast när jag tar till ström till så funkar den gamla sämre än va den gör utan ström? :O

Vad kan ha hänt med den nya förstärkaren? när den funkade innan jag stoppad i stereon och slutade funka helt plötsligt? kan man mäta på något vis om den ny har gått sönder?

(lite mysko skrivet men jag hoppas ni förstår mitt problem)

Sciroccogtx16v
2013-07-28, 00:30
Det du kallar antennförstärkaren är bara en adapter för att mata ström till antennförstärkaren som sitter i foten på takantennen.

Troligtvis är din antenn på taket trasig, väldigt vanligt fel...

Fredrik

Henrik.M
2013-07-28, 00:52
Ännu vanligare fel är att det är kortis/avbrott i själva antennsladden & då främst den korta stumpen mellan radio och kardantunnel.
Separera antennsladden från antennfoten och mät dig bakåt med en multimeter.
Vill minnas (kan minnas fel och blanda ihop med passat 3b/3bg) att den korta stumpen mellan kardantunnel och radio brukar vara boven.
På Passat 3b/3bg har du 3 delar : Radio --> Kardantunnel , Kardantunnel--> Antenfot/förstärkare & jag är ganska (o)säker på att Golf 4:an har samma. :)

Någon med "det berömda reservdelsprogrammet" kanske kan vara snäll och bekräfta min osäkerhet.

Har varit med länge men glömt ännu mer. :)

J.L
2013-07-28, 08:24
Låter som problemen i min 4a, bytt stereo, antenn och vad jag också trodde var förstärkaren bakom stereon.

Nästa steg skulle bli kabel men dragit mig lite för det.
Visste inte heller att det fanns en förstärkare vid antennfoten.

vipZ
2013-07-28, 08:47
okej, tack för alla svar, skulle den här antenn passar ser ju ut som orginal iaf http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Takantenn-31601/