handdator

Visa fullständig version : Felaktigt utfört arbete på verkstad?



Raven
2013-07-24, 21:43
Hej,

Flickvännens far lämnade i måndags åter in en VW Caddy -08 på en av de större verkstäderna i Stockholm för VW.
Ursprungligen var bilen inlämnad innan semestern men pga tidsbrist hann verkstaden ej åtgärda felet som är att blinkers högerfram (sett från förarplatsen) ej fungerade.

När han hämtade bilen igår fick han en faktura på 4542kr + moms
Stötfångare fram ur och inmont 664kr
Strålkastare ur och inmont 1494kr
Strålkastare inställd 332kr
Strålkastare 2052kr

"Byta strålkastare höger sida pga bränd blinkerskontakt".

Vad hennes far inte visste var att jag i helgen försökte lösa felet.
Då den ej blinkade på hf började jag med att sätta in en ny lampa, utan lösning.
När det inte fungerade bytte jag plats på hållaren för blinkers från vf till hf och vice versa = blinkers hf fungerade vf slutade fungera. Slutsatsen var ju att det måste vara lamphållaren som är trasig.
Tittade då på lamphållaren som var trasig och fann att metall-bläcket var trasigt, nöjde mig med det då jag ej visste att bilen skulle in på service på måndagen. Hade jag vetat om detta hade jag ju hellre beställt en strålkastare från skroten för 500kr och slaktat den på hållaren för blinkers.

Min fråga och fundering är såldes,
- Finns inte lamphållaren som en reservdel från VAG?
- Hur FAN kan man debitera denna summa utan att kontakta kunden och stämma av priset innan? Är det andra regler då bilen ägs av ett AB?
- Hur kan ett trasigt bläck vara likställt med bränd kontakt
- Testar inte verkstaden med en ny lamphållare innan man får för sig att demontera halva bilen? De har ju uppenbarligen kommit fram till att lamphållaren var trasig.

Vilka rättigheter har jag (hans AB) som konsumenter?

Reparationen är ju jäkligt oskälig till pris, att de har gjort fel som bytt hela strålkastaren pga en lamphållare samt ej kontaktat kund och stämt av pris innan de utförde arbetet...

Mvh
Martin

Lillen
2013-07-24, 22:00
Lugn och fin.
Ta och ring deras kundmottagare och hör efter.
Har man inte kommit överens om ett jobb innan så ska man inte betala för det.
Men då får du nog leva med att verkstaden återställer jobbet om det inte hamnar under "goodwillkontot".
I normala fall görs en offert på vad det kommer kosta.
Efter det godkänner kunden detta med en underskrift.
Så fungerar det på de auktoriserade VW/Audi-verkstäderna.

Har du varit där och fingrat har du nog till viss del dig själv att skylla.
Det skulle ni reklamerat innan nån privatperson skruvar och sedan kommer i efterhand.

Men som sagt lugna ner dig , var saklig och ring kundmottagaren på berörda verkstad.
Är det sedan en AUKTORISERAD Verkstad för märket så ordnar det sig!

Mattias
2013-07-24, 22:07
Precis som lillen säger, kontakta verkstaden först och för en dialog med dem.
Man blir oftast glatt överraskad hur lätt saker och ting ibland löser sig om man kontaktar verkstaden och diskuterar saken.

Raven
2013-07-25, 06:40
Precis som lillen säger, kontakta verkstaden först och för en dialog med dem.
Man blir oftast glatt överraskad hur lätt saker och ting ibland löser sig om man kontaktar verkstaden och diskuterar saken.

Tack killar. Ringer och pratar med verkstaden idag.