handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage 1.8T, hur lokalisera?



mtm
2013-07-22, 21:27
Känner mig helt okreativ men hur fan felsöker jag ett oljeläckage när det är olja överallt? :confused:

Får ju för mig att jag vill tvätta rent för att se källan till läckaget, men hur gör man det nu för tiden när alla GDS tagit bort möjligheten att lyfta och tvätta samtidigt?

Bilen är en Golf GTI (1.8T) -00 med 19000 gångna mil. Fortf. med original turbo.

Det läcker på baksidan av blocket (mot torpedväggen) nånstans, från toppen sett och neråt. Men det är som sagt olja överallt, så har ingen aning av vad källan till läckaget är.

Skulle säga att det läcker ca 1dl på 1000 mil.

Behöver lite uppslag och tips. Både om hur jag kan ta reda på var det läcker och vad för eventuella symptom jag ska hålla ögonen öppna efter för att på den vägen klura ut källan.

Tackar!

polomannen
2013-07-23, 07:10
Lämna in den på en verkstad för riktig motortvätt.

Skit i gds-----det har bara blivit sämmre o sämmre.

mtm
2013-07-23, 12:15
Lämna in den på en verkstad för riktig motortvätt.

Skit i gds-----det har bara blivit sämmre o sämmre.

De recondfirmor jag pratat med gör bara motortvättar "för syns skull", dvs uppifrån. De har inte haft någon möjlighet att göra rent underifrån.

Men det var ju recondfirmor det. Verkstäder kanske har andra möjligheter.

Kan du rekommendera någon verkstad i Stockholm med omnejd (som kan göra en motortvätt då)?

Jag håller med om GDS, finns ju ingen poäng med dom snart.

JonnyRöd
2013-07-23, 15:47
I Stockholm har jag fått motortvätt på ett ställe som heter Mycar. De finns på kungsholmen, men antagligen på flera olika ställen. Jag hade dock inte läcka utan det var en vårstädning. Jag var i alla fall nöjd.
Lycka till!

polomannen
2013-07-24, 07:05
De recondfirmor jag pratat med gör bara motortvättar "för syns skull", dvs uppifrån. De har inte haft någon möjlighet att göra rent underifrån.

Men det var ju recondfirmor det. Verkstäder kanske har andra möjligheter.

Kan du rekommendera någon verkstad i Stockholm med omnejd (som kan göra en motortvätt då)?

Jag håller med om GDS, finns ju ingen poäng med dom snart.


Häggviks bilverkstad 2st jävligt bra grabbar som kan hjälpa dej säkert.
tel:08-59470000

Berätta bara för dom att du måste tvätta den underifrån pga läckage så kan dom förhoppningsviss hjälpa dej.

mtm
2013-07-26, 23:00
I Stockholm har jag fått motortvätt på ett ställe som heter Mycar. De finns på kungsholmen, men antagligen på flera olika ställen. Jag hade dock inte läcka utan det var en vårstädning. Jag var i alla fall nöjd.
Lycka till!

Men tvättade de under då eller bara en sån för syns skull (dvs ovanifrån motorutrymmet)?


Häggviks bilverkstad 2st jävligt bra grabbar som kan hjälpa dej säkert.
tel:08-59470000

Berätta bara för dom att du måste tvätta den underifrån pga läckage så kan dom förhoppningsviss hjälpa dej.

Oh fan?! Mina kvarter (Häggvik). Slår dom en signal på måndag.

- - - Uppdaterad - - -

Om vi börjar i "andra änden" då och listar VAD det kan vara som läcker?

-Ventilkåpspackning
-Topplockspackning
-Oljetråg
-Tryckrör (turbo)

Har jag missat något? Fyll på! Eller är det något i listan som är fel?

larra
2013-07-26, 23:55
blir väl med milen? Inte ovanligt att en 1,8t dricker olja