handdator

Visa fullständig version : MK3 Knock sensor (felkod 524 (G61))



Petta77
2013-07-22, 19:13
Hallå :)

Hade bilen inne hos VAG märkesverkstad i slutet av April på en Bas service. I servicen ingår de att kolla av eventuella felkoder, samt informera om något hittades. Bilen: MK3 GTI 16v -96

De gjorde de inte. Eller de sa inget om nåt iallafall. Eller fick någon notering i protokollet. Uppenbara saker notera de dock, som att dimljusen var spräckta eller att gasdämparna till bakluckan var slut).

Igår var jag en sväng i Ludvika hos Booster (här på forumet). Han koppla in å kolla om de fanns några felkoder. Å visst fanns det de. I motorn fann han en:

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/DSC_0025_zps6444abf4.jpg (http://smg.photobucket.com/user/petta/media/DSC_0025_zps6444abf4.jpg.html)

Samt dessa för AC'n:

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/DSC_0026_zps539a2a56.jpg (http://smg.photobucket.com/user/petta/media/DSC_0026_zps539a2a56.jpg.html)

Till saken hör är att jag återvände idag med utskrift på dessa. Möttes av en minst sagt väldigt irriterad servicerådgivare. Fick tillslut tala med en på verkstan. Han skaka bara på huvudet åt felkoden för knock sensorn. Ordagrant sa han så här
"Jag har aldrig bytt en knock sensor, och jag kommer aldrig byta en heller. Du fick väl en varningslampa i displayen? Så hade du inte kopplat in och läst felkoder hade du inte brytt dej och fortsatt åka". Sen muttra han nåt om att
"de ska säkert dras med ett speciellt moment, de är inget att hålla på med".

Har kört 95 Oktan (pga av att de är de enda vi har här, om jag inte väljer att åka 5 mil tur och retur till Norrköping. Samt att de står i tanklocket "Min 95 Oktan" ). Tanka i 98 Oktan idag dock.

Om AC''ns felkoder sa de
"men vi kan ju inte bara byta ut de detaljer som visar felkod, de fåpr vi inte. Vi måste gå igenom hela systemet för att se om de inte läcker, det får de inte göra".

De var sista gången jag lämna in min bil till VAG märkesverkstad... Ville ge min MK3 GTI 16v Colour Concept de bästa.

Andersson Racing
2013-07-22, 22:58
Försvarar inte denna VAG-verkstad men jag förutsätter att du/ni vet att felkoderna uppkom innan servicen i april. Fick du ingen utskrift från resultat att felkodskörning hade gjorts?

Petta77
2013-07-22, 23:34
Nej. Om jag säger så här, när jag bytte styrled å "4 punkts inställning" som de så fint hette, fick jag inget papper på värdena. De fick jag åka in å fråga efter dagen efter. Efter lite letande fick de fram de. På mätarställning vid samma jobb skrevs "24075 mil" min bil hade då gått 19540 mil... Finns inte ett endaste verkstads besök de gjort som jag inte fått åka tillbaka för att de gjort fel. Vid oljebyte var de ca 1cm över max på stickan fick åka till en ok mack å hälla ut. Servoremen hängdes bara på utan att dras åt å spännas.

Fint ska de va märkes verkstad VAG "Söderbergs Norrköping"

MiWi
2013-07-23, 01:57
Detsamma gällde byte utav styrled på ovanstående bil då damasken var dålig på en. 7040 kr begärde dem per sida... Och visst var det med rabatt? ;)

polomannen
2013-07-23, 07:07
Jävligt tråkig att läsa vad som har hänt dej.

Självklart har du rätt att får papper på felkod avläsning samt fyrhjulsmätning.
Det är kundens dokument.

Vill bara tillägga att i basservice ingår endast dom punkterna som står i protokollet som ska göras o inget annat.
Dom borde självklart anmärkt på att remmen slirar.

Jag vet på mitt förra jobb skrev man för många anmärkningar i protokollet så tog kund mottagaren bort det och tyckte det var inte
Viktig.....men för kunden är det viktigt att veta vad som är fel på hans eller hennes bil.

Petta77
2013-07-23, 10:02
Grejen var att jag hade precis köpt bilen. Alltid velat ha en GTI så denna skulle vårdas ömt. Valde att göra en Bas service i princip direkt efter köpet, inte för att jag inte kan byta olja, filter, tändstift etc etc. Men av anledningen att den skulle få en bra start hos mej. Lite som "välkommen till familjen". Samtidigt gjorde 6000+9000 mila service.

Grejen med VAG märkesverkstad, iallafall den i Norrköping (ja hoppas de bara gäller denna), verkar inte ha nån yrkesstolthet alls. Servicerådgivarna man först möts av är ett skämt.

Ta bara när jag fick boka om en andra gång för styrleds bytet (de svindyra). Jag hade då printat ut bilden som visa århundradets damask ras. (eftersom en 4,3 skärm i mobilen inte var stort nog eftersom de tydligen inte fått nån information om att damasken var trasig. De stod bara i protokollet från bas servicen). När jag visa bilden för tjejen bakom disken fick jag till svar
"Oki, nu vet jag inte riktigt hur en hel sån där ska se ut"

Egentligen får jag skylla mej själv. Men i Finspång finns väl 8 bilverkstäder. minst hälften (om inte mer) skulle jag inte ens lämna in min cykel, de är ren å skär ruffel å båg. Ville ha de bästa. Men de är inte VAG verkstad, iallafall inte i Norrköping.

Ska in i dag å beställa en knack sensor å försöka byta den själv. Behöver dock en ny momentnyckel. Den enda märkesverkstaden vi har här är Volvo (Tage rejmes, heter de här, samma som Billia i Stockholm etc). De är om man kan låna en av dom?

larra
2013-07-23, 11:29
knacksensorn sitter väl på blocket på mk3? Och de där med moment dra är bara verkstan som säger, byt den utan moment, ska du va noga ska även fälgar dras med moment

boster
2013-07-23, 11:57
dom sitter dragna med 25Nm

Sn00k
2013-07-23, 17:36
dom sitter dragna med 25Nm

precis, tämligen viktigt på bilar utrustade med digifant-insprutning..

boster
2013-07-23, 17:51
vi löser detta petta de är bara att komma upp igen;) så byter jag den och kollar trycket på din Ac har kylmedel 134a hemma om det är för lite i din bil

Sweeper
2013-07-25, 12:39
Hjulbultar är inte lika viktigt att dra exakt, man drar tills det tar stopp. Det kan man inte göra med tex knacksensorn då det är en mikrofon ;)