handdator

Visa fullständig version : Tips VW Golf GTi 180hk-03 som inte ger allt?



StormVincent
2013-07-18, 10:22
Hej!
Har brottats med ett fel ett tag nu som jag inte blir riktigt klok på.
Symptomet är att den ger inte full kraft när man gasar, den slutar varva ca 1500rpm innan rödmarkeringen.
Detta visar sig mest på högre växlar från 3:an till 6:an.
Det är som varvstoppet går i, den varvar helt enkelt inte lika mycket.
Den går sämre om jag ger full gas än om jag smyger upp gasen lite.
Även så går den lite ryckigt när man ligger på jämn fart i lite högre farter , över 120 km/h.
Går även lite halv risigt när den är kall och man kör första kilometrarna försiktigt, svarar lite halvdant när man gasar och smårycker lite. Bilen är BSR steg 3 chippad och downpipe/katalysator,avgassystem är BSR:s egna.
Den skriver inga felkoder nu längre.

Jag har gjort/bytt följande:
Lambdasond 2 efter kat (skrev felkod, försvann efter byte)
Bytt Katalysatorn
Bytt magnetventil laddtryck.
Bytt plastdumpen (06A145710N tror jag den heter)
Bytt luftmassemätare (original)
Provtryckt laddsystemet med v.a.s instrument ( inget läckage förutom på magnetventil, som jag bytte efteråt)
Testat så att wastegaten rör sig, det gör den. dock lite osäker på om den är totalt ok.
Avgassystemet läcker något mellan ljuddämpare-bakre men tycker inte det borde göra något.
Det sitter även en catch tank till vevhusventilationen , vet ej om det är bra eller dåligt?
Sitter en BSR laddtrycksmätare i och enligt den så laddar den helt ok, men vad det säger vet jag ej.

Har någon en teori vad som kan vara fel så är jag tacksam för svar, jag har kört fast lite!
Jag har tillgång till v.a.g:s instrument och verktyg om det kan hjälpa.

Cullberg
2013-07-18, 10:26
Vad säger BSR?

a128
2013-07-18, 10:28
Hade en Golf 1.6 Fsi som var omöjlig att varva över 3000-4000rpm samt att den dog sporadiskt, samtidigt som varvmätarnålen gick ned till 0, det var vevaxelgivaren som var kass och fick bytas ut

rent sporadiskt skulle det kunna vara något likande

J.L
2013-07-18, 10:35
Jag tycker snarare det låter som bränslepump eller filter gjort sitt, men spekulerar bara.

Vevaxelgivaren ger snarare ett kraftigt ryck (min ger felkod nu)

StormVincent
2013-07-18, 10:58
Vad säger BSR?

Jag har inte ens försökt, trodde inte dem var sugna på att supporta en gammal trimmad bil.
Men jag har mailat dem nu iallafall. Bra tips!

- - - Uppdaterad - - -


Hade en Golf 1.6 Fsi som var omöjlig att varva över 3000-4000rpm samt att den dog sporadiskt, samtidigt som varvmätarnålen gick ned till 0, det var vevaxelgivaren som var kass och fick bytas ut

rent sporadiskt skulle det kunna vara något likande

Alltid bra med tips, min ger inte likadana symptom men visst kan det vara det!

- - - Uppdaterad - - -


Jag tycker snarare det låter som bränslepump eller filter gjort sitt, men spekulerar bara.

Vevaxelgivaren ger snarare ett kraftigt ryck (min ger felkod nu)



Det är sant ett filter kunde man kosta på sig, även mäta upp vad den ger i soppa. tack för det tipset. Jag har snöat in på att det skulle vara fel med laddsystemet.

- - - Uppdaterad - - -

Bilen har gått lite mer än 16000 mil och är rätt så välservad. Kan vara bra info. Tack för engagemanget denna tokvarma dag.

StormVincent
2013-07-18, 11:15
Vad säger BSR?


BSR: 2013-07-18 11:03
Hej Peter Westerberg,

Är ju svårt att svara på vad som kan vara fel, Nej vi behöver ett PPC/Ops alternativt ett faktura nr för att se vad eller om vi trimmat bilen.

Med vänliga hälsningar /BSR

vipZ
2013-07-19, 00:18
Jag har exakt lika bil som dig, och har bsr steg 2 chip, dom har inte äns steg 3 till 180hk modellen! och deras programvara är anpassat till orginal downpipe och katalysator, och bsr skrek nästan rakt ut när jag ringde och frågade dom om jag kunde sätta dit 3" downpipe med sport katalysator, dom sa till mig då att bilen troligt vis kunde börja gå fel eftersom programvaran är anpassad efter orginal.

StormVincent
2013-07-19, 09:37
Stort tack för det! Då har säljaren sagt fel till mig då. Stertmann har chip som stödjer "steg 3" så att säga.
Så det blir nog ett byte till det istället. Kostar 5995kr minus GTi Rabatten.
Tack igen för infon, då vet jag läget!

Sn00k
2013-07-19, 15:58
Bytt Katalysatorn
Bytt magnetventil laddtryck.
Bytt plastdumpen (06A145710N tror jag den heter)

bytt katalysatorn till VAD?

bytt magnetventilen till VILKEN? samma nummer som sitter original på bilmodellen?

bytt dumpen till vilken, finns lite olika, bla en "förstärkt" som brukar användas vid chippning.


i övrigt låter det som ett ganska normalt generellt chip.. att bilen går bättre med gasen vid ~80% än vid 100% och motar å lever rövare.. okunskap vid kalibrering av motorstyrningen är orsaken i dom allra flesta fall.

StormVincent
2013-07-20, 10:48
Katalystatorn bytt till BSR:s sportkatalysator.

http://sv.bsr.se/products/4104101/


Dumpen är 06A145710P , förstärkt vill jag minnas? Tog den som Stertmann rekommenderar på sin sida.

Magnetventilen är bytt till original, dock var den nummerändrad ett par gånger 06A906283E

Sn00k
2013-07-20, 12:05
okej.. lustigt att dom på sidan du länkade till skriver "BSR framrör måste kombineras med BSR sportsystem och BSR Steg 3 programvara." om nu inte steg 3 finns till 180hk "Ts" modellerna.