handdator

Visa fullständig version : akut hjälp behövs angående Audi a4 1.9tdi -96



hycklaren
2013-07-18, 10:45
Behöver verkligen hjälp har ingen aning vart jag ska börja leta å skrivit på alla forum om hjälp men ingen svarar så detta är min sista chans....

När jag kör på motorväg å håller jämn gas å gasar liiite så skakar hela bilen till kraftigt! Vad kan det vara, vad ska jag bbörja felsöka????? Det förekommer ofta då jag ligger på jämn gas, nästan som om man rullar på tomgång på nästan för svaga varv så den inte riktigt kan hålla sig vid liv..

Nästa problem är att då jag gasar (3an-5an) så när jag kommer upp till 3000 varv så tvekar motorn å kommer svart rök ur avgasröret, nästan som om avgasröret är täppt och försöker pressa ut avgaser...

Testat slita ut LMM men hände ingenting med motorgpng men då jag kkörde den så gick den som skit.... Bytte till en annan beg å samma sak där...

Bytt luftfilter än så länge, vet ej vart jag ska kolla...

Tänkt byta bränslefilter också, sen undrar jag vart det sitter? Hittat ett i motorrummet å vissa säger att de sitter bak under.bilen..... HJÄÄLP!!!!
2 jobbig fel behöver åtgärdas....

Cullberg
2013-07-18, 12:05
Det första felet låter som motorkudde?

hycklaren
2013-07-18, 15:52
Okej får kolla på det... Vet någon vart bränslefiltret sitter? Fick med ett i bilen då jag köpte den men det är ett skruvfilter å verkar som jag ska ha ett då man kopplar slangarna direkt på filtret.... Frustrerande..

Henke
2013-07-24, 11:34
Det verkar vara lite olika filter beroende på chassinummer.

http://www.autokatalogen.se/afw/enkoping/view_product_list.do?filtered=true&nodeId=n290339

Var försiktigt när du byter filtret, lätt att man har sönder plastgrejen som slangarna sitter fast på.

hycklaren
2013-07-25, 22:16
Det verkar vara lite olika filter beroende på chassinummer.

http://www.autokatalogen.se/afw/enkoping/view_product_list.do?filtered=true&nodeId=n290339

Var försiktigt när du byter filtret, lätt att man har sönder plastgrejen som slangarna sitter fast på.

Bytt bränslefilter, tyvärr ingen skillnad , testade koppla ur magnetventilen å då gick bilen jättebra förutom att den vart lite slö bara.... Testade köra utan kcr box å tvekar mindre men antar att de är bara för att den får inte lika mycket bensin som tidigare, dock ingen svartrök denna gång ... Men den är så grymt slö nu, känns iaf inte som gång turbo inte... Kände även på wg armen å de va rätt mycket motstånd i den men lyckades iaf rubba den men va rätt tufft motstånd som att de va en hårt spänd fjäder...

Sedan så kan jag tillägga att i egr ventilen va de grymt mycket sot å i insuget i dit till den också... Faktor? Någon som varit med om något liknande tidigare? Har inte den bästa ekonomin att köpa saker på gissning..

Har även tittat på vakuum slangarna till MV å de såg rätt Slitna ut men kan det ha något med detta att göra ?

hycklaren
2013-08-04, 22:19
Nu efter jag kommit hem från Stockholm så har det uppstått ett nytt problem, när jag körde E4:an så vid vissa varvtal/hastigheter slutade bilen accelerera, va som stt den ströps,.ibland gick det bra,.idag gick den bra, parkerade den sen då jag skulle fara startade den, gungade oroligt på tomgång sen dog den, å startar inte nu..... Tankade diesel som en kompis gav mig som jag insåg när slutet kom att det var.skit i de så antar att de käppat igen någonstans, men vart ska jag felsöka?
Kollat filtret å såg fint ut,.gick blåsa i de osv... Slangarna som går till filtret gick delvis blåsa i,.vissa lät de som man blåste ett hål i en skitvägg typ..

Finns de nå mer filter? Ska jag kolla pumpen?

Snabba svar tack!