handdator

Visa fullständig version : Bromsvätskefråga



Wolfen
2013-07-14, 21:45
En fråga ang. bromsvätska. Jag vet att man ska byta bromsvätska vartannat år. Men jag undrar om det finns nåt undantag. Min GTI kör jag aldrig på vintern, den är avställd vintertid och står i ett varmt garage (min 5-6°C). Måste jag ändå byta bromsvätska vartannat år, eller kan jag byta den t ex vart tredje år? Det är kanske onödigt att byta den så ofta som att man använder bilen året runt...
Tackar på förhand för alla svar!

a128
2013-07-14, 21:53
Det är inte så noga med bromsvätskan, har haft en del bilar under årens lopp där vätskan inte bytt på över 10-15 år

byte vart 5 år är lagom så man smörja upp nipplarna, när bilen är över 10 år gamma bruka man ändå få byta delar i bromsystemet och ny vätska kommer i ändå

jag bytte för någon månad sedan på min 09:a som gått <2300mil sedan ny, serviceboken är tom

Fajles
2013-07-14, 21:58
Jag tycker det är lättast att någon mäter hur många procent vatten den innehåller! Jag har kört med min i tre år och den har fortfarande långt under 1 % vatten i sig ( har för mig att gränsen är 1 % men rätta mig gärna om det är fel)

g-man
2013-07-14, 22:41
Tänk dock på att om det finns vatten i bromsvätskan, om ni inte kollar vattenhalten, så finns det risk att abs enheten ärgar sönder invändigt med sjunkande pedal som följd. Men kollar ni vattenhalten och den är okej så behövs det nog inte bytas..

Wolfen
2013-07-14, 22:44
Jag tycker det är lättast att någon mäter hur många procent vatten den innehåller! Jag har kört med min i tre år och den har fortfarande långt under 1 % vatten i sig ( har för mig att gränsen är 1 % men rätta mig gärna om det är fel)

Är det nåt man kan göra själv, eller man måste lämna in bilen för att göra en sån kontroll?

J.L
2013-07-15, 01:46
Det finns bromsvätskeprovare till salu, vi använder detta på banträffarna.
Vet dock inte var de säljs, men ligger på någon hundring eller så.
Sök lite, så luskar jag lite.

larra
2013-07-15, 02:18
http://www.bildelar.nu/product/189730/bromsvatskeprovare

Där har ni en :-)

Wolfen
2013-07-15, 05:41
Det finns bromsvätskeprovare till salu, vi använder detta på banträffarna.
Vet dock inte var de säljs, men ligger på någon hundring eller så.
Sök lite, så luskar jag lite.

Just det! Bromsvätskeprovare... jag sökte på bromsvätskemätare... hittade inte mycket:) Nu ska jag söka lite mer. Det vore värt att köpa en sån, om den kostar bara några hundra lappar! Bara att den visar rätt!:) Tack, Johan!


http://www.bildelar.nu/product/189730/bromsvatskeprovare

Där har ni en :-)

Tack, larra! Ingen bild på denna:(
Hittade här också en, dock utan nåt pris:
http://www.forch.se/product.aspx?p=1e62f197-1c39-484c-b2c8-af2283c507ff&g=ec7da587-39a7-49f6-8160-af718fb1db38
Ska kolla lite mer...

Lilla_Vargen
2013-07-17, 02:05
Den senare hos Forch ligger nog runt 6-700 kr.
Ser nästan likadan som den modell vi använder.

Från mobila sektionen...

Sciroccogtx16v
2013-07-17, 10:09
Hej

Utan att veta 100%..

Men bromsvätskan cirkulerar ju inte i bromssystemet,så risken att bromsvätskan längst ut i systemet innehåller mycket mer vatten än den i behållaren är väl ganska troligt? Eller suger den åt sig vatten i den milda grad att det sprider sig i systemet?

Fredrik

K.Nilsson
2013-07-17, 10:43
Finns på bildtema också :) Artnr:37201

Wolfen
2013-07-17, 12:32
För er alla som intresserade av att köpa en bromsvätsketestare, Autoexperten har kampanj på en från Kamasa (ett kvalitétsmärke man kan lita på):
http://www.autokatalogen.se/afw/nykoping/view_article_info.do?articleIdNo=999391&nodeIdNo=902294
Just nu kostar den bara 249:-!

VWGolIV
2013-07-17, 15:46
Det kostar så liiiiiiite att byta bromsvätska om man gör det själv att man lika bra kan byta 1 gång om året eller vartannant år utan att bli fattig.

Vissa kan köpa bilar för 200-300 000 men snåla med att byta olja osv för struntsummor.

Mina tanke bara.
Köpte en mätare från biltema och den funkar, men om den visar rätt eller fel vet jag ej. (inget att jämföra med)

Wolfen
2013-07-18, 16:12
Det kostar så liiiiiiite att byta bromsvätska om man gör det själv att man lika bra kan byta 1 gång om året eller vartannant år utan att bli fattig.

Vissa kan köpa bilar för 200-300 000 men snåla med att byta olja osv för struntsummor.

Mina tanke bara.
Köpte en mätare från biltema och den funkar, men om den visar rätt eller fel vet jag ej. (inget att jämföra med)

Oavsett om du byter själv eller inte, det är dumt att byta och slänga pengar om bromsvätskan är fortfarande bra, eller hur? Förstår inte riktigt vad du vill säga...
Det är okej om du inte bryr dig om pengar, men om inget annat så lägg inte tid på sånt du inte behöver göra:)

ThomasK
2013-07-31, 09:24
Oavsett om du byter själv eller inte, det är dumt att byta och slänga pengar om bromsvätskan är fortfarande bra, eller hur? Förstår inte riktigt vad du vill säga...
Det är okej om du inte bryr dig om pengar, men om inget annat så lägg inte tid på sånt du inte behöver göra:)
En vätskeprovare är ju inte heller gratis, och kan man verkligen lita på den och är mätningen i behållaren verkligen rätt i jämförelse med vätskan ute i systemet? Det är både lätt och billigt att byta vätskan så varför inte göra det vartannat år så vet man att det är fräscht? Kör man inte massa bana osv och är beroende av nån speciell typ av vätska så räcker det med en liter på Biltema för 59,90:-. Passa på när man ändå byter till sommarhjulen på våren, så slipper man även momentet med att ta av hjulen.

J.L
2013-07-31, 09:28
Luftnipplarna slipper rosta fast dessutom.

Wolfen
2013-08-06, 16:31
Brukar ni lufta kopplingen när ni luftar bromsarna?

vw-power
2013-08-06, 16:44
Personligen tycker jag INTE man ska skippa bromsvätskan.
Det är en så liten kostnad i en service.
Oavsett om du använder bilen eller ej året om så drar den till sig vatten genom slangarna osv. Och detta blandar sej just för att det är en vätska. Man känner inte någon dirkekt skillnad men skulle man behöva bromsa en längre sträcka och verkligen belasta systemet så kokar vätskan betydligt fortare än annars vilket i sin tur leder till att någon slang eller tätning skjuter och då har du bromsförmåga lika med noll. Likaså rostar bromsrören fortare.

Så snåla aldrig på det viktigaste du har i bilen.

Wolfen
2013-08-06, 22:38
Ni som byter bromsvätska själva: brukar ni lufta kopplingen?

vw-power
2013-08-07, 13:03
Jag gör det.

a128
2013-08-07, 13:17
jag byter alltid till koppplingen när jag byter, jag sätter behållaren under tryck från ett däck, men kopplingen kan vara svår att lufta pga. av det låga motståndet, jag blåser ur den gamla bromsvätskan, fyller på ny, ta en slang och sätter på slavcylinderns nippel ocg suga samtidigt som man lossar på nipplen, bara så den klarar att frikoppla utan drevskrap resterande bubblor går ur efter ett tag

jag sätter alltid aluminiumpasta på luftnipplarnas gängor (dock ej kopplingsslacylindern om dess gängor äv av plast)
och man får alltid loss en sådan nippel i framtiden

Wolfen
2013-08-08, 02:18
Tackar för alla svaren!

VWGolIV
2013-08-10, 01:33
Alla gör som man vill, jag byter gärna en gång extra, nån som vill köpa min gamla olja så kan jag sälja den för 10 kr =)

Wolfen
2013-08-10, 03:05
Lägg in en annons! Lycka till!