handdator

Visa fullständig version : Justera tomgång på golf mk2 1992, ny på forumet



Oskar1
2013-07-14, 19:27
Hej jag är ny på forumet samt ny ägare till en golf cl 92. Det här är min första bil (fyller snart 18). Redan efter några dagar stötte jag på ett problem. Bilen började varva mycket av sig själv mellan 3000-4000 vad jag har förstått är detta ett vanligt fel. Vi plockade isär tomgångsmotorn och gjorde rent, och bilen fungerade bra. Nu till mitt andra problem, vi bytte tändstift idag och bilen varvar strax över 1000, visserligen är tändstiften köpta på Biltema. Men är det de som orsakar det höga varvtalet? Kan jag sänka tomgången? Det lär väl vara insprut på bilen.

Tack.

J.L
2013-07-14, 19:51
Hej och välkommen hit.

Det finns både med förgasare (monojet-insprut) samt insprutsmotorer i dessa bilar.
De vanligaste motorerna är RP (förgasare) och gx (insprut).
Dessa har 90hk, sen finns det även 1,3 1,4 1,6 och 1,8 med färre hk. 53-75.

Om varvtalet på tomgång var bra innan stiftbyte så blev något galet där, jag kör alltid på NGK eller Bosch, kostar inte mycket extra och går så många mil.

Oskar1
2013-07-14, 21:39
Tack för svaret. Den har insprut och det är 88 hästar. Innan tändstifts bytet låg han runt 900 men nu efter bytet ligger han strax över tusen varv. Jag har läst på lite nu. Kan det vara automatchoken som är lite kärv? Eller kan det vara något fel med gasvajern? Kan man justera tomgången något? Tack.

Oskar1
2013-07-14, 21:43
Glömde en sak. Varje gång jag ska starta bilen när han är kall så måste jag gasa ganska länga. Vad beror det på?