handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8t automat hackar efter regn?!



misspassat
2013-07-10, 15:05
Helt ny här och inte direkt någon bilmekaniker.
Har köpt mig en passat 1.8t automat -99 som har gått bra fram tills för ett par veckor sen.
Varje gång jag ska iväg när det regnar eller har regnat så går den konstigt.
Den liksom slår och hackar när jag kommer upp i runt 2k varv, och ibland när jag bromsar. Nån som har en aning om varför?

larra
2013-07-10, 16:31
Läs ur felkoderna så får du snabbt reda på vad som spökar

Sn00k
2013-07-10, 16:33
"slår å hackar".. blött väder.. låter som typexempel för tändspolar.

läs ur felkoder med dator/vag-com så vet du närmare VILKEN spole som spökar för dig.. det kan ju även vara fler än en.

Henke
2013-07-10, 20:07
Kolla även om du har en luftpump i motorrummet (sitter på undersidan av motorn). Om den är i dåligt skick, sprucken kan den ta in fukt. På en bekants Skoda Octavia 1,8T hade pumpen delat sig och den sög in fuktig luft.

larra
2013-07-10, 23:32
Men om den sekundära luftpumpen pajat så bör man nog märka det, är vän den som är en del av kallstarts systemet?

Henrik.M
2013-07-11, 23:15
"slår å hackar".. blött väder.. låter som typexempel för tändspolar.

läs ur felkoder med dator/vag-com så vet du närmare VILKEN spole som spökar för dig.. det kan ju även vara fler än en.

Tändspolarna mellan 97-00 brukar vara i princip skottsäkra.
Är den varianten som sitter fastskruvad , väldigt sällan det är fel på dom.
MEN det kan ju vara det.

Lättast sättet att konstatera tändspole fel OM man saknar felkodsläsare är att "möblera om dom" och se om bilen går lika dåligt eller sämre. :)

Däremot är luftmasse mätaren mellan 97-00 en annan sorglig historia som sitter i botten av luftburken & dom brukar spöka.

Men som sagt....bara teorier.