handdator

Visa fullständig version : Polo utan oljetryck



Tobber
2013-07-09, 23:19
Hej

Har en Polo -01 9N 1,4 75hk bensinare, kan den ha motorkod AUA kanske.

Problemet.
Ute och åker. Då tänds oljelampan samt summer piper jag stannar och stänger av.
Kollar oljestickan, väldigt dåligt med olja. Inget synligt läckage.
Släpar hem bil och fyller på olja, startar igen men problemet kvarstår jag har inte tid att fortsätta för kvällen.
När jag kommer ut morgonen efter och kollar oljestickan så är de för mycket olja i. Ska tillägga att jag slog i ca 1 liter inte mer.
Jag hör inget missljud från motorn.

Bilen rullar mest korta sträckor, vintertid hinner den inte alltid bli varm, jag känner till problemen med kondens i oljan på vissa motorer och bilmärken.

Finns de några kända problem med dessa?

De var dags för service.

Fick tips från folk att plocka ner oljetråget och göra rent oljesilen.
Kan man plocka ur oljepumpen utan att man ställer till med problem, jag har ingen koll på hur den sitter på dessa motorer. Jag mener typ låssa antal skruv plocka ur pumpen och göra rent sedan skruva tillbaka med antal skruvar?
//Tobbe

larra
2013-07-10, 05:52
Hej

Har en Polo -01 9N 1,4 75hk bensinare, kan den ha motorkod AUA kanske.

Problemet.
Ute och åker. Då tänds oljelampan samt summer piper jag stannar och stänger av.
Kollar oljestickan, väldigt dåligt med olja. Inget synligt läckage.
Släpar hem bil och fyller på olja, startar igen men problemet kvarstår jag har inte tid att fortsätta för kvällen.
När jag kommer ut morgonen efter och kollar oljestickan så är de för mycket olja i. Ska tillägga att jag slog i ca 1 liter inte mer.
Jag hör inget missljud från motorn.

Bilen rullar mest korta sträckor, vintertid hinner den inte alltid bli varm, jag känner till problemen med kondens i oljan på vissa motorer och bilmärken.

Finns de några kända problem med dessa?

De var dags för service.

Fick tips från folk att plocka ner oljetråget och göra rent oljesilen.
Kan man plocka ur oljepumpen utan att man ställer till med problem, jag har ingen koll på hur den sitter på dessa motorer. Jag mener typ låssa antal skruv plocka ur pumpen och göra rent sedan skruva tillbaka med antal skruvar?
//Tobbe


kolla hur den ser ut i toppen om du typ har bea sås i olje påfyllningen du kan slå i motor tvätt, dock så måste du byta olja efter det, men du slipper skruva ner tråget

Tobber
2013-07-10, 10:34
kolla hur den ser ut i toppen om du typ har bea sås i olje påfyllningen du kan slå i motor tvätt, dock så måste du byta olja efter det, men du slipper skruva ner tråget

De är "tort" i påfyllningen.
Ska tillägga att jag vid tillfället hade åkt lite längre och motorn blivit ordentligt varm.
Fick en liten känsla av att om de satt gegg någonstans så släpet de nu och drog runt och satte sig i silen. Vet inte om min teori är helt galen.

Tobber
2013-07-25, 23:51
Felet funnet...
Oljetrycks kontakten var trasig och tröck ur olja.
100:- för en ny.